Vercom ma globalne ambicje i dlatego stawia teraz na intensywny rozwój w regionie
Zarząd Vercom, na webinarze inwestorskim, przedstawił perspektywy do dalszego dynamicznego wzrostu. Zwrócił uwagę na szeroką i wielopoziomową dywersyfikację spółki oraz podał najważniejsze czynniki wzrostu w nadchodzących latach, zaznaczył też, że duża pozycja gotówkowa wraz ze zdolnością kredytową daje duże możliwości akwizycyjne.
Rok 2021 r. był dla spółki, jak to określił zarząd, „przełomowy”. Vercom, dostawca rozwiązania w formule CPaaS, które zapewnia firmom budowanie efektywnej, wielokanałowej i spójnej relacji z klientami przez internet, zakończył 2021 r. z przychodami o 53% wyższymi niż poprzednim roku. Może też pochwalić się dużą dynamiką wzrostu na poziomie marży brutto (+52%) oraz znormalizowanej EBITDA (+42%).
Spółka ma zamiar utrzymać dynamiki w następnych latach. Pomoże w tym szeroka dywersyfikacja, nowi klienci oraz przejęcia.
„Mamy za sobą kolejny rekordowy rok w historii. Pomimo tego, że cały czas nasza spółka rośnie i możemy powiedzieć że jest już całkiem duża, to nie tracimy nic z naszych dynamik” – mówi Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Zobacz także: Vercom podsumowuje przełomowy rok 2021
Wielopoziomowa Dywersyfikacja – podstawa rozwoju
By utrzymać w następnych latach dynamiki wzrostu, Vercom stawia na silne fundamenty. Podstawą bezpieczeństwa i stabilnego wzrostu jest już prowadzona od lat dywersyfikacja na wielu poziomach.
Spółka systematycznie zwiększa udziały klientów z innych sektorów spoza e-commerce. Taka dywersyfikacja pozwala na ustabilizowanie przyszłych przychodów. Vercom otwiera się na coraz to nowe sektory.
Vercom zwiększa też udział sprzedaży międzynarodowej. Obecnie już 31% pochodzi z zagranicy. Dla porównania w 2019 r. było to 7%, a w 2020 r. 16%.
Zarząd zwraca też uwagę na znaczący spadek koncentracji marży brutto – innymi słowy marża w coraz mniejszym stopniu zależy od top10 klientów. W 2020 r. najwięksi klienci (z top10) odpowiadali za 15% marży. Obecnie odpowiadają jedynie za 6%.
„Udało nam się znacząco zwiększyć udział sprzedaży do klientów spoza Polski. Kolejnym istotnym aspektem dywersyfikacji jest znaczący spadek koncentracji marży brutto. Te korzystne trendy, które występowały w latach minionych, staramy się kontynuować w następnych okresach” – wyjaśnia Robert Stasik, dyrektor finansowy Vercom.
Rozszerzanie bazy klientów jako istotny czynnik wzrostu na następne lata
Vercom zanotował w 2021 r. znaczący wzrost liczby klientów z 11 377 w 2020 r. do 18 754 na koniec ubiegłego roku (+65%). Jeśli spojrzymy szerzej, to średnioroczny wzrost liczby klientów od 2018 wyniósł +40% rok do roku. Powiększająca się baza klientów jest podstawą do zwiększania przychodów w przyszłych latach.
„To co nas szczególnie cieszy to dynamiczny i jeszcze większy wzrost w zakresie liczby obsługiwanych klientów. Ponad 65% wzrost w tym parametrze czyni nas jednym z większych i zauważalnych podmiotów na rynku CPaaS. Ten duży, ponad 7 tysięczny wzrost liczby klientów to fundament do dalszych wzrostów spółki w kolejnych okresach” – wyjaśnia Krzysztof Szyszka.
Do Vercom dołączył w 2021 r. szereg klientów będących liderami lub jednymi z największych w swoich branżach. Z usług spółki zdecydowali się skorzystać m.in. Orlen, Allegro, eobuwie i Biedronka.
Oprócz samego wzrostu bazy klientów, spółka realizuje konsekwentnie, od dekady, strategię powiększania możliwości obsługi obecnych klientów:
„W ramach tej strategii konsekwentnie kwartał po kwartale, rok po roku przejmujemy poprzez integrację z systemami klientów kolejne zakresy komunikacyjne, które u danego klienta występują. Dzięki takiej strategii chcemy w perspektywie miesięcy czy lat obsługiwać 100% procesów komunikacyjnych klienta.” - mówi Krzysztof Szyszka.
Ponadto spółka prowadzi równolegle działania w zakresie cross selling-u. Spółka dostarcza możliwość korzystania w jednym miejscu z wielu kanałów komunikacji oferując je zbiorczo za niższą kwotę. Vercom osiąga na takiej współpracy niższe marże, ale czerpie je z usług obsługi wielu kanałów, co przekłada się ostatecznie na lepsze wyniki. Klienci zaś otrzymują zintegrowaną usługę.
Rozwój przez przejęcia i globalne ambicje
Wzrost organiczny tworzony poprzez wspomniane wyżej skupienie się na nowych klientach i zwiększanie przychodów od już obecnych, jest też wspierany przez selektywne akwizycje.
Vercom przejmował w przeszłości spółki, które zwiększały jego zakres usług i rozszerzały dostęp do klientów. Także w następnych latach zamierza to kontynuować.
Spółka ma globalne ambicje i nadal stawia na intensywny rozwój przez przejęcia.
„Dzięki temu, że mamy dziś już technologię, którą możemy globalnie skalować i mamy integrację z oprogramowaniem dostępnym globalnie, jesteśmy w stanie, i jest to naszą mocną ambicją, przeskalować nasze usługi na rynek globalny” – powiedział Krzysztof Szyszka.
Zarząd informuje, że obecnie trwają prace nad dużym przejęciem. Szczegóły zostaną podane w najbliższych tygodniach. Akwizycja może mieć duży wpływ na dalszy rozwój spółki.
"Mówimy o akwizycji zagranicznej, o przejęciu dosyć dużych podmiotów - to nie są proste operacje i kluczowe jest, żeby to zrobić to dobrze i w bezpieczny dla naszych inwestorów sposób" - podsumowuje Krzysztof Szyszka.
Wyniki finansowe Vercom za 2021 rok oraz plany rozwoju [Webinar z zarządem spółki]