Przejdź do treści

udostępnij:

Orange inwestycje AI
Kategorie

Orange Polska chce poprawiać marże dzięki wdrożeniu AI. Przewiduje intensywne inwestycje w 5G oraz myśli o M&A

Udostępnij

Orange Polska zakłada w przyszłym roku utrzymanie wysokiej efektywności „silników komercyjnych” w segmentach B2C i hurtowym, odbudowę wzrostu w B2B, intensywne inwestycje w 5G i światłowód oraz systematyczną poprawę produktywności dzięki AI i innowacjom.


Plan Orange Polska na najbliższy rok to kontynuacja inwestycji w 5G i światłowód przy akcentowaniu konwergencji w B2C i mocnego wolumenu w hurcie. Ostrożne oczekiwania co do segmentu B2B łączą się z nadziejami na realizację obiecującego pipeline. Program wdrażania AI dla obniżania kosztów ma wspierać marże, a selektywne podejście do konsolidacji w światłowodzie i ICT może zaowocować oportunistyczną transakcją jako "wisienką na inwestycyjnym torcie".

Orange miało w III kw. 2025 r. 899 mln zł EBITDA z kosztami leasingu wobec 878 mln zł konsensusu (opis)

ICT do poprawy 

„Idziemy zgodnie z tym, co zapowiedzieliśmy w strategii 'Lead the future’. Wyniki za dziewięć miesięcy pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do jej sukcesu. Przede wszystkim chodzi o zapewnienie prawidłowego funkcjonowania naszych silników komercyjnych. Mamy ambitne plany dotyczące klientów indywidualnych, biznesowych, a także hurtowych. Jestem bardzo optymistycznie nastawiona do segmentu konsumenckiego. Widzimy możliwość obecności w jeszcze większej liczbie gospodarstw domowych w Polsce. Wiemy, jak to zrobić i jak ponownie wykorzystać konwergencję do osiągnięcia wzrostu” – powiedziała CEO Liudmila Climoc podczas konferencji Orange Open Tech.

Po stronie popytu Orange widzi dalszą przestrzeń do zwiększania bazy w gospodarstwach domowych i utrzymuje konwergencję jako główny motor wzrostu w B2C, co historycznie sprzyja obniżaniu wskaźnika churn (lojalności klientów) i wyższej wartości klienta. W segmencie hurtowym spółka sygnalizuje dobrą dynamikę i traktuje go jako jeden z filarów poprawy marży bezpośredniej, co w praktyce może amortyzować cykliczne wahania po stronie detalicznej. 

Największą zmienną pozostaje aktualnie obszar B2B (IT i integracja). Zarząd nazywa bieżące otoczenie bardziej wymagającym, rynek ICT mniej stabilnym i konkurencyjnym, ale jednocześnie wskazuje na „umiarkowany optymizm” wynikający z aktualnego pipeline. Z perspektywy inwestora oznacza to, że krótkoterminowo ścieżka wzrostu B2B zależy od konwersji szans rynkowych. Z kolei ryzykiem jest opóźnianie zamknięć umów oraz presja cenowa. CEO operatora zaznacza, że nie buduje nadmiernych oczekiwań i kładzie nacisk na dowiezienie projektów nad którymi pracuje spółka.

W przypadku B2B, jeśli chodzi o IT i usługi integracyjne, w tym roku jest to dla nas większe wyzwanie. Rynek IT jest mniej stabilny, bardzo konkurencyjny i nie rozwija się tak dynamicznie, jak mieliśmy nadzieję. Widzimy jednak umiarkowany optymizm, ponieważ mamy wiele potencjalnych transakcji w pipeline, ale też nie chcę zapeszać. Musimy się upewnić, że zostaną one zrealizowane” – zaznaczyła CEO Orange Polska. 

Orange Polska podtrzymało prognozę niskiego jednocyfrowego wzrostu przychodów i EBITDAal w '25

Po stronie nakładów inwestycyjnych Orange utrzymuje skalę CAPEX na poziomie około 2 mld zł rocznie, obejmując inwestycje w sieci i IT, z częściowym pomniejszeniem netto przez sprzedaż nieruchomości. Priorytetem są 5G i światłowód oraz „resilience by design” – budowa sieci z myślą o ciągłości działania. 

Aktualnie zasięg 5G obejmuje ok. 70% populacji, a cel to ponad 90%, co czyni z najbliższych lat kulminacyjny okres inwestycyjny. Dla inwestora to jednoznaczny sygnał, że w najbliższym okresie profil przepływów pieniężnych pozostanie pod wpływem wysokich nakładów, ale z potencjałem monetyzacji w postaci wyższej jakości usług, utrzymania ARPU i przewagi kosztowej w obsłudze rosnącego ruchu. 

"Na dzień dzisiejszy 5G Orange obejmuje już 70% populacji Polski. Naszym celem jest osiągnięcie ponad 90%. Tak więc przyszły rok będzie kolejnym ważnym rokiem we wdrażaniu 5G. Oczywiście dbamy również o to, aby nasze zespoły były przygotowane do podejmowania wyzwań, więc przekwalifikowujemy pracowników, inwestujemy w szkolenia i możliwości zespołu w zakresie AI, aby móc odpowiedzieć na wszystkie te potrzeby” – wymieniła Climoc. 

Orange Polska rozpoczął rozmowy dotyczące nowej umowy społecznej

AI w Orange 

Istotnym wektorem poprawy marż ma być transformacja operacyjna oparta na AI. Spółka wymienia mierzalne efekty: szybsze rozwiązywanie problemów w obsłudze, krótszy czas połączeń, wyższe zadowolenie klientów, inteligentne planowanie pracy ekip instalacyjnych i niższe koszty. W ujęciu inwestorskim przekłada się to na lepszą produktywność i dźwignię operacyjną bez konieczności proporcjonalnego wzrostu bazy kosztowej, pod warunkiem ciągłego doszkalania kadr (reskilling i szkolenia w obszarze AI).

„Mogę podać przykłady z zakresu obsługi i interakcji z klientami, naszego programu zarządzania wartością klienta, który jest wspierany przez AI. Kiedy spojrzymy na te przykłady i to, co osiągamy, widzimy znacznie szybsze rozwiązywanie problemów, mniej czasu spędzanego przez konsultantów na rozmowach telefonicznych, znacznie bardziej zadowolonych klientów, inteligentne wysyłanie instalatorów terenowych i zasadniczo mniejsze koszty” – wymieniła CEO Orange Polska.

Wyróżnikiem strategicznym pozostaje kompetencyjne zaplecze innowacyjne. Według szefa innowacji Orange Polska Marcina Ratkiewicza, Polska jest centrum działań R&D Orange z ok. 300 inżynierami w Orange Innovation Poland. Spółka określa się jako jedyny operator w kraju prowadzący badania i rozwój na dużą skalę, co wzmacnia pozycję w projektowaniu produktów sieciowych i współpracy z uczelniami. W praktyce zwiększa to zdolność do szybszego testowania i wdrażania rozwiązań, które mogą poprawiać doświadczenie klienta i efektywność sieci.

Kurs akcji Orange od początku 2025

Orange myśli o M&A 

W zakresie M&A Orange „z założenia” interesuje konsolidacja rynku światłowodowego oraz selektywne przejęcia w ICT, podkreślając konieczność dopasowania i synergii. To podejście ogranicza ryzyko przepłacenia za aktywa i sugeruje, że bilans będzie wykorzystywany transakcyjnie tam, gdzie widać natychmiastowe korzyści kosztowe lub przychodowe. Dla akcjonariuszy oznacza to opcjonalność wzrostu nieorganicznego, bez rezygnacji z dyscypliny kapitałowej. 

„Wierzymy, że polski rynek jest na drodze do konsolidacji. Z kolei w obszarze ICT analizujemy możliwości, ponieważ istnieją dwa obszary, które postrzegamy jako strategiczne inwestycje, zarówno organiczne, jak i poprzez fuzje i przejęcia. Są to operatorzy światłowodowi, operatorzy infrastruktury światłowodowej i firmy ICT. Jednak w obszarze ICT powinno to stanowić uzupełnienie naszych potrzeb. Nie zamierzamy dokonywać przejęć za wszelką cenę. Powinno to stworzyć synergię dla Orange Polska” – podkreśliła CEO Orange Polska. 

Orange inwestycyjnie 

Plany zaprezentowane przez CEO Orange Polska wspierają utrzymanie tempa wzrostu przy kontrolowanym ryzyku. CAPEX pozostaje wysoki, ale w pełni uzasadniony. Potencjał do budowania przewag kosztowo-operacyjnych wynikających z wdrażania AI przy rozbudowie skali sieci mogą wspierać marże. Z kolei zdyscyplinowane podejście do M&A ogranicza ryzyko transakcyjne i integracyjne. Z perspektywy inwestora szczególnie interesująca będzie w 2026 roku realna konwersja deklarowanego pipeline B2B w przychody oraz zdolność do dalszego przenoszenia usprawnień AI na poziom rachunku wyników. I oczywiście dywidenda. W tym roku akcjonariusze Orange Polska zdecydowali o wypłacie 0,53 zł dywidendy na akcję za 2024 r.

14 spółek, które zwiększają dywidendę i w 2025 roku wypłacą jeszcze wyższą

Udostępnij