Ambitne plany Vercom na najbliższe lata: milion płacących klientów oraz nowe przejęcia
Vercom, spółka dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), zapowiada osiągnięcie celu rocznego EBITDA na poziomie 80 mln zł i zamierza zwiększyć liczbę obsługiwanych klientów z ponad 73 tys. obecnie do miliona w ciągu najbliższych kilku lat. Zarząd wraca też do programu przejęć innych podmiotów z branży.
Vercom w rekordowym drugim kwartale pokazał dwukrotnie wyższy zysk o wartości 44 mln zł, a skorygowana EBITDA osiągnęła 21 mln zł, czyli o 94%. Zysk netto także został zwielokrotniony do kwoty 18 mln zł. Zarząd zwraca uwagę, że dobre wyniki to efekt zwiększającej się dynamicznie sprzedaży wysokomarżowych usług przy jednocześnie stabilnej bazie kosztowej. W szczególności wzrosła marżowość usług komunikacji transakcyjnej oraz email marketingu.
Wyniki finansowe II kwartał 2023 r. spółki Vercom
„Warto podkreślić, że od wielu lat skutecznie łączymy wysoką dynamiką wzrostu z ponadprzeciętnym poziomem rentowności oraz zdolnością generowania gotówki. Konwersja EBITDA na wolne przepływy pieniężne wynosi ok. 80 proc., co pozwala nam na regularne zmniejszanie poziomu zadłużenia i akumulowanie środków na wypłatę dywidendy lub potencjalne akwizycje” – mówi Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.
Zobacz także: Vercom ma ambicje stać się spółką dywidendową, która co roku będzie wypłacać coraz wyższe dywidendy
Niezagrożone osiągnięcie celu rocznego EBITDA
Zarząd Vercom ogłosił cel na 2023 r. osiągnięcia całorocznego celu skorygowanej EBITDA na poziomie 80 mln zł. Jest to cel zapisany w programie motywacyjnym.
„Głównym celem finansowym jest wynik EBITDA i zarówno w 2021 jak i w 2022 r. udało nam się ten cel zrealizować. Jeżeli mówimy o bieżącym roku, a jesteśmy już w połowie tego roku, to też z pełnym optymizmem i komfortem możemy patrzeć na realizację tego celu z prostej przyczyny. Otóż w pierwszym półroczu mamy prawie w połowie zrealizowany ten cel, a dla nas, zgodnie z sezonowością, to właśnie drugie półrocze jest najważniejsze w całym roku” - wyjaśnia prezes zarządu, Krzysztof Szyszka.
Na przyszły rok spółka zapowiada ustawienie celu programu motywacyjnego na 2024 r. na jeszcze wyższym poziomie: 95 mln zł EBITDA.
„Nasza atrakcyjna polityka cenowa powoduje, że mamy też ogromną przestrzeń do stałego zwiększania ARPU na naszych usługach w kolejnych latach” - dodaje.
Cel EBITDA Vercom na lata 2023-2024
Spółka zakłada też wzrost kapitalizacji rynkowej do 2 mld zł, czyli do poziomu 90 zł za jedną akcję w 2024 r.
„Tu mamy jeszcze trochę do zrobienia, ten poziom 75 zł, który zaplanowaliśmy kilka lat temu adekwatny do wyników spółki i jej miejsca na rynku jest już niedaleko w naszym zasięgu, ale my patrzymy dalej, patrzymy na rok 2024, kiedy cena naszych akcji powinna wynosić ok. 90 zł i mamy nadzieję, że zaprezentowane wyniki w kolejnych kwartałach będą nas do tych parametrów znacząco przybliżać” - podsumowuje prezes.
Notowania Vercom
Milion płacących klientów w ciągu najbliższych lat
Długofalowym celem spółki jest osiągnięcie obsługi miliona płacących klientów w perspektywie najbliższych lat. Jest to bardzo ambitny plan zważywszy, że obecnie Vercom obsługuje ponad 73 tys. klientów we wszystkich kategoriach produktowych łącznie na 180 rynkach świata. Natomiast w modelu freemium Vercom posiada już ponad 2 mln klientów.
„Aby ten cel osiągnąć będziemy kładli jeszcze większy nacisk na dostarczanie naszych usług w modelu Lite, w bardzo przyjaznym modelu, gdzie nasze zaawansowane technologie podajemy tysiącom klientów w sposób, który jest dla nich dobrze dopasowany” - wyjaśnia Krzysztof Szyszka
Taka baza plus dynamicznie rosnący rynek, na którym działa spółka daje podstawy do przewidywania osiągnięcia miliona płatnych klientów.
„Działamy na rynku, który rośnie bardzo dynamicznie. Ponad 30% wzrost tego rynku daje nam ogromne pole do rozwoju od wielu lat i również w perspektywie najbliższych lat da nam przestrzeń do dalszego dynamicznego wzrostu (..) Jesteśmy na specyficznym rynku. Ten wzrost napędzany jest mega trendami takimi jak cyfryzacja wszelkich procesów biznesowych, rosnący udział komunikacji transakcyjnych oraz rozwój klasy narzędzi marketing automations” - mówi dalej.
Prezes widzi też możliwość utrzymania tempa podwajania biznesu co dwa lata:
„Spośród wszystkich spółek w segmencie CPaaS mamy tę wyjątkowość, która umożliwia nam bardzo szybki wzrost, a z drugiej strony łączenie tego szybkiego wzrostu z wysoką dochodowością naszego biznesu. W ostatnich latach rośliśmy w tempie ponad 100% co dwa lata podwajając skalę naszego biznesu, a wyniki chociażby drugiego kwartału bieżącego roku pokazują, że mamy duży komfort jeśli chodzi o utrzymanie takiego tempa wzrostu” - dodaje.
Rynek CPaaS
Wznowienie działań akwizycyjnych
Silna pozycja rynkowa pozwala zarządowi na powrót do polityki rozwoju poprzez przejęcia. Vercom planuje rozważyć cele akwizycyjne w latach 2024-2025. Przypomnijmy, że zgodnie z zapowiedziami sprzed roku, spółka skupiała się w ostatnich 12 miesiącach na osiąganiu synergii z dotychczasowych przejęć.
„Nasza silna pozycja rynkowa dzisiaj z jednej strony, a z drugiej strony kompetencje które zgromadziliśmy w spółce w ostatnich latach oraz doskonałe wyniki finansowe, tworzą nam doskonalą przestrzeń do tego, aby na przełomie najbliższych lat wrócić do naszej polityki akwizycyjnej” - wskazuje prezes.
Zobacz także: Wyniki finansowe Vercom za I półrocze 2023 roku [Webinar z zarządem spółki]
Źródło grafik: Vercom