LUG notuje wzrost przychodów i konsekwentnie pracuje nad poprawą rentowności
Grupa LUG przedstawiła wyniki za III kwartał 2023 r. i komentuje postępy w realizacji strategii rozpisanej na lata 2023-2026 r. Spółka liczy na dalszą poprawę rentowności i pobudzenie rynku, po wypłaceniu środków z KPO.
Grupa Kapitałowa LUG jest jednym z czołowych producentów rozwiązań oświetleniowych w Europie. Firma posiada ponad 34-letnie doświadczenie w realizacji projektów na ponad 70 rynkach na całym świecie, a ich produkty przez swoją efektywność energetyczną cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Zobacz także: Branża nieruchomości komercyjnych nie radzi sobie z zrównoważonym rozwojem. 60% firm nie jest nie jest w stanie spełnić wymogów ESG
Wyniki finansowe za III kwartał
W tym tygodniu spółka opublikowała wyniki za trzy kwartały 2023 r. Przychody Grupy w ostatnim kwartale br. wzrosły do 73,68 mln zł, co stanowi wzrost o blisko 27% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. W ujęciu narastającym za dziewięć miesięcy 2023 roku sprzedaż osiągnęła poziom 201,43 mln zł, rosnąc o 15,1% w porównaniu z trzema kwartałami ubiegłego roku (174,97 mln zł).
Zysk brutto ze sprzedaży w trzecim kwartale wyniósł 30,95 mln zł, czyli o 44,7% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku (21,39 mln zł).
Zobacz także: LUG zamyka trzy kwartały 2023 wzrostem przychodów i poprawą rentowności
Głównym celem spółki jest poprawa rentowności. Zgodnie z nowo przyjętą strategią, LUG do 2026 roku chce osiągnąć 7% rentowności netto.
„Nasze wysyłki nie idą na marne, rentowność jest naszym priorytetem w kolejnych okresach i jest ona istotniejszym czynnikiem rozwoju organizacji, niż wartość realizacji przychodów” – pisał podczas czatu inwestorskiego prezes Wtorkowski.
„Wciąż uważam, że osiągnięcie rentowności 7% w 2026 roku jest możliwe do realizacji i intensywnie pracujemy nad tym, aby strategię w tym zakresie zrealizować. W naszych codziennych działaniach jest to decyzja pomiędzy dynamiczną ekspansją a skupieniem się na wysoko rentownych projektach” – dodaje prezes.
Otoczenie rynkowe
W realizacji strategii kluczową rolę odegra otoczenie rynkowe. Do portfela zamówień grupy wiąż napływają nowe projekty. Jednak dzieje się to z opóźnieniem, wobec tego jak wyglądało to w poprzednich kwartałach.
„Obserwujemy słabnącą dynamikę nowych projektów w kraju również na kolejne okresy” – ocenił Prezes Wtorkowski.
Na horyzoncie pojawiają się jednak nowe szanse. We wrześniu zakończył się nabór wniosków do programu „Rozświetlamy Polskę”. Projekt to rządowa inicjatywa, która ma pomóc gminom w modernizacji infrastruktury oświetlenia. Poziom dofinansowania dla samorządu wyniesie 80% wartości inwestycji, a na wyniki naboru czeka 1639 wniosków.
„Liczymy na dalszy pozytywny rozwój losów programu „Rozświetlamy Polskę” w sektorze oświetlenia publicznego. Tym bardziej, że program stawia nie tylko na wymianę opraw, ale również na zakup zintegrowanego systemu oświetlenia. Myślimy, że nowe rozdanie polityczne w kolejnych kwartałach znacząco przyśpieszy realizację kolejnych projektów infrastrukturalnych. Już od samego początku, w momencie ogłoszenia programu podjęliśmy aktywne działania handlowe w celu zagospodarowania tej przestrzeni rynkowej w jak najefektywniejszy sposób. Liczymy mocno na to, że efekty tych działań mogą pojawić się w II kwartale 2024 roku, bo taki jest proces realizacji tego rodzaju inwestycji.”
Na rynek wpłynie także wybór nowego rządu i jego decyzje zakresie polityki fiskalnej, zamrożenia cen energii czy potencjalnych obciążeń przedsiębiorców. Szansę na pobudzenie rynku Grupa widzi również w odblokowaniu środków unijnych.
„Wciąż mierzymy się z wysokim poziomem inflacji. Przed nami również decyzja UE o uwolnieniu lub dalszym wstrzymywaniu środków unijnych. Napływ środków unijnych zapewne ożywiłby inwestycje, szczególnie te związane z modernizacją i dostosowaniem do wymogów UE w obszarze zrównoważonego rozwoju. Środki z KPO, które dzięki nowym siłom politycznym wpłyną do Polski mogą mieć znaczący wpływ na naszą aktywność na rynku polskim i zwiększenie przychodów. Wiele z nich zostanie przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne i oświetlenie, a tym samym będę wspierały rozwiązania ekologiczne, na które odpowiedzią są nasze produkty.” – komentuje prezes.
Zobacz także: Wyniki finansowe Grupy LUG za III kwartał 2023 roku – czat inwestorski z prezesem zarządu
Spółka aktywnie rozwija swoją działalność także poza granicami kraju. W perspektywie do 2026 r., LUG planuje osiągnąć 75% przychodów z rynków zagranicznych.
„Aktualnie pracujemy nad wieloma projektami. Wszystkie są dla nas ważne – te w Polsce, w Europie, a także te na dalekich rynkach zagranicznych. W związku z wysoką jakością naszych rozwiązań oceniamy, że szanse na zdobycie nowych projektów są bardzo duże. Na całym świecie spotykamy się z różnymi uwarunkowaniami, musimy elastycznie uwzględniać nasze podejście do nich i uzbroić się w cierpliwość w oczekiwaniu na finalne decyzje” – mówi prezes.
Kurs akcji Lug od 2022 roku
Zielona transformacja szansą na rozwój Grupy
Obecna transformacja energetyczna w Europie i na świecie stanowi ogromną szansę dla Grupy, z której przedstawiciele zdają sobie sprawę i chcą ją wykorzystywać.
Produkty grupy są efektywnie energetyczne, co zarówno teraz, w obecnej sytuacji na rynku cen energii przyciąga klientów, ale także w perspektywie długoterminowej dobrze rokuje w związku z przyśpieszającą zieloną transformacją.
„Dzisiaj dysponujemy rozwiązaniami oświetleniowymi o efektywności, jaką nie może pochwalić się nikt inny na świecie. Jako firma idealnie wpisujemy się w kwestie wysokiej efektywności energetycznej i zmniejszania śladu węglowego i to jest główną osią tej strategii – mówił prezes Wtorkowski.
Dodatkowo, spółka przygotowuje się do wprowadzonej w styczniu br. dyrektywy CSRD, dotyczącej obowiązkowego raportowania ESG.
„Chcemy iść zgodnie z trendami rynkowymi również w zakresie dyrektywy CSRD. Mamy już kilkuletnie doświadczenie w raportowaniu ESG a teraz przygotowujemy się do spełnienia i raportowania wg. nowych wymogów. Wymogi te są warunkiem dalszego rozwoju szczególnie na rynkach Europy Zachodniej, na których nasi partnerzy są już bardzo świadomi i oczekują informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Również wewnętrznie czujemy potrzebę rozwijania się w zgodzie z tym trendem, co jest elementem nowej strategii Grupy LUG” – podkreśla prezes.