Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Answear przechodzi transformację. Inwestycje w segment premium przynoszą rezultaty

Udostępnij

Mimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych, Answear odnotował dodatnią dynamikę wzrostu sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka konsekwentnie inwestuje w przejście w segment premium i spodziewa się dobrych wyników finansowych oraz osiągnięcia progu rentowności marki PRM pod koniec 2024 roku. Zarząd Answear przewiduje, że druga połowa roku przyniesie znaczną poprawę dzięki naturalnej sezonowości branży oraz zwiększonemu popytowi na produkty premium. Celem jest umocnienie pozycji lidera w segmencie fashion e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Wyniki w pierwszym kwartale pod presją

Mimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych, Answear zwiększa skalę działalności wprowadzając jednocześnie nowe inwestycje kluczowe dla przyjętej strategii firmy. W pierwszym kwartale 2024 roku Answear odnotował dodatnią dynamikę wzrostu sprzedaży.

"Utrzymujemy dodatni wzrost dynamiki sprzedaży, co nie jest oczywiste dla wszystkich przedmiotów w tym sektorze. Rośniemy szybciej od naszej konkurencji" – zaznacza prezes Krzysztof Bajołek.

Przychody wzrosły o 6% lecz EBITDA spadła do 8,3 mln zł dla samego Answear, a w połączeniu z PRM do 3,3 mln zł. Pomimo tego, firma odnotowała wzrost marży brutto ze 106 do 112 mln zł, co stanowi wzrost o 4% rok do roku. Jako dowód zwiększenia efektywności w logistyce, zarząd podaje brak wzrostu odsetka kosztów w tym dziale, mimo że wynagrodzenia wzrosły.

Wyniki Answear

Wiceprezes Jacek Dziaduś zwraca uwagę na znaczący wzrost ruchu na stronach internetowych Answear, który zwiększył się z 62 do 76 mln wizyt, co stanowi wzrost o 23% rok do roku. W szczególności, kanał mobilny zanotował wzrost o 27% do 65 mln wizyt.

"85% całego ruchu odbywa się przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej czy też przeglądarki na urządzeniach przenośnych, a to jest dobry parametr ponieważ aplikacja mobilna jest najlepiej konwertującym źródłem pozyskania zamówień od klientów. " – zaznacza wiceprezes.

Słabsze wyniki finansowe Answear w pierwszym kwartale 2024 roku wynikają z kilku istotnych czynników. Po pierwsze, spółka inwestuje w rozwój nowej marki PRM oraz concept store PRM i Answear, co wpłynęło na obciążenie finansowe tego okresu.

Dodatkowo, Answear boryka się z obniżonym popytem konsumenckim, szczególnie w segmencie on-line, gdzie nastąpiło przesunięcie klientów do sklepów stacjonarnych. Bajołek wyraził nadzieję, że po ustabilizowaniu się rynku, powróci on do wzrostów.

„Ten obniżony popyt dotyczy przede wszystkim rynku on-line, bo tutaj w ostatnim okresie nastąpiło przesunięcie klientów do sklepów stacjonarnych. Myślę, że po wypłaszczeniu tego wzrostu, rynek za jakiś czas powróci do wzrostów gdyż takie są, raczej nieuchronne, prawidła tego rynku i zachowania konsumentów" - przewiduje prezes Krzysztof Bajołek.

Kolejnym wyzwaniem dla Answear jest trudna sytuacja na rynku ukraińskim, spowodowana przedłużającym się konfliktem zbrojnym oraz blokadami na granicy. Rynek ukraiński, będący drugim najważniejszym dla spółki po polskim, doświadcza znaczących trudności, do których dołączyły ostatnio problemy wynikające z blokad na granicy. Dodatkowo, aprecjacja złotówki negatywnie wpłynęła na przychody i marże firmy.

Nie bez znaczenia jest także wysoka baza porównawcza z pierwszego kwartału 2023 roku, który był wyjątkowo dobry dla Answear.

„Więc tak naprawdę ta mocna baza z zeszłego roku postawiła poprzeczkę na tak wysokim poziomie, że 6% wzrostu w tym roku w I kwartale, biorąc wszystkie te czynniki, z którymi przyszło nam się mierzyć, to jest naprawdę bardzo dobry rezultat” - zwraca uwagę wiceprezes Jacek Dziaduś.

„Sprzedaż on-line obrazuje dlaczego ten okres pierwszego kwartału powinniśmy oceniać pozytywnie. Mamy mocną bazę z zeszłego roku. Przypomnę że w I kwartale i I półroczu zeszłego roku mieliśmy ponad 50% wzrost” - dodaje.

Sprzedaż online

Nastawienie na sprzedaż premium i wejście w nowy segment luxury fasion

Answear intensywnie inwestuje w rozwój sprzedaży premium oraz wejście w nowy segment luxury fashion, co docelowo ma się przełożyć na większą liczbę klientów i większą wartość koszyka. Spółka stale rozwija ofertę produktową, obejmującą obecnie około 255 tysięcy modelokolorów w Answear z 767 marek, podczas gdy PRM oferuje 18 tysięcy modelokolorów z 218 marek.

Jednym z kluczowych elementów strategii Answear są otwarte dwa concept store w prestiżowej lokalizacji w Fabryce Norblina w Warszawie. Jak podkreśla prezes Bajołek, sklepy te mają za zadanie realizować cele marketingowe i wizerunkowe, ale też są niezwykle istotne dla marek dystrybuowanych selektywnie.

„Te sklepy mają nam umożliwić realizację celów marketingowych i wizerunkowych, co dla tego typu marek jest ważne i istotne w rozszerzaniu portfolio naszych marek. Zwłaszcza o takie marki które są dystrybuowane selektywnie” – mówi prezes.

„Concept store mają, zgodnie z planem, optymalizować nasze działania, czyli wykorzystywać te zasoby, które już posiadamy, a z drugiej strony zwiększamy nasze marże poprzez to, że dzięki concept storom możemy pozyskać nowe marki, które są dostępne tylko dla retailerów, którzy posiadają tak zwaną „podłogę” – dodaje.

Tak więc bez względu na wysokość sprzedaży w tych sklepach, będą one, w opinii zarządu, rentowne ze względu na całokształt uzyskiwanych korzyści.

„Oczywiście liczymy też na rentowność liczoną bezpośrednio biorąc pod uwagę wysokość marż uzyskiwanych, ale na to musimy trochę poczekać” – podsumowuje Bajołek.

Udział marek premium w sprzedaży nadal rośnie. Również sprzedaż akcesoriów, które stanowiły 23% całkowitej sprzedaży, wykazuje charakterystyczny wzrost dla segmentu premium. To już teraz pokazuje, że przejście na segment premium przynosi wymierne rezultaty.

Jak wskazuje prezes Bajołek, sprzedaż premium "odpowiadała za cały ubiegły rok 63% całości sprzedaży, co oznacza wzrost z 57%". W pierwszym kwartale 2024 roku udział ten wzrósł do 65% całości sprzedaży, a średnia wartość koszyka wzrosła o 31 zł, z 335 do 366 zł. Firma koncentruje się na zdobywaniu nowych marek premium, co ma bezpośredni wpływ na wartość i rentowność sprzedaży.

rednia wartość zamówień AOV w Answear

Inwestycje te, mimo że obniżają obecnie rentowność firmy, są postrzegane jako niezbędne dla długoterminowego sukcesu. Prezes Bajołek podkreśla, że "te inwestycje będą procentować w przyszłości, w niedalekiej przyszłości, już w następnych kwartałach". Wysokie koszty początkowe są typowe dla wprowadzenia nowych marek, ale, jak wskazuje zarząd, najtrudniejszy okres inwestycji firma ma już za sobą.

Droga do pozycji lidera i uzyskanie progu rentowności PRM już w IV kwartale

Answear przewiduje osiągnięcie progu kwartalnej rentowności marki PRM na koniec tego roku, a potencjał synergii z akwizycji PRM ma przyczynić się do systematycznego poprawiania wyników.

"Break even powinien więc nastąpić, a potem powinniśmy dokładać do rentowności tego projektu równocześnie poprawiać rentowność Answeara" – podsumowuje prezes Bajołek.

Te działania są częścią strategii mającej na celu umocnienie pozycji Answear jako lidera w segmencie premium oraz PRM w segmencie luxury fashion, z naciskiem na marki streetwear i sneakers.

Druga połowa roku ma być bardziej obiecująca dla Answear, co związane jest z naturalną sezonowością branży modowej oraz spodziewaną poprawą sentymentu konsumentów. Bajołek zauważa, że "drugie półrocze w tej branży może być dużo bardziej kaloryczne", co daje firmie realne szanse na nadrobienie słabszych wyników z pierwszego półrocza.

„E-commerce powinien powrócić do wzrostów, zwłaszcza że baza w drugim półroczu 2023 jest na niższym poziomie, tym bardziej powinno nam być łatwiej pobijać wyniki. PRM rozpędza się” – dodaje Jacek Dziaduś.

Marka PRM rozwija się zgodnie z oczekiwaniami, co dodatkowo wspiera prognozy na lepsze wyniki finansowe w nadchodzących miesiącach.

Według szacunków zarządu, drugi kwartał będzie jeszcze podobny pod względem wyników do notowanych w pierwszym kwartale. Zarząd przewiduje, że znacząca poprawa nastąpi w drugiej połowie roku.

„Robimy to wszystko oczywiście po to, żeby być jednym z liderów fasion e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej i konkretnie liderem w tym segmencie jako Answear premium i PRM w segmencie wyższym, czyli w segmencie luxury fashion z przeważeniem marek streetwear i sneakers” – podsumowuje cele Answear prezes Krzysztof Bajołek.

Zobacz także: Neuca zapowiada wzrost w najważniejszych segmentach działalności. Zwiększa dywidendę i przeprowadza skup akcji 

Udostępnij