Ever Given odblokowany. Jednak Kanał Sueski nadal pozostanie zamknięty
Kontenerowiec Ever Given, który w zeszłą środę zablokował Kanał Sueski, został ściągnięty z mielizny. Ropa tanieje.
W poniedziałek rano portale internetowe monitorujące światową żeglugę, poinformowały, że statek blokujący kanał zaczął się w końcu poruszać. Ropa od razu zaczęła tanieć - być może odblokowanie kanału zostanie wykorzystane do korekty cenowej na rynku tego surowca, który przez ostatnie 3 miesiące zdrożał o 26%.
The Suez Canal Authority released footage on Sunday showing workers fighting to free the #EverGiven by removing part of the canal's bank.
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 28, 2021
“The coming 24 hours will be crucial,” said Peter Berdowski of Boskalis, which is part of the salvage effort https://t.co/keZiFiLQwU pic.twitter.com/11E82t2YeK
Przypomnijmy, w środę na Sueskim szlaku handlowym stanął w poprzek 400 metrowy kontenerowiec Ever Given. Sytuacja wydawała się dramatyczna, kolejne próby odblokowania jednostki kończyły się fiaskiem.
Zobacz także: Kontenerowiec Ever Given blokuje Kanał Sueski. Koszty przewozu frachtu rosną, a eksperci próbują szybko przesunąć statek
Ever Given wrócił na kurs
Dzień dobry.
— Paweł Ziorko (@pawelziorko) March 29, 2021
29 marca 2021 roku, godzina 5:30 - Suez został odblokowany! pic.twitter.com/iKPFaXkbvF
Z kolei zdjęcia pokazane przez agencję Reutera w poniedziałek rano, ukazują kontenerowiec w normalnej pozycji. Jednostkę udało się ściągnąć z mielizny podczas przypływu, kiedy woda w kanale jest najwyższa. Jednak zanim ruszy w podróż statek musi zostać poddany inspekcjom. By uwolnić gigantyczną jednostkę, usunięto ponad 27 tys. metrów kwadratowych piasku.
Już w sobotę prezes Kanału Sueskiego, gen. porucznik Osama Rabie mówił, że nocą z piątku na sobotę udało się poruszyć rufę kontenerowca.
Media donoszą, że w sprawie blokady Kanału toczy się śledztwo. Jak podaje zarząd Kanału Sueskiego, silny wiatr nie był jedyną przyczyną blokady. Zarząd nie wyklucza błędu technicznego lub błędnej decyzji podjętej przez załogę. Ale to chwilowo przypuszczenia.
Kontenerowiec Ever Given płynący do Rotterdamu, jest własnością japońskiej firmy Sgoei Kisen.
Monitoruj na bieżąco
Z ciekawostek technologicznych, powstała strona internetowa, która na bieżąco informuje nas o tym w jakim położeniu znajduje się kontenerowiec, ile czasu już trwa blokada oraz jakie to są straty dla światowej gospodarki. Strona podaje, że jak dotąd kosztowało to świat 57 mld USD. Na razie nie wiadomo kiedy kanał zostanie otwarty dla żeglugi, w kolejce czeka już 450 różnych statków.