Ever Given odblokowany
Obrazek użytkownika Wioletta Hass
29 mar 2021, 09:29

Ever Given odblokowany. Jednak Kanał Sueski nadal pozostanie zamknięty

Kontenerowiec Ever Given, który w zeszłą środę zablokował Kanał Sueski, został ściągnięty z mielizny. Ropa tanieje.

W poniedziałek rano portale internetowe monitorujące światową żeglugę, poinformowały, że statek blokujący kanał zaczął się w końcu poruszać. Ropa od razu zaczęła tanieć - być może odblokowanie kanału zostanie wykorzystane do korekty cenowej na rynku tego surowca, który przez ostatnie 3 miesiące zdrożał o 26%.

Przypomnijmy, w środę na Sueskim szlaku handlowym stanął w poprzek 400 metrowy kontenerowiec Ever Given. Sytuacja wydawała się dramatyczna, kolejne próby odblokowania jednostki kończyły się fiaskiem.

Zobacz także: Kontenerowiec Ever Given blokuje Kanał Sueski. Koszty przewozu frachtu rosną, a eksperci próbują szybko przesunąć statek

Ever Given wrócił na kurs

Z kolei zdjęcia pokazane przez agencję Reutera w poniedziałek rano, ukazują kontenerowiec w normalnej pozycji. Jednostkę udało się ściągnąć z mielizny podczas przypływu, kiedy woda w kanale jest najwyższa. Jednak zanim ruszy w podróż statek musi zostać poddany inspekcjom. By uwolnić gigantyczną jednostkę, usunięto ponad 27 tys. metrów kwadratowych piasku. 

Już w sobotę prezes Kanału Sueskiego, gen. porucznik Osama Rabie mówił, że nocą z piątku na sobotę udało się poruszyć rufę kontenerowca.

Media donoszą, że w sprawie blokady Kanału toczy się śledztwo. Jak podaje zarząd Kanału Sueskiego, silny wiatr nie był jedyną przyczyną blokady. Zarząd nie wyklucza błędu technicznego lub błędnej decyzji podjętej przez załogę. Ale to chwilowo przypuszczenia.

Kontenerowiec Ever Given płynący do Rotterdamu, jest własnością japońskiej firmy Sgoei Kisen.

Monitoruj na bieżąco

Z ciekawostek technologicznych, powstała strona internetowa, która na bieżąco informuje nas o tym w jakim położeniu znajduje się kontenerowiec, ile czasu już trwa blokada oraz jakie to są straty dla światowej gospodarki. Strona podaje, że jak dotąd kosztowało to świat 57 mld USD. Na razie nie wiadomo kiedy kanał zostanie otwarty dla żeglugi, w kolejce czeka już 450 różnych statków. 

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.