Śnieżka zamierza kontynuować ponad 20 letnią tradycję wypłat dywidendy, pomimo trudnej sytuacji na rynku farb
Grupa Śnieżka przedstawia wyniki finansowe i zwraca uwagę na pozytywne trendy rynkowe. Jest przygotowana na zmianę koniunktury i zamierza kontynuować już 20-letnią tradycję regularnych wypłat dywidendy.
Grupa Śnieżka w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku odnotowała spadek przychodów o 8,1% rok do roku, osiągając 647,7 mln zł. Wynik EBITDA zmniejszył się o 12,8% do 126,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 67,4 mln zł, co także oznacza spadek o 18,3%. Główne przyczyny obniżenia wyników to niższa sprzedaż w ujęciu wolumenowym, wynikająca z trudnych warunków makroekonomicznych, oraz niekorzystne kursy walutowe, szczególnie złotego względem forinta i hrywny. Mimo trudnej sytuacji Grupa Śnieżka utrzymała swoje udziały w polskim rynku, a rentowność brutto ze sprzedaży wzrosła o 4,8 p.p. do 49,1%.
Pomimo spadków zyskowności Grupa Śnieżka nadal osiąga wyniki powyżej średniej branżowej – rentowność EBITDA wyniosła 19,5%, czyli podobnie jak w poprzednim roku. Jednocześnie zarząd zwraca uwagę na poprawę dostępności surowców i stabilizację kosztów produkcji oraz pozytywny trend na kursach walutowych. Może to ograniczyć presję kosztową w nadchodzących kwartałach.
Zarząd przewiduje jednak, że utrzymanie wysokiej rentowności brutto w kolejnych kwartałach może być trudne, a dalsze wyniki będą zależeć od ożywienia popytu na rynku farb dekoracyjnych oraz kondycji konsumentów. Warto też zwrócić uwagę na niższe nakłady inwestycyjne, które w 2024 roku wyniosą mniej niż planowane 40 mln zł, co może wpłynąć na dynamikę dalszego rozwoju spółki.
Śnieżka publikuje wyniki za trzy kwartały 2024 roku
Perspektywy zmian na rynku
Sytuacja rynkowa w branży farb dekoracyjnych pozostaje wymagająca, co ma bezpośredni wpływ na wyniki Grupy Śnieżka. Mimo stopniowej poprawy nastrojów konsumenckich, utrzymujące się wysokie stopy procentowe i ograniczona siła nabywcza klientów nadal hamują decyzje zakupowe w segmencie remontowym, który jest kluczowy dla działalności spółki.
„Na razie nie obserwujemy wyraźnego odbicia na rynku remontowym, który ma kluczowe znaczenie dla popytu na nasze produkty. Rynek farb dekoracyjnych wciąż boryka się ze spadkiem wolumenu sprzedaży, a brak jest jednoznacznych sygnałów wskazujących na jego odbicie. Sytuacja w otoczeniu makroekonomicznym oraz nastroje konsumenckie nie sprzyjają ożywieniu na rynku remontowym” - podaje zarząd.
Jednak zarząd zwraca uwagę na osłabienie tempa spadku wolumenu sprzedaży w 2024 roku do wartości jednocyfrowych, a rynek polski wykazuje oznaki stabilizacji. Także postępująca premiumizacja pozytywnie wpływa na marże spółki.
„Nastroje konsumentów powoli się poprawiają, ale nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży. Wolumeny sprzedaży na rynku farb od kilku lat spadają, jednak w tym roku widoczne jest osłabienie tempa tego spadku do wartości jednocyfrowych, co jest optymistyczne. Niezależnie od spadku wolumenów obserwujemy postępujący trend premiumizacji, klienci coraz chętniej kupują produkty najwyższej jakości co powoduje, że spadek przychodów jest niższy niż wolumenów” – wyjaśniają przedstawiciele spółki na czacie inwestorskim.
Zarząd podkreśla, że że kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki finansowe pozostaje sytuacja na rynku farb dekoracyjnych i jest przygotowany na poprawę koniunktury.
„Z operacyjnego punktu widzenia firma działa sprawnie – systematycznie inwestuje w rozwój przewag konkurencyjnych, takich jak silne marki, dopasowane portfolio produktów oraz nowoczesne, zdigitalizowane procesy produkcyjne i logistyczne. Jesteśmy przygotowani na poprawę koniunktury” - podaje zarząd.
Inwestycje zagraniczne
Grupa Śnieżka zmaga się z wyzwaniami na rynkach zagranicznych, które mają istotny wpływ na jej wyniki finansowe. Na Węgrzech, drugim co do wielkości rynku Grupy, sytuacja rynkowa pozostaje trudna.
„Nasz udział w rynku węgierskim wynosi obecnie ok. 20 proc. Sytuacja makroekonomiczna na Węgrzech jest wymagająca (PKB spadło w III kw.), co nie sprzyja decyzjom zakupowym klientów” – podkreśla zarząd Śnieżki.
Dodatkowym problemem jest niekorzystny kurs forinta wobec złotego, który wpłynął na obniżenie przychodów z tego rynku. Pomimo tych wyzwań, zarząd uważa, że sytuacja na Węgrzech jest zadowalająca i krótkoterminowym celem jest zwiększenie udziału rynkowego powyżej 20%.
W Ukrainie wartość sprzedaży w lokalnej walucie wzrosła o 5,2% do 651,6 mln hrywien, jednak po przeliczeniu na złote odnotowano spadek o 8,9%.
„W Ukrainie nadal działamy w warunkach nadzwyczajnych. Od wybuchu wojny konsumpcja produktów dekoracyjnych oraz chemii budowlanej systematycznie rosła. W II i III kwartale zaobserwowaliśmy osłabienie koniunktury, między innymi z powodu zasad mobilizacji mężczyzn do wojska” – wyjaśnia zarząd.
Przyszłość tego rynku jest trudna do przewidzenia, choć zarząd wskazuje na potencjalne możliwości wynikające z odbudowy kraju w przyszłości. Obecnie udział Ukrainy w łącznej sprzedaży Grupy wynosi 10%.
Kurs akcji Śnieżka od początku 2009 roku
Polityka dywidendowa niezagrożona
Grupa Śnieżka słynie z regularnych corocznych wypłat dywidend od 2004 r. Zarząd podtrzymuje swoje podejście do polityki dywidendowej i planuje rekomendować wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej, do momentu osiągnięcia wskaźnika dług netto/EBITDA na poziomie jednokrotności.
„Podtrzymujemy nasze założenia dotyczące wypłaty dywidendy” – zapewnia zarząd.
Oznacza to, że również za 2024 rok inwestorzy mogą spodziewać się dywidendy zgodnej z przyjętą polityką, pomimo wciąż „wymagającej” sytuacji rynkowej i spadku zyskowności w bieżącym roku.
Wyniki finansowe za III kwartały 2024 r. i plany rozwoju Grupy Śnieżka – czat inwestorski z zarządem