Przejdź do treści

udostępnij:

Giełdowe spółki technologiczne nie potrafią mówić o swojej strategii i badaniach - udowadnia w swojej nowej pracy dr Dyczkowska

Udostępnij

Firmy technologiczne notowane na warszawskim parkiecie niezbyt dobrze komunikują się z inwestorami w zakresie swoich planów strategicznych oraz badań i rozwoju – wynika z opracowania naukowca z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Raporty roczne spółek IT notowanych na GPW pozostawiają wiele do życzenia, jeśli chodzi o informacje niefinansowe, takie jak plany strategiczne czy działalność w zakresie badań i rozwoju – twierdzi w swojej publikacji naukowej dr Joanna Dyczkowska z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Spółki IT nie potrafią mówić o swojej misji, modelu biznesowym, strategii i badaniach...

Postęp technologiczny jest błyskawiczny, a to powoduje, że spółki IT muszą układać plany strategiczne, by zaspokajać potrzeby klientów, a tym samym kreować wartość dla swoich akcjonariuszy. Akcjonariusze mają pełne prawo do informacji na temat planów spółek technologicznych, szczególnie tych z zakresu badań i rozwoju (R&D, research and development).

Dr Dyczkowska przeanalizowała raporty roczne 30 spółek IT notowanych na rynku głównym GPW oraz 39 notowanych na NewConnect. W gronie tym znalazły się bardzo duże i bardzo znane spółki (m.in. Asseco Business Solutions, Asseco Poland, Comp, Comarch, Cube ITG, Infovide-Matrix, LSI Software, Livechat Software, Medicalgorithmics, Qumak, Sygnity), jak i te produkujące gry (m.in. CI Games, Vivid Games, The Farm 51 Group, 11Bit Studios).

Okazało się, że polityka informacyjna tych firm jest daleka od ideału. Rzadko która spółka jasno komunikuje swoją misję i wizję rozwoju. Niewiele spółek potrafi także w jasny sposób nakreślić swój model biznesowy.

Tab. 1. Ocena polityki informacyjnej spółek z sektora IT notowanych na warszawskim parkiecie (w pkt., dotyczy raportów za rok 2014)

1

Źródło: Dyczkowska (2017)

Wynik badania sugeruje, że spółki IT notowane na warszawskim parkiecie bardzo słabo komunikują się z rynkiem w zakresie strategii oraz prowadzonych prac rozwojowych. Plany strategiczne znacznie częściej są ujawniane przez spółki z rynku głównego, niż z NewConnect. Im większą kapitalizację ma spółka IT, tym lepiej komunikuje się z rynkiem 

podkreśla w swoim artykule Dyczkowska.

...potrafią za to informować o umowach, produktach czy zagrożeniach 

Według Dyczkowskiej, polskie spółki IT należy pochwalić za informowanie o zagrożeniach oraz perspektywach dla biznesu w kontekście zachowania całego rynku i otoczenia makroekonomicznego. Spółki w wyczerpujący sposób informują także o swoich produktach oraz zawieranych umowach.

Spółki IT notowane na warszawskim parkiecie wciąż powinny pracować nad swoimi raportami rocznymi. Tak, by te dokumenty lepiej spełniały oczekiwania inwestorów. Dalsza ewolucja raportów powinna iść w kierunku ujawniania planów strategicznych i w zakresie badań. To ułatwiłoby inwestorom wycenianie biznesu spółek IT

napisał naukowiec z wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego w podsumowaniu badania.

Dyczkowska badała raporty roczne spółek za rok 2014. Badanie nie objęło wszystkich firm technologicznych notowanych na GPW (pominięte zostały spółki z branży biotechnologicznej, mediowej, telekomunikacyjnej).

Opisywane badanie bazowało na raportach za 2014 rok. Być może teraz niektóre ze spółek IT poprawiły jakość swojej polityki komunikacyjnej. Zarządy firm notowanych na giełdzie powinny pamiętać o tym, że dobra komunikacja z rynkiem to podstawa – może ona poprawić wycenę. No, chyba że brak komunikacji wynika, że nie za bardzo ma się co przekazać... Warto podkreślić, że największe polskie spółki IT prowadzą całkiem niezłą politykę informacyjną. 

Udostępnij