Spółki odpowiedzialne społecznie będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem millenialsów
Dla generacji Y - czyli obecnych 19-35-latków - niezwykle ważną wartością jest dbanie o środowisko naturalne. Zrównoważony rozwój to nie jest dla tzw. Millenialsów puste hasło. To sprawi, że w najbliższej przyszłości dojrzewający do inwestowania Millenialsi zmienią w znaczący sposób rynek inwestycyjny – uważają analitycy Credit Suisse.
Nadchodzi mega-trend, który dużo zmieni na rynku inwestycyjnym – twierdzą analitycy Credit Suisse. Będzie on związany z wartościami wyznawanymi przez pokolenie Y, czyli tzw. Millenialsów. Są to osoby, które obecnie mają 19-35 lat. Millenialsi stanową obecnie ponad 50 proc. globalnej populacji.
Według Credit Suisse, wyznają oni inne wartości i zasady, niż pokolenie wcześniejsze. Oto kilka charakterystycznych cech Millenialsów:
- są za pan brat z nowymi technologiami (internet i nowe technologie to ich żywioł);
- postrzegają świat raczej w perspektywie globalnej, niż lokalnej;
- są biedniejsi, niż ich rodzice;
- starają się postępować etycznie (brzydzą się korupcją);
- mają poczucie dobra wspólnego, szczególnie jeśli chodzi o środowisko naturalne;
- samorealizację cenią wyżej niż pieniądze (wolą równowagę w życiu, niż wyższą pensję, wolą wykonywać pracę którą lubią, niż zarabiać więcej w takiej, której nie lubią).
Poglądy Millenialsów zdecydują dokąd popłyną ich pieniądze
Według analityków Credit Suisse, te unikalne cechy pokolenia Y powodują, że rynek inwestycyjny stoi u progu cichej rewolucji. Eksperci spodziewają się bowiem, że Millenialsi – którzy powoli się bogacą i już zaczynają przejmować majątki po rodzicach – zaczną inwestować odpowiedzialnie. Czyli jako inwestorzy giełdowi będą kupować akcje tych spółek, które prowadzą działalność nie szkodzącą środowisku naturalnemu, etyczną itd.
To przypuszczenie analityków Credit Suisse wzmacniają wyniki różnych badań naukowych. Z nowszych można przytoczyć pracę "Altruism versus Egoism in Investment Decisions" Daniela Brodbacka i Nadji Guenster z Uniwersytetu w Muenster oraz Davida Mezgera, partnera w firmie doradczej KPMG.
Naukowcy przebadali wpływ wyznawanych wartości na decyzje inwestycyjne, a szczególnie na to, czy wartości dopingują do lokowania pieniędzy w biznesy społecznie odpowiedzialne. Przeprowadzili oni badanie ankietowe w centrum niemieckiego miasta. Większość ankietowanych była dobrze wykształcona (posiadała dyplom wyższej uczelni) i zarabiała do 4 tys. euro. Średnia wieku ankietowanych wyniosła 34 lata.
Okazało się, że ludzie, którzy cechowali się dużym altriuzmem, wyrażali chęć inwestowania w biznesy społecznie odpowiedzialne o wiele częściej niż ci, którzy cechowali się dużym egoizmem. Egoiści byli skłonni lokować środki w takich firmach tylko wtedy, gdy było to opłacalne. Mało tego: według Brodbacka, Guenster i Mezgera altruiści są mniej skłonni wycofać swoje pieniądze z inwestycji przynoszącej straty lub spisującej się poniżej oczekiwań, jeśli jest ona społecznie odpowiedzialna.
Milenialsi stawiają na spółki technologiczne i branżę rozrywkową
Według Credit Suisse, branża inwestycyjna powinna się przygotować na spełnienie wymagań Millenialsów. Czego może chcieć pokolenie Y w zakresie lokowania kapitału?
Inwestowanie zrównoważone – dla Millenialsów zrównoważony rozwój wiele znaczy. Są oni skłonni płacić więcej za produkty i usługi, które są dostarczane przez firmy społecznie odpowiedzialne. Gdy pokolenie Y zacznie inwestować na dużą skalę, będzie kupować akcje spółek społecznie odpowiedzialnych.
Czysta energia – Millenialsi martwią się o przyszłość środowiska naturalnego. Dlatego popierają ograniczenie emisji CO2 i rozwój odnawialnych źródeł energii oraz segmentu aut elektrycznych.
Inwestycje etyczne – pokolenie Y chce wspierać inicjatywy, które są etyczne. Millenialsi uwielbiają dzielić się pieniędzmi z fundacjami i organizacjami charytatywnymi. Gdy zaczną inwestować na dużą skalę, będą mogą zacząć preferować te biznesy, które w pewnym sensie łączą działalność biznesową z działalnością charytatywną.
Nowe technologie – przedstawiciele pokolenia Y od małego oswojeni są z nowymi technologiami. I popierają ich rozwój. Skoro tak, to będą inwestować w spółki technologiczne.
Zabawa i wypoczynek – Millenialsi nie są pracoholikami. Lubią mieć w życiu tzw. work – life balance. Szczególnie lubią bawić się razem ze znajomymi. Nie wykluczone, że wyjątkowo ochoczo będą wkładać do portfela akcje spółek z branży rozrywkowej.
Credit Suisse to kolejna już firma inwestycyjna, która w ostatnim czasie zwraca uwagę na to, jakie wartości wyznaje pokolenie Y. Przecież jest to oczywiste, że nasze postawy, wartości i charakter mają wpływ na to, jak się zachowujemy w danej sytuacji. Czemu więc charakter pokolenia Y nie miałby mieć wpływu na decyzje inwestycyjne przedstawicieli tegoż pokolenia? Inwestorzy już teraz powinni przejrzeć spółki notowane na WGPW w poszukiwaniu tych, które mogą wpaść w oko również Millenialsom. Warto to zrobić zanim fala kapitału ruszy w kierunku tych walorów, podnosząc ich ceny...