BIG Data to nie tylko Google i Facebook. Giełdowe PKO BP i Cloud Technologies już z tego korzysta | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Anna Mazurek
20 lis 2017, 10:25

BIG Data to nie tylko Google i Facebook. Giełdowe PKO BP i Cloud Technologies już z tego korzysta

Największe firmy na świecie codziennie zbierają terabajty danych o swoich użytkownikach. Nie tylko je gromadzą, ale też ponownie wykorzystują w ramach Big Data - analizowania ogromnych wolumenów informacji. Sprawdzamy jak można wykorzystać Big Data w praktyce i które polskie spółki już czerpią z tego korzyści.

Jeszcze kilkanaście lat temu żadna firma nie była w stanie gromadzić tak dużej ilości informacji, jak teraz. Mało która spółka pomyślała o ponownym wykorzystaniu zebranych danych w swoim biznesie. The Economist na swoim profilu na Twitterze wskazał, że w naszych czasach najcenniejszym zasobem nie jest już ropa naftowa, ale właśnie dane.

To informacja stała się największym niematerialnym dobrem, którym dysponują firmy.

Czym jest Big Data?

Big Data odnosi się do ogromnej ilości nieuporządkowanych i zmiennych zbiorów danych, które spółki gromadzą, przechowują, a także analizują. Przy czym, do analizy tak ogromnej ilości informacji, firmy wykorzystują zaawansowane technologie przetwarzania tj. Hadoop, HBase czy MongoDB.

Znany analityk Big Data Douglas Laney opracował koncepcję danych masowych. Mowa tu o definicji „3V”:

  • volume (ilość) – firmy pozyskują dane z różnych źródeł i mogą to być umowy biznesowe, media społecznościowe;
  • velocity (szybkość) – dane muszą być dostarczane bardzo szybko, najlepiej w czasie zbliżonym do rzeczywistego;
  • variety (różnorodność) – dane są zapisane w różnych formatach np. tradycyjne bazy danych, dokumenty tekstowe, e-mail czy video.

Właśnie takie dane są wykorzystywane przy Big Data.

Analizowanie Big Data pozwala usprawnić działalność firm, poprawić ich wizerunek i zwiększyć osiągane przychody. Idealnym przykładem zastosowania Big Data jest spersonalizowana reklama internetowa, co świetnie wykorzystali giganci zza oceanu.

Google, Facebook i Amazon rozwinęły działalność dzięki Big Data

Firma Google wykorzystuje zebrane dane od swoich użytkowników prawie we wszystkich narzędziach. Od Google Trends (najczęściej wpisywane słowa w przeglądarce), Google Adwords (spersonalizowane reklamy) po Google Translate (tłumaczenie blisko 1 biliona słów na ponad 60 języków). Te wszystkie narzędzia działają i są lepsze od produktów konkurencji właśnie dzięki skali gromadzonych informacji.

Google oferuje nawet oddzielne narzędzie do analityki Big Data – Google BigQuery.

Facebook na podstawie dodawanych przez nas zdjęć, komentarzy, postów i polubień, efektywnie selekcjonuje treści oraz reklamy, które możemy zobaczyć na swojej tablicy.

Natomiast Amazon dzięki systemowi spersonalizowanej rekomendacji produktów na podstawie analizy danych zwiększył swoje przychody i rozszerzył działalność. Wyniki sprzedaży książek na podstawie Big Data były co najmniej kilkakrotnie lepsze niż na podstawie recenzji pisanych przez zespół redaktorów.

Teraz z systemu rekomendacji korzystają także Linden czy Netflix.

Czy polskie firmy wykorzystują Big Data?

Według raportu PwC „Digital IQ 2017. Cyfrowy wyścig firm” 49% badanych firm, kierując się chęcią zwiększenia przychodów, inwestuje w technologie cyfrowe. Firmy największą część zarezerwowanych na technologie cyfrowe środków (60%) przeznaczają na rozwój Internetu rzeczy i analitykę Big Data.

Jednak autorzy badania wskazują, że polskie spółki na razie są na etapie gromadzenia danych, a rzadziej na etapie ich analizy.

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych na tegorocznym VI Kongresie CFO Spółek Giełdowych SEG przeprowadziło krótką ankietę wśród uczestników wydarzenia. Jedną z poruszonych kwestii było wykorzystanie przez spółki zebranych danych od swoich klientów.

ankieta SEG

Źródło: SEG

Jak wynika z zebranych opinii, aż 69% spółek, których przedstawiciele brali udział w kongresie, gromadzi dane na temat tego, jak z ich usług i produktów korzystają klienci. Natomiast tylko 22,5% badanych firm analizuje zebrane dane i dzięki temu ulepsza swoje produkty. Ponad 42% spółek przyznaje, że mogłaby lepiej wykorzystać zebrane informacje.

Na polskiej giełdzie pojawiają się już spółki, które aktywnie wykorzystują analitykę Big Data.

Cloud Technologies i narzędzie OnAudience.com podbija świat

Cloud Technologies zajmuje się głównie Big Data, marketingiem i monetyzacją danych. Spółka jest notowana na NewConnect. Konsekwentnie rozwija działalność na zagranicznych rynkach Europy, Azji i Ameryki Północnej.

Jej flagowym produktem jest platforma OnAudience.com, która pozwala gromadzić dane z Internetu, przetwarzać je i analizować tak, aby skutecznie spersonalizować reklamę internetową.

Wykres 1. Historia notowań spółki Cloud Technologies

Cloud Technologiest wykres

Źródło: stooq.pl

Kurs akcji spółki pnie się w górę. Stopa zwrotu od samego początku notowań do 17.11.2017 r. na NewConnect wyniosła ponad 3340%! Cloud Technologies konsekwentnie zwiększa przychody i planuje przejście na GPW.

Zobacz więcej: Cloud Technologies: zysk netto wyższy o ponad 70% w III kw. 2017 r.

BIG Data w PKO BP nie tylko do celów marketingowych

Jedną ze spółek, które aktywnie wykorzystują Big Data jest PKO BP. Partnerem strategicznym PKO BP w zarządzaniu danymi i ryzykiem operacyjnym jest SAS Institute. Big Data jest realizowane w trzech obszarach działalności banku:

  • zarządzania ryzykiem;
  • cyberbezpieczeństwa;
  • zarządzania wiedzą o kliencie i relacjami z klientem.

PKO BP, jako jeden z pierwszych banków w Polsce, do określenia ryzyka operacyjnego wykorzystał platformę SAS OpRisk Management. To narzędzie udostępnia bazy o największych zdarzeniach operacyjnych z całego świata. Pozwala gromadzić, składować i przetwarzać dane oraz tworzyć zaawansowane analizy statystyczne. Dzięki temu bank skrócił czas pracy, poprawił efektywność działania i, co najważniejsze, zwiększył elastyczność inwestycyjną.

Do zapobiegania nadużyciom i wyłudzeniom PKO BP zastosował system Enterprise Fraud Management. Na podstawie zgromadzonych ogromnych ilościach danych, system identyfikuje podejrzane powiązania i to w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Wyniki pracy przedstawia w formie graficznej. Dzięki temu bank może zdecydować w odpowiedniej chwili o ewentualnej blokadzie transakcji, jeszcze przed wyprowadzeniem środków finansowych z rachunku klienta.

Jeżeli chodzi o relacje z klientem, to bank, na podstawie przeprowadzonych transakcji, może zbudować szczegółowy profil swojego klienta. A następnie zaproponować mu spersonalizowaną usługę, czyli konkretny kredyt.

Można przypuszczać, że cały sektor bankowy w Polsce już korzysta z analityki Big Data. Choć każdy z banków pewnie w innym zakresie.

Internet dał nam szybki dostęp do ogromnej ilości informacji. Codziennie największe firmy gromadzą o swoich użytkownikach miliony danych. Trzeba tylko wiedzieć jak je wykorzystać i spieniężyć, żeby osiągnąć sukces. Informacja staje się coraz cenniejszym dobrem. Dlatego spółki giełdowe powinny poświęcić nieco więcej uwagi analityce Big Data. Może dzięki temu staną się drugim Amazonem czy Facebookiem albo chociaż poprawią wyniki ;)

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.