Relacja z czatu z prezesem Legimi: Rynek e-booków i emisja obligacji
Obrazek użytkownika Czaty
02 lip 2019, 16:26

"Spółka zrealizowała ponad 20 emisji obligacji i wszystkie wykupywała w terminie" - relacja z czatu z prezesem zarządu Legimi

W poniedziałek, 1 lipca 2019 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas dyskusji rozmawialiśmy o trwających emisjach obligacji. Inwestorzy zadawali również pytania o planowany debiut na NewConnect, platformę Legimi 3.0, przejęcie niemieckiej spółki Readfy oraz sytuację finansową spółki. W dyskusji wzięło udział niemal 350 inwestorów, a Prezes Zarządu odpowiedział na blisko 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Rozmawiać będziemy o trwającej emisji obligacji, uruchomienia platformy i aplikacji mobilnej, Legimi 3.0. oraz o perspektywach rozwoju spółki.

 

Spotkanie rozpocznie się w poniedziałek, 1 lipca 2019 r., o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Witam wszystkich uczestników czatu. Przez najbliższą godzinę postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

 

Aktualnie trwa publiczna emisja obligacji Legimi 2-letni kupon 9,5%, zabezpieczone, obligacje będą wprowadzone na Catalyst. Zapisy potrwają do 9 lipca, więcej informacji https://www.legimi.pl/obligacje/

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak ocenia pan sytuację na rynku ebooków/audiobooków? Czy jest to wciąż rynek rosnący?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Znajdujemy się wciąż w fazie początkowej rozwoju rynku. Szacuje się, że ebooki stanowią 3% sprzedaży. Audiobooki nieco mniej, choć wykazują większe dynamiki wzrostu w ostatnich latach. Na rynkach rozwiniętych, takich jak USA udział ten wynosi ponad 25%. W ostatnim czasie w innych krajach europejskich również obserwowany jest dynamiczny wzrost. W świetle tych trendów nasz rynek wydaje się wciąż bardzo atrakcyjny, a Legimi systematycznie zwiększa w nim udział. Warto nawiązać również szerzej do całej branży "digital goods" rozumianej jako subskrypcja video, prasy, muzyki czy nawet gier video. Cała ta kategoria przeżywa bardzo dynamiczny rozwój.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są konkretne cele uruchomienia Legimi 3.0? Jakie ma to mieć przełożenie na przychody i zyski? Czy już widać jakieś pozytywne efekty?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Przypomnijmy, że mówimy o zaprojektowanej od nowa platformie internetowej i aplikacjach mobilnych, by jeszcze bardziej angażowały liczącą blisko 60 tys. bazę subskrybentów Legimi. Zmianie tej towarzyszył rebranding. Już teraz możemy powiedzieć, że zauważamy lepsze metryki e-commercowe platformy, niż w poprzedniej wersji. Za wcześnie na podsumowania, lecz warto w tym miejscu wspomnieć, że nasze prognozy zakładały dodatni efekt wdrożenia Legimi 3.0, a w ostatnich komunikatach podtrzymywaliśmy ich realność.

Obrazek użytkownika Anonim
Gringo

Co z przejęciem Readfy? Na jakim jest to etapie?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jeszcze w maju przejęcie doszło do skutku, o czym informowaliśmy w komunikacie http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/33346542,strong-legimi-st...
Proces odbył się zgodnie z założeniami.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie ma Pan wstępne wnioski z przejęcia Readfy? Jakieś synergie już widać? Jak to wpłynie na zadłużenie spółki, czy tam są potrzebne jakieś dodatkowe pieniądze?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Nad przejęciem pracowaliśmy od ponad roku. Readfy oferuje dostęp do książek w zamian za oglądanie reklam i zgromadził ponad 400 tys. użytkowników. Legimi oferuje usługę płatną (bez reklam), którą zamierzamy skierować bezpośrednio do tej bazy. Pierwsze eksperymenty pokazały, że możemy spodziewać się pierwszych kilku tys. skonwertowanych użytkowników jeszcze w tym roku. Jednocześnie Readfy sam z siebie rośnie, dzięki swojej dobrej pozycji i szerokiej ofercie treści, co powinno wspierać nasz dalszy wzrost na rynku niemieckim w kolejnych miesiącach i latach. Jest to w naszej opinii bardzo rozsądna alternatywna na pozyskiwanie klientów metodami konwencjonalnego marketingu, które wypadają w Niemczech dość drogo. O synergiach i planach dyskutowaliśmy w minioną niedzielę na łamach branżowego periodyku BuchMarkt https://www.buchmarkt.de/meldungen/1000000021768/

Obrazek użytkownika Anonim
Jubej

Jak wygląda integracja Readfy z grupą Legimi?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W ciągu miesiąca wprowadzimy Legimi 3.0 również dla serwisu niemieckiego i rozpoczniemy jego intensywną promocję wśród użytkowników Readfy. Weryfikacja tego projektu pozwoli nam ocenić potencjał modelu reklamowego również dla rynku polskiego w przyszłości. Naturalnie w Niemczech oferujemy naszą flagową usługę (czytnik za 1 EUR), które finansujemy dzięki obligacjom. Przypomnijmy Legimi subsydiuje w tym modelu sprzęt w zamian za 2-letni kontrakt z klientem opiewający na ebooki oraz czytnik. Jest to model znany z rynku telekomunikacyjnego, który według naszej wiedzy nie jest wykorzystywany przez nasza konkurencję, nie tylko w Niemczech, ale także i na świecie. Obserwujemy bardzo pozytywny odbiór tej oferty na aktualnej próbie użytkowników w Niemczech.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda dalsza zapadalność długu? Nawet, jeśli te emisje się udadzą, to czy konwersja na akcje będzie wciąż potencjalnym scenariuszem dla obecnych obligatariuszy?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że spółka zrealizowała ponad 20 emisji obligacji i wszystkie wykupywała w terminie. Wszystkie skończyły się zgodnie z przyjętymi na początku warunkami emisji (bez nieplanowanych konwersji). Przypomnijmy, że spółka jest dochodowa, prognozowana na ten rok EBITDA wynosi 2,6 mln zł. Polecam uwadze również przedmiot zabezpieczenia, który stanowią umowy z klientami o łącznej wartości 15,6 mln zł. Emisja serii U przebiega na ten moment bardzo dobrze. Zapisy osiągnęły już blisko połowę kwoty emisji. Możemy również wspomnieć o prowadzonych rozmowach z inwestorami instytucjonalnymi, którzy interesują się możliwościami inwestycji w Legimi. Oceniamy więc, że dysponujemy wieloma wariantami na przyszłą obsługę zadłużenia.

Obrazek użytkownika Anonim
JanekP

Co z debiutem na NC? Kiedy to może nastąpić? 2019 czy później?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Podtrzymujemy spodziewamy termin wprowadzenia akcji na NewConnect IV kw. 2019.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Jak wyglada obecnie sytuacja finansowa Legimi?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Spółka systematycznie poprawia swoje wyniki finansowe. W branży subskrypcyjnej (SaaS) kluczowe są metryki MRR - miesięczny przychód powtarzalny oraz trakcja - innymi słowy tempo wzrostu. Przychody Legimi rosną w dwucyfrowym tempie ok. 50-60% rdr. od 4 lat. Oceniamy więc, że spółka znajduje się w dynamicznej fazie rozwoju. Stąd liczne projekty kapitałowe, które podejmujemy wspierając dalszy dynamiczny wzrost. Szerzej o bieżących wynikach spółki można przeczytać w naszym cyklicznym newsletterze - https://www.getrevue.co/profile/legimiIR/issues/legimi-s-a-biezace-infor...

Obrazek użytkownika Anonim
Gringo

Czy wiadomo coś z obniżką vat na ebooki, czy przed wyborami nie ma się co na to nastawiać?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Znamy już projekt ustawy, który jest korzystny dla Legimi i całej branży. Nie ma wątpliwości, że musi on wejść w życie, gdyż jest implementacją przepisów unijnych. Być może kalendarz wyborczy przesunie jego wdrożenie na jesień. W dłuższym okresie jednak spodziewamy się pozytywnego bodźca dla rozwoju branży i naszej firmy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jeśli Play zapowiada podwyżki cen abonamentów, to Wy też to rozważacie? Wydaje się, że 2-3 zł na miesiąc każdy będzie w stanie przełknąć? Może to już czas i poprawi to cashflow?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Sporo komentatorów uważa, że najlepszym momentem na korekty cenników w branży będzie właśnie obniżenie VATu, tak by klienci nie odczuli podwyżek. Rozważamy ten scenariusz, zwłaszcza że nie wymaga on problematycznego zawierania aneksów do umów z klientami, które rozliczane są w kwotach brutto.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Witam, jak skomentuje Pan zakończoną właśnie emisje obligacji serii T, z 2000 proponowanych tylko 271 obligacji zostało finalnie przydzielonych. Czy będzie miał to wpływ na prowadzenie Państwa działalności? Jeśli tak to w jakim stopniu?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W ramach serii T oferowane były roczne obligacje. Równolegle trwa seria U w ramach której oferujemy wyższy kupon o 1 pkt. proc., a obligacje są dwuletnie. Daliśmy inwestorom wybór horyzontu inwestycyjnego i już dziś możemy stwierdzić, że przeważyła oferta obligacji dwuletnich, jak wspomniałem wyżej zbliżamy się do połowy w zapisach. Okazuje się więc, że inwestorzy obdarzyli nas dużym zaufaniem, za co bardzo dziękujemy.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W tym punkcie warto zaznaczyć też, że naszym priorytetem jest zmiana struktury zadłużenia z krótkoterminowej na długoterminową, stąd też koncentracja na ofercie i promocji obligacji dwuletnich.

Obrazek użytkownika Anonim
francuz

Jak sytuacja rynkowa po wejściu Empiku? Czy możliwe jest wejście kolejnego dużego gracza? Czy jest jakieś zainteresowanie Legimi inwestorów branżowych?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jak wspomnieliśmy na początku rynek jest w początkowej fazie rozwoju, a gracz taki jak Empik z pewnością pomoże wypromować kategorię zwłaszcza wśród użytkowników preferujących tradycyjne formaty książek. Nie tylko nie obserwujemy żadnego spowolnienia sprzedaży, lecz nawet, po wprowadzeniu Legimi 3.0, jeszcze lepsze metryki biznesu. Legimi otrzymuje oferty od inwestorów, nie mniej, tak jak wspomnieliśmy przy poprzednich pytaniach jesteśmy zdecydowani na scenariusz giełdowy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gringo

Jak idzie sprzedaż synchrobookow?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Niewtajemniczonym wyjaśnijmy, że przez synchrobooki rozumiemy naszą autorską technologię powiązania ebooka z audiobookiem. Polega ona na płynnym przełączaniu się między formatami. Jest to jeden z naszych wyróżników, który systematycznie zyskuje na popularności i wspiera przywiązanie do naszej platformy.
Ilustracją niech będzie nasza wspólna kampania z Samsungiem:
https://www.youtube.com/watch?v=W2Zzmx5YZ_0
Baza synchrobooków systematycznie rośnie, a wszystkie pozostałe tytuły można wysłuchać za pomocą wbudowanego systemu TTS.

Obrazek użytkownika Anonim
gość

czy jest możliwość zawarcia umowy z operatorem tel na rynku niemieckim?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jak najbardziej jest to rozważany przez nas kierunek. Doświadczenie z rynku polskiego na bazie 3 operatorów, dla których Legimi jest partnerem (Play, T-mobile, Plus) są bardzo dobre i chcemy je również przenieść na rynek niemiecki.

Obrazek użytkownika Anonim
francuz

W tym roku macie do spłaty jeszcze jakieś 4 mln zł, jak jesteście na to przygotowani? Czy należy spodziewać się kolejnej emisji we wrześniu?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jak wspomnieliśmy we wcześniejszym pytaniu zapisy w serii U przebiegają bardzo dobrze. Liczymy więc na istotną redukcję zapadalnego zadłużenia w skutek bieżącej emisji. Zgodnie z celami emisji przedstawionymi w Memorandum kwota 3 mln zostanie przeznaczona na refinansowanie. Pozostały dług do obsługi w tym roku wyniesie więc ok. 2,5 mln zł. Dysponujemy różnymi wariantami na czele z dodatnią EBITDA (prognoza 2,6 mln zł).

Obrazek użytkownika Anonim
AdamcomazatysiakaakcjiLegimi

Witam. Ostatnio zauważyłem że najlepszym pomysłem na biznes jest skopiowanie czyjegoś dobrego pomysłu i zrobienie tego lepiej i szerzej np. Deliveroo pozyskało duży kapitał m.in. Z solidnym wsparciem Amazona i skopiowało Uber eats z zamiarem podbicia rynku co widać już w UK gdzie wyraźnie jest więcej rowerzystów kurierów z jedzeniem. Was też to chyba czeka tak czuje bo co to jest te kilkadziesiąt banieczek dla dużego inwestora żeby wybić wam z głowy liderowanie na rynku jeśli on ma możliwości z rozmachem wykorzystać koniunkture?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Legimi analizuje otoczenie konkurencyjne i przygotowuje pod możliwe scenariusze swoje przewagi. Warto wspomnieć o rosnącej na znaczeniu współpracy z bibliotekami publicznymi - już ponad 200 bibliotek oferuje dostępy do naszej usługi. Ten przykład pokazuje, jak różne mogą być modele dotarcia do klienta, trudne do podrobienia przez graczy z dużym kapitałem, czy też przewagą technologiczną. Legimi bardzo dobrze rozumie polski rynek i potrzeby polskich czytelników. Oferujemy możliwość płacenia przez operatorów komórkowych, dostosowaną do polskiego klienta bazę treści wynoszącą obecnie 60 tys. publikacji, której zbudowanie zajęło ostatnie 5 lat. Naszą przewagą jest też oferta "czytnik za 1 zł", możliwa dzięki integracji z producentami czytników. To przewagi, na które pracuje się latami, a nie tylko kapitałem.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękuję wszystkim uczestnikom czatu za zadane pytania. Zapraszamy do kontaktu z naszym działem relacji inwestorskich pod adresem ir[at]legimi[dot]com

 

Przypominam, iż aktualnie trwa publiczna emisja obligacji Legimi 2-letni kupon 9,5%, zabezpieczone, obligacje będą wprowadzone na Catalyst. Zapisy potrwają do 9 lipca, więcej informacji https://www.legimi.pl/obligacje/

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.