Ambra widzi na horyzoncie powrót wzrostu konsumpcji, dlatego kontynuuje inwestycje i podtrzymuje politykę dywidendową
Ambra, producent i dystrybutor produktów alkoholowych, przedstawił słabsze wyniki finansowe za I półrocze roku obrotowego 2023/2024. Jednocześnie zarząd wskazuje na dobre perspektywy wzrostu biznesu już w tym półroczu i szybki powrót do poprzednich poziomów rentowności.
W pierwszym półroczu roku obrotowego 2023/2024 Grupa AMBRA odnotowała mieszane wyniki finansowe. Z jednej strony, wartość sprzedaży wzrosła o 3,8%, co stanowi wzrost organiczny o 3,7% po wyłączeniu wpływu akwizycji i różnic kursowych. Na rynku polskim sprzedaż wzrosła o 4,1%, napędzana przez kluczowe marki takie jak FRESCO, DORATO, PORTADA i CONO SUR, a w Rumunii zanotowano wzrost o 23,7% (w walucie lokalnej) dzięki przejęciu producenta win Pelin de Urlati oraz rozwojowi marki ZAREA. Tymczasem w Czechach i na Słowacji sprzedaż spadła o 8,3% (w walutach lokalnych) z powodu wrażliwości rynku na podwyżki cen.
Jednak z drugiej strony, mimo wzrostu wartości sprzedaży, nastąpił spadek wolumenu sprzedaży o 1,5%, a wzrost kosztów zakupu surowców i materiałów nie został w pełni przełożony na ceny sprzedaży, co doprowadziło do spadku rentowności marży netto o 0,6 punktu procentowego.
Zysk operacyjny EBIT spadł o 7,2%, a zysk netto zmniejszył się o 15,1%. Mimo to, przepływy pieniężne z działalności operacyjnej uległy poprawie dzięki redukcji poziomu zapasów. Natomiast znaczny wzrost zadłużenia netto o 40,3% był wynikiem zwiększenia inwestycji i przejęć w Rumunii.
Zobacz także: Dane GUS o nowych budowach potwierdzają drugi najlepszy styczeń od 2005 roku
Zobacz także: Dywidenda z Pekao w 2024 roku będzie rekordowa. Bank zapowiedział ile zysku chce przeznaczyć na wypłatę dla akcjonariuszy
Specyfika rynku w I półroczu roku obrotowego
W odniesieniu do wyników finansowych za pierwsze półrocze roku obrotowego 2023/2024, zarząd Ambry podkreśla unikalność i potencjał rynku wina, na którym firma koncentruje swoje działania.
Na webinarze poświęconym wynikom za I półrocze, prezes Ambry, Robert Ogór zauważa, że „My koncentrujemy się na segmentach rynku, segmentach konsumpcji o wysokim potencjale wartości. Rynkiem, który wciąż stanowi główne źródło przychodów, są rynki wina, i rynek wina jest obdarzany przez konsumentów na całym świecie dużym bonusem wartości.”
Robert Ogór wyjaśnia także, że obecne wyniki finansowe nie odzwierciedlają wcześniejszych trendów wzrostowych, co oczywiście stanowi wyzwanie dla spółki.
„W pierwszym półroczu mierzymy się z wynikami, które w porównaniu do okresu z roku ubiegłego nie pokazują nam wzrostu wyników finansowych, wzrostu zysków operacyjnych i zysku netto,” - mówi prezes Robert Ogór.
Dalej prezes wyjaśnia, że obecna sytuacja wynika z konkretnych założeń i przeprowadzenia kampanii biznesowej, które różniły się od tych w poprzednim roku obrotowym. Ponadto, zwraca uwagę na dynamikę rynku, podkreślając, że „Jak widać, wzrost średniej ceny, przy spadającym wolumenie sprzedaży, wyniósł ok. 4-5%. Ten obraz był bardziej dynamiczny w poprzednim roku obrotowym, który był rokiem bardzo dynamicznej gry między rosnącymi kosztami i cenami.”
Mimo obserwowanego w ostatnim roku zahamowania wzrostu konsumpcji, wynikającego z przejściowych czynników takich jak inflacja, zarząd widzi pozytywne aspekty, wskazując na „dobre średnioterminowe perspektywy wzrostu” i zwraca uwagę na fakt, że „w ostatnich latach średnioroczny wzrost tego rynku wyniósł 8,7%.”
Kurs akcji Ambra od początku 2022 roku
Lepsze perspektywy na drugie półrocze roku obrotowego 2023/2024 i dywidenda.
Pomimo słabszego I półrocza, zarząd Grupy Ambra patrzy optymistycznie na nadchodzące miesiące drugiego półrocza roku obrotowego 2023/2024 (czyli na okres od stycznia do czerwca 2024 r.), spodziewając się „umiarkowanej poprawy potencjału zakupowego naszych konsumentów”.
Prezes Robert Ogór podkreśla, że firmy działające w ramach Grupy, takie jak Winiarnia Zamojska i segment win dealkoholizowanych, już teraz wykazują dobre wyniki, co jest solidną podstawą do generowania dalszego wzrostu. W kontekście perspektyw rozwojowych, zarząd spodziewa się również wyhamowania wzrostu kosztów, co powinno przyczynić się do poprawy wyników finansowych.
Pomimo wyzwań związanych z wynikami I półrocza, zarząd nie widzi w nich zagrożenia dla długoterminowej kondycji biznesu. Zwraca też uwagę na prowadzone inwestycje:
„Nie traktujemy tego wyniku jako zasadniczo niepokojącego zjawiska dotyczącego kondycji biznesu albo jakiegoś potencjału osłabienia generowania w przyszłości dobrych wyników, w związku z tym kontynuujemy te programy inwestycyjne, które już rozpoczęliśmy i inwestujemy w produkcję, podnosząc poziom innowacyjności i jakościowy poziom naszych produktów” – wyjaśnia zapewnia Robert Ogór.
„Szereg projektów inwestycyjnych i rozwojowych jest w toku i będziemy je kontynuować i oczekujemy, że w drugim półroczu wyjdziemy z negatywnych trendów, które niestety stały się udziałem w I półroczu obrotowym” – dodaje.
Z kolei w kwestii rentowności, Grupa Ambra przewiduje, że spadek rentowności o 0,6% jest sytuacją, która może zostać szybko odwrócona. Wiceprezes Piotr Kaźmierczak wskazuje na różne czynniki, które mogą przyczynić się do poprawy, takie jak kurs walutowy czy ceny produktów i materiałów.
„(…) Więc rentowność w drugim półroczu powinna być zbliżona do rentowności roku temu. (…) Już od pierwszego kwartału roku kalendarzowego będzie widać poprawę rentowności” – mówi z optymizmem Piotr Kaźmierczak.
Zarząd wskazuje też na pozytywne zmiany w segmencie gastronomicznym biznesu Ambry. Sprzedaż do gastronomii poprawia się, a rynek ten odbudowuje się po pandemii z widocznym wzrostem klientów. Udział konsumpcji w gastronomii w Polsce pozostaje niski w stosunku do konsumpcji domowej, co wskazuje na potencjalny wzrost w tym segmencie. Perspektywy dla branży gastronomicznej są więc pozytywne.
Co więcej, stabilizacja capexu na poziomie 30 mln zł i kontrolowany poziom zadłużenia pozwalają przypuszczać, że zdolność do wypłaty dywidendy pozostanie niezagrożona.
„Realizując tę strategię rozwoju, udało nam się w ostatnich latach osiągać rosnące przychody oraz poprawiać nasze wyniki finansowe. Częścią naszej strategii jest też dążenie do zwrotu zainwestowanego kapitału inwestorom w postaci dywidendy, która też w tym roku obrotowym została wypłacona” – zapewnia Kaźmierczak.
Wideo z konferencji wynikowej poświęconej wynikom za I półrocze roku obrotowego 2023/2024