Czy CD Projekt spełni oczekiwania inwestorów: ilu Wiedźminów oczekuje rynek? | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
20 lut 2015, 07:30

Czy CD Projekt spełni oczekiwania inwestorów: ilu Wiedźminów oczekuje rynek?

Czy <a href=CD Projekt spełni oczekiwania inwestorów: ilu Wiedźminów oczekuje rynek?" />Wszyscy czekają na premierę najnowszej produkcji CD Projekt: Wiedźmin 3. Gdyby nie ostatnia zmiana terminu premiery, już dziś moglibyśmy się cieszyć tą bardzo oczekiwaną grą. To, że okaże się ona sukcesem pod względem ilości sprzedanych kopii jest pewne. Niestety, nie jest już takie pewne, czy po premierze w maju 2015 r., zarobią także akcjonariusze spółki. Oszacujmy więc jaką sprzedaż musiałby osiągnąć Wiedźmin 3, aby spełnić oczekiwania inwestorów. Czy dzisiejsza cena akcji nie jest aby zbyt wygórowana, czy można jeszcze liczyć na jej wzrost?

W zdrowej firmie zdrowy duch

Zanim jednak odpowiemy na te ważne pytania, musimy ustalić, w jakiej sytuacji finansowej jest wydawca Wiedźmina. CD Projekt jest to jedna z tych firm, które potrafią finansować swoją działalność bez zaciągania kredytów, czy emisji akcji. Spółka utrzymuje wskaźniki płynności na dobrym poziomie, a jej ogólne zadłużenie jest niskie i stanowi 36% aktywów. Mimo, że głównym celem działalności spółki jest kapitałochłonna produkcja gier, to zarząd potrafił zadbać o stabilne wpływy.

Spółka prowadzi sprzedaż gier od różnych wydawców, na stale powiększającej się platformie cyfrowej dystrybucji gier GOG.com. W 2013 roku przychody z tej działalności stanowiły 41% wszystkich wpływów. Kolejne 39% przychodów pochodziło z dystrybucji gier, filmów i książek na terenie Polski przez cdp.pl. Natomiast 15% przychodów pochodzi ze sprzedaży własnych gier i właśnie ten segment ma być w tym roku najważniejszy.

Czy cena akcji "jest z kosmosu"?!

Niestety, wraz ze wzrostem ceny akcji #CDR, rośnie też wartość wskaźnika C/Z. Obecnie wartość ta osiągnęła absurdalną wielkość 406,79. Wartość wskaźnika C/WK też nie jest niska i wynosi 9,25 (dane z Sindicator.net). Czy zatem możemy powiedzieć, że spółka jest bardzo droga?

Z uwagi na to, że CD Projekt nie miał w ostatnich latach żadnej premiery gry, tylko koszty związane z ich produkcją, zyski za ostatnie 12 miesięcy zmniejszyły się o 86%, w stosunku do roku 2012, a to wywindowało wskaźnik C/Z na tak wysokie poziomy. Lecz jest też drugi i najważniejszy czynnik, powodujący wzrosty kursu. Są to oczywiście oczekiwania inwestorów, co do sukcesu premiery Wiedźmina 3.Dodatkowo, część z nich w tyle głowy ma już też apetyt na pozytywne wyniki kolejnej produkcji CD Projekty, czyli Cyberpunka 2077.

Zabójcy królów kontra Dziki Gon

Prześledziliśmy zachowanie się kursu i zmiany przychodów oraz zysków w roku 2011, kiedy miała miejsce premiera gry „Wiedźmin 2: Zabójcy królów”. O dziwo, jest znacznie więcej analogii do obecnej sytuacji niż tylko to, że premiera gry „Wiedźmin 3 Dziki Gon”, tak jak jej poprzedniczki, jest zaplanowana na środek maja.

Spółka przed premierą w 2011 roku również miała bardzo niskie zyski, a wskaźniki wyceny rynkowej były znacząco za wysokie. Wskaźnik C/WK miał podobną wartość (około 10), a wskaźnik C/Z w dniu premiery był wart 549,70 (dane ze Stooq.pl). Krótko mówiąc, dane pokazują, że przed premierą Wiedźmina 2, również oczekiwania inwestorów były ogromne.

Niestety, zaraz po premierze kurs zaczął spadać. Do lipca 2011 roku zdążył już się obsunąć o 18%, po czym nastąpił krach na całym rynku, wywołany kryzysem PIIGS, i kurs spadł o kolejne 50%. Dopiero w 2012 roku notowania CDR uległy stabilizacji. Wtedy też wskaźnik C/Z miał średnią wartość około 22. W 2013 roku kurs spółki rósł, a wskaźnik C/Z wahał się pomiędzy 20, a 40.

Jeżeli w 2015 roku ma się powtórzyć sytuacja z 2011 to możemy się spodziewać gwałtownego spadku kursu po dniu premiery. Ale czy na pewno?! Może tym razem rynek, nauczony poprzednimi doświadczeniami, dobrze oszacował przychody i zyski związane z premierą. Policzmy więc ile Wiedźminów powinno się sprzedać, aby kurs nie powtórzył spadków sprzed czterech lat.

Wiedźmińska mikstura udanej premiery: składnik pierwszy...

By obliczyć spodziewaną przez rynek ilość sprzedanych kopii gry najpierw potrzebujemy orientacyjnej wartości wskaźnika C/Z, który ma być osiągnięty po premierze.

Pierwszym pomysłem jest przedstawione wcześniej porównanie do premiery Wiedźmina 2. Po raporcie rocznym za 2011 rok wskaźnik miał wartość 20. Drugą wskazówką jest wartość wskaźnika C/Z dla innych firm, produkujących gry. I tutaj przeprowadzona przez nas analiza dała zaskakujący wynik. Okazało się, że duża grupa światowych producentów gier ponosi straty. Pokazuje to też siłę CDR na tle branży. Na szczęście są też tacy, którzy mają zyski (Tabela 1).

Tabela 1. Światowi producenci gier z zyskami i ich wartości wskaźnika C/Z.
Tabela 1. Światowi producenci gier z zyskami i ich wartości wskaźnika C/Z.

Wysokie wartości C/Z w tej branży nie dziwią. Można więc przyjąć, że C/Z na poziomie 20-25 nie jest zawyżone.

Wiedźmińska mikstura udanej premiery: pozostałe dwa elementy...

Teraz jeszcze potrzebujemy przychodów z jednej sprzedanej kopii gry i informacji ile z każdej złotówki przychodu będzie zysku netto.

Gra w przedsprzedaży kosztuje 39-49 euro, czyli powyżej 160 zł. Poprzednie wydanie Wiedźmina kosztowało w 2011 roku około 120 zł. CD Projekt sprzedał 1,1 mln kopii gry w 2011 roku, uzyskując wzrost przychodów z produkcji gier z 3 mln zł do 48,6 mln zł, czyli o 45,5 mln zł. To pozwala obliczyć, że przychód z jednej kopii wyniósł około 41,45 zł. Czyli obecnie możemy założyć kwotę w okolicach 45 – 65 zł, lecz to tylko szacunki, a dokładne kwoty poznamy post factum za kilka miesięcy. Pewne jest jednak, że przychód ze sprzedaży jednej kopii powinien być wyższy ze względu na lepszą pozycję negocjacyjną CD Projektu z dystrybutorami.

W 2011 roku zysk z segmentu produkcji gier wzrósł z 82 tys zł do 19,5 mln zł czyli każda dodatkowa złotówka przychodu z produkcji gier przełożyła się na dodatkowe 42,5 grosza zysku. Spółka nie opublikowała do tej pory żadnych prognoz, więc musimy założyć, że podobnie będzie i teraz.

Wiedźmińska mikstura udanej premiery: …i mieszamy

Tabela 2. Dwa scenariusze. Założenia i wyliczenia spodziewanej ilości sprzedaży.
Tabela 2. Dwa scenariusze. Założenia i wyliczenia spodziewanej ilości sprzedaży.

Przy tak przyjętych założeniach możemy na podstawie aktualnej ceny i ilości akcji wyliczyć dwa scenariusze wielkości spodziewanej sprzedaży. Przy łagodniejszych założeniach, aby kurs akcji utrzymał się na obecnym poziomie, potrzebna byłaby sprzedaż w wysokości tylko 2 mln egzemplarzy. Analogicznie, przy nieco ostrożniejszych założeniach, kurs ma szansę utrzymać się na aktualnym poziomie, gdy sprzedaż wyniesie ok. 4 mln kopii (Tabela 2).

Czy możliwa jest taka wielkość sprzedaży?

Należy się teraz zastanowić czy osiągnięcie sprzedaży 2, czy 4 milionów kopii gry jest w ogóle do osiągnięcia. Światowe bestselery w 2013 sprzedały się w dziesiątkach milionów egzemplarzy. Rekordzista GTA V - 45 mln, Call of Duty Ghosts – 19 mln.

Dla porównania Wiedźmin 2 osiągnął sprzedaż 1,1 mln kopii do końca 2011 roku. Spółka na nasze zapytanie o szacunki sprzedaży Wiedźmina 3 odpowiedziała, że ma pewne założenia, lecz niestety nie będzie publikować takich danych przed premierą. Karolina Gnaś, Manager ds. Relacji Inwestorskich CD Projekt zwraca jednak uwagę, że:

"Wiedźmin 3: Dziki Gon jest ukoronowaniem naszych wieloletnich doświadczeń nad tworzeniem gier z gatunku RPG. Przykładamy ogromne znaczenie do zarówno jakości, jak i „grywalności” samej gry. Gra ma kilkukrotnie większy budżet marketingowy niż Wiedźmin czy Wiedźmin 2 i w odróżnieniu od wcześniejszych naszych produkcji będzie miała jednoczesną premierę na trzy platformy sprzętowe co daje naturalny potencjał do większej sprzedaży. Chcielibyśmy, aby ostatni tytuł z trylogii o Wiedźminie sprzedał się zdecydowanie najlepiej w historii naszych produkcji."

O grze na pewno będzie jeszcze głośno.

Spółka wspiera produkcję rekordowym globalnym budżetem marketingowym przekraczającym 25 mln dolarów – dodaje Karolina Gnaś.

Dotychczas najbardziej popularny trailer gry obejrzało na kanale YouTube ponad 3,89 mln osób. Gra już zebrała ponad 160 nagród i pochlebnych recenzji.

CD Projekt ma szanse, aby pozytywnie zaskoczyć inwestorów

Spółka CD Projekt może pochwalić się stabilnym biznesem i ciekawymi produktami. Dobrze radzi sobie na rynku sprzedaży cyfrowej i potrafi finansować „mega” produkcje. Oprócz oczekiwanego Wiedźmina, spółka planuje debiut nowej gry Cyberpunk 2077. Dodatkowo, sprzedaż poprzednich wersji gry wciąż przynosi zyski. Z pewnością to również poprawi wynik, bo przy okazji gigantycznej kampanii reklamowej Wiedźmina 3 część graczy nabędzie też poprzednie wersje gry.

Podjęliśmy próbę oszacowania czy obecny kurs akcji nie jest zawyżony. Jest wiele niewiadomych i w wielu miejscach musieliśmy poczynić założenia, lecz na podstawie przeprowadzonej analizy bilansów spółki oraz badań światowego rynku gier możemy stwierdzić, że sprzedaż kilku milionów kopii gry nie powinna rozczarować inwestorów. Czy jest to możliwe do osiągnięcia? Uważamy, że tak, gdyż poprzednia wersja w pierwszym półroczu od premiery osiągnęła sprzedaż w nakładzie przekraczającym milion sztuk, a nowe wydanie ma być od niej o wiele większe, ciekawsze, a nakłady na jego promocję bardzo duże. Także na świecie mówi się już znacznie więcej o tej produkcji. Możliwe więc, że obecny kurs akcji jest rozsądnie wyceniany, a inwestorzy oczekują sprzedaży Wiedźmina 3 w wysokości 2 - 4 mln sztuk w 2015 roku. Jeżeli gra okaże się jeszcze większym sukcesem, to jest szansa na dalszy wzrost kursu akcji. Zwłaszcza, że od dłuższego czasu trwają prace nad kolejnym tytułem Cyberpunk 2077, którego premierą CD Projekt być może zaskoczy inwestorów jeszcze na gwiazdkę 2015 roku..

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.