Analitycy widzą dalszy potencjał do wzrostu XTB. Cena docelowa w górę o 10%
XTB ma za sobą bardzo udane półrocze, w trakcie którego kurs akcji wzrósł o ponad 65%. Analitycy dalej dostrzegają w spółce potencjał do wzrostów, ze względu na ciągłe wyprzedzanie konkurencji oraz utrwalanie korzystnej struktury przychodów.
Analitycy z DM Trigon podwyższyli cenę docelową XTB do 39,3 zł/akcję (poprzednia 35,6 zł/akcję). Wzrost wynika z istotnych aktualizacji prognoz. Na 2023 r. analitycy podnieśli oczekiwania dotyczące przychodów, EBIT i zysku netto o 24%.
Notowania XTB
Zobacz także: Nowe pułapy cenowe znacząco obniżą zyski ZEW Kogeneracji – oceniają analitycy
Struktura przychodów coraz mniej zależna od market makingu
W przypadku XTB najważniejszymi danymi branymi pod uwagę przy prognozie długoterminowej jest zdolność do generowania powtarzalnych przychodów przy danej bazie klientów. Dane za 2022 r. sugerują, że spółka jest w stanie generować wysokie powtarzalne przychody, jednocześnie będąc coraz mniej zależną od wyniku decyzji inwestycyjnych swoich klientów.
W 2022 r. XTB pokazał rentowność powtarzalnych przychodów na poziomie 186 zł/lot. Wynik ten jest nieco lepszy od średniej za lata 2020-21. To sugeruje, że utrzymanie zakładanego przez analityków średniego poziomu 185 zł/lot w dłuższej perspektywie jest możliwe. W 2022 r. rentowność market makingu, przychodów zależnych od decyzji inwestycyjnych klientów, wyniosła 47 zł/lot, czyli wynik zdecydowanie powyżej średniej. Analitycy zakładają unormowanie się tych przychodów w przyszłości na poziomie 29 zł/lot.
Źródło: DM Trigon
Przewaga nad konkurencją rośnie
Strategia XTB na 2022 r. zakładała pozyskiwanie 40 tys. nowych klientów kwartalnie. Końcowe dane za tamten rok pokazują, że średnia liczba wyniosła 49 tys. W 2023 r. zarząd postanowił ustawić widełki na poziomie 40-60 tys. nowych klientów kwartalnie i już w samym styczniu XTB pozyskało 42,3 tys., co analitycy tłumaczą przede wszystkim promocją „Darmowa akcja na dobry początek”. Przedłużenie promocji na luty sugeruje, że spółka może pobić rekord i pozyskać w całym roku ok. 220 tys. nowych klientów.
W październiku zeszłego roku XTB po raz pierwszy w historii prześcignęło Plus500 pod względem liczby aktywnych klientów. Obecnie różnica ta tylko się pogłębia na korzyść polskiego brokera. Dzięki skutecznej polityce marketingowej liczba pozyskiwanych klientów od 3 kwartałów nieprzerwanie rośnie i jest niemal 2 razy większa niż w przypadku Plus500. Co więcej, liczba aktywnych klientów również rośnie w przypadku XTB, natomiast w przypadku Plus500 znajduje się ona od 3 kwartałów w trendzie spadkowym.
Tym samym analitycy uważają, że XTB powinno być notowane ze sporą premią w stosunku do Plus500, jednak obecne wskaźniki rynkowe polskiego brokera są 10-15% niższe niż zagranicznego konkurenta.
Źródło: DM Trigon
Prognozy na następne kwartały w górę
Analitycy zakładają w 1Q23 pozyskanie 80 tys. nowych klientów oraz wzrost liczby aktywnych klientów do 188 tys. (+17% q/q). Ze względu na duży udział klientów pozyskanych dzięki promocji „darmowej akcji”, analitycy szacują spadek wolumenu obrotu na lotach do 1,687 mln (-2% q/q). Zakładana rentowność wynosi 214 zł/lot i jest równa długoterminowej średniej.
Promocja zdaniem analityków obniży średni koszt pozyskania nowego klienta, szacowany w wysokości 891 zł (-3% r/r). Dzięki temu prognozowany zysk netto może sięgnąć 170 mln zł.
W ujęciu rocznym analitycy podwyższają swoje prognozy na 2023 r. Szacowane przychody wynoszą 1,263 mld zł (+24% w stosunku do poprzedniego raportu), prognozowany EBIT wynosi 575,6 mln zł (+24% w stosunku do poprzedniego raportu), a spodziewany zysk netto wynosi 540 mln zł (+24% w stosunku do poprzedniego raportu).
Źródło: DM Trigon