LPP planuje uruchomić e-sklep na całą UE dla wszystkich swoich marek. Kurs akcji najniżej od dwóch lat
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
29 maj 2019, 09:05

Akcje LPP najniżej od dwóch lat. Spółka stawia na e-commerce i zapowiada uruchomienie e-sklepu wszystkich swoich marek na całą UE

Ostatni okres dla polskiej spółki odzieżowej nie jest łaskawy. LPP w I kwartale 2019 roku odnotowało prawie 115 mln zł straty, natomiast EBITDA grupy wyniosła 132,2 mln zł. Gorsze wyniki odbijają się na kursie akcji spółki, który podczas wtorkowego otwarcia zaliczył kolejne spadki. Ponadto, planowane wprowadzenie podatku handlowego w 2020 roku zwiększy dodatkowe koszty i wpłynie na wyniki finansowe grupy.

Kurs akcji LPP od początku kwietnia wykazuje tendencję spadkową. W skali miesiąca cena spadła o ponad 20%. Obecnie znajduje się na poziomie 7 200 zł, ale w ciągu dnia cena wynosiła nawet poniżej 7 tys. zł. Jest to najniższa cena od dwóch lat, a lider branży odzieżowej w Polsce notuje słabe wyniki w I kwartale 2019.


.LPP notowania

Zobacz także: Strata netto LPP w I kw. wyniosła 114,6 mln zł, zysk EBITDA 132,2 mln zł

Wyniki finansowe LPP na minusie

LPP w I kwartale odnotował 1,827 mln zł przychodów. Jest to wzrost o 15% wobec skonsolidowanych przychodów w tym samym okresie za 2018 rok. Wyższe przychody nie przełożyły się na zyski. W obszarze wynikowych spółka odnotowała stratę netto w wysokości 114,589 mln zł i jest ona wyższa niż w zeszłym roku za analogiczny okres.

Największy wzrost sprzedaży w I kwartale odnotowały sklepy Reserved, które są liderem grupy LPP. Obecnie posiada najwięcej sklepów zarówno w Polsce jak i zagranicą, jest to 451 salonów stacjonarnych. Jak czytamy w raporcie „wynik ten marka uzyskała dzięki kolekcjom, które spotkały się z uznaniem klientek i klientów oraz konsekwentnemu rozwojowi powierzchni (otwarcia nowych salonów, w tym na nowych rynkach jak Kazachstan, Słowenia, Bośnia i Hercegowina oraz Izrael)”.


WYNIKI

Źródło: LPP

Spółka wciąż zwiększa sprzedaż LFL oraz za pośrednictwem e-commerce. W pierwszym kwartale sprzedaż porównywalna była dodatnia w każdej marce. Natomiast dwucyfrowy wzrost sprzedaży internetowej zawdzięcza rozwojowi sklepów zagranicą oraz zmianie nastawienia klientów, ze względu na niehandlowe niedziele.

Po raz pierwszy wyniki opublikowano zgodnie z nowym standardem sprawozdawczości finansowej czyli MSSF16. Nowe zasady miały znaczący wpływ na wynik EBITDA – 131,5 mln zł dodatkowej amortyzacji aktywa z tytułu prawa do użytkowania. Natomiast na EBIT miał nieznaczny wpływ – wyjęcie 49% czynszów a wstawienie na ich miejsce amortyzacji aktywa z tytułu prawa do użytkowania.


Podatek handlowy w LPP może wynieść 45 mln zł rocznie

Na wzrost straty w I kwartale duży wpływ miały wyprzedaże w sklepach, które trwały w styczniu oraz lutym. Wiceprezes spółki podczas konferencji wynikowej podkreślał, że nowa kolekcja wiosna/lato przyjęła się dobrze, pomimo obniżonej marży handlowej.

Przy okazji podsumowania I kwartału 2019 roku, prezes LPP uwzględnił możliwość wprowadzenia podatku handlowego od przyszłego roku. Tym samym spółka będzie zobowiązana do ponoszenia dodatkowych kosztów, które mogą wynieść 45 mln zł w skali roku.

Zobacz także: LPP szacuje wysokość podatku od sprzedaży detalicznej na ok. 45 mln zł w '20

LPP podbija rynek międzynarodowy i stawia na rozwój e-commerce

Na przełomie marca i kwietnia powstały kolejne zagraniczne salony wszystkich marek LPP. Tym razem ekspansja miała miejsce w Bośni i Hercegowinie. Na jesień planowane są kolejne otwarcia, tym razem w Finlandii. Jeśli chodzi o sprzedaż internetową, spółka rozpoczęła działalność e-commerce w Chorwacji.

LPP stawia na rozwój e-commerce, a w 2019 roku chce przekroczyć 1 mld zł przychodów ze sprzedaży internetowej. W zeszłym roku wynosiła ona 712 mln zł. E-commerce wciąż stanowi jedynie 10% całych przychodów, jednak w planach jest również przebudowa sklepów wg omnichannel. Salony stacjonarne wspierają sprzedaż online.
5. Sinsay__new_concept

Źródło: LPP

W połowie 2019 roku ma powstać e-sklep marek LPP dla wszystkich krajów UE oraz na Ukrainie. Spółka nie planuje dużej kampanii marketingowej, ponieważ wzrost w Europie nastawiony jest na rentowność. Wejście sklepu internetowego na rynek międzynarodowy ma zwiększyć kontrolę nad towarem i polityką cenową. Pozwoli również na bezpośredni dostęp do klienta detalicznego.

Rozwój e-commerce na szeroką skalę będzie możliwy dzięki wprowadzeniu technologii RFiD, czyli klipsów rotujących. Pierwsze, elektroniczne metki mają zostać wdrożone w salonach Reserved. Sklepy stacjonarne będą wspomagać tym samym sprzedaż internetową. Wiceprezes LPP wspomniał również o możliwości wprowadzenia wirtualnych luster, które będą podpowiadać klientom co kupić.

Zobacz także: LPP wprowadzi do swoich marek klips rotujący RFiD – innowacja ma usprawnić logistykę i wspomóc rozwój kanału e-commerce

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.