Sprzedaż LPP zagranicą jest już większa niż w Polsce
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
20 lis 2019, 06:45

LPP już notuje wyższe przychody zagranicą niż w kraju. Polska spółka stawia na rozwój e-commerce

LPP opublikowało wyniki za III kwartał 2019 roku. Spółka odzieżowa odnotowała w tym czasie zysk netto na poziomie 19,6 mln zł, a przychody w wysokości 2,35 mld zł. Na koniec III kwartału Grupa posiada już blisko 1,8 tys. sklepów stacjonarnych w 24 krajach, co oznacza wzrost powierzchni handlowej o prawie 13% względem 2018 roku.

Największa spółka odzieżowa w Polsce już zapowiedziała na lata 2020-2021 dalszy rozwój e-commerce na nowych rynkach. W III kwartale LPP osiągnęło dzięki sprzedaży internetowej 227 mln zł przychodów, co stanowi ponad 50% więcej niż przed rokiem. Ponadto, zakłada w roku obrotowym 2020/21 dwucyfrowy wzrost przychodów i poprawę zysku operacyjnego. Planowany CAPEX to około 1,12 mld zł.

Zobacz także: Zysk netto LPP w III kw. wyniósł 19,6 mln zł, zysk EBITDA 396 mln zł (opis)

Wyniki finansowe LPP

III kwartał 2019 roku okazał się słabszym niż analogiczny kwartał w minionym roku. Zysk netto wyniósł blisko 20 mln zł, natomiast w zeszłym roku był on na poziomie 91,56 mln zł. Zysk operacyjny oraz EBITDA była za to wyższa niż w III kwartale 2018 roku.

- Największe nominalne wzrosty sprzedaży w III kwartale 2019 roku wygenerowało Sinsay. Wynik ten marka uzyskała dzięki kolekcjom, które spotkały się z uznaniem klientek oraz konsekwentnemu rozwojowi powierzchni (…). Przychody marki Reserved odnotowały najmniejszą dynamikę sprzedaży r/r, której przyczyną był spadek sprzedaży w Polsce w sklepach stacjonarnych. Coraz większa część sprzedaży marki Reserved osiągana jest w sprzedaży internetowej (szczególnie kolekcja dziecięca). Jednocześnie za granicą marka Reserved odnotowała wzrost sprzedaży r/r. - czytamy w raporcie.

wyniki

Źródło: LPP

Całkowite przychody Grupy LPP wzrosły o prawie 15% w analizowanym kwartale. Wpływ na taki wynik miało zwiększenie powierzchni sklepów stacjonarnych, wysoka dynamika sprzedaży oraz dodatnie LFL. W III kwartale 2019 roku LFL były dodatnie w połowie krajów, a najwyższe wzrosty odnotowano na Ukrainie, w Rosji, Rumunii i Wielkiej Brytanii.

Zobacz także: Grupa LPP zakłada wzrost powierzchni w 2020/21 r. o 16 proc., planuje CAPEX na ok. 1,12 mld zł

Rozwój na rynkach zagranicznych

Grupa LPP prężnie rozwija się za granicą. W październiku spółka otworzyła pierwsze salony w jednym z głównych centrów handlowych w Helsinkach. Zlokalizowane są tam sklepy stacjonarne wszystkich marek polskiej grupy, czyli Reserved, Mohito, Cropp, House oraz Sinsay. Ich łączna powierzchnia wynosi ponad 6,5 tys. m kw.

Jednym z nowych rynków LPP jest również Bośnia i Hercegowina. Natomiast we wrześniu udało się uruchomić już 13. sklep internetowy na Ukrainie oraz panaeuropejski sklep internetowy. Spółka planuje w drugiej połowie 2020 roku cyfrowy debiut na kolejnym rynku, tym razem będzie to Macedonia Północna.

Rozwój na rynkach zagranicznych był widoczny w wynikach finansowych, ponieważ w III kwartale spółka odnotowała większą sprzedaż zagranicą niż w Polsce. Wyniosła ona 53,8% względem 46,2%.

- Wzrost sprzedaży w rejonie CIS został osiągnięty dzięki wysokiej dynamice sprzedaży w Rosji i na Ukrainie oraz dzięki nowemu rynkowi - Kazachstanowi. Pozytywnie na sprzedaż w innych krajach Europy wpłynął rozwój powierzchni (szczególnie w rejonie krajów Południowo-Wschodniej Europy) oraz dobre przyjęcie kolekcji przez klientki i klientów Europy Zachodniej. Wzrost na Bliskim Wschodzie był wynikiem rozwoju w Izraelu – czytamy w raporcie.

W październiku udało się również otworzyć magazyn, który znajduje się w Rumunii. Ma on ułatwić działalność e-commerce Grupy LPP w regionie Europy Południowo-Wschodniej w kolejnych latach. Nowy magazyn obsługuje wszystkie marki polskiej spółki. Podobny magazyn ma zostać otwarty w przyszłym roku w Bratysławie.

Zobacz także: LPP otworzyło pierwsze salony w Finlandii

Cele na najbliższe lata

W zeszłym miesiącu LPP zaktualizowało strategię zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025. W swojej działalności będzie skupiać się na kilku filarach m.in. zrównoważonym rozwoju w sklepach stacjonarnych poprzez program Eco Aware STORES oraz bezpieczeństwie chemicznym w produkcji.

Spółka stawia również na rozwój sprzedaży internetowej. e-commerce stanowiło blisko 10% sprzedaży Grupy. Celem na 2019/2020 jest osiągnięcie 1 mld zł przychodów z tej działalności.

- Dzięki działaniom związanym z rozwojem sprzedaży internetowej zakładamy, że w roku 2019/20 Grupa przekroczy 1 mld PLN przychodów z tego kanału, a w 2021/22 przychody ze sprzedaży internetowej będą stanowiły 20% - napisano w raporcie.

LPP planuje również dokończyć wdrażanie technologii RFID do sklepów Reserved, a następnie wprowadzić ją do Mohito, Cropp oraz House. Dzięki elektronicznemu systemowi pracownicy będą mogli szybciej identyfikować produkty oraz skracać czas przyjęcia dostaw. Docelowo w 2020 roku wdrożona technologia ma umożliwić dostarczanie zakupów online ze stacjonarnych salonów.

LPP zamierza wyemitować 5-letnie obligacje o łącznej wartości 300 mln zł. Kwota ma zostać przeznaczona na realizację budowy centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, które ma zostać oddane w 2022 roku.

Zobacz także: Grupa LPP zakłada w 2020/21 r. dwucyfrowy wzrost przychodów i poprawę zysku operacyjnego (opis)

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.