Sprzedaż w sklepach CCC spada, a kurs akcji znalazł się poniżej 100 zł po raz pierwszy od 6 lat
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
10 sty 2020, 10:07

Akcje CCC poniżej 100 zł po raz pierwszy od 6 lat. Spółka zapowiada duży spadek inwestycji w 2020 roku

Kurs akcji CCC zszedł poniżej 100 zł po raz pierwszy od 2014 roku. To pokłosie dalszych spadków sprzedaży porównywalnej w sklepach stacjonarnych grupy. Od szczytu z 2018 roku, kiedy kurs znajdował się powyżej 300 zł, notowania spadły o niemal 70%. Zarząd spółki już zapowiada ogromne ograniczenie nakładów inwestycyjnych do 200 mln zł z 700 mln zł w 2019 roku. Przecenie akcji CCC i zejściu notowań poniżej 100 zł towarzyszą niemal rekordowe obroty.

Wzrost powierzchni handlowej o 15%, przy spadku sprzedaży porównywalnej -9%

Spadek sprzedaży w porównywalnych sklepach stacjonarnych o 9% w ujęciu rok do roku to największa, negatywna informacja z ostatniego komunikatu Grupy CCC. Wynik wypada tym słabiej w oczach inwestorów, gdyż baza porównawcza z roku ubiegłego była i tak już na niskim poziomie. Zarówno w IV kw. 2019 r. jak i w tym samym okresie rok wcześniej, głównym czynnikiem niezachęcającym do odwiedzin sklepów z obuwiem była pogoda, czyli ciepła zima. Na swoją obronę, spółka wskazuje znaczący przyrost sprzedaży w kanałach ecommerce, co może świadczyć o kontynuacji „odchodzenia” klientów do wirtualnego kanału sprzedaży. Wzrost powierzchni handlowej o 15% w Grupie CCC wynikał przede wszystkim ze wzrostu organicznego (+88 tys. m2 nowej powierzchni handlowej samego CCC) oraz z konsolidacji z siecią Gino Rossi.

Dynamika sprzedaży w grupie kapitałowej była wolniejsza od tempa wzrostu powierzchni handlowej. Jednak trzeba pamiętać, że kanał ecommerce z kwartału na kwartał ma coraz większy udział w przychodach całej grupy i w IV kw. 2019 r. jego udział wyniósł 27%. To głównie dzięki niemu, grupa poprawiła wielkość sprzedaży. Dynamika przychodów w kanale ecommerce wyniosła 41% i nadal jego siłą napędową jest eobuwie.pl z dynamika wzrostów 38%.

Zobacz także: Słowacja kolejnym rynkiem e-commerce CCC

Wzrost marży brutto o 0,9 p.p.

Poprawa wskaźnika marży brutto na sprzedaży może być zaskoczeniem na tle coraz większego udziału w przychodach obuwia sportowego (niska marżowość) oraz rosnącego znaczenia kanału ecommerce (również niższa marżowość vs. sklepy stacjonarne). Dla całej grupy marża brutto na sprzedaży wyniosła w ostatnim kwartale 2019 r. 51,8%. Część rynku może sobie zadawać pytanie - jakby zachowała się sprzedaż w sytuacji mniejszej dbałości o poziom marży brutto ze strony CCC (np. niższe ceny lub promocje) na tle sytuacji bardzo niesprzyjającej pogody, która nie była bodźcem do odwiedzin sklepów?

Kurs akcji CCC lata 2013 - 2020

CCC notowania

Wzrost kosztów operacyjnych o 15% i spadek wskaźnika Dług netto do EBITDA

Zmiana kosztów na poziomie grupy była równa dynamice wzrostu powierzchni handlowej, ale wyraźnie wyższa od wzrostu przychodów ze sprzedaży (+7%). Tę negatywną różnicę, spółka „uzupełniła” przede wszystkim wzrostem marży brutto. Wśród kosztów można wskazać na spadek o 7% rdr kosztów prowadzenia sklepów w przeliczeniu na 1m2 – w ciągu roku nastąpił spadek kosztów z 207 zł/m2 do 192 zł/m2, a w ujęciu kwartał do kwartału ze 195 zł/m2 do 192 zł/m2. Spadki w tym zakresie są zgodne ze wcześniejszymi zapowiedziami zarządu i jak można się domyślać, wynikają głównie z rosnącej siły przetargowej przy negocjacji poziomu czynszów. Ciężko natomiast spodziewać się oszczędności na wynagrodzeniach, gdyż tendencje w tym zakresie są jasno sprecyzowane przez rynek pracy. W perspektywie 2020 r. nadal można spodziewać się optymalizacji kosztowej w KVAG (logistyka, cięcia etatów do końca I kw. 2020 r., zamykanie sklepów) i w Gino Rossi. Negatywnie kosztowo na grupę może wpływać wzrost płacy minimalnej w Polsce oraz ewentualne wprowadzenie podatku handlowego

Na koniec III kw. ub. r. wskaźnik długu netto do EBITDA wynosił 3,3, a sam dług netto miał wartość 1,1 mld zł. W ciągu ostatnich trzech miesięcy ub. r., Grupa CCC obniżyła wartość najważniejszego wskaźnika zadłużenia do poziomu 2,9. Znając wartość zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy (304 mln zł), matematyka wskazuje na obniżenie długu netto o ok. 0,2 mld zł do poziomu 0,9 mld zł. Dodajmy też, że w ostatnim czasie spółka informowała o zrolowaniu najważniejszych umów kredytowych. Najnowsze dane powinny zmniejszyć obawy inwestorów o potencjalne ryzyko „zadłużeniowe”. Ze względu na sezonowość, kontynuacja obniżania wartości długu w perspektywie I kw. 2020 r. może być ciężkie do utrzymania, choć sam wskaźnik długu netto do EBITDA będzie zależał w większej wadze od wygenerowanego w trwającym kwartale poziomu EBITDA. Przypomnijmy, że I kw. 2019 r. był dla Grupy CCC wyjątkowo nieudany i baza porównawcza jest bardzo niska.

Zobacz także: EBITDA grupy CCC w IV kw. wyniosła 298 mln zł, 3 proc. mniej rdr i gorzej od oczekiwań spółki (opis)

Duży spadek nakładów inwestycyjnych CCC w 2020 roku

Wartość nakładów inwestycyjnych w 2019 r. wyniosła ok. 700 mln zł. Na tę kwotę składała się m.in. budowa centrum logistycznego, inwestycja w udziały HR Group oraz udzielona spółce pożyczka, koszt otwarć nowych sklepów, nowe narzędzia IT, czy instalacja skanerów esize.me. Zarząd określił planowane inwestycje w 2020 roku na kwotę ok. 200 mln zł, co oznacza spadek aż o ok. 500 mln zł. Tak duży poziom cięć na inwestycje robi wrażenie, gdyż stanowi on ponad połowę wartości obecnego długu netto. To pokazuje duże możliwości do poprawy cash flow i zmniejszenia zadłużenia grupy tylko z tego jednego „źródła”. Dodatkowo grupa ma nadal rezerwy na „przerzucenie” finansowania zapasów na dostawców. Wśród najważniejszych inwestycji zaplanowanych na ten rok jest uruchomienie nowej powierzchni handlowej (ok. 60 tys. m2) oraz kontynuacja działań związanych z systemami informatycznymi.

- W ciągu ostatnich trzech lat powierzchnia handlowa grupy urosła o 300 tys. m2, natomiast do 2022 roku urośnie o nie więcej niż 120 tys. m2. Jednocześnie, w sposób znaczący rosnąć będzie nam biznes e-commerce: mamy ponad 30 platform pośredniczących w sprzedaży internetowej. Właśnie otworzyliśmy kolejne – w Czechach i na Słowacji, a następne są w trakcie uruchamiania. W 2019 roku wdrażaliśmy jednocześnie kilkadziesiąt projektów IT. Zmiana spowodowała, że do końca kwietnia mieliśmy problemy z właściwym zatowarowaniem sklepów. Reasumując, za nami rok ogromnej transformacji, której cenę musieliśmy zapłacić. Myślę jednak, że było warto - powiedział prezes CCC, Marcin Czyczerski.

W najbliższym czasie CCC zaprezentuje nową strategię, która pokaże kierunki rozwoju na najbliższe lata. Zgodnie z zapowiedziami Dariusza Miłka i prezesa Czyczerskiego, rok 2020 ma stać pod znakiem poprawy kolekcji (pełny efekt mamy zobaczyć w kolekcji jesień-zima 2020/2021), obniżania poziomu zadłużenia, dalszej optymalizacji kosztowej, wyraźnego zmniejszenia tempa wzrostu powierzchni handlowej, dalszego rozwoju kanałów ecommerce oraz monetyzacji efektów realizowanych przedsięwzięć.

Zobacz także: 7 spółek z polskiej giełdy, które mogą pozytywnie zaskoczyć w 2020 roku

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.