Przychody Allegro w pierwszym kwartale 2021 były niewiele mniejsze od sezonowo najlepszego czwartego kwartału. Gigant e-commerce zaskoczył wysokimi dynamikami wyników
Allegro rozpoczyna 2021 rok bardzo dobrymi wynikami finansowymi za I kwartał 2021. Dynamiki zarówno przychodów, zysku EBITDA jak i zysku netto były wysokie i mogły pozytywnie zaskoczyć niejednego inwestora.
Przychody Allegro w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. wyniosły 1,21 mld zł. Był to wynik o 61% wyższy w ujęciu rok do roku, ale co ciekawe, tylko niewiele niższy niż w IV kwartale 2020 r., który sezonowo jest najlepszym okresem w roku z uwagi na świąteczne zakupy. Nie można oczywiście zapominać, że w trakcie I kw. br. trwał jeszcze częściowy lockdown, co niewątpliwie sprzyjało platformom internetowym. Baza porównawcza również miała „piętno” pandemii, co jeszcze bardziej podkreśla bardzo dobrą dynamikę ostatnich przychodów. Zyskowność na poziomie skorygowanej EBITDA wzrosła o 50%, a zysk netto był wyższy o 158%. Zarówno skorygowana EBITDA jak i zysk netto był najwyższym wynikiem kwartalnym w historii spółki.
Źródło: Allegro
Zobacz także: Lockdown i epidemia nakręciły wyniki Allegro. Wartość sprzedaży w 2020 roku przekroczyła 35 mld zł
Na koniec marca br. liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln, i była wyższa o 13,4% r/r. Średnie roczne wydatki przypadające na jednego kupującego wzrosły do blisko 2880 zł, czyli o 38,9% r/r. Platforma zanotowała dwucyfrowy wzrost liczby sprzedawców, w tym zagranicznych.
„Allegro wypracowało naprawdę solidne wyniki w pierwszym kwartale, między innymi dzięki bardzo dobrym rezultatom z działalności reklamowej, a także w związku z pierwszymi przychodami z tytułu współfinansowania przez sprzedawców dostaw do paczkomatów w ramach programu Smart! Przełożyło się to na wzrost przychodów o 61,1%, 15 punktów procentowych powyżej wzrostu GMV, przyczyniając się do wzrostu skorygowanego wyniku EBITDA o 50,6% do 535,6 mln zł, pomimo wyższych o 147% r/r kosztów subsydiowania dostaw dla coraz liczniejszego grona klientów Smart! Te wyniki zachęcają nas do kontynuacji inwestycji w nasze ambitne innowacje na platformie, między innymi Allegro Pay, dalszy rozwój programu Smart! oraz infrastrukturę związaną z dostawami, przy jednoczesnym dalszym ograniczaniu dźwigni finansowej do końca roku. Chociaż planujemy rozważnie, licząc na zniesienie dalszych ograniczeń i spodziewając się zaostrzenia konkurencji, z przyjemnością możemy dziś podnieść nasze oczekiwania dotyczące spodziewanego wzrostu GMV, przychodów i skorygowanej EBITDA w całym 2021 r.” – powiedział dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick.
Notowania Allegro
Allegro konsekwentnie kontynuuje proces oddłużania. Jeszcze na koniec marca ub. r. zadłużenie netto wynosiło 5,88 mld zł, a wskaźnik długu netto do skorygowanej EBITDA wynosił 4,2. Po pozyskaniu ok. 1 mld zł z emisji nowych akcji w trakcie IPO oraz zyskownych kwartałach 2020 roku, dług netto na koniec ub. r. spadł do 4,33 mld zł. W ciągu I kw. br. dług netto stopniał do 4,03 mld zł, a wraz ze wzrostem 12-miesięcznej, skorygowanej EBITDA do 1,93 mld zł, wskaźnik długu netto/EBITDA spadł do 2,1. W prezentacji inwestorskiej spółka stwierdziła, że niższa dźwignia finansowa netto, kredyt ze spłatą jednorazową za 5 lat oraz niższe koszty obsługi długu zapewniają grupie elastyczność niezbędną do wykorzystania okazji inwestycyjnych.
Wraz z publikacją raportu finansowego za I kw. 2021 r. Allegro podwyższyło oczekiwania finansowe na bieżący rok. Dynamika wzrostu przychodów pierwotnie określana na poniżej 30%, została podwyższona do „nieco powyżej 30%”. Skorygowana EBITDA ma wzrosnąć o ok. 20% wobec wcześniej prognozowanych 15%. Wskaźnik GMV (wartość sprzedaży brutto) ma również wzrosnąć o ok. 20% wobec „nieco poniżej 20%” wcześniej. Planowany poziom nakładów inwestycyjnych pozostał bez zmian i wynosi 550-600 mln zł. Inwestycje obejmują przede wszystkim dalszy rozwój platformy i jej funkcjonalności, nowe rozwiązania logistyczne, które mają na celu usprawnienie dostaw – głównie chodzi o zakończenie pierwszych etapów budowy własnej sieci automatów paczkowych oraz uruchomienie usługi Allegro Fulfillment. Ta ostatnia usługa ma przełożyć się na dodatkowe źródło przychodów z tytułu magazynowania, pakowania i wysyłki towarów w imieniu sprzedawców.
Źródło: Allegro