Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Amazon Polska oficjalnie rozpoczął działalność w naszym kraju. Na razie bez fajerwerków, więc akcje Allegro drożeją

Udostępnij

Od dziś Amazon ma swoją polską wersję, ale ona na razie nie zachwyca. Na kursie Allegro widać optymizm – strach przed amerykańskim gigantem miał chyba wielkie oczy.

Serwis Amazon wszedł na dobre do polski, otwierając polską wersję serwisu. I nie można stwierdzić, że to wejście z przytupem. Widać to po akcjach Allegro, które dziś drożały momentami o +4%.
 

Przechwytywanie

Start Amazon.pl bez fajerwerków

Amazon chwali się, że polscy klienci mogą od dziś robić zakupy na Amazon.pl, ciesząc się niskimi cenami ponad 100 milionów produktów, z ponad 30 kategorii oraz bezpłatną dostawą przy zamówieniach przekraczających 100 zł. Tymczasem lider e-commerce w Polsce, notowany na giełdzie serwis Allegro, uruchomił wczoraj program 5 darmowych dostaw w “Smart! na start” (do wykorzystania przez rok, zarówno przez starych, jak i nowych klientów). Jak wiadomo, dla Polaków każdy grosz się liczy…

Niektórzy twitterowicze zaczęli też narzekać, że na Amazon.pl „nic nie ma”. W sensie – pierwszy dzień działalności, a serwis niczym szczególnym nie przyciąga. Promocji można szukać, jak wiatru w polu…

 

 

Pojawiły się też negatywne oceny funkcjonalności serwisu Amazon.pl.

 

 

Co mówią analitycy? „Na bazie własnych doświadczeń zakupowych na Amazon.pl uważam, że jest to raczej start wolny. Na tym etapie jest mała baza merchantów, co daje skromną ofertę. Nie porównuję do Allegro, gdyż ciężko porównać gracza, który dopiero staruje z graczem obecnym od dekad. Moim zdaniem, nie jest to start, jakiego oczekiwano” – powiedział Tomasz Sokołowski, analityk Santander BM, serwisowi PAP Biznes. „Przed Amazonem długa i ciężka praca, ale firma jest tego świadoma, czemu dała wyraz w ostatniej komunikacji dla konkurencyjnego portalu. Klienci mogą się zrazić do Amazona, jak to miało miejsce w przypadku eBay, ale to nie jest przesądzone. Na pewno Amazon zdobędzie jakąś część rynku, ale to kwestia lat, nie miesięcy. Największym wygranym są konsumenci, ponieważ będą mieli lepszą ofertę i coraz sprawniejsze podmioty na nim działające. Martwić się musi przede wszystkim off-line, gdyż online zyskał nowy podmiot, który będzie animował strukturalny shift to online" – podkreślił Sokołowski.

Także Łukasz Wachełko, analityk Wood&Company, nie piał z zachwytu nad startem polskiego serwisu Amazona. "W mojej ocenie, polski serwis Amazona zaczął raczej z niskich tonów. Nie widzę Prime w ofercie, ani jakichś wyjątkowo ciekawych promocji. Darmowe przesyłki od 100 zł, podczas gdy w Allegro są od 40 zł. Ceny przesyłek podobne. Standardowa dostawa w ciągu 2-3 dni, czyli podobnie jak w Allegro. Generalnie nie widać jakiś przewag, który przyciągnęłyby masowo klientów. Start bez fajerwerków" - powiedział Wachełko.

Oczywiście, Amazon ma od dziś tę zaletę, że daje dostęp do wszystkich swoich produktów i usług, do których do tej pory dostęp dla Polaków był utrudniony. Chodzi m.in. o międzynarodowe wersje urządzeń Echo i Echo Dot (głośniki połączone z chmurową usługą Alexa). Przypomnijmy, że Amazon działa w Polsce od 2014 roku. Jest największym amerykańskim pracodawcą w kraju i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem. Stworzył ponad 18 000 stałych miejsc pracy w dziewięciu nowoczesnych centrach logistycznych.

Zobacz także: Wszyscy wiedzieli, że to nastąpi, a mimo to kurs akcji Allegro spada. Amazon wchodzi do Polski!

Inwestorzy znów kupują akcje Allegro

Reakcja rynku na wejście Amazona? Okazuje się, że rynek mówi „chyba nie było się czego bać”. Akcje Allegro potaniały w ciągu 2 miesięcy z okolic 85 zł do 63 zł, ale podczas dzisiejszej sesji drożały momentami nawet o 4%.

 

 

Przypomnijmy, że mimo zbliżającego się wejścia Amazona do Polski, kilkanaście dni temu pojawiła się bardzo optymistyczna dla Allegro rekomendacja od Goldman Sachs. Analitycy tego banku wskazali, że akcje Allegro zostały przecenione z uwagi na rosnące obawy o to, jak spółka poradzi sobie z ostrym wejściem Amazona do Polski.

„Według nas, wycena Allegro spadła zbyt mocno. Teraz widzimy atrakcyjny moment na wejście. Allegro to lider e-commerce w Polsce, który jest bardzo silny i ma mnóstwo zalet. Allegro jest w wielu punktach niedoceniane. Platforma jest, naszym zdaniem, dobrze przygotowana na wejście Amazona, bo ma dobrą ofertę dla sprzedawców, ma silną pozycję rynkową (36% udziału w rynku e-commerce). Poza tym, Allegro jest mniej więcej 12 razy większe, niż przeciętny największy rywal Amazona z innych rynków” – stwierdzili analitycy Goldman Sachs. Zwrócili też uwagę, że na istotnych rynkach (np. Brazylia), na które wszedł Amazon, platformy które operowały już na nich wcześniej - rosły.

Analitycy GS podkreślili też, że Allegro wciąż inwestuje w logistykę, chce rozwijać sieć paczkomatów. „Spodziewamy się, że w 2022 roku Allegro będzie się mogło pochwalić ROI na poziomie 50-70%. Widzimy też duży potencjał rozwojowy przed Allegro Pay” – stwierdzili analitycy GS.

Zobacz także: Goldman Sachs radzi kupować CCC i Allegro, a rzadko się myli odnośnie polskich spółek

Udostępnij

Tagi

ale