InPost przejmuje, wprowadza innowacje, ale akcje i tak spadły poniżej ceny w IPO na giełdzie w Amsterdamie
InPost dynamicznie się rozwija, ale nie widać tego po kursie akcji. Wycena właściciela sieci paczkomatów spadła od debiutu na giełdzie w Amsterdamie o jedną czwartą, do 7,55 mld euro.
Spółka posiadająca sieć paczkomatów wchodziła pod koniec stycznia na parkiet w Amsterdamie z wyceną 36,32 mld zł (8 mld euro), a cena za akcję została ustalona na poziomie 16 euro. Dziś kapitalizacja InPostu wynosi 7,55 mld euro, cena za akcję to 15,23 euro, a kurs od momentu debiutu spadł o 25%. Tymczasem od początku roku holenderski indeks AEX poszedł w górę o 26,3%.
Notowania InPost od debiutu na giełdzie
InPost rośnie i wprowadza innowacje
Kto wie, być może nadchodzi jednak lepszy okres dla kursu akcji spółki InPost, bo ostatnio głośno o niej w mediach. Ożywił się sam prezes i główny akcjonariusz Rafał Brzoska, pojawiając się w mediach i na konferencjach. Przedstawił ambitne plany rozwojowe spółki.
Trzeba zacząć od tego, że InPost nadal chce dynamicznie rosnąć w Polsce. Firma zamierza zainstalować w tym roku ponad 5 tys. paczkomatów, z czego 60% na wsiach. „Bardzo wielu klientów w małych miejscowościach nie korzysta z zakupów internetowych z bardzo prostego powodu. Bo nie mają czasu, żeby siedzieć w domu i czekać kiedy dotrze do nich kurier. My to zmienimy, my ułatwimy im życie” – powiedział Rafał Brzoska podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. „Największy nieodkryty potencjał polskiego e-commerce jest tam, gdzie są klienci, którzy nie mieli szansy dotknąć e-commerce” – dodał.
W Polsce funkcjonuje już około 14 tys. paczkomatów InPostu, a do końca roku ma ich być 16 tys. Pod koniec roku InPost chce mieć w sumie, łącznie z zagranicą, blisko 19 tys. paczkomatów. „Do końca roku chcemy mieć 3 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Już dzisiaj w Londynie, Manchesterze i w Birmingham mamy więcej paczkomatów, niż Royal Mail posiada placówek pocztowych. Stajemy się największym prywatnym graczem we Francji, bardzo szybko rosnącym również w krajach Beneluksu, Hiszpanii i Portugalii. Mamy również prawie tysiąc paczkomatów we Włoszech w 12 kluczowych aglomeracjach” – stwierdził Rafał Brzoska w niedawnym wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej”.
Poza tym InPost w Warszawie i Łodzi uruchomił nową usługę – Same Day Delivery. Przesyłki mają trafiać do paczkomatów tego samego dnia, którego zostaną nadane, w obrębie tego samego miasta. InPost deklaruje, że nie będzie pobierać dodatkowej opłaty za tę usługę.
Zobacz także: China Evergrande zaczyna dogadywać się z obligatariuszami, a chiński bank centralny wspomaga płynnością system finansowy
Pandemia poprawiła wyniki InPostu
Spójrzmy na wyniki finansowe InPostu za ostatnie okresy. Pandemia przysłużyła się InPostowi, który w I półroczu 2021 obsłużył prawie 200 mln paczek, a z każdej miał blisko 1 zł czystego zysku. W II kwartale 2021 spółka wypracowała 92 mln zł zysku, a w I półroczu 186 mln zł zysku (+58% r/r). W I półroczu firma Brzoski miała 1,65 mld zł przychodu (+54% r/r), a EBITDA wyniosła 694 mln zł (+73% r/r).
Wyniki finansowe InPostu w I połowie 2021 (mln zł)
Źródło: InPost
„Myślę, że dzisiaj już nikt nie ma wątpliwości, że to, co było przed COVID-19 nie wróci, jeżeli chodzi o e-commerce i o logistykę z tym powiązaną. Wierzę, że polski e-commerce przez najbliższe kilka lata będzie rósł w tempie dwucyfrowym. Gospodarki Europy Zachodniej przewidują wzrost o e-commerce, w zależności od rynku, od minimum od 9 do 14%” – powiedział Rafał Brzoska w wywiadzie dla DGP. „Liderzy rynku mają olbrzymią szansę, by rosnąć dużo szybciej, niż rynek. InPost jest jednym z takich przykładów. Jeżeli rynek wcześniej rósł o 15-20%, to my rośliśmy o 100%. Naszym celem jest nawet czterokrotnie szybszy wzrost. Z dużym optymizmem patrzę na to, jak klienci wchodzą na rynek zakupów internetowych i w tym też jest nasza rola” – dodał.
Warto przypomnieć, że rośnie InPostowi konkurencja. Koncern paliwowy Orlen zapowiedział, że jesienią uruchomi własną sieć automatów paczkowych, a efekty synergii zamierza osiągnąć we współpracy z siecią RUCH, którą przejął w listopadzie 2020 roku. Klienci będą mogli zamawiać przesyłki i odbierać je w automatach nie tylko w punktach RUCH-u, ale także na stacjach Orlenu i w innych punktach partnerskich.
Bilans InPostu (mln zł)
Źródło: InPost
Cash flow InPostu (mln zł)
Źródło: InPost