Przychody Grupy Ambra wzrosły najmocniej w historii
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
24 lut 2022, 14:40

Ambra notuje największy wzrost przychodów w historii

Grupa Ambra zaprezentowała wyniki finansowe za I półrocze roku obrotowego 2021/2022. Pochwaliła się najwyższym w historii wzrostem sprzedaży w tym okresie, który wyniósł 20,2%. W ślad za wzrostem przychodów, wzrosła również zyskowność grupy. Zarząd nie kryje jednak, że nadchodzące miesiące będą okresem dużej niepewności, ale długoterminowe perspektywy rozwoju ocenia wciąż pozytywnie.

Zacznijmy najpierw od przeanalizowania czynników, które miały wpływ na uzyskane wyniki finansowe w I półroczu jak i w samym II kw. (październik-grudzień 2021 r.) obecnego roku obrotowego. Przychody w I półroczu 2021/2022 wyniosły 466 mln zł i jak już wspomniano były wyższe o 20,2% w ujęciu rok do roku. Uzyskana dynamika to m.in. efekt niskiej bazy sprzed roku spowodowanej obostrzeniami covidowymi, inflacją, ale również rozwojem operacyjnym sprzedaży. Patrząc na kategorie produktowe, najmocniej rosły wina musujące (+31,2%), a następnie alkohole mocne (+30,2%) i napoje bezalkoholowe (+23,5%). Największy rynek dla Ambry, czyli rynek polski zanotował wyższą sprzedaż o 17,4%. Jeszcze szybsze tempo wykazał rynek rumuński +24,1% oraz czeski i słowacki +22,9%. Grupa utrzymała w omawianym okresie stabilny poziom marżowości. Rentowność marży na sprzedaży wzrosła niewiele, bo o 0,7 punktu procentowego do poziomu 42,4%, w czym zasługa większego udziału produktów premium. Pozostałe koszty działalności operacyjnej wzrosły o 13,3% (wyraźnie wolniej od dynamiki sprzedaży) i były napędzane głównie przez wzrost wynagrodzeń. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 74,3 mln zł, czyli o 28% więcej niż przed rokiem. Natomiast zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł o 30% do kwoty 45,7 mln zł, co jest nowym rekordem w historii spółki w I półroczu roku obrotowego.
 

Kurs akcji Grupy Ambra od początku 2021 roku

Ambra


Sam II kwartał 2021/2022 pokazał jeszcze szybszy wzrost przychodów, które w ujęciu rok do roku były wyższe o 23,7%. W tym okresie widać jednak spadek marży ze sprzedaży o 1 punkt procentowy, a po uwzględnieniu wyższych kosztów marketingu, rentowność ze sprzedaży była niższa o 1,7 p.p. Grupie udało się jednak utrzymać wzrost kosztów wynagrodzeń (+20%) i pozostałych kosztów operacyjnych (12,5%) poniżej dynamiki sprzedaży (23,7%). Zysk operacyjny w II kw. 2021/2022 wyniósł rekordowe 54,5 mln zł wobec 47,2 mln zł, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 34,7 mln zł wobec 29,6 mln zł. Podsumowując raport wynikowy, dynamiczny wzrost sprzedaży przy dość stabilnym poziomie marż i utrzymaniu kosztów w ryzach, zaowocował rekordowymi zyskami. W prezentowanych wynikach finansowych, nie widać większych zdarzeń jednorazowych.

a1

Źródło: Ambra
 

Poziom zadłużenia netto Ambry na koniec 2021 r. wyniósł 40 mln zł i był o 14 mln zł niższy w ujęciu rok do roku. Stan zadłużenia można chociażby porównać do zysku EBITDA, który po 6 miesiącach nowego roku obrotowego wyniósł 86,2 mln zł. Widać zatem, że wskaźniki zadłużenia są na niskim poziomie i pokazują dużą zdolność kredytową grupy, która może być wykorzystana w przyszłości na przykład na przejęcia. W tym zakresie spółka nie prowadzi obecnie zaawansowanych rozmów, ale potwierdza trwający proces obserwacji potencjalnych akwizycji. W I półroczu 2021/2022 grupa wydała na inwestycje 11 mln zł z 25 mln zł planowanych na cały rok. Realizowane inwestycje dotyczą głównie dwóch zakładów produkcyjnych. O dużej sile bilansu świadczy poniższy wykres pokazujący finansowanie kapitału obrotowego oraz aktywów trwałych głównie z kapitałów własnych.


a2

Źródło: Ambra
 

Wraz z publikacją raportu finansowego, spółka zorganizowała webinar z zarządem. Oprócz omówieniu najnowszych wyników, spora część została poświęcona omówieniu perspektyw na przyszłość. Zarząd tłumaczył objawy niepewności wynikającej głównie z otoczenia makroekonomicznego. Spółka odczuwa pogorszenie nastrojów konsumenckich i dochodów klasy średniej. Wiele kategorii kosztów rośnie, w tym wynagrodzenia, ceny surowców, ceny usług czy energii. Systematycznie wdrażane są podwyżki produktów i towarów, ale te wprowadzone dotychczas, nie pokrywają całkowicie wzrostu kosztów. Odczuwalne jest obecnie obniżenie dynamiki sprzedaży alkoholi już w danych za grudzień ub. r. Zdaniem prezesa spółki, ocena średnioterminowej reakcji konsumentów na podwyżki będzie możliwa po Wielkanocy. Ambra chce w kolejnych kwartałach utrzymać tendencję wzrostową sprzedaży, ale ma spore obawy co do możliwości utrzymania obecnych marż. W długim i średnim terminie, zarząd ocenia perspektywy pozytywnie.

Zobacz także: DataConsult to grupa ponad 60 informatyków znających się na logistyce, która produkuje własne rozwiązania IT - CEO Ryszard Pytel

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.