Jedna z największych spółek na polskiej giełdzie oraz bohater jednego z najbardziej rozpoznawalnych IPO ostatnich lat - Allegro, zaprezentowało wyniki finansowe za 2022 rok. Inwestorzy najbardziej czekali na poznanie wyników osiągniętych w samym IV kw. 2022 r. oraz na prognozy spółki na najbliższe okresy. Nowe informacje zostały bardzo „ciepło” przyjęte przez rynek, gdyż w trakcie pierwszej sesji po publikacji raportu finansowego, kurs akcji Allegro wzrósł o kilkanaście procent.
Zacznijmy od tego, że analiza raportów finansowych Allegro nie należy do najłatwiejszych, szczególnie dla początkujących i nawet średniozaawansowanych inwestorów. Po pierwsze główna część raportu jest sporządzona w języku angielskim, a jedynie prezentacja inwestorska jest w polskim języku. Struktura wynikowa spółki zarówno w raporcie jak i w większości wiadomościach prasowych, artykułach czy depeszach jest dość skomplikowana i wynika z podziału danych liczbowych Allegro na trzy części – dane polskiej części biznesu, dane z przejętych niedawno spółek zagranicznych (Grupa Mall a.s. i WE|DO CZ s.r.o. ), czyli tzw. segment MALL oraz skonsolidowane dane finansowe całej grupy kapitałowej Allegro. Dodatkowo specyfika branży „wymusza” znajomości i rolę dla wyceny spółki takich wskaźników jak GMV, Take Rate, skorygowana EBITDA oraz z czego składają się przychody w polskim i zagranicznym segmencie. Pamiętajmy też, że wycena Allegro ma duże powiązanie z wyceną porównywalnych spółek na całym świecie ze swojej branży (podobnie zresztą jak np. CD Projekt) i jest wyraźnie bardziej wrażliwa na to co dzieje się we „własnej” branży na świecie niż np. zachowanie WIG20.
Grupa Allegro w IV kw. 2022 r. zanotowała wzrost przychodów o 93% do 3 083 mln zł. Jest to przede wszystkim efekt konsolidacji przychodów przejętych spółek zagranicznych. Polska część biznesu, która stanowi dominującą część wyników i wartość całej spółki, osiągnęła przychody wyższe o 26%. Jednak rola rosnących przychodów nie jest w przypadku Allegro tak mocno istotna jak w przypadku wielu innych spółek. W skrócie wynika to z tego z jakich rodzajów działalności pochodzą dane przychody – niektóre z tych „działalności” są wyżej marżowe, a inne nisko marżowe. Dlatego dużo ważniejszą, jak nie najważniejszą pozycją w wynikach finansowych Allegro, jest skorygowana EBITDA (o zdarzenia jednorazowe). Ten rodzaj zyskowności wzrósł w samym IV kw. 2022 r. solidnie – o 33% i wyniósł 668 mln zł. Natomiast w całym 2022 rok wzrost skorygowanej EBITDA wyniósł 4% i osiągnęła ona kwotę 2 153 mln zł. Oznacza to, że obecna kapitalizacja Allegro (ok. 31 mld zł) to 14,5-krotność skorygowanej EBITDA. Tą właśnie relację można wykorzystać do porównania wyceny Allegro z zagranicznymi spółkami z tej samej branży. Znaczenie zysku netto w przypadku Allegro jest mniej istotne niż skorygowanej EBITDA. Wynik netto w całym 2022 roku był ujemny i wyniósł ok. 1,9 mld zł. Jest to spowodowane głównie odpisem księgowym na utratę wartości aktywów Mall Group a.s. i WE|DO CZ s.r.o. W kwocie 2,29 mld zł. Allegro podało, że oczyszczony zysk netto za 2022 r. wyniósł 622 mln zł, a na tej podstawie wskaźnik C/Z wyniósłby ok. 50.
Źródło: Allegro
Zobacz także: Allegro rusza z kwartalną publikacją prognoz, oczekuje w I kw. zwyżki skoryg. EBITDA w Polsce o 20-23 proc.
Najważniejsze dane z podstawowej działalności Allegro
W ostatnich kilku latach światowi giganci z branży ecommerce próbują wejść na polski rynek, który zdominowany jest przez Allegro. Wielu próbowało, ale na razie żadna z platform sprzedażowych nie jest w stanie skutecznie odbierać klientów bądź wyraźniej odbierać rynek Allegro w Polsce. Liczba aktywnych kupujących przez platformę Allegro wzrosła w ciągu roku z 13,5 do 14,1 mln (dane na koniec grudnia 2022 r.). Wskaźnik GMV, czyli wartość sprzedanych produktów na rzecz 1 aktywnego kupującego również wzrósł do kwoty 3515 zł (o 11,3% rdr). Jest to jeden z trzech najważniejszych czynników dla wzrostu wartości sprzedanych produktów przez całe Allegro, które wzrosło o 23,2%. Dwoma kolejnymi czynnikami była konsolidacja GMV segmentu Mall oraz GMV wygenerowane przez nowych klientów Allegro.
Źródło: Allegro
Jeden z ważniejszych wskaźników operacyjnych dla Allegro jest też średnia prowizja od sprzedaży, czyli tzw. Take Rate (dla polskiej części biznesu), wyniosła w IV kw. 2022 r. 10,91%. Jest to niższy odczyt w ujęciu kwartał do kwartału, ale z drugiej strony wyższy w ujęciu rok do roku o ok. 1 p.p. Takie kształtowanie się Take Rate w krótkim horyzoncie czasu może niepokoić, a w dłuższej perspektywie i ujęciu rok do roku pokazuje pozytywne tendencje. Wynik za cały 2022 rok był o 0,59 p.p. wyższy w ujęciu rocznym i miał wartość 10,82%.
Źródło: Allegro
O poszczególnych wynikach segmentów Allegro można by pisać bardzo długie analizy i artykuły, gdyż tak bogate w dane są prezentacje i raporty spółki. To jednak dość skutecznie zamazywałoby najważniejsze wnioski z analizy wyników finansowych spółki. Naszym zdaniem najefektywniej osiągnięcia finansowe Allegro przedstawia ta tabela z prezentacji inwestorskiej spółki:
Źródło: Allegro
Czerwonymi prostokątami zaznaczyliśmy w niej naszym zdaniem najważniejsze dane. Polski segment utrzymuje dobre dynamiki wzrostowe na tle poprzednich lat i nadal jest głównymi koniem pociągowym wyników całej spółki. Działalność Allegro w Polsce uzyskała w 2022 r. niemal 16% wzrostu GMV, a na I kw. 2023 r. spółki prognozuje wzrost GMV w przedziale 13-14%. Skorygowana EBITDA „w Polsce” ma niemal podwoić tempo wzrostu i osiągnąć w I kw. br. wzrost o 20-23%. Ta prognoza spółki mogła być jedną z najpozytywniej przyjętą daną przez inwestorów z całego raportu spółki. Segment Mall nadal pozostaje kulą u nogi całej grupy. GMV ma wzrosnąć w I kw. br. tylko symbolicznie o 1-2%, a wysokość straty na poziomie skorygowanej EBITDA ma wynieść 75-80 mln zł. Jak widać po tych prognozach, restrukturyzacja przejętych aktywów jest trudna i ciąży na wynikach całej grupy. Prognoza dla I kw. 2023 r. Grupy Allegro zakłada wzrost GMV o 20-21% (jest to już ostatni kwartał porównawczy z 2022 r. bez konsolidacji segmentu Mall), ale od II kw. 2023 r. można zakładać wyraźne spowolnienie dynamiki GMV dla całej grupy. Właśnie z powodu wysokiej bazy porównawczej I kw. 2022 r. (bez konsolidacji segmentu Mall) prognozowana dynamiki skorygowanej EBITDA grupy Allegro w I kw. 2023 ma wynieść „tylko” 3-6%.
Kurs akcji Allegro od początku 2022
Podsumowując „macierzysta” działalność Allegro w Polsce nadal generuje dobre wyniki finansowe w trendzie wzrostowym. Wynikom grupy Allegro ciąży deficytowa już na poziomie skorygowanej EBITDA przejęta działalność zagraniczna (Mall i WE DO). Z jednej strony akwizycja ta umożliwiła ekspansję zagraniczną spółce oraz powiększenie GMV, ale z drugiej strony „dołożyła” obciążenie dla zyskowności grupy. Im szybciej zarządowi spółki uda się zrestrukturyzować działalność zagraniczną, tym szybciej zyskowność grupy może powrócić do wzrostowych dynamik zyskowność sprzed tej akwizycji.