Przejdź do treści

udostępnij:

Akcje Benefit Systems atakują historyczne maksima. Analiza fundamentalna spółki przed wynikami za 1 kwartał

Udostępnij

Benefit Systems może zaliczyć ostatnie dwa kwartały do bardzo udanych. Zarówno przychody jak i liczba aktywnych kart mocno przyspieszyły swoje wzrosty. Spółka w 2022 roku osiągnęła rekordowe przychody ze sprzedaży i tym samym z nawiązką odbudowała swoje wyniki finansowe po okresie pandemii. Już jutro, a dokładnie 17 maja, Benefit zaprezentuje raport kwartalny za I kw. 2023 r. Czy inwestorzy mogą liczyć na dalszy, intensywny wzrost wyników?

W 2022 r. przychody Benefit System wyniosły 1,9 mld zł. Ponad połowa przychodów, a dokładnie 56%, pochodziła ze sprzedaży kart sportowych w Polsce. Z kolei karty sprzedane na pozostałych rynkach miały udział w przychodach 26%. Zysk operacyjny w ubiegłym roku wyniósł 213 mln zł wobec 4 mln zł straty rok wcześniej. Z kolei zysk netto osiągnął kwotę 138 mln zł wobec 25 mln zł straty netto w 2021 roku.
 

Benefit Systems

Źródło: Benefit Systems
 

„Mamy kilka trendów, które wspierają rozwój Benefitu. Pierwszy to pandemia, która zmieniła priorytety w społeczeństwie. Powiązaliśmy aktywność fizyczną z naszym zdrowiem i dzięki temu jako społeczeństwo ćwiczymy więcej. Drugim trendem jest zmiana priorytetów wydatków na kondycję fizyczną – dzięki temu nasi klienci bardziej akceptują wzrost wydatków na ten cel. Kiedyś myśleliśmy o tym jako o rozrywce. Teraz to przechodzi w kierunku dbania o zdrowie. Nasi klienci z większym zrozumieniem akceptują podwyżki cen” – powiedziała Strefie Inwestorów Małgorzata Kloka, Dyrektorka Finansowa Benefit Systems.

Zobacz także: Monnari stoi przed dużym wyzwaniem utrzymania rentowności w 2023 r.

Mimo tego, że spółka w ostatnich kwartałach podnosiła cenę swojego sztandarowego produktu, jakim jest karta Multisport, nie widać oznak słabnącego popytu. Wręcz przeciwnie, przyspieszenie liczby kart w Polsce było widoczne już w IV kwartale 2022 r., a w pierwszym kwartale 2023 r. wzrost był jeszcze bardziej wyraźny. Na koniec marca 2023 r. liczba aktywnych kart wyniosła 1 309tys. wobec 1 187 tys. na koniec grudnia 2022 r.
 

Benefit Systems 2

Źródło: Benefit Systems
 

Jednym z istotnych czynników ku temu (prócz wymienionych wcześniej trendów), może być wzrost średniego wynagrodzenia w Polsce. Dzięki temu relacja średniej ceny karty w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia pozostaje niska. Opierając się na danych GUS dotyczących przeciętnego wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw, ten stosunek wynosi 1,3% i jest on najniższy co najmniej od 2015 roku.
 

Benefit Systems 3

Źródło: Benefit Systems
 

„Trend związany ze średnią ceną karty na tle przeciętnego wynagrodzenia ma duża szansę się utrzymać. Wzrost wynagrodzeń pozostaje w tempie dwucyfrowym. My z kolei oczekujemy, że średnia cena naszych produktów w Polsce wzrośnie o ok. 10%” – dodaje Małgorzata Kloka.

Dynamiczny przyrost liczby kart z I kw. 2023 r. wydaje się jednak trudny do utrzymania. Spółka stawia sobie za cel zwiększenia liczby kart w Polsce o 180-200 tys. w tym roku. W dłuższym horyzoncie ocenia, że w jej zasięgu jest wzrost średniorocznie w tempie od stu kilkunastu do stu kilkudziesięciu (małych) rocznie.
 

Kurs akcji benefit Systems od początku 2015 roku

Benefit System akcje


Rok 2023 będzie wyzwaniem dla spółki również od strony kosztowej. Najważniejszymi kategoriami kosztów są czynsze za funkcjonujące lokale sportowe, media oraz wynagrodzenia.

„Presję na wzrost wynagrodzeń w tym roku określamy na kilkanaście procent. W zakresie czynszów mamy bardzo dużą liczbę umów indeksowanych inflacją polską bądź ze strefy euro – są to wzrosty 10-11-procentowe. Jeśli chodzi o koszty energii to mamy troszkę łatwiej, bo łapiemy się na limity cen jako przedsiębiorca oferujący usługi sportowe. Co można z tym zrobić? Są na to dwie metody - wzrost cen i wzrost wolumenów, a najlepiej kombinacja tych dwóch rzeczy” – dodaje Małgorzata Kloka.

Już w środę tj. 17 maja br. Benefit opublikuje raport za I kw. 2023 r. Jak dotąd inwestorzy poznali jedynie liczbę aktywnych kart sportowych na koniec marca br. Ich łączna liczba wyniosła 1 771,2 tys. szt., w tym 1 309,1 tys. szt. w Polsce oraz 462,1 tys. szt. na rynkach zagranicznych. Tym samym znany już jest ich wysoki wzrost wolumenów. Dyrektorka finansowa spółki powiedziała Strefie Inwestorów, że w tym okresie była jednak relatywnie wysoka aktywność użytkowników kart sportowych, co również będzie miało wpływ na wyniki. Nie jest wykluczone, że od I kw. 2023 r. będzie uwzględniany w wynikach program motywacyjny.

Zobacz także: Asbis stawia na rozwój na nowych rynkach i koncentruje się na robotyce

Udostępnij