Grupa LUG poprawiła marże. Wyniki za 1 kwartał 2023 potwierdzają, że cele postawione w strategii na lata 2023-2026 są realne
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
17 maj 2023, 12:08

Grupa LUG poprawiła marże. Wyniki za 1 kwartał 2023 potwierdzają, że cele postawione w strategii na lata 2023-2026 są realne

Grupa kapitałowa LUG przedstawiła wyniki za pierwszy kwartał za 2023 r. Zarząd dostrzega poprawę danych makroekonomicznych oraz stabilizację cen komponentów, co daje nadzieję na znaczące zwiększenie rentowności i rozszerzenie działań na zagranicznych rynkach.

Spółka, która jest największym polskim producentem profesjonalnego oświetlenia ledowego, przedstawiła, mimo niekorzystnych warunków makroekonomicznych, wyniki finansowe za I kwartał 2023 r. Przychody wzrosły o +9,1% r/r do 65,15 mln zł. Zysk brutto ze sprzedaży osiągnął poziom 25,13 mln zł, co oznacza wzrost o 18,5% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 40,4%, co oznacza wzrost o 3,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim.

Zobacz także: Rosnące ceny energii to duża szansa, dlatego nowa strategia zakłada wzrost zyskowności i dywersyfikację rynków – Ryszard Wtorkowski, CEO LUG 

„Realizacja planów I kw. 2023 zbliżyła się do naszych założeń. W poprzednim okresie strategicznym poziom 40% marży był jednym z naszych podstawowych celów. Działanie podejmowane przez nas w 2022 roku z pewnym przesunięciem czasowym są widoczne w I kwartale tego roku. Zamierzamy podtrzymywać te poziomy jako minimalne w kolejnych okresach.” - podkreśla Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG i główny akcjonariusz.

Zobacz także: „W każdym kwartale rozpoczynamy prace nad nowymi, dużymi projektami zarówno w Polsce jak i zagranicą” - relacja czatu z prezesem zarządu Grupy LUG 

Strategia na lata 2023-2026

LUG przedstawił niedawno nową strategię na lata 2023-2026, a w niej 4 cele. Są to: Transformacja biznesu na usługi, zrównoważony rozwój, partnerstwa międzynarodowe oraz innowacje jakości życia.

Cele strategiczne LUG na lata 2023-2026
 

Cele strategiczne LUG


Miarą powodzenia nowej strategii ma być osiągnięcie 7% rentowności netto oraz 75% udziału sprzedaży zagranicznej w strukturze sprzedaży LUG w perspektywie do 2026 roku.

Cel: rentowność 7%

Celem spółki jest osiągnięcie rentowności netto w wysokości 7% w ciągu trzech lat. Jest to ambitny cel, ale spółka widzi już, począwszy od 1. kwartału tego roku, stabilizacje cen surowców i komponentów oraz „powolny spadek cen walut, jak również spadek inflacji”.

„W kontekście tego mamy nadzieję, że pierwotnie zakładane wyższe rentowności kontraktów nie zostaną obniżone przez przyszłe niespodziewane fluktuacje cenowe. Dziś nasza pozycja jest ugruntowana (…) Już nie musimy tak agresywnie walczyć o projekty, dlatego w nowej perspektywie chcemy pracować nad poprawą rentowności” - wyjaśnia prezes.

Prezes wskazuje też, że ambicją zarządu jest, jednocześnie ze wzrostem rentowności, zwiększanie przychodów z roku na rok.

„Biorąc pod uwagę elementy stymulujące popyt na nasze produkty, takie jak utrzymujące się wysokie ceny energii, rynek opraw oświetleniowych daje perspektywy dalszego rozwoju. Trwające modernizacje oraz rosnąca świadomość wpływu oświetlenia na budżety JST i spółek budują bazę popytową dla przyszłego rozwoju naszej grupy kapitałowej” - zaznacza.

Cel: 75% przychodów z zagranicy

LUG ma obecnie bardzo mocną pozycję w Polsce. W dalszej perspektywie planuje wzrost na naszym rynku, ale równocześnie dąży do osiągnięcia 75% udziału zagranicy w przychodach. Plan nie zakłada jednak dokonywania w tym celu dużych przejęć, ale jest nakierowany na intensywny rozwój organiczny.

„W dalszym ciągu chcemy rozwijać się organicznie i rozwój na rynkach zagranicznych będzie realizowany poprzez zwiększenie aktywności handlowej w zakresie dużych projektów, które w szybkim czasie przełożą się na wzrost wartości przychodów z zagranicy” - mówi Wtorkowski.

Oba cele są ambitne, ale, co podkreśla zarząd, realne.

„Cele strategiczne budowane były na różnych poziomach naszej organizacji i zadaniem każdego zespołu uczestniczącego, w tym projekcie było określenie możliwości realizacji tych celów. Patrząc na historię Grupy LUG zawsze stawialiśmy sobie ambitne cele, dzięki temu jesteśmy dziś największym polskim producentem oświetlenia ledowego. Biorąc pod uwagę doświadczenie i zaangażowanie naszego zespołu jesteśmy pewni, że cele te zrealizujemy w kontekście warunków gospodarczych, które zakładamy do 2026 roku.” - podsumowuje prezes Ryszard Wtorkowski.

Zobacz także: „W każdym kwartale rozpoczynamy prace nad nowymi, dużymi projektami zarówno w Polsce jak i zagranicą” - relacja czatu z prezesem zarządu Grupy LUG

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.