Vercom notuje imponujący wzrost wyników i zapowiada wyższą dywidendę
Vercom zaprezentował wstępne wyniki finansowe za 2023 r. Spółka odnotowała znaczące wzrosty EBITDA i zysku netto i zrealizowała przedstawione rok temu plany rozwoju. Zarząd zakłada dalszy wzrost biznesu, także przez akwizycje. Jednocześnie zapowiada wyższą dywidendę.
Na webinarze poświęconym wstępnym wynikom za 2023 r. zarząd przedstawił bardzo dobre dane finansowe oraz plany na przyszłość.
"Był to rok bardzo pracowity, bardzo intensywny, już kolejny rok, w którym udowadniamy, że potrafimy rosnąć szybciej niż rynek. Wyniki finansowe firmy są tego odzwierciedleniem, z zyskiem netto z kontynuowanej działalności wynoszącym 60 mln zł, co oznacza niemal dwukrotny wzrost rok do roku." - podkreśla prezes Krzysztof Szyszka.
Spółka osiągnęła wzrost zysku netto z kontynuowanej działalności na poziomie 94%. W wyniku nie został uwzględniony jednorazowy zysk ze sprzedaży User.com. Także utrzymany został dalszy wzrost na poziomie EBITDA. Vercom wypracował w 2023 r. 85 mln zł EBITDA, co przekroczyło prognozowany dwa lata temu wynik o 5 mln zł.
Zobacz także: Vercom zapowiada wyższą dywidendę i powraca, po zmniejszeniu zadłużenia, do planów akwizycji
Imponujący jest też wzrost liczby klientów – spółka pozyskała ponad 13 tys. nowych płacących klientów, co prezes Szyszka opisuje jako wzrost o średnio ponad 1 tys. klientów miesięcznie do obecnej liczby 79,4 tys.
Za wzrost zysku brutto, oprócz zwiększonej liczby klientów, odpowiada też tzw. "dosprzedaż", czyli zwiększenie sprzedaży do istniejących klientów, oraz wzrost marży brutto o 9 punktów procentowych.
"Za wynik na zysku netto odpowiada wzrost liczby klientów o 13 tys. Drugim elementem była tak zwana dosprzedaż [...] oraz wzrost marży brutto na sprzedaży o 9 punktów procentowych." - dodaje Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy w Vercom.
Vercom skutecznie kontroluje swoje zadłużenie, co jest kluczowe w świetle zapowiadanych przyszłych akwizycji i możliwości dywidendy. Obniżenie poziomu długu do poniżej 50 mln zł i spadek wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA z 2,0x do 0,6x daje firmie, jak zaznacza zarząd: "bardzo komfortowy poziom" i przestrzeń do realizacji strategicznych inicjatyw.
Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy w Vercom zwraca także uwagę na wysoki i rosnący poziom konwersji EBITDA na środki pieniężne z działalności operacyjnej, który osiągnął w 2023 r. prawie 100%. Jest to wynik, jak mówi: „w dużej mierze zasługą coraz większego udziału sprzedaży usług SaaS w naszej strukturze sprzedaży."
Realizacja planów na 2023 r.
Wraz z dobrymi wynikami, zarząd przedstawia status realizacji przedstawionych w zeszłym roku planów na cały 2023 r. Otóż spółka osiągnęła wszystkie trzy kluczowe inicjatywy planowane na rok 2023, w tym uruchomienie nowej marki dla segmentu mid-market, dodatkowe lokalizacje językowe i integracja przejętej wcześniej spółki Freshmail.
"Wszystkie te istotne cele zostały w znacznej mierze zrealizowane" – stwierdza z zadowoleniem prezes Szyszka.
Dobry początek 2024 roku
Początek bieżącego roku zarząd także uważa za udany, pod względem dynamiki pozyskiwania klientów. Styczeń pod tym względem był rekordowy jeśli chodzi o nowe płatne konta. Także luty wygląda, według słów zarządu „bardzo obiecująco”.
„Mamy ambitny, taki krótkoterminowy cel związany z wynikiem 2024 r. Z informacji, które mamy z wyników stycznia i lutego widzimy, że trend, który się pojawił w II p. 2023 r. związany z przyspieszaniem pewnych procesów, czy to po stronie przychodowej czy po stronie aktywacji nowych klientów, jest utrzymany i trochę przyspiesza” – dodaje prezes.
My tu gadu gadu, a wycena rynkowa @vercom_sa przekroczyła 2 mld zł. Od minimów z połowy 2022 roku kapitalizacja wzrosła prawie 300%. To chyba największy sukces biznesowo/inwestycyjny z grona spółek, które debiutowały na GPW w trakcie pandemicznej hossy. #PięknoGiełdy pic.twitter.com/j8KV85Usg7
— Paweł Biedrzycki (@PawelBiedrzycki) February 27, 2024
Potencjalne akwizycje
Vercom podchodzi strategicznie do planów akwizycyjnych, koncentrując się na długoterminowej wartości i synergii. Zarząd zamierza dobrze przygotować się do kolejnych przejęć i nie przyspiesza procesów, zakładając, że pierwsze istotne wiadomości na ten temat mogą pojawić się raczej na początku 2025 r. niż na przełomie lat 24/25.
Vercom jest skupiony na identyfikacji odpowiednich podmiotów, z którymi można by osiągnąć wzajemnie korzystne transakcje.
„Scenariuszy akwizycyjnych już mamy kilka. Wachlarz naszych możliwości jest dzisiaj większy” – zaznacza prezes.
Plany na 2024 rok
W 2024 roku Vercom zamierza rozwijać się od strony technologii i ulepszać istniejące platformy sprzedaży.
"Muszą mieć państwo świadomość, że [...] środki, którymi dysponujemy na rozwój naszej technologii są już naprawdę znaczne." - podkreśla Krzysztof Szyszka.
Spółka ma w planach dopracowywanie produktów i dodawanie nowych funkcji. Celem jest stworzenie jeszcze bardziej atrakcyjnych rozwiązań, które przejmą więcej obowiązków od klientów, zwiększając tym samym atrakcyjność współpracy z Vercom.
Drugim istotnym filarem strategii Vercom na 2024 rok jest rozwój infrastruktury i zwiększenie wydajności, niezależności od strony technologicznej od usług obcych.
„My nie lubimy być od nikogo uzależnieni i to jest chyba dla takiej spółki technologicznej jak nasza bardzo dobra droga. Z drugiej strony wiemy, że chmurowe rozwiązania potrafią kosztować bardzo dużo więc, mając doświadczenie i know-how, pracujemy nad pewną wyjątkową hybrydą, która połączy naszą infrastrukturę w zakresie serwerowym właśnie z rozwiązaniami chmurowymi i naszym świeżo otwartym data center w Berlinie” – wyjaśnia strategię prezes Krzysztof Szyszka.
Lecz nie tylko niezależność od zewnętrznych dostawców jest celem, ale też zmniejszenie kosztów obsługi szybko rosnącej rzeszy płatnych klientów.
„Robimy to po to, aby z jednej strony uniezależnić się od kogokolwiek w świecie technologicznym, a z drugiej strony oczywiście w długim terminie ograniczać koszty związane z obsługą dzisiaj 80 tys. płatnych klientów, ale za chwileczkę setek tysięcy czy milionów klientów” – dodaje prezes.
Zobacz także: Ambitne plany Vercom na najbliższe lata: milion płacących klientów oraz nowe przejęcia
Wyższa dywidenda
Na koniec spotkania z inwestorami, zarząd podkreślił chęć kontynuacji dotychczasowej polityki dywidendowej.
„Przypomnę, że zgodnie z ustanowioną w zeszłym roku naszą polityką dywidendową, chcemy dzielić się z naszymi akcjonariuszami co najmniej połową wypracowanych zysków. Oczywistym jest więc, że dywidenda w tym roku będzie nominalnie wyższa niż w wypłacona w 2023 r.” - mówi prezes.
Ze wstępnych danych finansowych wynika, że połowa zysku netto spółki gotowego do podziału wynosi ok. 30 mln zł, czyli więcej niż wyniosła zeszłoroczna wypłata na poziomie 25 mln zł. Tak więc tegoroczna dywidenda będzie wyższa o co najmniej 5 mln zł, co przekłada się na minimum 1,35 zł na akcję. Niestety stopa dywidendy nie jest wysoka. Przy aktualnym kursie i założonej wypłacie, wyniosłaby minimum 1,3%.
Zobacz także: Webinar z zarządem Vercom