Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Benefit Systems: Rekordowe zyski i strategia na 2024 rok oraz wypłata dywidendy

Udostępnij

Bardzo dobre wyniki finansowe grupy Benefit Systems za 2023 r. i wciąż rosnący rynek fitness pozwalają na inwestycje i wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy. Spółka przedstawia plany na przyszłość, obejmujące strategię wzrostu poprzez ekspansję zagraniczną i dalszy rozwój produktów.

Znaczący wzrost wyników i dalsza poprawa

W 2023 roku grupa Benefit Systems odnotowała znaczący wzrost wyników finansowych. Przychody ze sprzedaży wzrosły do 2,7 mld zł, czyli o 45% w stosunku do 2022 r. Zysk ze sprzedaży jest ponad dwukrotnie wyższy, a zysk netto z całej działalności grupy wyniósł 444,8 mln zł, co oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu do wyników rok wcześniej 139 mln zł.

Na czacie inwestorskim Małgorzata Kloka, dyrektorka finansowa firmy, zwraca uwagę na dobre wyniki finansowe i przypisuje je doskonałym rezultatom we wszystkich kluczowych obszarach działalności:

"Wszystkie kluczowe obszary naszej działalności mają za sobą bardzo dobry rok"  - mówi Kloka, wskazując na wzrost ARPU (średni przychód na użytkownika) w obszarze kart sportowych zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych oraz na wzrost liczby karnetów i kontrolę kosztów w klubach fitness.

Te czynniki przyczyniły się do znacznego wzrostu zysku netto i EBITDA grupy w porównaniu do poprzedniego roku.

W obecnym roku grupa Benefit Systems zamierza utrzymać dynamikę wzrostu.

"W 2024 r. zamierzamy zwiększyć wolumeny oraz ARPU co przełoży się na wzrost przychodów. Chcemy także utrzymać rentowność operacyjną. W związku z tym liczymy na dalszą poprawę wyników operacyjnych w 2024 roku. Oczywiście, tak jak wiele firm widzimy wciąż obecną (choć słabnącą) presję inflacyjną oraz wzrost kosztów wynagrodzeń, ale zakładamy, że skompensujemy to wzrostem wolumenów oraz ARPU” - podkreśla Małgorzata Kloka.

Początek 2024 roku przynosi mieszane sygnały dotyczące liczby kart sportowych, z mniejszym wzrostem w Polsce i lekkim spadkiem na rynkach zagranicznych, co Kloka tłumaczy zmianami regulacyjnymi i rynkowymi. Mimo to strategia firmy, skoncentrowana na zwiększaniu ARPU i kontroli kosztów, wciąż ma na celu wzrost i utrzymanie rentowności.

„Zaraportowaliśmy szacunkową liczbę kart za marzec 2024 r. Od początku roku w Polsce dodaliśmy 84 tys. kart – mniej niż w bardzo mocnym 2023 roku, ale wtedy cały czas mieliśmy do czynienia z efektem popandemicznej odbudowy bazy. Natomiast w krajach zagranicznych nastąpił lekki spadek kart w 1Q24 ze względu na zmiany regulacyjne w zakresie opodatkowania benefitów oraz wzrost cen na rynku czeskim” – tłumaczy dyrektorka finansowa.

Na cały 2024 r. spółka patrzy z optymizmem, choć będzie trudno dorównać dynamice widocznej w poprzednim roku.

„Jeśli chodzi o rok 2024, to celujemy we wzrost przychodów na poziomie ok. 20% i w utrzymanie rentowności operacyjnej (bez uwzględnienia niegotówkowych kosztów programu motywacyjnego). Widzimy zatem szanse na solidne dwucyfrowe wzrosty, ale nie na powtórkę z 2023 r.” – zaznacza dalej.

Zobacz także: Benefit Systems przewiduje istotny CAPEX w '24; nie widzi ryzyk dla trendów w krótkim terminie 

Koniunktura w branży

Rynek, na którym działa grupa Benefit Systems, charakteryzuje się nadal rosnącą świadomością znaczenia aktywności fizycznej. Małgorzata Kloka, dyrektorka finansowa firmy, podkreśla, że "cały czas obserwujemy wysoką świadomość znaczenia aktywności fizycznej i dbania o dobrostan," co przekłada się na "wysoką aktywność naszych użytkowników, która jest na dużo wyższym poziomie niż przed pandemią."

W odpowiedzi na pytanie o plany utrzymania dynamicznego wzrostu liczby użytkowników Kloka wyjaśnia, że kluczową strategią jest "dostarczanie klientom i użytkownikom usług w najlepszej jakości." Firma skupia się na rozwijaniu oferty i przyciąganiu nowych klientów poprzez dedykowane akcje marketingowe takie jak Letnia Gra czy program Zdrowie na Etacie, co ma na celu zachęcenie do większej aktywności fizycznej.

Dodatkowo, na rynkach zagranicznych, Benefit Systems inwestuje w rozszerzenie działów sprzedaży, co ma przyczynić się do dalszego wzrostu liczby użytkowników.

Zobacz także: 21% Rocznie 312 EXTRA | Podcast | Jak inwestować - Dino Polska, LPP, Atal, Dom Development, Benefit Systems, PZU, Agora, Huuuge

Plany rozwoju produktów w Polsce i za granicą

Grupa Benefit Systems planuje rozwijać swoje produkty, wprowadzając nowe funkcjonalności, które mają zwiększyć atrakcyjność oferty i przyczynić się do dalszego wzrostu wyników spółki. W programie MultiLife, skierowanym zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych, pojawią się nowe obszary związane z finansami i odżywianiem. Już w maju udostępnione zostanie narzędzie do pomiaru dobrostanu - Wellbeing Score, wraz z opublikowaniem raportu z ogólnopolskiego badania dobrostanu Polaków.

"Mamy wiele pomysłów, wiele z nich dotyczy takich obszarów jak finanse czy odżywianie" - mówi Małgorzata Kloka.

Strategia rozwoju sieci klubów fitness, zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych, stanowi kluczowy element w dążeniu Benefit Systems do zwiększenia swojej przewagi konkurencyjnej.

"Mamy mocne przekonanie, że kombinacja kart sportowych z klubami fitness to model biznesowy, który chcemy rozwijać. Ponadto kluby fitness to również oferta B2C, więc stanowią źródło dywersyfikacji przychodów. Cieszymy się również, że z roku na rok obszar klubów fitness w ramach segmentu Polska staje się coraz bardziej rentowne" - wskazuje Kloka.

Na arenie międzynarodowej Benefit Systems koncentruje się na ekspansji, zwracając szczególną uwagę na rynki takie jak Czechy i Bułgaria, gdzie firma widzi największy potencjał wzrostu. Jednocześnie kontynuuje eksplorację rynku tureckiego, który może oferować możliwości przewyższające te dostępne w Polsce. "Rozwijamy nasze operacje na wszystkich rynkach zagranicznych," podkreśla Kloka, zaznaczając, że firma jest na wczesnym etapie rozwoju w Turcji, ale jednocześnie jest otwarta na różne scenariusze rozwoju, w tym przez przejęcia czy wykorzystanie własnych zasobów do rozwoju organicznego.

„Co do akwizycji, to nie chcemy niczego deklarować z uwagi na możliwe obecne lub przyszłe negocjacje. Należy pamiętać, że część gotówki zostanie - jeśli tak zdecydują akcjonariusze - spożytkowana na wypłatę dywidendy” – wyjaśnia dyrektorka finansowa.

Zobacz także: Benefit Systems z kolejnym rekordem kart sportowych i historycznymi wynikami za 2023 r.

Perspektywa dywidendy

W kontekście bardzo dobrych wyników finansowych za 2023 rok, zarząd grupy Benefit Systems rozważa rekomendowanie podziału zysku w formie dywidendy, jednak decyzje w tej kwestii jeszcze nie zapadły.

Spodziewać się jednak można wyższej dywidendy ze względu na dobry stan finansów. Małgorzata Kloka, dyrektorka finansowa firmy, wyjaśnia, że "Na ten moment zarząd nie podjął jeszcze decyzji dotyczącej rekomendacji dywidendy." Mimo to, istnieje deklaracja polityki dywidendowej, która zakłada rekomendowanie do wypłaty co najmniej 60% zysku netto, pomijając wpływ różnic kursowych. Oczywiście ostateczna decyzja zostanie podjęta przez akcjonariuszy podczas czerwcowego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia.

Choć pojawiają się propozycje wypłaty dywidendy w dwóch transzach, a także pytania dotyczące ewentualnego skupu akcji własnych, spółka na obecnym etapie nie planuje skupu akcji. "Nie przewidujemy takiego rozwiązania w najbliższej przyszłości," stwierdza Kloka, dając do zrozumienia, że skoncentrowanie się na inwestycjach i rozwoju jest obecnie priorytetem. Pomysł podziału dywidendy na transze jest jednak uznany za "ciekawą propozycję", nad którą zarząd postanowił się pochylić.

Notowania Benefit Systems w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Benefit Systems wykres

Zobacz także: Dywidenda z Benefit Systems w 2024 może być wyższa. Spółka zakłada dalszy wzrost ARPU i liczby klientów

Udostępnij