Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Vercom planuje dużą akwizycję i potwierdza cel podwojenia EBITDA z 2022 jeszcze w tym roku

Udostępnij

Vercom przedstawia dobre wyniki za I półrocze i podaje argumenty za osiągnięciem celu podwojenia EBITDA do końca roku. Zwraca też uwagę na znaczny rozwój oferowanych produktów, wzrost bazy klientów i duży potencjał akwizycyjny jeszcze na ten rok.

Wyniki Vercom pokazują dalsze utrzymanie dynamicznego wzrostu. Zysk brutto ze sprzedaży w II kwartale 2024 r. osiągnął poziom 54 mln zł, co oznacza wzrost o 24% rok do roku. Wynik udało się osiągnąć mimo obciążenia go przez niesprzyjające otoczenie walutowe, gdzie euro i dolar osłabiły się o 6% w danym okresie. EBITDA osiągnęła poziom 27 mln zł, czyli o 30% wyżej niż przed rokiem. Takie wyniki wykraczają poza pierwotne założenia zarządu przedstawiane w planach na ten rok.
 

Wyniki Vercom


„To co bardzo ważne, to fakt, że ten wzrost realizowany jest nawet szybciej, niż w naszych założeniach, które poczyniliśmy, czy w trakcie IPO, czy w ramach programu ESOP. Jesteśmy powyżej pierwotnie zakładanej trajektorii wzrostu, dzięki przeprowadzeniu w skuteczny sposób akwizycji jak i bardzo wysokiego tempa wzrostu organicznego” – wyjaśnia Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
 

EBITDA Vercom


Według zarządu jest to wzrost oparty o solidne fundamenty, a jednym z nich jest wzrost organiczny bazy klientów. W ciągu ostatniego roku Vercom zwiększył bazę klientów o prawie 20%, co oznacza, że na dzień dzisiejszy firma obsługuje 87,300 płacących klientów na całym świecie.
 

Klienci Vercom


„Nasz wzrost jest bardzo zdrowym wzrostem. Dlaczego tak o nim mówimy? Chociażby dlatego, że jest oparty o bardzo solidne fundamenty. Jednym z fundamentów jest wzrost bazy klientów. W ciągu roku ta baza urosła nam w sposób stricte organiczny o prawie 20% i zbliżamy się już dużymi krokami do 90 tysięcy płacących klientów zlokalizowanych na całym świecie” – mówi prezes.

Zobacz także: Vercom chce zwiększyć liczbę klientów, myśli o akwizycjach

Osiągnięcie celu podwojenia EBITDA i plany przejęć

Wzrost EBIDA oraz sytuacja finansowa w obecnym kwartale skłania zarząd do optymistycznych założeń wyników na koniec roku.

„Przed nami najintensywniejszy okres sprzedażowy, który zaczyna się de facto od września. Przy kontroli kosztów, którą udało nam się zachować, przekłada się to na dźwignię operacyjną, co pokazuje parametr skorygowanej EBITDA, który wzrósł jeszcze bardziej dynamicznie niż marża brutto na sprzedaży, w ujęciu rok do roku 30%, co istotne do poziomu powyżej 27 mln zł.” - wyjaśnia Łukasz Szałaśnik, dyrektor ds. finansowych w Vercom.

„Myślę że to bardzo solidny wynik. Jeśli w dwóch kwartałach utrzymamy dynamikę na poziomie 28%, to zamkniemy rok, jak łatwo policzyć, osiągając ten nasz, wydawałoby się jeszcze chwilę temu, bardzo ambitny cel jakim jest podwojenie wyniku EBITDA z 2022 r.” - dodaje.

Poza wzrostem organicznym, Vercom zamierza rozwijać się przez przejęcia.

„Posługując się środkami własnymi oraz finansowaniem dłużnym bylibyśmy pewnie w stanie, z końcem roku, zrobić przejęcie za kwotę nawet około 500 mln zł więc mówimy tutaj o podmiotach które na pewno byłyby stosunkowo dużymi, na pewno byłaby to po raz kolejny jedna z większych transakcji crossborder-owych zrealizowanych przez polską spółkę technologiczną” – mówi Łukasz Szałaśnik.

Podkreśla jednak, że spółce nie zależy na rozgłosie medialnym poprzez dokonanie spektakularnie dużej inwestycji, a na znalezieniu odpowiednio dopasowanego do Vercom biznesu:

„Oczywiście medialnie to fajnie brzmi, ale dla nas kluczowa jest przede wszystkim jakość i to żeby spółka z którą zdecydujemy się związać swoją przyszłość, dołożyła kolejny element jakościowy do naszego biznesu, potrafiła rozwijać się z podobną do naszej dynamiką i pozwalała nam jeszcze bardziej nasz biznes dywersyfikować” – wyjaśnia Szałaśnik.
 

Cel EBITDA Vercom

cel EBITDA

Rozwój produktowy

Pierwsza połowa 2024 roku była dla Vercom nie tylko udana pod względem finansowym, ale także pod kątem rozwoju produktowego. Jednym z kluczowych projektów było rozwijanie marki Message Flow, skierowanej do klientów z obszaru enterprise. Usługa ta wystartowała w zeszłym roku i szybko zdobyła popularność, gdyż, jak zaznacza dyrektor operacyjny Tomasz Pakulski, "bardzo dobrze wpisała się w potrzeby rynkowe". Dzięki tej platformie Vercom może oferować klientom enterprise dostęp do wielu komplementarnych kanałów komunikacji.

„Ta usługa pozwala nam efektywnie dosprzedawać kolejne usługi i wykorzystywać naszą jedną z głównych przewag konkurencyjnych jaką jest możliwość zapewnienia klientom enterprisowym wielu komplementarnych kanałów komunikacji w ramach jednego rozwiązania, jednej platformy, jednego API” – wyjaśnia Tomasz Pakulski.

Równolegle Vercom rozwija produkty skierowane do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zwiększa też stopniowo nakłady na prace rozwojowe, zwłaszcza w obszarze narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Celem tych rozwiązań jest maksymalna automatyzacja procesów oraz ich uproszczenie dla klientów.
 

Kurs akcji Vercom od początku 2023 roku

Vercom (3)


„Ideą usług skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw jest to, by w największym stopniu automatyzować procesy i upraszczać je dla klientów. W związku z tym narzędzia oparte na AI pozwalają bardzo dużo tych operacji przejąć od klientów” – mówi Pakulski.

Vercom skupia się na trzech kluczowych obszarach rozwoju sztucznej inteligencji: bezpieczeństwo, generowanie treści oraz zwiększanie zaangażowania odbiorców poprzez nowe funkcjonalności. Dzięki narzędziom AI proces tworzenia treści, który zwykle zajmuje dużo czasu, może zostać skrócony do kilku minut, co przynosi duże korzyści dla klientów.

„Odciążamy naszych klientów z tego najbardziej czasochłonnego procesu (jakim jest generowanie treści – przyp. red). Mali klienci nie posiadają dużych działów marketingowych, dużo procesów realizują samodzielnie, w związku z tym te rozwiązania cieszą się dużą popularnością” – dodaje dyrektor operacyjny.

Co istotne, nowe, zaawansowane rozwiązania są umieszczane w pakietach premium, co przekłada się na wzrost średnich przychodów na użytkownika (ARPU).

„Prace, które skoncentrowaliśmy w pierwszym i drugim kwartale, są po to byśmy w trzecim i czwartym kwartale czerpali z tego korzyści. Widzimy bardzo dużą otwartość na wykorzystywanie kolejnych kanałów komunikacji i w tym widzimy bardzo dużą przestrzeń do rozwoju spółki w pozostałej, drugiej połowie roku” – kończy Krzysztof Szyszka.
 

Udostępnij