Vercom obsługuje Answear.com usługą CPaaS. Sprawdzamy ile komunikatów generuje rejestracja i zakup w serwisie
Trwa IPO spółki Vercom, która oferuje rozwiązanie CPaaS. Są to usługi związane z automatyczną komunikacją w internecie, oferowane za pomocą jednej, zintegrowanej platformy.
Postanowiliśmy sprawdzić jak to działa w praktyce i policzyć ile komunikatów generuje platforma Vercom, przy okazji rejestracji i zakupów w internecie. W tym celu dokonaliśmy zakupów w sklepie Answear.com, którą obsługuje platforma CPaaS Vercomu.
Zobacz także: Debiut Vercom z grupy R22: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce
CPaaS czyli komunikacja „as a service”
CPaaS to Communications Platform as a Service. Jest to usługa oferowania różnych form komunikacji, takich jak e-mail, SMS, PUSH, OTT za pomocą jednej, scentralizowanej, zintegrowanej, automatycznej platformy informatycznej. Rynek tego rodzaju usług bardzo szybko rośnie, a wzrost jest efektem rosnącej aktywności w internecie. Tego rodzaju usług potrzebuje praktycznie każda firma prowadząca działalność online, zwłaszcza ta, która prowadzi działalność na dużą skalę.
Globalny zasięg kanałów komunikacji. Źródło: prezentacja VERCOM
To ważne, bo przychody generowane z tego rodzaju usług przez platformy do komunikacji, jaką posiada chociażby Vercom, można rozbić na dwie części. Pierwszą stanowi stały abonament za dostęp do platformy i obsługę zamówień jakie realizuje klient, a druga zmienna zależy od liczby wysłanych komunikatów. To właśnie dlatego w działalności CPaaS, oprócz cen, ważna jest efektywność, bezpieczeństwo i szybkość. Platformy CPaaS rosną wraz ze swoimi klientami, a wzrost ich przychodów przekłada się na wzrost przychodów samej platformy.
To również podstawowa różnica, pomiędzy CPaaS, a usługami typu SaaS, które również służą do komunikacji z klientami. W usługach typu SaaS zwykle rozliczenie jest na podstawie różnych wielkości abonamentów i w większości przypadków płatność nie rośnie w taki sam sposób, jak w CPaaS, czyli wraz ze wzrostem obsłużonej komunikacji. Ponadto, usługi do komunikacji oferowane w modelu SaaS zwykle umożliwiają korzystanie z jednego kanału komunikacji, więc żeby zapewnić komunikację z klientami za pomocą różnych kanałów, trzeba korzystać z kilku usług typu SaaS. CPaaS natomiast oferuje komunikację wielokanałową i scentralizowaną (zarządza się nią z jednego miejsca), która w większości przypadków odbywa się automatycznie.
Jednym z klientów, którego Vercom obsługuje jest szybko rozwijający się internetowy sklep Answear.com, skądinąd niedawny debiutant. Vercom, w ramach swojej platformy CPaaS obsługuje pod względem komunikacji zarówno proces części marketingu, rejestracji na newsletter i rejestracji konta, zakupu, płatności jak i odbioru zakupionych produktów. Przeszliśmy cały proces zakupu na Answear.com krok po kroku i postanowiliśmy sprawdzić ile komunikatów musiała obsłużyć platforma Vercom oraz ile zostało wysłanych w ogóle komunikatów razem, aby zamówiony przez nas towar do nas dotarł.
Rejestrujemy się i robimy zakupy na Answear.com
Komunikację CPaaS podczas korzystania z Answear.com można rozbić na trzy etapy. Pierwszym jest rejestracja w samym sklepie oraz ewentualny zapis na newsletter. W tym obszarze wykorzystywana jest głównie komunikacja e-mail, ale istnieje też możliwość wykorzystania komunikatów PUSH. Podczas tego kroku Answear.com wysłało do nas jeden komunikat PUSH, z propozycją zapisu na powiadomienia, a potem emaile z potwierdzeniem zapisu na newsletter oraz rejestracji w serwisie.
Obsługa całego procesu zakupu w sklepie to etap drugi, w czasie którego generowane jest najwięcej wiadomości e-mail. Podczas procesu zakupu doliczyliśmy się w sumie pięciu wiadomości e-mail, jednego komunikatu PUSH, bo zdecydowaliśmy się, skorzystać z płatności BLIK (Vercom obsługuje też komunikaty mBanku) oraz jednej wiadomości SMS z informacją, że nasze zamówienie zostało przygotowane do wysyłki.
Komunikacja klient-dostawca, czyli etap odbioru towaru
To nie koniec komunikacji na płaszczyźnie klient - firma. Kolejnym etapem, w którym znowu wysyłane są wiadomości i powiadomienia, to odbiór zamówionego towaru. Podczas zakupu na Answear.com skorzystaliśmy z odbioru zakupów w punkcie zlokalizowanym w sklepie Żabka, który obsługuje firma kurierska DHL. W sumie w tym kroku zostały do nas wysłane dwie wiadomości SMS oraz dwie wiadomości email, choć nie odbyło już to się za pośrednictwem platformy CPaaS Vercomu.
Co ciekawe, jak wynika z danych Vercom, SMS to wciąż jedna z najefektywniejszych form komunikacji na płaszczyźnie firma - klient. Praktycznie 100% wysłanych wiadomości za pomocą SMS jest otwierana, w tym większość w przeciągu kilku minut od otrzymania.
Globalny zasięg kanałów komunikacji. Źródło: prezentacja VERCOM, GSMA.com, Statista, Facebook
16 wiadomości e-mail, 2 sms, 2 komunikaty PUSH
Według naszych ustaleń podczas procesu zakupu w sklepie Answear.com otrzymaliśmy 20 komunikatów. Złożyło się na to 16 wiadomości email (z czego część dotyczących oczywiście marketingu i newslettera), 2 wiadomości SMS i 2 komunikaty PUSH. 15 tego rodzaju komunikatów (13 e-maili i 2 komunikaty PUSH) zostało wysłanych za pomocą platformy CPaaS VERCOMU. To oznacza, że, pomijając proces rejestracji, czy zapisu na newsletter, każdy zakup w sklepie generuje około 8-10 różnego rodzaju komunikatów.
Zakupy odebraliśmy po dwóch dniach w punkcie odbioru w sklepie Żabka (swoją drogą platforma CPaaS Vercomu obsługuje również i tę firmę).
Platformy CPaaS rosną wraz ze swoimi klientami
Platformy CPaaS obsługują nie tylko sklepy internetowe, ale też banki, średni i duże serwisy internetowe czy usługowe. Im więcej korzystamy z internetu i kupujemy, tym więcej komunikatów pgenerują platformy typu CPaaS, a ich rynek rośnie.
Wartość globalnego rynku CPaaS. Źródło: prezentacja VERCOM, Juniper Research
Prognozy na najbliższe lata przewidują, że do 2025 roku globalny rynek CPaaS będzie rósł w tempie 30% rocznie i osiągnie w tym czasie wartość 26 mld USD. Mówimy tutaj o całkowitej wartości rynku, a przecież niektóre platformy do komunikacji mogą osiągnąć większy wzrost. Tutaj kluczem jest rodzaj klientów, których obsługują. Jeżeli swoje rozwiązania do komunikacji oferują liderom usług finansowych i e-commerce ich wzrost może być szybszy od rynku, bo firma oferująca usługi CPaaS rośnie razem z klientem. Oprócz tego istnieje perspektywa konsolidacji branży, co jeszcze mocniej może w przypadku konkretnych podmiotów napędzać wzrost.