Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Nowa strategia Grupy Energa: 2 silne filary wspierające wzrost biznesu

Udostępnij

Opublikowana przez Energę nowa strategia zakłada, że w ciągu kilku lat, w całej Grupie wiele się zmieni. Spółka zamierza postawić na rozwój nowoczesnej infrastruktury oraz nowe obszary działalności. Do 2025 roku Energa planuje wydać na inwestycje 20,6 mld zł. Oto lista najważniejszych założeń, jakie znalazły się w nowej strategii.

Długo oczekiwana aktualizacja strategii

Sektor energetyczny przechodzi transformację. Spadek rentowności w całym sektorze wymusił aktualizację strategii największych grup energetycznych, w tym Grupy Energa. Zarządowi spółki zależy, by cele na najbliższe kilka lat były stabilne i możliwe do realizacji, z zachowaniem bezpieczeństwa finansowego. Równie istotnym czynnikiem jest założenie, by ta nowa ścieżka rozwoju przełożyła się na wzrost wartości i poprawę rentowności Grupy. Nowa strategia Energi uwzględnia politykę energetyczną rządu i zawarte w niej mechanizmy wsparcia dla poszczególnych technologii. Według Zarządu spółki nowy model biznesowy będzie wspierał innowacje i będzie szczególnie zorientowany na klienta. 

Założenia finansowe nowej strategii

W strategii Zarząd uwzględnił też mierzalne cele oparte o wyniki finansowe. W 2020 roku spółka zamierza osiągnąć wzrost EBITDA do 2,4 mld zł, a w 2025 r. - do 3 mld zł. Przedstawione założenia zostaną przełożone na szczegółowe plany wykonawcze. Będą one na bieżąco monitorowane i w razie potrzeby, modyfikowane, by realizowały efektywnie cele strategiczne.

Spółka zakłada też poszerzenie oferty o prawie 100 produktów do 2018 roku. Efektem ma być wzrost EBITDA dzięki nowej ofercie, na początku o 5 mln zł w 2017 roku, do docelowo 300 mln zł w 2025 r.

Energa prowadzi kilka znaczących projektów inwestycyjnych. Wszystkie prowadzone projekty będą musiały spełniać kryterium minimalnej atrakcyjności inwestycyjnej i nie będą mogły naruszyć bezpieczeństwa finansowego Grupy. Dlatego spółka stawia sobie za cel nieprzekroczenie wskaźnika dług netto/EBITDA powyżej wartości 3,5 oraz utrzymanie ratingu na poziomie inwestycyjnym.

W naszej ocenie, nakłady inwestycyjne, choć są znaczące, nie powodują zagrożenia dla naszych wskaźników zadłużenia

mówi Dariusz Kaśków, Prezes Zarządu Grupy Energa.

Ilustracja 1. Dwa główne cele strategiczne spółki Energa.
Ilustracja 1. Dwa główne cele strategiczne spółki Energa.

Nowa strategia została oparta na dwóch filarach. Każdy z nich według założeń ma w istotny sposób przyczynić się do umocnienia pozycji Grupy.

Filar 1: Rozwój nowoczesnej infrastruktury energetycznej

Dystrybucja generuje ponad 3/4 zysków operacyjnych Energi. Dlatego nowa strategia zakłada inwestycje w poprawę funkcjonowania tego obszaru działalności. Ponad połowa nakładów inwestycyjnych planowanych w strategii na lata 2016-2025 zostanie przeznaczona właśnie na wzmocnienie segmentu dystrybucji.

Naszą perłą w koronie jest obszar dystrybucji i my go nie zaniedbujemy. Jest on gwarancją dostaw kapitału do realizacji naszej polityki inwestycyjnej

mówi Dariusz Kaśków, Prezes Zarządu Grupy Energa.

Ponadto, strategia zakłada dalszy rozwój w drugim obszarze, który wyróżnia spółkę na tle innych grup energetycznych, czyli duże zaangażowanie w odnawialne i czyste źródła energii. Energa jest dziś najbardziej „zieloną” spółką energetyczną w Polsce i chce ten status utrzymać.

Wzmocnienie dystrybucji innowacjami

Energa zamierza rozwijać zaawansowane projekty sieci inteligentnych. Inwestycje te poprawiają niezawodność sieci dystrybucji i zmniejszają ilość nieplanowanych przestojów. Już teraz Grupa jest liderem w instalowaniu inteligentnych liczników poboru energii, dzięki którym możliwe jest obniżenie kosztów i wprowadzanie nowatorskich rozwiązań w energetyce. Dalsze inwestycje w innowacje zgodne ze strategią, przełożą się bezpośrednio na zwiększenie zysków i utrzymanie długoterminowych relacji z klientami.

Wsparcie dystrybucji własnymi źródłami energii

Ważnym elementem nowej strategii jest wsparcie dystrybucji poprzez dostarczanie energii z własnych, konkurencyjnych cenowo, źródeł wytwórczych. Spółka nadal chce zachować duży udział odnawialnych źródeł energii (OZE). Planuje również zwiększyć produkcję energii z konwencjonalnych elektrowni węglowych, gdyż same OZEsą w dużej mierze uzależnione od warunków pogodowych. Zatem nie odpowiedzą na wyzwania związane z wyłączaniem starych bloków energetycznych i nie zapewnią stabilnych dostaw energii elektrycznej.

Nowy blok oparty na węglu

Najważniejszą inwestycją Grupy Energa jest budowa nowego bloku energetycznego w Elektrowni Ostrołęka. Istotne jest w tym projekcie to, że w nowym bloku zostanie zastosowana wysoce efektywna technika spalania węgla, która jednocześnie ma parametry gwarantujące znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla. Tym samym elektrownia spełni zapisy porozumienia klimatycznego. Inwestycja wpisuje się w obecną politykę rządu, który dąży do zapewnienia bezpieczeństwa i samowystarczalności energetycznej kraju. 

W tej chwili projekt budowy nowego bloku w Ostrołęce już się rozpoczął. Jeszcze w tym roku zamierzamy ogłosić przetarg na wybór wykonawcy. Dzięki tej inwestycji w pełni zagospodarujemy lukę powstałą po wycofywaniu starszych jednostek energetycznych.

mówi Przemysław Piesiewicz, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Rozwoju

Inwestycja w Ostrołęce znacznie zwiększy moce produkcyjne Grupy Energa i umocni jej pozycję wśród polskich wytwórców energii. Pozwoli także Grupie na dostawy tańszej i konkurencyjnej rynkowo energii do swojej sieci dystrybucji. Nowy blok będzie miał moc około 1000 MW, czyli wyższą niż trzy pozostałe bloki razem, które obecnie posiada Energa.

Nasz podstawowy biznes, czyli dystrybucja jest efektywny i chcemy przenosić tę cechę także na segment wytwarzania. Dlatego tak istotnym jest dla nas Rynek Mocy, który gwarantuje bezpieczeństwo długofalowego rozwoju energetyki.

dodaje Przemysław Piesiewicz.

Ilustracja 2. Model biznesowy budowy nowego bloku w Ostrołęce.
Ilustracja 2. Model biznesowy budowy nowego bloku w Ostrołęce.

Enerdze zależy, by duży projekt inwestycyjny w Ostrołęce nie naruszył jej bezpieczeństwa finansowego. Kosztami budowy spółka zamierza podzielić się z partnerem biznesowym. Został już podpisany list intencyjny ze spółką Enea w sprawie eksploatacji i budowy bloku. Natomiast nowe regulacje w zakresie Rynku Mocy ustabilizują przychody spółki. Zarząd zapewniał na konferencji, że koszty będą trzymane w ryzach dzięki planowanym umowom na dostawy węgla z grupy PGG, w której Energa ma swój udział.

Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii

Obecnie główną planowaną inwestycją Grupy w zakresie odnawialnych źródeł energii jest budowa elektrowni wodnej o mocy około 80 MW w Siarzewie. Jest to inwestycja, która, oprócz wytwarzania prądu, wpływa pozytywnie na podniesienie poziomu zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Pozwoli też na zbudowanie na jej koronie przeprawy przez Wisłę, która jest bardzo ważna dla lokalnych władz. Pozostałe projekty OZE przewidziane w strategii podniosą moc wytwórczą Grupy o 50 MW do 2020 roku.

Filar 2: Model biznesowy zorientowany na klienta

Nowa strategia zakłada wdrożenie przez Energę nowego modelu biznesowego skoncentrowanego na kliencie. Grupa planuje rozwinąć nowe obszary działalności, w których wykorzysta swoją bazę prawie 3 milionów klientów. Realizacja założeń drugiego filaru strategii przełoży się na zwiększenie dostępnych produktów dla klientów w ofercie Energi. Docelowo, Grupa zamierza wprowadzić około 100 nowych produktów, dedykowanych dla klientów indywidualnych i biznesowych, ale też dla administracji publicznej i samorządów.

Dla nas najważniejszym aktywem jest klient. Chcemy postawić klienta w centrum naszej strategii. Chcemy wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom. Prowadziliśmy szerokie analizy rynku i badaliśmy potrzeby naszych klientów. Jesteśmy gotowi, by wyjść do nich z ofertą nowych produktów. Tylko tak można budować długoterminową współpracę.

mówi Przemysław Piesiewicz.

Dla klientów indywidualnych spółka planuje zaoferować nowe plany taryfowe, oferty na gaz, ciepło i nowe media. Wszystko to w ramach zintegrowanych pakietów usług. Dodatkowo, Energa ma zamiar też zaoferować inteligentne rozwiązania kontroli mediów i wiele innych produktów i usług.

Ilustracja 3. Oferta dla klienta indywidualnego.
Ilustracja 3. Oferta dla klienta indywidualnego.

Zakładane w nowej strategii zmiany dla klientów biznesowych obejmują poprawiające efektywność energetyczną oferty usług pomiaru i wizualizacji zużycia mediów, a także E-mobility oraz usługi finansowe i ubezpieczeniowe.

Ilustracja 4. Oferta dla klienta biznesowego.
Ilustracja 4. Oferta dla klienta biznesowego.

Administracja publiczna będzie wspomagana poprzez usługi zmniejszające koszty oraz usługi inteligentnych systemów oświetleniowych, monitoringu czy też dostarczania informacji o stanie systemów miejskich.

Ilustracja 5. Oferta dla jednostek samorządowych i administracji publicznej.
Ilustracja 5. Oferta dla jednostek samorządowych i administracji publicznej.

Ponadto według nowej strategii Energa chce się sprawdzić także jako dostawca Internetu. Grupa ma już infrastrukturę opartą o światłowody, którą na własne potrzeby używa w niewielkim stopniu. Obecnie bada rynek, by w niedalekiej przyszłości dostarczyć klientom, oprócz prądu, także dostęp do sieci Internet.

Inwestycje wpłyną na dywidendę

Do 2015 roku obowiązywała w spółce polityka dywidendowa zakładająca dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. W 2014 roku Energa wypłaciła 83% zysku w postaci dywidendy, a rok później było to już 92%. Sytuacja zmieniła się w 2016 roku, w którym spółka wypłaciła 25% zysku.

Ze względu na stan, w jakim obecnie jest cały sektor energetyczny, priorytetem zostały objęte inwestycje tworzące bezpośrednio wartość dla akcjonariuszy. Inwestycje przedstawione w strategii Grupy są kapitałochłonne. Zarząd przewiduje zakończenie ponoszenia największych wydatków związanych z inwestycjami do roku 2023.

Chcemy skupić się na strategicznych planach, które wpływają na bezpieczeństwo naszych systemów energetycznych. To stanowi dość duży koszt i dlatego polityka dywidendowa musi być do tego dostosowana. Sprawa dywidendy za 2016 rok jest otwarta i nie ma jeszcze decyzji, co do rekomendacji zarządu.

mówi Dariusz Kaśków, Prezes Zarządu.

Nowa polityka wypłat będzie brała pod uwagę bieżące potrzeby inwestycyjne, bo od nich zależy skuteczna budowa wartości spółki w wieloletniej perspektywie. Dlatego też plany inwestycyjne zawarte w nowej strategii są znaczące. 

Po 2023 r. byłoby więcej przesłanek związanych z możliwością wypłaty dywidendy, większa przestrzeń, która to umożliwi. Ale niewykluczone, że już w trakcie realizacji planu inwestycyjnego ta przestrzeń może się pojawić

dodał Prezes Kaśków.

Nowe plany na nowe czasy

Podsumowując, Grupa Energa w nowej strategii stawia na wzmocnienie więzi z klientami poprzez niezawodność dostaw i nową ofertę produktową. Koncentruje się na swoim podstawowym biznesie, czyli dystrybucji, wspomagając go dużymi nakładami inwestycyjnymi, wprowadzaniem szeregu innowacji oraz zapewnieniem dostaw energii z własnych, konkurencyjnych źródeł wytwórczych. 

Strategia ta jest kamieniem milowym w działaniu Grupy Energa. Jest to strategia oparta na zdrowych podstawach, na dwóch nogach, czyli dystrybucji i wytwarzaniu. Zwieńczeniem jej jest klient, któremu chcemy podporządkować całą działalność naszej Grupy

mówi Dariusz Kaśków.

Podstawowym celem aktualizacji modelu biznesowego jest głównie zapewnienie wzrostu przychodów i zysków, jednocześnie przy zachowaniu bezpieczeństwa finansowego. 

Zobacz także: Przecena na akcjach spółki Energa zatrzymana. 5 powodów dlaczego warto teraz się jej przyjrzeć


Artykuł opublikowany w otwartej części Strefy Inwestorów, przygotowany we współpracy ze spółką.

Udostępnij