Przejdź do treści

udostępnij:

"Zamierzamy rozwijać się tak jak dotychczas - zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia innych graczy, stopniowo zwiększając skalę" - relacja z czatu inwestorskiego z Michałem Seńczukiem, CEO Studenac Group

Kategorie

W piątek, 22 listopada 2024 roku odbył się czat inwestorski z Michałem Seńczukiem, CEO Studenac Group. Przedmiotem spotkania była trwająca oferta publiczna akcji Grupy oraz plany rozwoju. W spotkaniu wzięło udział ponad 300 uczestników, a przedstawiciel spółki odpowiedział na 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Janusz Maruszewski

ZASTRZEŻENIE PRAWNE: Uczestnicząc w czacie i zapoznając się z jego treścią potwierdzają Państwo, że przeczytali oraz akceptują Państwo pełne zastrzeżenie prawne znajdujące się na dole strony oraz że nie są Państwo rezydentami ani nie znajdują się na terytorium Stanów Zjednoczonych, w Australii, Kanadzie, Japonii, Szwajcarii, Międzynarodowym Centrum Finansowym w Dubaju (DIFC), Republice Południowej Afryki lub w jakiejkolwiek innej jurysdykcji, w której dostęp do materiałów, do których on prowadzi, byłby niedozwolony lub ograniczony. Zapraszamy na czat inwestorski z CEO Studenac Group Michałem Seńczukiem, na którym porozmawiamy o IPO i planach rozwoju grupy.

Spotkanie rozpocznie się w piątek, 22 listopada 2024 r. o godz. 12:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:30

Dzień dobry! Po chorwacku dobar dan! :-)
Witam serdecznie na czacie, dziękuję za zainteresowanie spółką Studenac. Zapraszam do zadawania pytań, będę z Państwem do godz. 13:30.

Gość: Robert 22 lis 2024, 12:31

Jakie konkretne kroki zostaną podjęte by osiągnąć cel 3400 sklepów do końca 2028 roku? Czy jest preferowany rozwój organiczny, czy akwizycje? Co jest bardziej wydajne?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:31

Zamierzamy rozwijać się tak jak dotychczas - zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia innych graczy, stopniowo zwiększając skalę. Tylko w tym roku zamierzamy otworzyć w sumie około 140 sklepów i zwiększać tę liczbę do 200-250 sklepów rocznie w średnim terminie. Mamy jeszcze ogromny potencjał do zagospodarowania. Firma OC&C zidentyfikowała łącznie około 3.900 lokalizacji w Chorwacji i Słowenii odpowiednich dla formatu proximity, czyli sklepów rozwijanych przez Studenac.
Zamierzamy również przyspieszyć nasz rozwój poprzez przejęcia i w sumie do końca 2028 roku planujemy przejąć około 1200 sklepów. Obie drogi rozwoju - organiczna i przejęcia - mają swoje przewagi. Ta pierwsza buduje dobrą bazę do wzrostów LfL, a druga pozwala na szybkie zwiększanie udziałów w rynku. Do tego dochodzi wdrażanie efektów synergii, relatywnie łatwo dostępnych.

Dodane przez Gość: Robert w odpowiedzi na

Gość: Robert 22 lis 2024, 12:32

Czy spółka standaryzuje swoje sklepy tak jak Dino?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:32

Nasza strategia ekspansji organicznej, jest znacząco inna niż Dino. Funkcjonujemy w innym formacie sklepu, obsługujemy inny rodzaj misji zakupowych - tzn. zakupy na dziś na jutro, przez co musimy być bliżej klientów.
Musimy być bardziej elastyczni i wpisywać się w istniejące lokalizacje, przy zachowaniu naszego standardowego układu sklepu. Nasza sieć jest jednolita, działamy pod jedną marką. Wynajmujemy lokalizacje, nie kupujemy nieruchomości, dlatego działamy w modelu asset light, co pozwala nam rosnąć szybciej.

Dodane przez Gość: Robert w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 12:35

Dlaczego została obrana droga biznesowa bez franczyzy?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:35

Nasz model biznesowy pozwala na utrzymanie pełnej kontroli operacyjnej nad sklepami, co jest bardzo istotne, szczególnie na takim etapie rozwoju Spółki. Testowaliśmy w Chorwacji model franczyzowy, ale widzimy zdecydowanie przewagi naszego podejścia.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: piotr 22 lis 2024, 12:35

Co z polityką dywidendową w perspektywie 1-3lata.

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:35

Podobnie jak w ostatnich latach, w perspektywie średnioterminowej zamierzamy reinwestować zyski generowane przez Spółkę w dalszy rozwój działalności, aby wykorzystywać potencjał rynku i zwiększać skalę działalności i wartość Spółki.
W przyszłości, uwzględniając różne istotne czynniki, w tym sytuację finansową, plany rozwoju, jak i wymogi prawne, Zarząd ponownie przeanalizuje politykę dywidendową.

Dodane przez Gość: piotr w odpowiedzi na

Gość: D. G. 22 lis 2024, 12:40

Czy oferta akcji będzie domknięta jeśli popyt inwestorów będzie celował tylko w akcje nowej emisji i zabraknie chętnych na odkup akcji od Enterprise?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:40

Liczymy na pełne pokrycie książki popytu. Warto wspomnieć, że jednym z potencjalnych inwestorów jest EBOR, a jego planowana inwestycja została szczegółowo opisana w prospekcie (s. 175).
Wszystkie finalne decyzje w sprawie oferty będzie podejmować Spółka wspólnie z głównym akcjonariuszem po zakończeniu budowy księgi popytu i zakończeniu zapisów na akcje przez inwestorów indywidualnych.

Dodane przez Gość: D. G. w odpowiedzi na

Gość: Piotr 22 lis 2024, 12:43

Czy spółka planuje rozszerzyć swoją działalność poza Chorwację i Słowenię?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:43

Jesteśmy przekonani, że nasz format sklepów jest atrakcyjny dla klientów wielu krajów europejskich, biorąc pod uwagę zmieniające się nawyki zakupowe. Słowenia jest naszym pierwszym krokiem, gdzie zbieramy doświadczenia i będziemy się na razie skupiać na tym rynku. Niemniej przygotowujemy się także do dalszej ekspansji międzynarodowej.

Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 12:49

W zasadzie to do jakiej spółki porównać można Studenca?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:49

Czy w Chorwacji, czy w Polsce nie ma w zasadzie takiego jednoznacznego porównania. Jeżeli przyszłoby nas pozycjonować między convenience a supermarketem, to bliżej nam do supermarketu jeżeli chodzi o misje zakupowe. Podstawą naszej sprzedaży jest żywność, z naciskiem na produkty świeże. Nasze sklepy służą do codziennych małych zakupów "na dziś, na jutro". Nasze hasło to "I sitno, i bitno" - czyli "małe i ważne" - zakupy.
Trzeba pamiętać, że Chorwację odwiedzają co roku miliony turystów, w 2023 r. to było ok. 21 mln - których także obsługujemy.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 12:54

Dlaczego właściwie mówicie, że takie dużopowierzchniowe sieci jak Lidl nie mają gdzie się rozwijać? W Polsce takie sklepy są coraz częściej widziane w coraz mniejszych miastach i to postępuje. Dlaczego w Chorwacji miałoby być inaczej?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:54

Chorwacja ma swoje uwarunkowania - goegraficzne i demograficzne. Występuje stosunkowo duże rozproszenie ludności, a w przypadku sklepów w większym formacie potrzebne są większe ośrodki miejskie, skupiska ludzkie, których w Chorwacji jest zdecydowanie mniej. Atrakcyjność tego kraju dla ekspansji dyskontów jest na tyle ograniczona, że jest ich tam aż 40 razy mniej niż w Polsce (ok. 130 łącznie), a ich ekspansja w ostatnich latach jest niewielka, porównując z polską skalą.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 12:58

Jak banki postrzegają spółkę, bo patrząc na poziom zadłużenia, to raczej jesteście obecnie blisko granicy komfortowej dla banków?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 12:58

Banki chętnie kontynuują współprace i są gotowe dostarczać finansowania, jeżeli tylko mamy takie potrzeby. Jednocześnie warto wspomnieć, że przy pozyskiwaniu dodatkowego finansowania bankowego jesteśmy w stanie obniżać poziom zalewarowania. Jednym z celów emisji jest pozyskanie środków na obniżenie wskaźników zadłużenia.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: Inwestor 22 lis 2024, 13:01

Czy są programy lojalnościowe i czy dają efekty?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:01

Tak, mamy program lojalnościowy, na bazie aplikacji mobilnej i fizycznej karty lojalnościowej. Udziały w sprzedaży sukcesywnie rosną, w tym roku wahają się między 20-25%. Wartość koszyka "lojalnego klienta" jest średnio około dwa razy wyższa.

Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na

Gość: DarMar 22 lis 2024, 13:04

Jaki procent przychodów stanowią marki własne i jaki wpływ na marże?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:04

Obecny udział marki własnej wynosi około 7% i rośnie. Nasze plany zakładają wzrost udziału do ponad 10% w perspektywie najbliższych kilku lat. Średnia marża na produktach marek własnych jest wyższa o około 3-4 pp od pozostałych marek.

Dodane przez Gość: DarMar w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 13:05

Czy duallisting jest narzucony przez fundusze, które chcą wziąć udział w ofercie? W zasadzie po co taki podział na dwa rynki?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:05

Spółki często decydują się na dual listing, aby dotrzeć do większego grona inwestorów z różnych krajów i zwiększyć płynność notowanych akcji. Zagrzeb jest dla nas naturalnym wyborem, ponieważ Grupa Studenac prowadzi swoją działalność głównie w Chorwacji, jest silnie obecna na tym rynku, odgrywając ważną rolę w lokalnych społecznościach oraz w całej gospodarce, będąc szanowanym pracodawcą. Tymczasem giełda w Warszawie i rozwinięty rynek kapitałowy nad Wisłą, pozwala nam dotrzeć nie tylko do polskich inwestorów, ale także do inwestorów międzynarodowych, którzy są bardzo aktywni na tym rynku.
Chorwaccy, polscy i międzynarodowi inwestorzy mogą zyskać ekspozycję na jedną z najszybciej rozwijających się sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, działającej na atrakcyjnych rynkach, oferującej zarówno dalszy dynamiczny wzrost skali, jak i atrakcyjne poziomy rentowności.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: Dywidenda 22 lis 2024, 13:09

Czy istnieją umowy między kredytodawcami a spółką dotyczące ograniczenia wypłaty dywidendy na okres kredytowania? Czy spółka ma pożyczki od akcjonariuszy do spłaty?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:09

W głównej umowie kredytowej jest ograniczenie dot. wypłaty dywidend. W umowie dotyczącej refinansowania - uzgodniliśmy już jej warunki - jedynym ograniczeniem jest wskaźnik zadłużenia Spółki. Spółka nie ma pożyczek od akcjonariuszy.

Dodane przez Gość: Dywidenda w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 13:11

Czy logistyka z Chorwacji pokrywa też Słowenię, czy tam są osobne centra no i czy rozwój centrów logistycznych jest przewdziany tak by mogły objąć sąsiednie kraje?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:11

To jeden z potencjalnych efektów synergii, który widzimy dla tych dwóch rynków. Rozwijamy naszą logistykę - powstaje nowe centrum logistyczne pod Zagrzebiem (36 tys. m kw.) , które będzie operacyjne w 2025 r. będzie mogło też obsłużyć sporą część rynku słoweńskiego.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: Wojciech 22 lis 2024, 13:14

Proszę o informację na temat konkurentów w Chorwacji

Czy postępuje tam konsolidacja rynku w duże sieci sklepów?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:14

Naszą bezpośrednią konkurencją są mniejsze sieci, działające regionalnie. Nie ma w Chorwacji drugiego takiego gracza proximity, o zasięgu krajowym, jak Studenac. Jesteśmy jedynym integratorem rynku i konsolidacja postępuje za sprawą naszej aktywności M&A, co jest ważnym i sprawdzonym elementem naszej strategii wzrostu.

Dodane przez Gość: Wojciech w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 13:18

Jaki prognozujecie potencjał wzrostu na samym rynku Chorwackim? Czy pozostało jeszcze wystarczająco dużo przestrzeni bez dostępu do sklepów sieci, żeby zachować obecną dynamikę wzrostu?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:18

Mamy dwa silniki wzrostu sieci - organiczny i poprzez przejęcia. W przypadku pierwszego dwa rynki, na których funkcjonujemy dają nam potencjał 3 900 dodatkowych lokalizacji, wg analiz OC&C. Jeżeli chodzi natomiast o przejęcia, to mamy zidentyfikowanych około 2 000 lokalizacji funkcjonujących pod różnymi markami, pasujących do naszego formatu. W planach mamy kolejne rynki poza Chorwacją i Słowenią.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Gość: Inwestor 22 lis 2024, 13:24

czy w ogóle jest pole do wzrostu wartości koszyka w tego typu działalności pomijając oczywiście podwyżki cen?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:24

Rośnie popularność małych zakupów, z kilku powodów. Ludzie mają mniej czasu, a zamożność społeczeństwa rośnie. Przez to chcą mniej czasu spędzać na dużych zakupach i chętniej wybierają małe i szybkie zakupy na dziś, na jutro. Wpisujemy się idealnie w te trendy z naszym formatem i bliskością do klientów - ponad 70% klientów ma do najbliższego sklepu Studenac mniej niż 5 minut. Dodatkowo znaczenie ma program lojalnościowy, którego udział rośnie, a zakupy realizowane przez "lojalnych klientów" są średnio dwa razy większe niż pozostałych.

Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na

Gość: 22 lis 2024, 13:25

Czy planowane jest wprowadzenie programu stabilizacji kursu akcji po debiucie?

Gość: 22 lis 2024, 13:29

Czy może Pan coś powiedzieć o dotychczasowym zainteresowaniu inwestorów instytucjonalnych?

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:29

Spotkania trwają, zarówno w Polsce, Chorwacji jak i z inwestorami międzynarodowymi. Interesuje ich rynek, inny niż w Polsce, atrakcyjny model biznesowy, dynamiczny wzrost Studenac.
Mogę powtórzyć, że jednym ze znaczących potencjalnych inwestorów jest EBOR, co jest opisane w prospekcie.

Dodane przez Gość: w odpowiedzi na

Michał Seńczuk 22 lis 2024, 13:29

Bardzo dziękuję za wszystkie pytania. Idziemy na kolejne spotkania z inwestorami.
Hvala!

udostępnij: