Branża motoryzacyjna w kryzysie: Aston Martin, VW i BMW obniżają prognozy. Cena akcji spada o ponad 20%
Od poniedziałku europejskie parkiety motoryzacyjne praktycznie krwawią. Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, znany brytyjski producent luksusowych samochodów sportowych, obniżył swoje tegoroczne prognozy finansowe. Firma wskazuje na problemy z łańcuchem dostaw oraz niski popyt w Chinach jako główne czynniki wpływające na gorsze wyniki. Reakcja inwestorów jest brutalna i w momencie pisania tekstu spółka traci ponad 20%, co stanowi największy spadek od 1 maja.
Aston Martin prognozuje teraz, że jego roczna sprzedaż będzie niższa o około 1000 pojazdów w porównaniu do wcześniejszych założeń. Skorygowany zysk przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją (EBITDA) ma być nieznacznie poniżej ubiegłorocznego poziomu. Firma nie spodziewa się również, że w drugiej połowie roku osiągnie dodatnie wolne przepływy pieniężne, co pierwotnie było zakładane.
Problemy Aston Martina są odzwierciedleniem trudności, z którymi zmaga się cała branża motoryzacyjna. Volkswagen AG, w ślad za konkurentami z Niemiec takimi jak Mercedes-Benz Group AG i BMW AG, w piątek także obniżył swoje prognozy, wskazując na słabnący popyt w Chinach. Również Stellantis NV ogłosił w poniedziałek podobne cięcia prognoz.
Oprócz pogorszenia rynku, Aston Martin ma dodatkowe problemy z opóźnieniami w dostawach komponentów, co wydłużyło czas produkcji pojazdów w ostatnich miesiącach.
Od początku roku notowania firmy spadły już o 37%.
Akcje Aston Martin są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem
UE wprowadza cła na samochody elektryczne z Chin. Są o połowę mniejsze od amerykańskich
Od czasu, gdy brytyjska firma została uratowana przez kanadyjskiego miliardera Lawrence'a Strolla w 2020 roku, boryka się z problemami finansowymi. Mimo kilku podwyżek kapitału, Stroll stara się ustabilizować sytuację Astona Martina, licząc na częstsze premiery nowych modeli oraz popularność marki w związku z udziałem w wyścigach Formuły 1, które mają pomóc w odbudowie pozycji firmy.
Obniżka prognoz to pierwsza istotna decyzja nowego dyrektora generalnego Adriana Hallmarka, który objął stanowisko w tym miesiącu. Były szef Bentley Motors Ltd. stoi teraz przed wyzwaniem poprawy kondycji finansowej Astona Martina.
Jednocześnie, jak poinformowała firma, w tym roku nie uda się osiągnąć planowanej marży brutto na poziomie 40%, co wcześniej było jednym z kluczowych celów.
Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/