Terrific Ten, czyli chińska na odpowiedź na Mag7 w 2025 roku. Chiny wracają na celownik inwestorów
Jeszcze niedawno inwestorzy koncentrowali się na amerykańskich gigantach technologicznych, znanych jako Magnificent Seven. Jednak spadki wartości akcji spółek takich jak Nvidia czy Tesla skłaniają analityków do spojrzenia w stronę ich chińskich odpowiedników. Grupa określana jako Terrific Ten, obejmująca m.in. Alibaba, Tencent, Meituan, Xiaomi, JD.com, NetEase, Baidu, BYD, Geely i SMIC, przyciąga coraz większą uwagę rynków.
Zdaniem YT Boona, szefa strategii tematycznych na Azję w Neuberger Berman, to właśnie chińskie spółki mogą okazać się kluczowym wyborem inwestycyjnym na 2025 rok. Duży wpływ na ich potencjalny rozwój ma przełom w technologii sztucznej inteligencji, związany z chińską firmą DeepSeek. Może to być odpowiednik momentu, w którym OpenAI zapoczątkowało boom na amerykańskie akcje AI. "Dzięki DeepSeek, Chiny mogą mieć swój moment OpenAI" – podkreśla Boon.
Nowe otwarcie dla chińskiego sektora technologicznego
Od 2020 roku chińskie firmy technologiczne zmagały się z restrykcyjną polityką Pekinu. Jednak zmiany zachodzące w sektorze AI mogą skłonić rząd do złagodzenia podejścia, by pobudzić inwestycje. "Chiny potrzebują technologicznych gigantów, by stymulować gospodarkę. To ogromna zmiana w polityce" – zauważa Boon.
To nowe podejście już przynosi efekty. Fundusz ETF KraneShares CSI China Internet, inwestujący w chińskie spółki technologiczne, wzrósł o ponad 20% w tym roku. Dla porównania, ETF Roundhill Magnificent Seven zanotował 12-procentowy spadek.
Czy chińskie spółki są nadal niedowartościowane?
Pomimo wzrostów, wyceny chińskich spółek technologicznych nadal wydają się atrakcyjne. Przykładowo Baidu, lider w sektorze wyszukiwarek internetowych i AI, wyceniany jest na poziomie 10-krotności prognozowanych zysków, podczas gdy właściciel Google, Alphabet, ma wskaźnik P/E na poziomie 19. Alibaba wyceniana jest na P/E równe 15, podczas gdy Amazon osiąga wartość 31,5. Z kolei Tencent ma wskaźnik 18, a Meta Platforms, właściciel Facebooka i Instagrama, – 24. Producent samochodów elektrycznych BYD jest wyceniany na 20-krotność zysków, co wciąż pozostaje znacznie poniżej Tesli, której wskaźnik P/E wynosi blisko 100.
Xiaomi – chińska odpowiedź na Apple i Teslę?
Jedną z najbardziej obiecujących spółek wśród Terrific Ten jest Xiaomi, która łączy działalność w segmencie smartfonów i autonomicznych samochodów elektrycznych. „Xiaomi wciąż ma przewagę na swoim rodzimym rynku, który jest ogromny” – podkreśla Boon. Analitycy przewidują niemal 25-procentowy wzrost zysków tej spółki w ciągu najbliższych kilku lat, podczas gdy prognozy dla Apple wskazują na jedynie 7-procentowy wzrost roczny.
Notowania Xiaomi są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem
Co więcej, chińskie spółki nie są tak narażone na ewentualne napięcia handlowe między USA a Chinami, ponieważ większość z nich opiera swoją działalność na rynku wewnętrznym. Wobec tego coraz więcej inwestorów dostrzega w nich atrakcyjną alternatywę dla amerykańskich gigantów technologicznych. Czy więc rok 2025 należeć będzie do chińskiej wielkiej dziesiątki? Czas pokaże, ale wskaźniki sugerują, że Terrific Ten ma przed sobą obiecujące lata.
BYD: Elektryzująca przyszłość motoryzacji
BYD to jedna z najgorętszych marek w branży motoryzacyjnej. Chiński gigant elektryfikacji przyciąga uwagę nie tylko dynamicznym wzrostem przychodów, ale także innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. Dzięki rewolucyjnej technologii ładowania, umożliwiającej uzyskanie 400 kilometrów zasięgu w zaledwie pięć minut, BYD zaczyna deklasować Teslę pod względem efektywności. Podczas gdy akcje chińskiego producenta wzrosły o ponad 50% w tym roku, Tesla zanotowała spadek o 31%.
Jak zauważa Jacob Falkencrone, dyrektor ds. strategii inwestycyjnych w Saxo Bank, sukces BYD nie jest dziełem przypadku. Jego analiza wskazuje, że firma zyskała przewagę dzięki pełnej kontroli nad łańcuchem dostaw – od produkcji baterii po finalny montaż pojazdów. To właśnie ta strategia pozwoliła BYD zdominować rynek pojazdów elektrycznych w Chinach i z powodzeniem konkurować na rynkach zagranicznych.
Make Europe Great Again, czyli jak "europejska niezależność" otwiera nowe możliwości inwestycyjne
BYD wyprzedził też Teslę pod względem przychodów, osiągając 107 miliardów dolarów wobec 97,7 miliarda dolarów amerykańskiego konkurenta. Dzięki strategii opartej na innowacjach, a nie wojnach cenowych, chiński producent może na stałe zmienić układ sił na globalnym rynku pojazdów elektrycznych. Warto także zauważyć, że BYD dynamicznie rozwija swoje fabryki w Europie, co może zminimalizować wpływ ceł i ograniczeń regulacyjnych na jego sprzedaż.
Notowania BYD są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem

Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/