O "farbowanych lisach" na giełdzie - dlaczego należy na nie uważać
W całej historii GPW ponad 100 spółek zmieniło swoją nazwę. W tym gronie znalazło się 10 takich, które zrobiły to co najmniej dwa razy. Co tego rodzaju operacja oznacza dla inwestorów? Czy zmiana nazwy pozytywnie wpływa na kurs i jest czymś więcej niż kosmetyką wizerunkową? By odpowiedzieć na te pytania postanowiliśmy przyjrzeć się historii zmian nazw spółek na GPW. Oto jakie wyniki otrzymaliśmy.
Dlaczego spółki zmieniają nazwę?
W całej historii GPW ponad 100 spółek zmieniło nazwę. W większości przypadków był to zabieg jednorazowy, spowodowany albo zmianą właściciela (np. TP S.A. na Orange) albo chęcią zmiany wizerunku (np. Kolastyna na Miraculum). Część spółek zdecydowała się też na zmianę strategii i przy okazji nazwy (np. Optimus na CD Red).
Niestety jest też pewna grupa spółek, które wykorzystując niewiedzę inwestorów chcą zamazać złe skojarzenia powiązane z firmą. Poprzez zmianę nazwy sprawiają wrażenie, że są nową spółka, która dopiero co zadebiutowała. Ostatnim przykładem takiego działania jest zmiana nazwy spółki WDM na Graviton Capital S.A. Dlatego jeśli widzimy nowy dla nas walor na rynku, to zawsze sprawdźmy czy przypadkiem nie jest to już znana nam spółka, tylko pod inną nazwą.
10 farbowanych lisów z GPW
Istnieje na GPW pewna grupa spółek, żartobliwie określona przez nas mianem farbowanych lisów, które zmieniły nazwę więcej niż raz. Zbadaliśmy historię notowań i operacji na GPW, by je wyselekcjonować. Okazało się, że farbowanych lisów na giełdzie jest kilkanaście. Czy zmiana nazwy wpłynęła także na zmianę kursu spółki? Sprawdźmy to na przykładach:
Gremi Media S.A. #GMM
Wykres 1. Kurs spółki Gremi Media S.A.
Pierwszą z omawianych spółek, które zmieniły nazwę kilkukrotnie jest Eurofaktor S.A. Po zmianie na Gremi Solutions S.A w 2012 roku nastąpiła dość szybko, bo niecały rok później, druga zmiana nazwy na Gremi Media S.A. W długim terminie sytuacji kursu to niestety nie poprawiło.
Starhedge S.A. #SHG
Wykres 2. Kurs spółki Starhedge S.A.
Spółka Hardex S.A., będącą w branży przemysłu drzewnego w 2012 roku szybko zmieniła najpierw nazwę na Libra Capital S.A., by osiem miesięcy później dokonać zmiany na Global Energy S.A. Niestety kurs nadal był groszowy i nawet resplit 1:6 nie pomógł na długo. Ostatecznie spółka zmieniła nazwę po raz trzeci na Starhedge S.A. w lipcu 2014 r. jednocześnie przechodząc z sektora przemysłu drzewnego do sektora finansowego.
Aurum S.A. #AUM
Wykres 3. Kurs spółki Aurum S.A.
Spółka Idea TFI zmieniła nazwę na Inventum TFI, gdy jej kurs osiągnął okolice 20 groszy w listopadzie 2014 r. Niestety ani resplit 1:10, ani kolejna zmiana nazwy dwa miesiące później w styczniu 2015 roku nie wpłynęły pozytywnie na notowania spółki.
Soho Development S.A. #SHD
Wykres 4. Kurs spółki Soho Development S.A.
Fundusze NFI, które były oznaczane kolejnymi liczbami od 1 do 14 zmieniały swoje nazwy. Spółka NFI Progress S.A. (04N) zmieniła nazwę na BlackLion NFI w 2010 roku. Niestety, rok później kurs spółki się załamał i oscyluje od tamtego czasu w okolicach 1 zł. Tej sytuacji nie poprawiła też kolejna zmiana nazwy w maju tego roku na Soho Development.
Impera Capital S.A. #IMP
Wykres 5. Kurs spółki Impera Capital S.A.
Tak samo było w przypadku Siódmy NFI (07N), który przyjął nazwę BBI Capital NFI S.A. w 2007 roku. Niestety kurs od połowy 2012 roku stał się groszowy. Nie pomogła mu też kolejna zmiana nazwy na początku 2013 roku ani resplit 1:6 przeprowadzony rok później.
Skystone Capital S.A. #SKC
Wykres 6. Kurs spółki Skystone Capital S.A.
Kolejnym funduszem, który zmienił nazwę był Foksal NFI (10N). Zmiana nastąpiła pod koniec 2007 roku na BBI Zeneris NFI. Kurs niestety pod koniec 2013 roku osiągnął okolice 5 groszy. Wtedy też spółka podjęła decyzję o zmianie nazwy najpierw na BBI Zeneris, a pół roku później w listopadzie 2013 na Skystone Capital. Nie poprawiło to kursu, tak jak nie poprawiło go też dokonanie resplitu 1:100 rok później.
PMPG Polskie Media S.A. #PGM
Wykres 7. Kurs spółki PMPG Polskie Media S.A.
Pekpol S.A. była jedną z pierwszych spółek na GPW. Zadebiutowała pod koniec 1995 roku. Niestety spółka, która zajmowała się handlem hurtowym, popadła w kłopoty i została wykupiona w 2004 roku przez ukraińską spółkę z Donbasu, zajmującą się produkcją stali. Nowa nazwa Arksteel S.A. przetrwała do 2007 roku, kiedy spółka znów zmieniła nazwę na Point Group S.A. Mimo to kurs w kolejnych latach zanurkował i spółka stała się groszowa. Nie pomógł ani resplit 1:10 ani kolejna zmiana nazwy na początku 2015 roku na PMPG Polskie Media S.A. ani też zmiana branży na mediową.
KCI S.A. #KCI
Wykres 8. Kurs spółki KCI S.A.
Spółka Ponar Wadowice S.A. zmieniła nazwę w 2009 roku na Ponar S.A. Niestety już dwa lata później kurs spadł z okolic 2 zł do okolic 1 zł. Zmiana nazwy na KCI S.A pod koniec 2010 roku nie zmieniła sytuacji i kurs spółki spadł do okolic 20 groszy mimo resplitu 1:10.
Korporacja Budowlana Dom S.A. #KBD
Wykres 9. Kurs spółki Korporacja Budowlana Dom S.A.
Kurs spółki Tras Tychy S.A. wszedł w długoterminowy trend spadkowy rok po debiucie na GPW z 2002 roku. Po spadku kursu o około 90%, pod koniec 2005 roku spółka dokonała pierwszej zmiany nazwy na Tras-Intur S.A. Niestety wraz z krachem na całym rynku, w 2008 roku kurs akcji spółki nadal spadał i gdy osiągnął okolice 1 zł nastąpiła kolejna zmiana nazwy na Trion S.A. w maju 2008 roku. Mimo zmiany sytuacji na rynkach międzynarodowych kurs spółki nadal był groszowy i gdy osiągnął okolice 20 groszy po raz kolejny zmieniono nazwę na Korporacja Budowlana Dom S.A. Tym razem ani zmiana nazwy ani resplit 1:100 nie poprawiły notowań spółki.
Herkules S.A. #HRS
Wykres 10. Kurs spółki Herkules S.A.
Po początkowych euforycznych wzrostach, które miały miejsce w 2007 roku po debiucie spółki EFH Żurawie Wieżowe S.A. na GPW, kurs się załamał i spadał wraz z rynkiem do roku 2009. Niestety po odreagowaniu bessy kurs spółki w 2010 roku wrócił do spadków. Wtedy spółka połączyła się z firmą Gastel i po raz pierwszy zmieniła nazwę na Gastel Żurawie S.A. Niestety nie miało to wpływu na trend, tak jak i druga zmiana nazwy pod koniec 2011 roku na Herkules S.A. Dopiero od połowy 2013 roku spółka weszła w trend wzrostowy, ale do szczytów z 2007 roku wciąż jest jej daleko.
Wnioski
Z powyższych przykładów dość jasno wynika, że druga i dalsze zmiany nazwy nie wpływają na kurs spółki. Co więcej, im częściej spółka decyduje się na zmiany wizerunku przy spadającym kursie, tym bardziej należy jej unikać. Analiza powyższych przykładów pozwala nam postawić tezę, że w przypadku wielokrotnej zmiany nazwy spółki mamy do czynienia raczej z kosmetyką wizerunkową (za wyjątkiem spółki Herkules, której kurs mimo wszystko wyróżnia się na tle pozostałych) niż zmianą strategii, która wpłynie na działanie i przyszłość spółki.