3 wnioski, które przywieźliśmy z Kongresu Relacji Inwestorskich SEG
8-9 czerwca br. w Ossie odbyło się spotkanie przedstawicieli działów relacji inwestorskich spółek notowanych na GPW. Podczas VIII Kongresu Relacji Inwestorskich Spółek Giełdowych SEG rozmawiano o nowych regulacjach i nowoczesnych narzędziach komunikacji z inwestorami. Strefa Inwestorów patronowała temu wydarzeniu. Co więcej przywieźliśmy z niego 4 wnioski, ważne nie tylko dla spółek, ale i dla inwestorów indywidualnych.
Warto na wstępie podkreślić, że kongres został zrealizowany bardzo profesjonalnie. To co naprawdę zapadło mi w pamięć, to fakt, że w czasie wykładów i warsztatów uczestnicy mogli zgłaszać swoje pytania za pośrednictwem specjalnych tabletów. Służyły one również do prowadzenia ankiet i badań wśród uczestników kongresu. Prowadzący wyświetlał pytanie, uczestnicy odpowiadali i po chwili na ekranie widać było już odpowiedzi ponad 300 uczestników kongresu:
Startuje Kongres Relacji Inwestorskich via @emitenci . Każdy otrzymał tablet, aby uczestniczyć interaktywnie :) pic.twitter.com/6WlBlh5muw
— Paweł Biedrzycki (@PawelBiedrzycki) June 8, 2016
Wniosek #1: Nadchodzi największa od 20 lat zmiana prawna na rynku finansowym
3 lipca 2016 to ważny dzień dla wszystkich, ponad 900 spółek notowanych na giełdzie, zarówno na rynku głównym, jak i na NewConnect. Tego dnia w życie wchodzą regulacje MAR. To zmiany zarówno dla spółek, ale i także dla inwestorów, bo w założeniach MAR-u jest zwiększenie przejrzystości rynku kapitałowego. O szczegółach mówiło się już od dawna, też pisaliśmy o tym jakie zmiany wprowadza MAR, jednak wciąż część emitentów deklaruje, że nie jest do MARu przygotowana.
Właśnie dlatego Kongres Relacji Inwestorskich rozpoczął panel poświęcony działaniom „last minute” jakie spółka może podjąć, jeżeli nie rozpoczęła jeszcze przygotowań do MAR. Uczestnicy mogli się dowiedzieć jak rozpocząć proces przygotowywania polityki informacyjnej, o jakie analizy ją oprzeć i w jaki sposób uwiarygodnić. Poznali również problemy jakie mogą się pojawić przy identyfikacji osób blisko związanych oraz dowiedzieli się czy można ten proces zautomatyzować.
Starając się przygotować spółki do nowych regulacji, jeszcze przed Kongresem Relacji Inwestorskich i to tylko w tym roku Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych odbyło aż 125 spotkań ws. MAR z zarządami spółek giełdowych:
#Kachniewski:W tym roku odbyliśmy 125 indywid. MARspotkań z zarządami spółek, które zajęły 298h,przeszkoliliśmy 624o pic.twitter.com/atx4x6Vs5L
— Emitenci (@emitenci) June 8, 2016
Jeżeli wciąż są na rynku spółki, które dopiero orientują się w zakresie nowych regulacji, jakie wprowadza MAR (mam nadzieję, że takich emitentów nie jest już zbyt wielu), to powinny przede wszystkim zacząć od tworzenia list insiderów i osób blisko związanych:
mec. Wiesław Łatała: Jeżeli zaczynamy dopiero przygotowania do #MAR to należy zacząć od tworzenia list. #MARlastminute
— Emitenci (@emitenci) June 8, 2016
Wniosek #2: Spółki walczą o prowadzenie relacji inwestorskich na wysokim poziomie i ta walka, w czołówce, będzie się zaostrzać
O samym konkursie Złota Strona Emitenta będziemy pewni jeszcze pisać, kiedy ukaże się pełny raport z tego przedsięwzięcia. Teraz warto odnotować dwie rzeczy.
Po pierwsze, uwieńczeniem części merytorycznej I dnia Kongresu była Wieczorna Gala, podczas której odbyła się ceremonia wręczenia statuetek laureatom IX edycji Konkursu Złota Strona Emitenta. Nagrodzone spółki to: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Dom Development S.A., Ambra S.A., LUG S.A., Serinus Energy Inc. oraz PKP CARGO S.A.
Znamy laureatów #ZSE IX: PGNiG S.A., Dom Development S.A., Ambra S.A., LUG S.A., Serinus Energy. #KRI pic.twitter.com/9ayFn2gc25
— Emitenci (@emitenci) June 8, 2016
Po drugie, to co istotne dla inwestorów, to fakt, że istnieje na polskim rynku kapitałowym grono spółek, którym naprawdę zależy na prowadzeniu dobrych relacji inwestorskich. Te spółki inwestują swój czas i pieniądze w to, aby, oprócz innych działań, prowadzić najlepsze strony internetowe relacji inwestorskich. Promowaniu właśnie takich spółek ma służyć konkurs Złota Strona Emitenta. Co ważne, z roku na rok, w czołówce najlepszych spółek widać zaostrzającą się konkurencję. To dobrze dla rynku, bo tam gdzie jest konkurencja, jest i rozwój, a to oznacza lepszą komunikację z inwestorami.
Wniosek #3: Przed wejściem w życie MAR warto podjąć działania proaktywne
Zmiany, które wprowadza MAR są na tyle duże, że aby dobrze się do nich przygotować warto nie tylko wykonać działania wymagane prawem, ale i podjąć zawczasu działania proaktywne. Między innymi tej kwestii poświęcony był drugi dzień Kongresu Relacji Inwestorskich. Do takich działań może należeć np. udokumentowane uczestnictwo w kongresach i warsztatach na temat nowych regulacji, zbadanie swoich akcjonariuszy i zapytanie ich o to co jest dla nich istotne w raportowaniu, a co mniej, czy stworzenie i publikacja polityki informacyjnej.
#Kachniewski: Podczas #WZA spółka może zapytać swoich akcjonariuszy, a równocześnie racjonalnych inwestorów czy akceptują politykę inform.
— Emitenci (@emitenci) June 9, 2016
#Witkowski:polityka inform. ma być prosta i krótka, a materiał analitycz. obszerny, uzasadniający politykę i chroniący w przypadku roszczeń
— Emitenci (@emitenci) June 9, 2016
Wśród wartych podjęcia działań jest także opracowanie albo dopracowanie procedur obiegu informacji w spółce:
mec.W, Łatała: Gdy mamy opracowane wewnętrzne procedury obiegu informacji to zawsze się wybronimy #MARlastminute pic.twitter.com/xpgopEXNoy
— Emitenci (@emitenci) June 8, 2016
Wszystkie te działania mają sprawić, że w przypadku kontroli lub sytuacji spornej z akcjonariuszami lub nadzorcą, spółki będą mogły wykazać, że podjęły wszelkie działania, aby raportować zgodnie z nowymi regulacjami. Być może nie zawsze uchroni to przed karami ze strony regulatora, jakim jest KNF, ale, co podkreślali przedstawiciele SEG, powinno ograniczyć ich wysokość.