Przejdź do treści

udostępnij:

CD PROJEKT, CI Games, 11BIT... Sprawdzamy, która spółka gamingowa z GPW rządzi na Facebooku

Udostępnij

CD Projekt, największa pod względem kapitalizacji polska spółka produkująca gry, ma najwięcej polubień na portalu społecznościowym Facebook. Co ciekawe, druga i trzecia spółka dały się wyprzedzić w walce o „fejsbukową” popularność mniejszym graczom.

Zdrowy rozsądek podpowiada, że im spółka gamingowa ma większą wartość i skalę działalności, tym powinna być bardziej znana. I tym więcej „lajków”, czyli polubień, powinna gromadzić na Facebooku. Portal ten jest jednym z głównych narzędzi komunikacji dla młodych osób, z których rekrutuje się większość graczy. Trudno chyba zarzucić brak logiki takiemu rozumowaniu.

Problem w tym, że rzeczywistość wygląda inaczej i niektóre średnie i małe spółki produkujące gry dzielnie i zażarcie walczą o popularność na tzw. „Fejsie”.

Producent „Real Boxing” nokautuje konkurencję na Facebooku

W styczniu przyjrzeliśmy się dokładnie temu, co dzieje się na profilach „fejsbukowych” spółek gamingowych. Na pierwszy rzut oka zdziwienia nie ma: najwięcej polubień ma CD Projekt, producent gier o Wiedźminie. Liczba osób „lajkujących” profil tej spółki powoli dobija do 200 tys.

Gdy jednak popatrzymy na dalsze pozycje, coś zaczyna się nie zgadzać. Druga pod względem kapitalizacji spółka gamingowa CI Games zajmuje dopiero 5. pozycję jeśli chodzi o „lajki”. Trzecia w kolejności spółka 11 bit studios uplasowała się dopiero na 4. miejscu.

spółka wartość rynkowa (mln zł)* liczba polubień na FB** zmiana tygodniowa l. polubień
CD PROJEKT RED 5680,00 187964 0,60%
Vivid Games 120,00 105241 0,10%
PlayWay 294,00 48188 8,90%
Artifex Mundi 227,00 35215 0,30%
11 bit studios 308,00 17114 0,50%
CI Games 442,00 5140 0,30%
Jujubee 66,30 4569 0,00%
The Farm 51 72,60 3446 0,90%
Bloober Team 156,00 3019 1,20%
T-Bull 182,00 2255 0,40%
Forever Entertainment 42,90 1741 1,00%
QubicGames 18,60 744 0,00%
iFun4all 22,90 611 1,80%
Macro Games 98,40 93 2,20%

Tabela. 1. Wartość rynkowa spółek gamingowych a liczba polubień na Facebooku. Źródło: opracowanie własne.
*dane na 30.01.2017
**dane na 27.01.2017

Firmy te zostały wyprzedzone przez mniejszych graczy. Na pozycji „lajkowego” wicelidera plasuje się bowiem Vivid Games (105 tys. polubień) - firma znana z hiciora „Real Boxing”, która ma tylko 120 mln zł kapitalizacji. Porównywalna z nią spółka Bloober Team (o wartości rynkowej 156 mln zł) ma nieco ponad 3 tys. polubień na FB. Przepaść...

Co ciekawe, w styczniu 2017 roku aktywność na profilu Vivid Games, w porównaniu z konkurentami, była niemal zerowa. Pokazał się jednak bardzo ważny post z filmikiem zapowiadającym kilka premier w 2017 roku.

PlayWay – symulatory budzą emocje?

Sporo „lajków” - choć o ponad 50 proc. mniej, niż Vivid Games - ma spółka PlayWay, czwarta na rynku pod względem kapitalizacji. Trzeba przyznać, że ekipa PlayWay w styczniu była niezwykle aktywna na Facebooku – to właśnie profil PlayWay zyskiwał fanów najszybciej i to na nim występowało średnio najwięcej interakcji między obserwującymi, a spółką i oferowanym przez nią kontentem. I to właśnie PlayWay ma najbardziej aktywnych fanów na FB (czyli najkorzystniejszą relację interakcji do liczby obserwujących profil).

  średnia l. postów/tydzień średnia l. interakcji w tygodniu aktywni fani (interakcje / liczba fanów)
CD PROJEKT RED 3 2078 1,11%
Vivid Games 2 48 0,05%
PlayWay 9 4141 8,59%
Artifex Mundi 12 514 1,45%
11 bit studios 6 146 0,85%
CI Games 0 35 0,69%
Jujubee 10 92 2,02%
The Farm 51 2 45 1,32%
Bloober Team 1 125 4,15%
T-Bull 1 39 1,73%
Forever Entertainment 11 107 6,15%
QubicGames 5 9 1,25%
iFun4all 0 4 0,65%
Macro Games 0 0 0,00%

Tabela. 2. Aktywność profilu facebookowego spółek gamingowych w styczniu 2017 r. Źródło: opracowanie własne.

Spółka PlayWay wyspecjalizowała się w symulatorach, w tym w grach pozwalających wcielić się w mechanika samochodowego. Tego rodzaju tematyka budzi spore emocje zapewne u graczy-mężczyzn. Trzeba jednak zauważyć, że posty zamieszczane przez ekipę PlayWay na profilu FB nie powalają różnorodnością – informują głównie o nadchodzących aktualizacjach. Zdarzają się jednak także zapytania do graczy o to, jakie auto chcieliby tuningować – w ten sposób firma wymusza interakcje i stara się realizować życzenia klientów.

Warto zwrócić uwagę, że z naszego zestawienia wynika, iż dwie inne małe spółki gamingowe – chodzi o Jujubee i Forever Entertainment – były w styczniu dość aktywne na swoim profilu „fejsbukowym”. A ta druga ma co prawda relatywnie mało fanów (niecałe 2 tys.), ale za to lubiących wchodzić w interakcje i komentować. W dzisiejszych czasach nadmiaru informacji zaangażowane grono odbiorców to, oprócz dobrego produktu, klucz do sukcesu w biznesie. Pod tym względem jednak tak samo jak na giełdzie lider jest tylko jeden i jest nim CD PROJEKT.

 

Udostępnij