Przejdź do treści

udostępnij:

Na czym polega biznes Pfleiderer Group i w jaki sposób generuje zyski dla akcjonariuszy?

Udostępnij

Zeszły rok był wyjątkowy dla Grupy Pfleiderer. Spółka z Wrocławia połączyła się ze swoim właścicielem i od tamtego czasu przeprowadziła integrację biznesu wschodniego i zachodniego. Dużo zainwestowała też w rozwinięcie oferty sprzedażowej i od tej pory skupia się na produktach wysokomarżowych. W 2017 rok grupa wchodzi silniejsza i z nadzieją na wyższe wyniki, nie obciążone zdarzeniami jednorazowymi. Na czym polega biznes Pfleiderer Group, czy i jakie korzyści dla inwestorów mogą przynieść ostatnie, duże zmiany w spółce? Przyglądamy się Pfleiderer Group, aby odpowiedzieć na te pytania.

Pfleiderer Group, spółka działająca na skalę europejską

Pfleiderer Group (wcześniej znana inwestorom pod nazwą „Pfleiderer Grajewo”) jest wiodącym producentem płyt drewnopochodnych, głównie stosowanych w branży meblarskiej i budownictwie mieszkaniowym. W dziewięciu zakładach produkcyjnych wytwarza płyty meblowe, blaty kuchenne i okleiny.

Pod względem zdolności produkcyjnych płyt wiórowych, czyli produktów spółki charakteryzujących się wyższą rentownością, Pfleiderer jest liderem na rynku niemieckim. Zajmuje też drugą pozycję na rynku polskim, obejmując ok. 39% rynku. Z punku widzenia produkcji płyt MDF, która charakteryzuje się najniższą rentownością, spółka jest piąta na obu rynkach. Należy tu zauważyć, że te rynki są dwoma największymi w całej Europie. Ponadto, Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie pod względem wartości (6,3% światowego eksportu), a drugim, jeśli spojrzymy pod względem tonażu (wg analizy rynku meblarskiego B+R Studio).

Wykres 1. Pozycja rynkowa Grupy Pfleiderer pod względem zdolności produkcyjnych płyt drewnopochodnych.
Wykres 1. Pozycja rynkowa Grupy Pfleiderer pod względem zdolności produkcyjnych płyt drewnopochodnych.

Najważniejszym odbiorcą grupy jest branża meblarska, która wciąż rośnie i dynamicznie się rozwija. Bezpośrednio do odbiorców z tego sektora, spółka realizuje 44% sprzedaży. Coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla producentów wyrobów na bazie drewna staje się jednak budownictwo. Pfleiderer stara się w związku z tym zwiększać sprzedaż w tym sektorze. Obecnie 4% sprzedaży jest realizowane dla branży budowlanej. Duży udział ma też sprzedaż eksportowa (18%) i hurtowa (28%).

Wykres 2. Struktura sprzedaży z podziałem na branże.
Wykres 2. Struktura sprzedaży z podziałem na branże.

Pfleiderer sprzedaje swoje produkty głównie na dojrzałych rynkach niemieckojęzycznych (DACH) i na szybko rosnących rynkach Europy Wschodniej (razem 71% sprzedaży). Produkty grupy są jednak znane i cenione także w pozostałych krajach Europy Zachodniej. Spółka ma oddziały handlowe we Francji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, czy w krajach Beneluksu.

Wykres 3. Struktura sprzedaży według regionów.
Wykres 3. Struktura sprzedaży według regionów.

Co ciekawe, Pfleiderer stara się promować markę poprzez plasowanie swoich produktów na rynku projektowania wnętrz. W tym celu realizuje prestiżowe projekty, takie jak wykończenie wnętrz statku wycieczkowego „MSC Fantasia”, czy chociażby stoisk wystawowych np. Mercedesa na wystawie w Pekinie.

Ilustracja 1. Realizacje Grupy Pfleiderer.
Ilustracja 1. Realizacje Grupy Pfleiderer.

Tego rodzaju projekty, oprócz prestiżu dają wyższą marżę. To właśnie specjalizacja i szeroka oferta oraz maksymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych jest kluczowe w prowadzonym przez spółkę biznesie.

W styczniu 2017, podczas targów BAU w Monachium, Pfleiderer zaprezentował pod mottem „Inspirations close to you” One Collection - nowy asortyment produktów dla wszystkich rynków, grup docelowych i zastosowań. Sercem całości jest kolekcja „Design-Kollektion 2017-2020“: obowiązujący na całym świecie wybór dekorów, bazujących na przyszłościowych trendach wnętrzarskich oraz współczesnej kolorystyce i otoczeniu człowieka.

Grupa Pfleiderer

Zdjęcie: Pfleiderer Deutschland GmbH

Nastawienie na optymalizację i wzrost rentowności

Nowa kolekcja Pfleiderer

Silna pozycja na największych rynkach w Europie jest budowana przez spółkę od kilkudziesięciu lat. Historia Zakładów Płyt Wiórowych w Grajewie sięga lat 70-tych ubiegłego wieku. Firma stała się też stosunkowo wcześnie spółką publiczną, po debiucie na GPW 20 lat temu, kiedy kapitalizacja giełdy była 13 razy mniejsza niż obecnie, a giełdowych emitentów było czterokrotnie mniej.

Sama spółka bardzo rozwinęła się od debiutu. Kilka lat później została przejęta przez niemiecką spółkę Pfleiderer AG. W latach 2005-2008 grupa przeprowadzała przejęcia i połączenia. Poszerzyła ofertę o produkty podłogowe i rozszerzyła sprzedaż na rynki Ameryki Północnej.

Zobacz także: W Pfleiderer Group zaszło wiele istotnych zmian. Oto dlaczego warto teraz zwrócić uwagę na spółkę

Nie obyło się też bez kłopotów. Szczególnie dotkliwie Pfleiderer odczuł skutki kryzysu gospodarczego. W 2009 roku wykazał pierwszą od lat stratę netto. Okazała się konieczna restrukturyzacja. W następnych latach zlikwidowano część zakładów i dokonano kilku dezinwestycji, sprzedano aktywa posiadane w Ameryce i skupiono się na rynkach europejskich. Postawiono na kluczowe produkty i regiony oraz uproszczono zarządzanie.

Do 2014 roku restrukturyzacja i optymalizacja kosztów przełożyła się na znaczne oszczędności. Spółka zrefinansowała też zadłużenie przez emisję obligacji wartych ponad 300 mln euro. Działania te zostały zauważone przez rynek. Notowania akcji na początku 2014 roku były już kilkukrotnie wyżej niż bezpośrednio po kryzysie.

Wykres PFL
Wykres 4. Notowania spółki Pfleiderer Group, lata 1997-2017.

Rok 2016 także był dobry dla akcjonariuszy. Kurs akcji wzrósł w samym 2016 roku o około 50%, a w ciągu ostatnich 365 dni jeszcze więcej, bo około 100%. W tamtym roku spółka dokonała wielu, kolejnych zmian. Przede wszystkim w styczniu 2016 r. miało miejsce odwrotne przejęcie spółki matki. Pfleiderer postawił na zwiększenie mocy produkcyjnych i na strategię wzrostu na rynkach wschodnich i zachodnich.

Obecnie Pfleiderer jest wyceniany na niemal trzy miliardy złotych, tym samym jest jedną z największych firm na giełdzie. Grupa wchodzi w skład indeksu mWIG40. Dzięki temu inwestowanie w jej akcje jest zdecydowanie łatwiejsze. Inwestorzy korzystają na dobrej płynności walorów, ale też odpowiednia wielkość spółki sprawia, że dostępne są dla niej rekomendacje biur maklerskich. Ciekawy model biznesowy, obecna wycena, płynność akcji i dostępność analiz oraz rekomendacji sprawiają, że Pfleiderer Group jest interesującą propozycją inwestycyjną.

Integracja grupy przekłada się na oszczędności i poprawę wyników

Przejęcie Pfleiderer GmbH jest kolejnym, istotnym krokiem reorganizacji biznesu rozpoczętym po kryzysie z 2008 roku. W styczniu tego roku zostały sfinalizowane prace nad wprowadzeniem jednej kolekcji obu segmentów biznesowych - wschodniego i zachodniego. Ujednolicenie asortymentu ma przynieść spółce nie tylko oszczędności, ale też zwiększenie wolumenu sprzedaży. Teraz grupa może zaoferować kompleksową gamę produktów klientom na wszystkich rynkach.

Integracja dwóch segmentów biznesowych objawia się nie tylko w zmianie oferty sprzedażowej. Zachodzi ona praktycznie w każdej dziedzinie działalności. Spółka wprowadza standaryzacje procesów produkcyjnych we wszystkich zakładach, poprawia też modele operacyjne i redukuje zatrudnienie. Widoczne jest to w zwiększeniu specjalizacji sprzedaży i koncentracji na produktach wysokomarżowych.

Koszty zarządzania sprzedażą i marketingiem także są ograniczane. Następuje ujednolicenie strategii biznesowych, standaryzacja cen i relacji z klientami oraz dostawcami. Ponadto, wspólne zarządzanie daje poprawę efektywności i zwiększa szybkość działania firmy.

Dokonująca się wciąż integracja wygenerowała w 2016 roku znaczne koszty, które w zdecydowanej większości są jednorazowymi wydatkami. Zarząd zapowiada, że w tym roku nie przewiduje tego rodzaju wydatków. Wręcz przeciwnie, poprawione funkcje zarządcze i lepsza oferta produktowa przełoży się na coroczne oszczędności i tym samym wzrost zysków. Kurs akcji spółki zdaje się to już od jakiegoś czasu dyskontować.

Wzrostowy rynek wymaga lidera

Europejskie rynki meblarskie i budowlane wykazują stałą tendencję wzrostową. Na takich rynkach Grupa Pfleiderer chce być liderem. Już teraz jest największą grupą pod względem produkcji płyt wiórowych na największym rynku europejskim – w Niemczech. Rozpoczęta klika lat temu restrukturyzacja daje już widoczne efekty. Obecnie spółka jest na ostatnim etapie integracji, która przełoży się na zwiększenie oszczędności i zysków. W następnych latach Pfleiderer zamierza dalej optymalizować swoją działalność i dywersyfikować grupy produktowe oraz zwiększać sprzedaż tych wysokomarżowych. Rozgląda się też za nowymi rynkami zbytu. To sprawia, że inwestorom spółka wysyła dwa komunikaty: jest mocna w tym, co robi i ma możliwości na dalszy wzrost.

Mimo, że dotychczasowa praca przynosi widoczne rezultaty, spółka nie spoczywa na laurach. W najbliższym czasie Pfleiderer Group zamierza zaprezentować nową strategię. Jej celem z pewnością będzie dalsza integracja i rozwój biznesu. O szczegółach mamy dowiedzieć się niebawem.

Zobacz także: Pfleiderer Group kończy integrację i jest gotowy na wzrost – relacja z Dnia Inwestora

Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych. Artykuł opublikowany w otwartej części Strefy Inwestorów, przygotowany we współpracy ze spółką. Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.

Udostępnij