Przejdź do treści

udostępnij:

10 celebrytów, którzy z lepszym lub gorszym skutkiem reklamowali produkty spółek giełdowych

Udostępnij

Mija właśnie rok odkąd gwiazda polskiej piłki nożnej, Robert Lewandowski, reklamuje produkty firmy Vistula. Producent i dystrybutor odzieży jest bardzo zadowolony z efektów tej współpracy. Chcemy jednak przypomnieć, że nie zawsze wynajęcie celebryty wychodzi giełdowym spółkom na zdrowie.

W połowie marca 2016 roku świat marketingu i reklamy obiegła lotem błyskawicy informacja o tym, że piłkarz Bayernu Monachium Robert Lewandowski będzie reklamował garnitury firmy Vistula. Jak się okazuje, to był dobry ruch ze strony zarządu Vistuli, aby sięgnąć po gwiazdę polskiej piłki. Robert Lewandowski nie tylko ma nosa w polu karnym, ale i świetnie wygląda pod krawatem.

Robert Lewandowski (Vistula, 2016 do teraz)

Jakie są efekty biznesowe współpracy Roberta Lewandowskiego z Vistulą? Co najmniej dobre. Przychody grupy Vistula w 2016 roku były wyższe o 16,4 proc., niż w 2015. Sprzedaż w segmencie odzieżowym urosła o 20 proc., do 334,1 mln zł.

„W segmencie odzieżowym wydarzeniem marketingowym była kampania promocyjna z Robertem Lewandowskim oraz partnerstwo z reprezentacją narodową w piłce nożnej, które szczególnie podczas Euro 2016 przyczyniło się do istotnego wzmocnienia wizerunku marki Vistula. Owocem tych działań był wzrost odwiedzalności naszych salonów, co przełożyło się na rekordowy wzrost sprzedaży, a dynamika wzrostu zysku operacyjnego salonów Vistuli przekroczyła 22 proc.” – twierdzi zarząd spółki Vistula w liście do akcjonariuszy.

Warto przypomnieć sobie pierwszą bodajże reklamę z Robertem Lewandowskim. Dobra produkcja, nas zachęca do choćby przymiarki w salonie Vistuli, a was?

Wydaje się, że rynek jest całkiem zadowolony z tego, jak funkcjonuje biznes Vistuli. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość spółki poszła w górę o 18 proc.

Wykres 1. Notowania spółki Vistula – 12 miesięcy

Źródło: Strefa Inwestorów

Chcemy jednak przypomnieć, że spółki giełdowe nie zawsze wychodzą dobrze na współpracy z celebrytami. Często też trudno wymiernie ocenić, jakie efekty przynosi taka współpraca. Wzrost rozpoznawalności marki, który oczywiście można zmierzyć, nie zawsze przekłada się na większą sprzedaż produktów i usług...

Pierce Brosnan (Vistula, 2007)

To nie jest pierwszy romans Vistuli z celebrytami. Firma zatrudniała już kiedyś męską gwiazdę. W 2007 roku rozpoczęła współpracę z Piercem Brosnanem, jednym z odtwórców roli Jamesa Bonda. Tamten też się świetnie prezentował w gajerach:

Jaki był efekt tej współpracy? Trudno go ocenić jednoznacznie, ale fakt jest taki, że skumulowane przychody Vistuli od połowy 2006 roku do połowy 2007 roku – gdy Brosnan jeszcze nie reklamował jej produktów – wyniosły 305 mln zł, tymczasem w trakcie 12 miesięcy po rozpoczęciu współpracy z „Bondem” sięgnęły 423 mln zł (wzrost o 38,7 proc.).

Claudia Shiffer (Monnari, 2007)

Vistula nie była jedyną spółką odzieżową, która sięgnęła 10 lat temu po ładne, znane buzie. Inną była firma Monnari, która w lutym 2007 roku wynajęła top modelkę Claudię Shiffer. Efekt? W 2006 roku przychody Monnari wyniosły 91,6 mln zł, a w 2007 już 151,6 mln zł (wzrost o 65 proc.).

Claudia Shiffer (Monnari, 2007)
Claudia Shiffer (Monnari, 2007)

Agnieszka Radwańska (Amica, 2012 do teraz)

Od kilku lat twarzą produktów AGD firmy Amica jest tenisistka Agnieszka Radwańska. Nie wiemy, ile w tym zasługi sportsmenki, ale odkąd reklamuje blendery, zmywarki i inne takie urządzenia, trwa nieprzerwanie hossa na akcjach Amiki. W trakcie ostatnich 5 lat walor podrożał o 340 proc.!

Bruce Willis (Belvedere, 2009)

Twardzi mężczyźni lubią alkohol. Bruce Willis jest twardym mężczyzną, a przynajmniej za takiego uchodzi m.in. dzięki rolom w filmach akcji, takich jak „Die Hard” („Szklana pułapka”). Zatrudnijmy go więc do reklamy polskiej wódki! – zapewne tak mniej więcej wyglądał tok myślenia osób kierujących spółką Belvedere.

Co ciekawe, Willis został nawet udziałowcem Belvedere. I w krótkim terminie pomógł spółce m.in. zwiększyć znacząco sprzedaż wódki „Sobieski” na amerykańskim rynku. Belvedere chwaliło się, że w 2009 r. ta wódka była jedną z najpopularniejszych w USA i jej sprzedaż sięgnęła 580 tys. dziewięciolitrowych kartonów, wobec 255 tys. w 2008 roku (wzrost o 127 proc.).

Bruce Willis (Belvedere, 2009)
Bruce Willis (Belvedere, 2009)

Potem jednak przyszedł ciężki czas dla Belvedere, kłótnie o pieniądze z Willisem, zmiana nazwy na Marie Brizzard... Obecnie walor jest 76 proc. poniżej ceny z dnia debiutu.

Ewa Minge (Esotiq&Henderson, 2011 do teraz)

W 2011 roku spółka Esotiq&Henderson rozpoczęła współpracę - na wielu polach, nie tylko tym marketingowym – z Ewą Minge, projektantką i celebrytką. I to z pewnością jest ten z przykładów świadczący o tym, że nie zawsze taka kooperacja popłaca. Kurs spółki znajduje się 65 proc. poniżej ceny z dnia debiutu.

W ostatnim czasie sporo się dzieje w spółce E&H. Na jesieni 2016 roku podpisała ona umowę z e-obuwie.pl na wprowadzenie na rynek w 2017 roku serii butów sygnowanych marką Eva Minge.

Ewa Minge (Esotiq&Henderson, 2011 do teraz)
Ewa Minge (Esotiq&Henderson, 2011 do teraz)

W lutym tego roku akcjonariusze upoważnili zarząd spółki do wydzielenia z niej aktywów modowych: firmy Femestage Eva Minge i Eva Minge Design mają trafić do spółki EMG, która ma niedługo zadebiutować na NewConnect.

Mads Mikkelsen (XTB, 2016 do teraz)

W kwietniu 2016 roku firma brokerska XTB sięgnęła po duńskiego aktora Madsa Mikkelsena. Jego kamienna twarz świetnie wpisuje się w nową kampanię marketingową XTB, która polega głównie na szkoleniu i edukowaniu inwestorów – tak, by podobnie jak Mikkelsen zachowywali zawsze spokój, niezależnie od tego, co dzieje się na rynku. Mikkelsen na razie jednak nie przynosi szczęścia XTB, bo zysk brokera w ubiegłym roku spadł o jedną trzecią...

John Cleese (BZ WBK, 2008)

A teraz coś z zupełnie innej beczki…

Reklamy wizerunkowe. Trudno ocenić ich efekt, tak jak już pisaliśmy. Ale nie ulega wątpliwości, że pewne pozytywne efekty przynoszą. Tak jak i nie ulega wątpliwości, że reklamy kredytów BZ WBK z Johnem Cleesem, byłym członkiem Latajacego Cyrku Monty Phytona, przeszły do historii polskiego rynku reklamy. I są klasą samą w sobie, polecamy całą serię:

Zresztą, BZ WBK w ostatnich latach zafundował nam całą serię reklam wizerunkowych z celebrytami. A to Kevin Spacey, a to Danny de Vito, a to Chuck Norris...

Marek Kondrat (ING Bank Śląski, 1998 do teraz)

Oto przykład, że współpraca celebryty z firmą może być naprawdę długoterminowa. Konkurent BZ WBK, ING Bank Śląski, od 1998 roku korzysta z usług Marka Kondrata i przekonuje, że aktor ma duży wpływ na to, iż klienci zauważają i zapamiętują reklamy lokat czy kredytów.

Generalnie reklamy ING są dosyć zachowawcze, ale zdarzają się perełki, jak ta:

Magdalena Różczka (Braster, 2016 do teraz)

Na koniec ciekawostka, z której tak naprawdę jeszcze nie wiadomo, co wyniknie. Od jesieni 2016 roku twarzą urządzenia firmy Braster, które służy do wykrywania raka piersi w warunkach domowych, jest polska aktora Magdalena Różczka.

Magdalena Różczka (Braster, 2016 do teraz)
Magdalena Różczka (Braster, 2016 do teraz)

W ciągu pierwszych 3 miesięcy obecności Braster Tester na rynku sprzedanych zostało blisko 2000 urządzeń oraz prawie 500 usług w formie abonamentu. Niedawno spółka Braster poinformowała, że w II kwartale tego roku chce przeprowadzić emisję akcji i pozyskać do 70 mln zł na rozwój poza granicami Polski.

A wam, które reklamy spółek giełdowych zapadły w pamięci, dajcie znać?

Zobacz także: Łza się w oku kręci. Oto 7 reklam telewizyjnych OFE z 1999 roku

Udostępnij