Martwiłem się o CI Games, ale po ostatnich doniesieniach o Sniper Ghost Warrior 3 zaczynam być spokojny o premierę tej produkcji
CI Games to w tej chwili jedna z tańszych spółek produkujących gry, notowanych na GPW. Kurs akcji warszawskiego dewelopera gier od pół roku stoi bokiem i nie uczestniczy w trwającej równolegle na innych spółkach gamingowych hossie. Powodem jest zbliżająca się premiera gry Sniper Ghost Warrior 3, która budzi wśród inwestorów sporą niepewność.
Oczekiwania co do sprzedaży Sniper Ghost Warrior 3
Zamęt w szeregach inwestorów wprowadziły chłodne oceny zamkniętej bety SGW3. Powiedzmy jednak sobie szczerze, wszystkie bety są chłodno przyjmowane i po to się je zazwyczaj robi. Lepsze jest chłodne przyjęcie bety niż nowej gry.
Myślę, że chłodne przyjęcie bety CI Games wyjdzie spółce i premierze Sniper Ghost Warrior 3 na dobre, bo oczekiwania co do sprzedaży gry nie są wygórowane.
W tej chwili oczekuję, że CI Games sprzeda 1,8 mln sztuk gry Sniper Ghost Warrior 3 w 2017 r. Przy czym nie wszystkie kopie muszą być sprzedane w początkowej cenie. Jest szansa, że polski Sniper wypadnie dużo lepiej niż Sniper Elite 4, bo tak było w przeszłości
To nie są wygórowane liczby, zważywszy, że Sniper Ghost Warrior 2, który był niezbyt udaną produkcją, sprzedał się w liczbie 1,5 mln sztuk w pierwszym roku. Trzecia część będzie na pewno lepsza i to nie jest moje zdanie tylko wiem to z rozmów z dziennikarzami branży gamingowej oraz Yutuberami gamingowymi.
Warto przypomnieć, zwłaszcza tym, którzy tego nie pamiętają, że w 2013 roku CI Games wygenerował 107 mln zł przychodu, głównie na sprzedaży drugiej części Snipera, a potem dołożył jeszcze 109 mln zł przychodu w 2014 roku! Znajdźcie mi inną spółkę gamingową z GPW, oprócz CD PROJEKT, która ma takie przychody. Oszczędzę wam czasu, nie ma takiej spółki, najbliżej jest 11 bit studios, które w 2016 roku wygenerowało 27 mln zł przychodu. To pokazuje najlepiej, że oczekiwania, co do CI Games są bardzo stonowane, jak na rozgrzaną branże gamingową.
3 powody dlaczego Sniper Ghost Warrior 3 przebije oczekiwania analityków
Prezes CI Games Marek Tymiński nie chce komentować planów sprzedażowych odnośnie Sniper Ghost Warrior 3, ani kosztów, jakie ponieśli na stworzenie produkcji. Deklaruje, że zarząd nie chce pobudzać oczekiwań rynku. Niemniej jednak istnieje sporo argumentów przemawiających za tym, że najnowsza produkcja CI Games może przebić oczekiwania analityków, zarówno pod względem liczby sprzedanych sztuk jak i wygenerowanej marży na sprzedaży.
Powód 1: Rok 2017 to nie rok 2013
Sniper Ghost Warrior miał ostatni raz swoją premierę w 2013 roku, kiedy jeszcze branża gamingowa nie świętowała takich tryumfów jak teraz. Dlaczego? Bo zupełnie inaczej wyglądała dystrybucja produktów. Kiedyś trzeba było pakować te wszystkie pudełka z grami, wysyłać je i rozwozić po sklepach, co drastycznie obniżało marże i dostęp do klientów. Dzisiaj, coraz większe znaczenie ma dystrybucja cyfrowa, czyli Steam, GOG, Xbox i PlayStation. We wszystkich tych miejscach Sniper Ghost Warrior 3 będzie miał premierę oczywiście jednocześnie. Plusem dla CI Games jest ich siła w klasycznej dystrybucji i tutaj mogą moim zdaniem zyskać jeszcze więcej. Spółka umie sprzedawać fizyczne nośniki gier, czego nowe spółki gamingowe z GPW nie miały okazji się nauczyć, bo w czasach, gdy robił to CI Games nie oferowały jeszcze gier na całym świecie.
Powód 2: Sukces Sniper Elite 4
Według różnych szacunków, bo oficjalnych danych nie ma, gra Sniper Elite 4, która miała premierę w lutym 2017, dotychczas sprzedała się w liczbie 0,9 mln sztuk. Sporo, bo gra nie jest zrealizowana z takim rozmachem jak produkcja CI Games. Nie ma w niej chociażby otwartego świata i tylu godzin rozgrywki. W mojej ocenia gra ma też dużo mniej atrakcyjną fabułę niż Sniper Ghost Warrior 3, bo dotyczy drugiej wojny światowej. Taki wynik sprzedaży pokazuje, że potencjał w tym segmencie jest dość duży. Widać, że Sniper Elite 4 budzi mniejsze zainteresowanie niż SGW3, chociażby po statystykach w social mediach czy na Youtube. To dobry znak dla jeszcze lepiej dopracowanej produkcji spółki z GPW.
Powód 3: Dynamiczna kampania promocyjna
![]()
Według obiektywnych algorytmów serwisu GameSpot, rośnie zainteresowanie grą Sniper Ghost Warrior 3. Trzy tygodnie przed premierą polska produkcja znalazła się na 10 miejscu najbardziej wyczekiwanych gier 2017 roku. Przy czym konkurencja jest duża, a nawet bardzo duża, bo w rankingu przed SGW3 są Battlefield, Resident Evil, Watch Dogs czy Dragon Ball.
Z tego punktu widzenia to niezły wynik i efekt zaplanowanej kampanii marketingowej, która już trwa. Ostatnio pojawiły się mocne trailery gry, które cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Story trailer Sniper Ghost Warrior 3 zaliczył w niecałe 3 tygodnie 200 tys. wyświetleń. Żaden trailer Sniper Elite 4 nawet nie zbliżył się do takiej wartości, w tak krótkim czasie. CI Games ma zaplanowaną globalną kampanię promocyjną gry w kilku wersjach językowych. Jednocześnie gra zostanie udostępniona na PC, XBOX i PlayStation. Szerokość i dostępność tej produkcji będzie na pewno sprzyjać wynikom.
Powód 4: Smaczki dla graczy
CI Games nie zapomniał o tym, że to właśnie dla graczy, a nie inwestorów giełdowych powstała gra Sniper Ghost Warrior 3. Przy okazji tworzenia i promowania gry zaplanował więc kilka smaczków dla graczy.
Przykładowo polski dubing do gry zrealizował znany z głównej roli w Pitbulu Piotr Stramowski.
CI Games nawiązał też współpracę z Fundacją GROM i zaplanował szereg wspólnych akcji marketingowych przy okazji promocji Sniper Ghost Warrior 3 w Polsce. Zakładam, że to wszystko przyniesie efekty. Z ciekawostek jakich się dowiedziałem jak ostatnio byłem na pokazie gry, to w amerykańskiej wersji gry dostępna będzie broń najsłynniejszego w historii snajpera Navy SEALs Chrisa Kylego, na którą CI Games zdobył licencję.
Inwestorów takie rzeczy mogą bawić, ale dopracowanie produktu i „smaczki” dla graczy mają kluczowe znaczenie w ostatecznym komercyjnym sukcesie gry.
Największym znakiem zapytania nowa strategia CI Games
O ile o premierę Sniper Ghost Warrior 3 jestem spokojny, to dużo ważniejszym pytaniem jest co dalej i tutaj pojawiają się największe znaki zapytania. W rozmowie ze Strefą Inwestorów prezes spółki Marek Tymiński zapowiedział, że po premierze Sniper Ghost Warrior 3, spółka przedstawi nową strategię. To będzie moim zdaniem kluczowa sprawa, jeśli chodzi o przyszłość notowań spółki. W swoim portfolio CI Games posiada przecież jeszcze jeden rozpoznawalny tytuł z dużym potencjałem komercyjnym, czyli grę Lord of The Fallen. W jaki sposób spółka planuje budować wartość dla akcjonariuszy i czy wyciągnęła wnioski z przeszłości? Czy uda się zaprezentować perspektywę wzrostu i dalszej poprawy wyników? Moim zdaniem w długim terminie to będzie dużo ważniejsze, niż zaplanowana w kwietniu premiera Snipera Ghost Warrior 3. O nią jestem coraz bardziej spokojny.
