Debiut Sescom na GPW i co dalej? – jakie plany na przyszłość ma spółka | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
27 mar 2018, 13:46

Debiut Sescom na GPW i co dalej? – jakie plany na przyszłość ma spółka

Na pierwszy debiut w tym roku musieliśmy poczekać aż trzy miesiące. Sescom, dostawca rozwiązań dla sieci handlowych przeszedł w marcu z NewConnect na rynek główny GPW. Przy okazji debiutu spółka przedstawiła też strategię do 2020 r. – ekspansja zagraniczna, innowacje, akwizycje. Jak zamierza zrealizować przyjęte cele oraz czym właściwie zajmuje się Sescom?

Trudno dostępna nisza facility management

Sescom funkcjonuje w obszarze facility management. Pod tym skomplikowanym pojęciem kryją się usługi zarządzania infrastrukturą budynków. Spółka obsługuje przede wszystkim sieci handlowe, sklepy, ale też placówki sieci telefonicznych, banków i stacji benzynowych.

Klientami Sescom są więc bardzo duże sieci handlowe takie jak LPP, Rossmann, CCC, RTV Euro AGD i wiele innych. Obecnie spółka obsługuje 150 klientów i 34 tys. placówek handlowych.

Ilustracja 1. Portfolio wybranych klientów Sescom

Klienci

- Zaczynamy współpracę już na etapie powstawania obiektu, wykonujemy prace wykończeniowe, montujemy niezbędne systemy, oświetlenie, ale też dbamy o stronę informatyczną. Duży nacisk kładziemy na efektywność energetyczną i niezawodność całej infrastruktury – tłumaczy prezes zarządu Sescom, Sławomir Halbryt.

Na tym nie kończy się współpraca z klientem. Model biznesowy Sescom polega na świadczeniu usług przez cały cykl życia placówki handlowej. Spółka dba o ich estetykę, czystość, odpowiednie oświetlenie, sprawność działania wszystkich systemów na co dzień.

- Witryny sklepów zmieniane są co sezon wraz ze zmianą kolekcji. Co więcej, galerie handlowe wymuszają na sieciach handlowych, by uatrakcyjniały swoje sklepy co pięć lat. My pomagamy przy remontach, rewitalizacji, zmianach wystroju, czy też likwidacji – dodaje Sławomir Halbryt.

Sescom specjalizuje się w wąskim segmencie facility management, w którym konkurencja jest dużo mniejsza.

- Nisza, w której działamy charakteryzuje się dużą barierą wejścia, która wynika ze zdolności zarządczych. Obsługa kilkuset, a nawet kilku tysięcy salonów tylko jednej marki, wymaga dużej zdolności do koordynacji prac. Nasza wąska specjalizacja to jednocześnie ogromna szansa rozwoju – mówi prezes.

Zobacz także: Sescom zadebiutował na GPW

Strategia rozwoju do 2020 r.: ekspansja zagraniczna, innowacje i akwizycje

Sescom działa na rynku od 10 lat. W tym czasie bardzo szybko zwiększył skalę działalności. W ostatnim roku jego przychody wzrosły o 36,6% osiągając 96 mln zł, zaś zysk netto wzrósł do 5,2 mln zł czyli o 17.8% więcej w porównaniu do poprzedniego roku obrotowego.

Ilustracja 2. Wybrane dane finansowe Sescom za rok obrotowy 2016/2017

wyniki finansowe

Jednocześnie spółka zredukowała o jedną trzecią zadłużenie i znacznie poprawiła przepływy finansowe. Tym samym ma możliwości finansowe na realizację trzech głównych kierunków strategii na najbliższe lata:

Zobacz także: Sescom liczy na zdecydowane przekroczenie 100 mln zł przychodów w 2017/2018

1. Ekspansja na cały świat

Pięć lat temu spółka wyszła za granicę i rozpoczęła świadczenie usług w Czechach. Teraz jest obecna w niemal całej europie.

- Zawsze na nowy rynek wchodzimy wraz z naszymi klientami. Sieci handlowe, z którymi współpracujemy w kraju same pomagają nam w ekspansji. Zapraszają nas, byśmy zajęli się ich sklepami za granicą. W najbliższych 3 latach spodziewamy się objąć stałą obsługą całą Europę – mówi Sławomir Halbryt.

Spółka zakłada też gotowość do świadczenia usług na innych kontynentach do 2020 r. W szczególności w zainteresowaniu zarządu są Azja, Afryka i Ameryka Północna.

Ilustracja 3. Rynki zagraniczne, na których działa Sescom

Rynki zagraniczne

2. Innowacje

Sescom zamierza wspierać klientów w procesie transformacji digitalowej, integrować usługi w zakresie doradztwa i utrzymania technicznego nowych technologii.

- Forma sprzedaży stale się zmienia. My się dostosowujemy. Salony sprzedaży stają się coraz częściej oknami wystawowymi. Mniejszy nacisk kładzie się na sprzedaż, a większy na estetykę, prezentację oferty, spersonalizowane podpowiedzi, wspieranie i budowanie długoterminowej lojalności klientów – tłumaczy prezes.

Spółka już dostarcza rozwiązania informatyczne do placówek handlowych. Zamierza dalej rozwijać swoją ofertę w tym kierunku. Posiada własny zespół IT, ale też prowadzi rozeznanie wśród start-upów, które oferują ciekawe rozwiązania wspierające sprzedaż w salonach.

3. Akwizycje

Sescom rozwija się organicznie, lecz nie wyklucza też przejęć w różnych obszarach powiązanych z jej podstawową działalnością. Zarząd nie podał konkretnych celi akwizycyjnych. Spółka liczy na synergie kosztowe i wyższą efektywność operacyjną. Wspomniane wyżej rozszerzenie portfolio usług informatycznych także może wiązać się z przejęciami spółek i start-upów nowoczesnych technologi.

Podsumowując, niedawny debiutant na GPW z sektora facility management, Sescom, zamierza rozwiać się organicznie i przez akwizycje. W planach na najbliższe lata spółka zawarła zwiększanie oferty dla dotychczasowych klientów poprzez dostarczanie im wsparcia w procesie transformacji cyfrowej. Ponadto zamierza rozszerzać działalność na rynki europejskie oraz na inne kontynenty.

Zobacz także: Sescom przyjął politykę dywidendy, chce wypłacać do 30% jedn. zysku netto

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.