Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Trendy w technologii i gospodarce, które kształtują współczesną rzeczywistość i wpływają na spółki i ich wyceny na giełdzie

Udostępnij

Nowe technologie kwitną, social media sprawują rząd dusz, nadchodzi metaverse – oto najważniejsze trendy mijającego roku.

Wraz z końcem roku warto o swego rodzaju podsumowanie. Co ważnego działo się na świecie w 2021 roku? Jakie trendy były widoczne? Najważniejsze trendy kształtujące współczesną rzeczywistość przez cały rok obserwuje firma inwestycyjna Robeco i właśnie opublikowała raport zbiorczy na ten temat. Zajrzeliśmy do niego i wybraliśmy najbardziej smakowite kawałki.

Wzrost stopy oszczędności

„Konsumenci na całym świecie zgromadzili 5,4 bln USD oszczędności od początku pandemii koronawirusa. Według danych OECD, średnia stopa oszczędności wzrosła ponad dwukrotnie w 2020 r., np. z 7% do 19% w Wielkiej Brytanii i z 8% do 16% w USA. Efekt? Wspomagana szczepieniami konsumpcja przyspiesza.”

Stopa oszczędności

Stopa oszczędności

Gaming: segment konsol ma się dobrze

„W ostatnich kwartałach Sony, Nintendo i Microsoft wypuściły nową generację konsol z wyższymi prędkościami przetwarzania rozdzielczość grafiki, tak jak ma to miejsce co kilka lat. Sprzedaż gier na konsole wciąż kwitnie, w 2020 roku urosła o 27,6% do 54 mld USD”.

Sprzedaż konsol Sony PlayStation (mln sztuk rocznie)

Sprzedaż konsol Sony PlayStation
 

Udział e-handlu w handlu ogółem nieco spada

„Przed pandemią udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej w USA rósł liniowo. Dzięki pandemii sprzedaż przez internet przyspieszyła, w 2Q20 wzrosła o 44% r/r, osiągając 15,7% całkowitej sprzedaży, wobec 10,5% w 2Q19. Wraz z pojawieniem się szczepionek sprzedaż e-commerce zaczęła zwalniać, a obecnie wedle US Census Bureau stanowi 13% sprzedaży detalicznej ogółem.”

Sprzedaż e-commerce w USA (mln USD) i udział w sprzedaży ogółem
Sprzedaż e-commerce w USA
 

Widzowie uciekają od TV w stronę Netflixa i YouTube

„Użytkownicy YouTube oglądają miliard godzin wideo dziennie, podczas gdy widzowie Netflix 400 milionów godzin. Następuje przejście widzów od tradycyjnej telewizji w kierunku internetu. Problemem Netflixa jest to, że jest to medium, gdzie reklamodawcy mają utrudniony dostęp do publiczności. Zupełnie inaczej jest w przypadku YouTube, i w IV kwartale 2020 r. przychody tego serwisu z reklam przyćmiły subskrypcję Netflix po raz pierwszy w historii”.

Przychody Netflix i YouTube w ujęciu kwartalnym (mld USD)
Przychody Netflix i YouTube
 

Nadeszła era podcastów

„Według firmy badawczej Chartable, prawie 900 000 nowych podcastów powstało w 2020 r., w porównaniu do nieco ponad 300 000 w 2019 r. Istnieją prognozy mówiące, że przychody podcastów z reklam urosną o 60% r/r w 2021 r., do USD 1,35 mld USD. Przyspieszenie w branży podcastów potwierdza tezę Chrisa Andersona z książki The Long Tail: że internet daje szansę dla każdej niszy.”

Liczba uruchomionych podcastów
Liczba uruchomionych podcastów
 

Amerykanie mają coraz mniejsze zaufanie do dużych firm

„38% Amerykanów ma bardzo małe zaufanie do dużego biznesu. Od 2007 roku doszło więc do zmiany nastawienia, bo przed kryzysem finansowym odsetek osób nie ufających wielkiemu biznesowi był w trendzie spadkowym. Z drugiej strony, Amerykanie kochają small biznes - 70% respondentów stwierdziło, że ma do niego duże lub całkiem spore zaufanie”.

Odsetek Amerykanów okazujących duże zaufanie lub nieufność w stosunku do wielkiego biznesu
zaufanie amerykanów wobec wielkiego biznesu
 

Media społecznościowe sprawują rząd dusz

„Około połowa dorosłych Amerykanów otrzymuje wiadomości przez media społecznościowe przynajmniej raz dziennie, najczęściej przez Facebooka. Najwięcej wiadomości przedostaje się przez Twittera, ale najpowszechniej używanym medium jest YouTube”.

Konsumpcja social mediów w USA
 

Konsumpcja social mediów w USA
 

Nadchodzi metaverse

„Od dawna słychać lament nad brakiem doniosłych innowacji w Dolinie Krzemowej. Inwestor Peter Thiel powiedział kiedyś z żalem: Chcieliśmy latających samochodów, mamy 140 znaków do wykorzystania. Jednak nic na to nie poradzimy, że następuje szybki rozwój technologii wirtualnej – metaverse. Widać to po popularności gry Fortnite czy NFT. Światy wirtualne nabierają rozmachu, a przyczyniła się do tego pandemia.”

Liczba wyszukań w Google słowa „metaverse”
Liczba wyszukań w Google słowa „metaverse”
 

Coraz więcej cyfrowych nomadów

„Miliony ludzi zostały zmuszone do pracy z domu w celu powstrzymania pandemii. Rosnąca grupa osób dobrowolnie podejmuje pracę z domu. Dzięki internetowi cyfrowi nomadzi mogą pracować w pełni zdalnie, jedni z Bali, inni z Wysp Owczych. Cyfrowe technologie znów umożliwiają prowadzenie koczownictwa”.

Liczba członków forum digitalnomad w serwisie Reddit
Liczba członków forum digitalnomad
 

Oprogramowanie zjada świat

„Marc Andreessen powiedział kiedyś, że oprogramowanie zjada świat. I miał rację. Cyfryzacja jest największym globalnym trendem, a by ona przebiegała, potrzebny jest software. Po pęknięciu bańki internetowej, producenci oprogramowania dojrzeli i rozpoczęli dizrupcję na wielką skalę.”

Wartość akcji spółek produkujących software
Wartość akcji spółek produkujących software
 

Coraz więcej jednorożców

„W II kw. 2021 narodziła się rekordowa liczba 136 jednorożców. Chodzi o firmy, których wartość rynkowa przekracza 1 mld USD. Wyceny są podnoszone z jednej strony przez falę kapitału, która krąży po rynkach finansowych, a z drugiej przez rosnący popyt na cyfrowe dobra i usługi, który został wzmocniony przez pandemię.”

Liczba narodzin jednorożców w skali globu
Liczba narodzin jednorożców
 

Venture capital ochoczo finansuje start-upy

„Mimo obaw, że globalne korporacje mogą zdusić konkurencję i innowacyjność, finansowanie venture dla startupów nigdy nie był silniejsze. W 3Q21 finansowanie venture capital wzrosło o 105% r/r, do rekordowych 158,2 mld USD, według CB Insights.”

Wartość inwestycji venture capital w skali globu (mld USD)
Wartość inwestycji venture capital
 

Zaskoczenie wynikami staje się regułą

„Analitycy mają tendencję do niedoceniania firm, jeśli chodzi o tempo wzrostu zarobków. W 2020 roku wyniki spółek z S&P500 bardzo często zaskakiwały, średnio w 20% przypadków, w porównaniu z 4% w 2019 r. Generalnie panuje tendencja do przeceniania efektu technologii w krótkim okresie i nie doceniania na dłuższą metę.”

Odsetek zaskoczeń podczas prezentacji wynikowych spółek z S&P500
Odsetek zaskoczeń podczas prezentacji wynikowych
 

Źródło wszystkich grafik: Robeco

Zobacz także: Apple wkrótce wejdzie w rynek VR, AR i go zdominuje, a to da nowe paliwo do wzrostu akcji - uważają analitycy

Udostępnij

Tagi