Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

"Będziemy pierwszą VR-ową spółką na giełdzie. Działamy na dużo dynamiczniej rosnącym rynku" - relacja z czatu z Zarządem Carbon Studio

Udostępnij

W piątek, 17 maja 2019 r. odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Zarządu Carbon Studio, prezesem Błażejem Szaflikiem oraz z członkami zarządu Karoliną Koszutą i Aleksandrem Cabanem. Rozmawialiśmy przede wszystkim o emisji akcji i jej celach oraz o nadchodzącym debiucie na rynku NewConnect. Inwestorzy zadawali również pytania o aktualną sytuację finansową spółki oraz rozwój rynku VR. W dyskusji wzięło udział blisko 500 inwestorów, a Zarząd spółki odpowiedział na ponad 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat z zarządem Carbon Studio, prezesem Błażejem Szaflikiem oraz z członkami zarządu Karoliną Koszutą i Aleksandrem Cabanem. Rozmawiać będziemy o planowanym debiucie na NewConnect, strategii spółki oraz perspektywach branży VR.

 

Spotkanie rozpocznie się w piątek, 17 maja 2019 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Dzień dobry,
Witamy wszystkich uczestników czatu – zachęcamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
bioly

Jakie ilości gier sprzedaliście do tej pory?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Flagowy tytuł The Wizards plus The Wizards Trials of Meliora sprzedała się w liczbie ok. 60 tys. kopii, z czego ok. 45 tys. To The Wizards. Alice VR – 13 tys. Kopii. Warto nadmienić, że premiera The Wizards na największym rynku – PS VR – rozpoczęła się dwa miesiące temu. Za chwilę uruchamiamy kolejny kanał sprzedaży - tytuł trafi na nowe gogle VR - uważamy, że będzie to wielkie wydarzenie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakim terminie przewidujecie debiut na NewConnect? Niestety, ostatnio trzeba było bardzo długo czekać od momentu emisji...

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

W niektórych przypadkach ten proces był wydłużony ze względu na brak przychodów spółek, dlatego giełda zwlekała z dopuszczeniem do czasu pojawienia się przychodów, czyli premiery gry. U nas nie ma tego problemu, spodziewamy się, że w naszym przypadku ten proces będzie trwał znacznie krócej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy aktualni akcjonariusze będą mieli lockup na akcje, na jak długo?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Zarząd zobowiązał się objąć swoje akcje (67,3 proc.) lock-upem na 12 miesięcy od dnia debiutu spółki na NewConnect.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W porównaniu do całej branży rozrywkowej, VR wciąż jest stosunkowo niewielkim rynkiem. Jaki to jest konkretnie teraz udział i jakie są prognozy dla tego rynku? Krótko mówiąc, czy jeśli będziemy inwestować, to na wzrostowym rynku?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Rynek VR rośnie zdecydowanie szybciej niż rynek klasyczny. Rok 2018 był bardzo pozytywny jeżeli chodzi o liczbę sprzedanych zestawów gogli VR. Z nieoficjalnych danych wiadomo, że Oculus Go (gogle bezprzewodowe firmy Facebook wydane w maju 2018 roku) przekroczyły milion sprzedanych sztuk na przełomie roku. Natomiast firma Sony poinformowała, że w ostatnim kwartale 2018 roku sprzedała 700 000 sztuk PlayStation VR. Obecna liczba sprzętu VR na rynku to około 10 mln urządzeń i rośnie w coraz szybszym tempie. Zeszłoroczna sprzedaż urządzeń była rekordowa. Odpowiadając na pytanie, inwestycja w Carbon Studio to zdecydowanie inwestycja w rynek wzrostowy.

Obrazek użytkownika Anonim
gracz

Jakiego rzędu przychodów można się spodziewać ze sprzedaży w 2019-2020 roku gry VR? Małe kilka milionów?, czy więcej

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Chcielibyśmy podtrzymać dynamikę wzrostu przychodów na poziomie ok. 2-krotności z roku poprzedniego.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kto jest obecnie największą konkurencją Carbona? Kto w Polsce, a kto globalnie?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Na świecie jest obecnie kilka wyróżniających się spółek, do których zaliczamy się także my. Jesteśmy pionierami na tym rynku i pracujemy na jego wspólny sukces. Przykładowo Beat Saber, który w ciągu roku zarobił 20 mln USD legitymizował tym rynek VR, tak jak Angry Birds zrobił z rynkiem mobilnym, w pierwszym roku uzyskując wynik 6 mln USD, co także było świetnym rezultatem.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Witam, interesuje mnie historia wyceny spolki w kolejnych rundach finansowania a takze co istotnego wydarzylo sie od ostatniej rundy co zdaniem zarzadu uzasadnia wycene w tej ofercie.

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Pod koniec 2016 roku umówiliśmy się z inwestorami na finansowanie naszej działalności. Był to moment startu rynku VR, wszystkie najważniejsze gogle miały swoją premierę, ale panowała jeszcze wtedy duża niepewność co do rozwoju rynku. Na tamten moment mieliśmy nasz pierwszy tytuł - Alice VR i parę tysięcy sprzedanych sztuk. Już na tamtym etapie inwestorzy nam zaufali, więc na koniec 2017 roku, kiedy dostaliśmy informację o przyznaniu dofinansowania w ramach programu GameINN, zwróciliśmy się do osób, które zaufały nam wcześniej. Wycena w drugiej rundzie była ustalana przed premierą i dużym sukcesem The Wizards. Dziś jesteśmy już uznaną marką na świecie w segmencie VRowym, a nasze umiejętności zostały potwierdzone zarówno liczbami sprzedaży jak i bardzo pozytywnymi opiniami graczy.

Obrazek użytkownika Anonim
gracz

Czy mógłby Pan przybliżyć nieco pierwszy cel emisji, tj. Produkcja nowej gry z gatunku VR Fantasy?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Produkcja nowej gry z gatunku VR Fantasy to najważniejszy cel emisji. Jesteśmy na etapie zaawansowanych rozmów ze znaną marką fantasy. Jesteśmy podekscytowani, że po zdobyciu wielu cennych doświadczeń z The Wizards, będziemy mogli zabrać graczy w jeszcze ciekawszy, pełen magii, potworów i interesujących VRowych interakcji świat. Wsparcie jakim obdarzyli nas gracze (wyrażone w bardzo pozytywnych ocenach, a przede wszystkim w zakupionych kopiach gry) pozwoliło nam na dopracowanie wielu pomysłów, które chodziły nam po głowie. Każdy z aspektów, które gracze mogli poznać w naszych poprzednich grach, zostanie znacząco rozbudowany i udoskonalony. Dzięki rozwojowi technologii mamy też większe możliwości w kreowaniu nowych światów i rozwiązań. Nasza gra ukaże się na przełomie 2020 i 2021 roku na wszystkich głównych platformach VRowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaka jest obecna wycena spółki?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Wycena spółki w procesie IPO to ok. 27 mln zł pre-money czyli niespełna 30 mln zł po emisji.

Obrazek użytkownika Anonim
marcin

W jakie gry zarząd spółki prywatnie grywa?;)

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Ostatnie miesiące były dla nas czasem intensywnej pracy, więc nie starczyło nam czasu na gry :) Natomiast ostatnie tytuły, które nas zainteresowały to: God of War oraz What Remains of Edith Finch.

Obrazek użytkownika Anonim
mario

Jakie są przychody i zyski spółki za 2018 r?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Rok 2018 zakończyliśmy przychodami na poziomie 879 228 zł i zyskiem w wysokości 339 740 zł. Pojawia się dużo pytań o dane finansowe, plany wydawnicze i otoczenie rynkowe. Wszystkie te informacje znajdują się w materiałach dostępnych na stronie: https://carbonstudio.pl/ipo/ (link is external)

Obrazek użytkownika Anonim
gość

A tak w dwóch słowach: co Was wyróżnia w porównaniu do innych spółek gamingowych, których mamy ostatnio wysyp.

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Przede wszystkim będziemy pierwszą VR-ową spółką na giełdzie. Działamy na dużo dynamiczniej rosnącym rynku, na którym istnieje kompetencyjna bariera wejścia. W związku z tym konkurencja jest ograniczona i szybko się nie wzrośnie. Tytuły takie jak Beat Saber i Superhot udowodniły, że gier VR-owych można sprzedać dużo więcej niż w segmencie klasycznym.

Obrazek użytkownika Anonim
gracz

Czy nie sądzi Pan, że większa przyszłość jest przed rynkiem AR albo MR?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

VR jest dzisiaj na tyle dojrzały, że można na nim zarabiać. W momencie, gdy AR i MR będą na tym etapie, jest nam kompetencyjnie najbliżej, żeby rozszerzyć naszą działalność o tę gałąź. Już dziś pracujemy z tymi technologiami, testujemy i projektujemy nowe rozwiązania.

Obrazek użytkownika Anonim
Zainteresowany

Czy cena podana w ofercie jest ceną ostateczną czy nastąpi jej zmiana po zamknięciu zapisów inwestorów instytucjonalnych? Czy w razie dużego zainteresowania ze strony indywidualnych inwestorów zwiększona zostanie transza detaliczna?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Cena emisyjna została ustalona na poziomie 21,2 zł za akcję i nie ulegnie zmianie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

czy emisja będzie dostępna tylko przez BOŚ BANK?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Tak, w przypadku małych emisji nie praktykowane są konsorcja domów maklerskich.

Obrazek użytkownika Anonim
gość

Jak oceniacie swoją pozycję na rynku międzynarodowym?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Bardzo dobrze :) Jesteśmy drugi rok z rzędu w TOP 100 najlepiej sprzedających się gier na Steam VR. Nasze gry zdobywają nagrody, otrzymujemy również duże wsparcie technologiczne i marketingowe od potentatów technologii VR-owych. Od strony biznesowej jesteśmy partnerami dla największych producentów urządzeń - HTC Vive, Oculus/Facebook, Xiaomi i innymi chińskimi dostawcami sprzętu VR. Możemy się też pochwalić, że The Wizards: Trials of Meliora znalazło się w pakiecie startowym gogli Xiaomi Mi VR.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

gdzie można dostać Państwa bilans?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

W dokumencie ofertowym, który znajduje się na stronie: https://carbonstudio.pl/ipo/ (link is external)

Obrazek użytkownika Anonim
Zainteresowany

Czy jeśli spółka nie zdobędzie pełnej kwoty z emisji to w ogóle zostanie zrealizowany pierwszy cel?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Tak, zostanie zrealizowany. Widzimy duże zainteresowanie inwestorów zarówno rynkiem VR jak i naszą działalnością.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kiedy GPW?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Znajdujemy się w idealnym momencie by zadebiutować na rynku NewConnect, kolejnym naturalnym krokiem będzie główny parkiet GPW.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy nie planujecie wydania swoich gier także na PC i konsole?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Nie wykluczamy tego, dzisiaj koncentrujemy się na rynku VR, w którym jest ogromny potencjał i jesteśmy tu pewni swoich kompetencji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jest sens i możliwości techniczne by przerabiać popularne tytuły gier z otwartymi dużymi światami na VR?
Czy taki Dying Light czy Wiedźmin mógłby być w VR?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Technologicznie jest to możliwe, ale wymaga odpowiednich kompetencji i wiedzy na temat VR. Jest to coś zupełnie innego niż portowanie z PC na konsole. By zrobić to dobrze potrzebne są kompetencje i doświadczenie takie jak nasze. Już teraz zgłaszają się do nas deweloperzy z takimi zapytaniami.

Obrazek użytkownika Anonim
Pozdrawiam

Dzień dobry,
Jak duży jest zespół developerski? Czy z czasem, planuja Państwo aby się on zwiększał, a za tym również zwiększała się liczba tworzonych gier? Czy to co jest w prezentacji na temat planów wydawniczych raczej pozostanie bez zmian?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Nasz zespół liczy obecnie 20 osób. Mamy pełne ręce roboty w związku z czym planujemy nieznacznie zwiększyć liczbę pracowników. Stawiamy bardziej na rozwój jakościowy zespołu i ulepszanie naszych narzędzi usprawniających pracę.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są wasze plany wydawnicze na najbliższe dwa lata?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

W drugim kwartale wydamy port gry The Wizards na nowe gogle VR. Rozpoczniemy też produkcję już zapowiedzianego tytułu VR fantasy. Pod koniec roku chcemy być wydawcą dla projektu zewnętrznego. W IV kwartale wydamy grę The Wizards na rynku azjatyckim (PS VR). Na I kwartał 2020 roku planujemy płatny dodatek do The Wizards.

Obrazek użytkownika Anonim
marcin

Dzień dobry, gdzie Państwo widzicie firmę za 5,10 lat?

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Uważamy, że branża gier VR jest na podobnym etapie jak branża gier komputerowych 20 lat temu. Podoba nam się ścieżka rozwoju CD Projektu na rynku klasycznym.

Obrazek użytkownika Carbon Studio
Carbon Studio

Bardzo dziękujemy za ciekawe pytania. Zapraszamy do wzięcia udziału w ofercie - szczegóły dostępne są na stronie: https://carbonstudio.pl/ipo/ (link is external). Pozdrawiamy :)

Udostępnij