Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

„Mamy nadzieję na szybki debiut na NC jeszcze w tym roku” - relacja z czatu z prezesem zarządu Legimi

Udostępnij

W środę, 21 października 2020 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas spotkania rozmawialiśmy o szczegółach emisji obligacji. Inwestorzy zadawali również pytania o debiut na NewConnect, rozwój na rynku niemieckim oraz wpływ pandemii na działalność spółki. W spotkaniu wzięło udział ponad 450 osób, a prezes zarządu odpowiedział na blisko 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Porozmawiamy o trwających emisjach obligacji oraz planach rozwoju spółki.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 21 października 2020 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dzień dobry,


 

Chciałbym powitać wszystkich uczestników czatu. Przez najbliższą godzinę postaram odpowiedzieć się na wszystkie zadane pytania.
 
Obecnie trwa publiczna oferta obligacji Legimi, więcej szczegółów pod adresem https://www.legimi.pl/obligacje/
 
Parametry obligacji: 2-letnie obligacje, oprocentowane 6,75%, zabezpieczone, kupon kwartalny

Obrazek użytkownika Anonim
Ewelina

Czy drugi lock-down wpłynie podobnie, jak pierwszy na zwiększenie kosztów operacyjnych spółki i tym samym zmniejszy rentowność spółki?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Przede wszystkim spółka dobrze wykorzystała okres lock-downu, czyli wzmożonej aktywności użytkowników w sieci do zwiększenia bazy abonentów. Była to nasza odpowiedź na trudną sytuacje w branży wydawniczej, dla której przychody z abonamentu stanowiły istotny zastrzyk środków, w chwili gdy księgarnie były zamknięte. Owoce zwiększenia bazy klientów obserwujemy w kolejnym kwartale, w którym rentowność tej bazy znacząco wzrosła. Nie spodziewamy się ponownego lock-downu na taką skale, jednak w porozumieniu z wydawcami, dokonaliśmy aktualizacji części umów handlowych, aby skorelować koszty z wzmożonym czytelnictwem i uniknąć skokowego spadku rentowności.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

Co oznacza rozwój na rynku niemieckim? Jakieś szczegóły?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Spółka odnotowała dynamiczne wzrosty w okresie lock-downu w miesiącach kwiecień i maj w Niemczech, podobnie do rynku polskiego. Uprzedzając pytanie, w Niemczech system rozliczeń z wydawcami działa nieco inaczej, przez co jest mniej podatny na skokowy wzrost czytelnictwa. Zostaliśmy docenieni w licznych branżowych zestawieniach firm z ofertą subskrypcyjną do słuchania i czytania. Potwierdzają się korzystne metryki biznesu, od których strategicznie uzależnialiśmy dalsze inwestycje w rynek, adekwatnie do generowanych nadwyżek na rynku polskim. Środki przeznaczymy głównie na kontynuacje działań marketingowych i pozyskiwanie użytkowników.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Co z projektem z bibliotekami, czy przez pandemię nie będą musieli Państwo z tego zrezygnować?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Nasza oferta dla bibliotek jest jednym z wyróżników Legimi. W wielu bibliotekach po kody dostępowe ustawiają się kolejki. Nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja mogła ulec zmianie na niekorzyść. Wręcz przeciwnie przewidujemy wzrosty budżetu na kolejne lata na dostępy cyfrowe w bibliotekach, gdyż pandemia potwierdziła, jak ważny i lubiany jest to kanał dostępu do czytelników.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Na ile trwały jest Pana zdaniem efekt pandemii?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Obawialiśmy się zwiększonej liczny rezygnacji z abonamentu, w skutek pogorszenia nastrojów wśród konsumentów, jednak zjawisko to nie wystąpiło i nie powinno wystąpić w przyszłości. Dowodem są nasze dynamiczne wzrosty, odsyłam do prezentacji spółki znajdującej się na stronie https://www.legimi.pl/obligacje/. Obserwujemy jednak przemodelowanie nastawienia branży wydawniczej. Powszechnie mówi się o przyśpieszeniu adopcji e-commerce o 2/3 lata. Wśród wydawców dostrzegamy również znaczący wzrost zainteresowania kanalem subskrypcyjnym. W tym sensie efekt pandemii jest korzystny dla nowych technologii i powinien się utrzymywać.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

Kiedy spółka udostępni raport za 3Q 2020?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Raport za III kw. 2020 planujemy udostępnić w połowie listopada.

Obrazek użytkownika Anonim
Maciej

Kiedy Legimi zadebiutuje na GPW?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jesteśmy na ostatniej prostej, która prowadzi do długo, przez nas i przez naszych inwestorów, wyczekiwanego debiutu giełdowego. Przypomnijmy, że opóźnienie w pracach nad debiutem było spowodowane koniecznością wprowadzenia zmian w statucie spółki. Przed ich uchwaleniem zmiany te były długo konsultowane z GPW oraz KNF, a dodatkowo wymagały one oficjalnego zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Finalnie zmiany w statucie zostały zatwierdzone przez WZA w dniu 13 lipca br. i pod koniec lipca spółka złożyła wniosek o rejestrację tych zmian w KRS. Mimo naszych wielokrotnych monitów, w wyniku wyraźnego spowolnienia prac w KRS wskutek panującej pandemii, do dnia dzisiejszego zmiany nie zostały zarejestrowane. Mamy nadzieję, że nastąpi to w ciągu najbliższych dni. Po rejestracji zmian, spółka natychmiast odnowi wniosek na GPW, jeśli nie będzie dalszych uwag ze strony GPW, to mamy nadzieję, na szybki debiut na NC jeszcze w tym roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Małgorzata

Dlaczego trwają emisje 2 serii obligacji?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Zgodnie z planem emisji obligacji obowiązującym do końca przyszłego roku spółka utrzymuje nieprzekraczalny poziom zadłużenia obligacyjnego w wysokości 9 mln zł, przy jednoczesnym wydłużenia zapadalności papierów i stopniowym obniżaniu kosztu kapitału. Docelowo dług powinien stać się bankowalny. Nasze obecne wskaźniki DN/EBITDA uległy diametralnej poprawie na przestrzeni ostatniego roku. Stąd też niższy poziom ryzyka wyrażony w oprocentowaniu. Dla inwestorów, których przyzwyczailiśmy do rocznych obligacji też chcemy mieć propozycję. Spodziewamy się niższych wpływów z tej emisji, do 0,8 mln zł. Zachęcamy do obligacji 2-letnich, które są wyżej oprocentowane i zabezpieczone.

Obrazek użytkownika Anonim
Borys

Legimi ma dostęp do dużej ilości danych, czy jakoś to jest wykorzystywane? Czy spółka stosuje rozwiązania AI, ML w np. rekomendacjach dla swoich użytkowników?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Jest to bardzo dobra obserwacja. Wraz ze wzrostem bazy tytułów znaczenia nabierają systemy rekomendacyjne, które mogą zwiększać nie tylko satysfakcję klienta, ale i rentowność. Jesteśmy w trakcie opracowywania takiego systemu. Podejmujemy starania, aby zdobyć finansowanie na taki projekt z udziałem NCBiR.

Obrazek użytkownika Anonim
Ewelina

W ostatnim czasie voice bardzo dynamicznie się rozwija, czy Legimi również chce podążać w tym kierunku? Myślicie o podcastach, zwiększaniu bazy audiobooków?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Nasza baza audiobooków jest systematycznie powiększana dzięki dobrej współpracy z wydawcami. Odczuwamy również efekt wzmożonego zainteresowania treściami audio na rynku niemieckim, gdzie zainteresowanie audiobookami przewyższa czytelnictwo ebooków na naszej platformie. Nie chcemy specjalizować się w nagrywaniu podcastów, ani własnych treści audio, aby nie antagonizować relacji z wydawcami. Obecnie jest juz bardzo duża grupa usług oferujących darmowe podcasty. Dlatego upatrujemy dla Legimi perspektywy rozwoju w treściach premium.

Obrazek użytkownika Anonim
IJ-Kamil

Jak Pan oceni 3Q w porównaniu do 2Q? Do realizacji prognozy wciąż daleko. Który kwartał miałby być tym decydującym?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W sierpniu opublikowaliśmy aktualizację prognozy, w której wskazaliśmy an dynamiczny wzrost przychodów przt zbliżonych poziomach rentowności, ale okresowo zwiększonych nakładach na promocję usługi w okresie pandemii. http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/36959258,strong-legimi-st...
Podtrzymujemy realizację tej prognozy.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

Czy jest w planach wejście na kolejne rynki ? jeśli tak to jakie?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Spółka jest przygotowana do skalowania na kolejne rynki. Nasza technologia zdaje egzamin na rynku niemieckim, który jest bardziej konkurencyjny od rynku polskiego. Szczególnie cieszy nas wysoki poziom satysfakcji użytkowników. Dostrzegamy potencjał w zastosowaniu posiadanych przewag na kolejnych rynkach. W 2018 r. ogłosiliśmy strategię w myśl której decyzja o rozszerzeniu działaności na kolejne rynki zostanie podjęta adekwatnie do nadwyżek finansowych generowanych przez spółkę. Nie chcemy jeszcze ujawniać jakie będą to kierunki.

Obrazek użytkownika Anonim
O

Co ostatnio Pan przeczytał? ;)

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Polecam książkę "Netflix. To się nigdy nie uda" - oczywiście jest ona dostępna w naszym abonamencie.

Obrazek użytkownika Anonim
IJ-Kamil

Mógłby Pan wyjaśnić w jaki sposób zwiększona ilość okresów próbnych wygerowała większe koszty? W jaki sposób są one rozliczane?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Aktywność użytkowników jest szczególnie wysoka w początkowym okresie. Chociaż jest on bezpłatny dla użytkownika, za przeczytane książki wydawcy otrzymują wynagrodzenie. W okresie lock-downu Legimi intensywnie pozyskiwało nowych użytkowników również oferując konkurencyjne 30-dniowe okresy darmowe. Przez ten czas koszty czytelnictwa stanowiły inwestycje w dalsze okresy rozliczeniowe.

Obrazek użytkownika Anonim
IJ-Kamil

Czy wejście w książki papierowe przynosi spodziewane efekty?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Warto przypomnieć pozostałym uczestnikom tej dyskusji, że Legimi również oferuje książki drukowane z rabatem dla stałych abonentów. Dostrzegamy zbieżność grupy docelowej ebooków z fanami książki drukowanej, którzy często książki przeczytane a abonamencie kupują jeszcze w wersji papierowej. Niestety okres pandemii skutkował obniżoną produkcją wydawniczą i zastojem w dystrybucji fizycznej do księgarń, co było odczuwalne w redukcji dostępnych tytułów w stanach magazynowych hurtowni. Oceniamy jednak ten krok jako udany. Szczególnie istotnym okresem sprzedażowym będzie nadchodzący czas świąteczny.

Obrazek użytkownika Anonim
Borys

Czy spółka już jest bankowalna?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Teoretycznie na poziomie wskaźników spółka jest już bankowalna. Obecna sytuacja gospodarcza nie ułatwia rozmów z bankami. Dodatkową trudnością jest zapadalność krótkich emisji obligacji, których udział w bilansie chcemy stopniowo redukować, właśnie poprzez emisje takie jak obecnie trwająca.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, Rok temu podczas emisji jednej z serii obligacji były oferowane bonusy w postaci darmowych abonamentów, a przy wyższych kwotach również czytników. Skąd decyzja o rezygnacji z takiego rozwiązania i czy jest szansa na powtórkę w przyszłości?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Bardzo cenimy sobie relacje z inwestorami, zwłaszcza naszymi czytelnikami. Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera inwestorskiego, gdzie istnieje możliwość skorzystania z dodatkowych promocji. Niestety zmiany w przepisach w połowie br. utrudniają nam oferowanie bonusów w ramach zapisów na obligacje.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Patrząc na ostatnie publiczne emisje obligacji innych firm oprocentowanie wynosiło w okolicach 5%. Na tym tle emisja obligacji Legimi z oprocentowaniem 6,75% (przy prawie zerowych stopach procentowych) z jednej strony jest kusząca, z drugiej budzi pewne pytania o ryzyko. Mógłby Pan uzasadnić tak wysokie oprocentowanie?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Oprocentowanie 2-letniej obligacji na poziomie 6,75 proc. jest atrakcyjne dla inwestorów, a dla spółki stanowi wciąż obniżenie dotychczasowego koszt kapitału. Pamiętajmy, że wskaźniki, które prezentujemy w materiałach dla inwestorów wskazują na obniżenie poziomu ryzyka w stosunku do wcześniejszych emisji. Niższy koszt kapitału to także szybsze tempo rozwoju spółki, więc i bardziej stabilna inwestycja.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękuję za zadane pytania. W razie kontaktu zapraszam pod adres mailowy: IR@legimi.pl
 
Zachęcamy do rejestracji do naszego newslettera, który znajdziecie Państwo pod adresem - https://www.getrevue.co/profile/legimiIR

 

Przypominam o trwającej do 29 października publicznej emisji obligacji, więcej szczegółów https://www.legimi.pl/obligacje/

Udostępnij