Relacja z czatu z zarządem Grupy Ambra: Pomimo pandemii rośniemy i poprawiamy wyniki finansowe, wyraźnie poprawiliśmy cash flow
Obrazek użytkownika Czaty
17 lut 2021, 16:39

„Pomimo pandemii rośniemy i poprawiamy wyniki finansowe, wyraźnie poprawiliśmy cash flow” - relacja z czatu z zarządem Grupy Ambra

W środę, 17 lutego 2021 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I półrocze 2020/2021 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, wypłatę dywidendy oraz rozwój na rynkach zagranicznych.

W spotkaniu wzięło udział ponad 900 osób, a zarząd odpowiedział na blisko 40 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Ambra: prezesem spółki, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem zarządu, Piotrem Kaźmierczakiem. Porozmawiamy o wynikach finansowych za I półrocze 2020/2021 roku oraz perspektywach rozwoju na rynku wina.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 17 lutego 2021 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym spotkaniu poświęconym omówieniu naszych wyników półrocznych i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
maj.kon

Proszę opisać jak obecnie wygląda sytuacja ze sklepami Centrum Wina. W wywiadzie z początku lutego wspomniano , że w 2020 sklepy stacjonarne w zasadzie bez spadku sprzedaży. Jak wygląda to w 2021? Czy planowane są w najbliższym czasie otwarcia nowych punktów (galerie handlowe, "sklepy przy ulicy")? Jeśli tak to będą to nowe miasta czy już te, w których sklepy istnieją? Czy rozważany jest w tym przypadku, jako nowa lokalizacja, Rzeszów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Od czasu ostatnich informacji sytuacja się nie zmieniła. Sklepy CW opierają swoją sprzedaż na klubowiczach Kocham Wino i dzięki temu ich wyniki nie są tak zależne od odwiedzalności galerii handlowych. W najbliższym czasie nie planujemy nowych otwarć.

Obrazek użytkownika Anonim
Antoni

Które z odmian win marki Winiarnia Zamojska mają największy potencjał rozwoju? Mówiąc inaczej, wino z którego owocu ma, biorąc pod uwagę również doświadczenia ze sprzedażą "tradycyjnych" win, szansę najlepiej wpasować się w gusta konsumentów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Idealną propozycją wydaje się być wino z czarnej porzeczki, które oferuje wszystkie walory cenione wśród win czerwonych - porzeczkowe aromaty, gęstość i dobrze zbalansowane taniny, kwaśność i słodkość. To wino obok wina gruszkowego sprzedaje się najlepiej. Gruszkowe to można powiedzieć przeciwieństwo Czarnej Porzeczki - podobne do gronowych muskatów. Gruszka w butelce. Wszystkie są bardzo smaczne i mają duży potencjał.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy można poprosić o więcej szczegółów skąd wynikał tak duży wzrost przychodów w Czechach i na Słowacji ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wzrost w Czechach wynikał w pierwszym rzędzie z dalszego wzrostu udziałów win musujących MUCHA SEKT. Na Słowacji liderem sprzedaży są wina z owoców NAS SAD. Dynamika sprzedaży rosła również dzięki akwizycjom (głównie sklepy specjalistyczne), które ją zwiększyły o dodatkowe 20 punktów procentowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Czy mogą Państwo opisać jak wyglądał rynek i sprzedaż w poszczególnych miesiącach IV kwartału - jak widoczny był wpływ lockdown i częściowego zniesienia obostrzeń w grudniu ? Jak sytuacja wygląda na początku br. ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Lockdown dotyczy przede wszystkim rynku HoReCa i cały czas ograniczenia te trwają. Sytuacja w tym kanale dystrybucji na początku roku 2021 nie odbiega zasadniczo od tej w grudniu 2020.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jakie działania podjęli Państwo w celu optymalizacji istniejącej sieci sprzedaży CW/DL i/lub rozszerzenia jej o placówki zlokalizowane poza klasycznymi centrami handlowymi?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W 2020 r. otworzyliśmy 2 sklepy zlokalizowane poza centrami handlowymi (w Magdalence i budynku The Warsaw Hub). Rozwijamy również współpracę z niezależnymi sklepami winiarskimi włączając je do sieci obsługi naszych klubowiczów z Kocham Wino. Docelowo nasza sprzedaż detaliczna oparta będzie nie tylko o własne sklepy, ale również o sklepy partnerskie.

Obrazek użytkownika Anonim
Dow Jones

Po ubiegłorocznych wzrostach cen akcji, można powiedzieć że obecnie jest drogo. Jak przekonałby mnie Pan do swojej spółki abym został inwestorem?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Pomimo pandemii rośniemy i poprawiamy wyniki finansowe, wyraźnie poprawiliśmy cash flow. Mamy zatem silne fundamenty do dalszego zrównoważonego wzrostu, poprawy wyników i dobrych dywidend dla akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Sebastian

Jak wyglądają obecnie perspektywy wypłaty dywidendy w tym roku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Osiągnęliśmy najniższy historycznie poziom zadłużenia, stąd też perspektywy wypłaty dywidendy są dobre. Chcielibyśmy, ażeby nasza spółka utrzymała wyróżniającą się pozycję jeżeli chodzi o ciągłość wypłaty dywidendy i jej atrakcyjność.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy w ostatnim czasie zaobserwowali Panowie jakieś zjawiska rynkowe w otoczeniu spółki, które mogą istotnie wpłynąć na jej przyszłe wyniki finansowe?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W związku z sytuacją epidemiczną warunki rynkowe są bardzo zmienne. Pozytywne trendy w postaci rosnących rynków oraz premiumizacji konsumpcji nie uległy pogorszeniu. Nie widzimy aktualnie okoliczności istotnie zagrażających rozwojowi sprzedaży.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Zysk operacyjny w segmencie Rumunia w drugim kwartale wyniósł 12 mln zł i był o ponad 18%wyższy niż rok wcześniej. Wydaje się, że podstawową przyczyną wyższej rentowności operacyjnej było uzyskanie marży na sprzedaży na poziomie 44,7 proc. czyli o 1,5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Dlaczego marża ta była wyższa w Rumunii r/r, a niższa na rynku polskim i czeskim?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Marża na sprzedaży w Rumunii jest marżą producenta - stąd jest wyższa niż na pozostałych rynkach, gdzie istotną rolę odgrywa sprzedaż towarów. Dobry poziom marży w Rumunii to również efekt najwyższego w skali grupy udziału wiodącej marki ZAREA.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Średni kurs EUR/PLN w czwartym kwartale 2020 roku wyniósł ok. 4,5, czyli był wyższy o ponad 5 proc. r/r, podobnie jest zresztą w pierwszym kwartale. Widać, że rentowność marży na sprzedaży obniżyła się r/r i w pierwszym i w drugim kwartale. Czy biorąc to pod uwagę spółka rozważa podwyżki cen swoich produktów? Osłabienie złotego utrzymuje się już dość długo i raczej nie zapowiada się na umocnienie rodzimej waluty.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Od 1 stycznia wdrażane są podwyżki cen naszych produktów na rynku polskim.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Jakie były główne działania stojące za poprawą rotacji zapasów w zeszłym półroczu ?
Czy spółka będzie w stanie dalej optymalizować rotację zapasów w 2021 r ? (i w jakiej skali)

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zoptymalizowaliśmy nasze stany zapasów, głównie poprzez mniejsze zamówienia przed IV kwartałem i trafnie prognozując sprzedaż. Uznajemy, że obecny poziom zapasów powinien zmieniać się proporcjonalnie do zmian przychodów.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Czy w kolejnych kwartałach również będzie możliwe zrekompensowanie niższej marży brutto na sprzedaży niższymi kosztami marketingowymi aby utrzymać rentowność operacyjną ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Tak.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

W zeszłym roku dywidenda była na poziomie poprzedniego. Czy biorąc pod uwagę brak kolejnych akwizycji akcjonariusze mogą liczyć na podniesienie wartości dywidendy na 1 akcję?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Na temat wysokości dywidendy wypowiemy się po zakończeniu roku obrotowego.

Obrazek użytkownika Anonim
MP

Ile wyniósł wzrost rynku wina w IV kw. 2020 ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

10% - podobnie jak w całym roku 2020.

Obrazek użytkownika Anonim
Esko

Jak Państwa zdaniem wygląda obecnie element "patriotyzmu winnego" i perspektywy zakupu win z Polski, Rumunii etc - generalnie przez zakup osób w kraju win z ich rejonu? Czy to niszowy temat, czy grupa takich konsumentów się zmienia?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Widzimy nie zaspokojony i niesłabnący popyt na produkty lokalne - odpowiedzią są tu wina z Winiarni Zamojskiej. W Rumunii ZAREA to jedna z flagowych marek reprezentujących narodowe tradycje produkcji win i alkoholi. Podobnie nasze marki PLISKA i SŁONECZNY BRZEG w Bułgarii czy Mucha Sekt - marka licencyjna oparta na renomie czeskiego “narodowego” artysty. Kapitał takich autentycznych narodowych bądź regionalnych marek i produktów w naszej Grupie rośnie.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Koszty pracownicze w drugim kwartale i w pierwszym półroczy rosły szybciej niż sprzedaż. Czy oznacza to, że presja płacowa jest nadal wyzwaniem i należy się spodziewać utrzymania takich dynamik wzrostu tych kosztów w kolejnych kwartałach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Presja płacowa jest nadal widoczna na rynku, koszty wynagrodzeń będą rosły nieco wolniej niż w pierwszym półroczu.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Z czego wynika mniejsza płatność podatku w cash flow operacyjnym przy podobnym r/r rozpoznanym podatku w RZiS (w 2H'20) ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Mniejsza płatność podatku wynika wyłącznie z przesunięć w jego zapłacie pomiędzy poszczególnymi kwartałami. Efektywna stawka podatku nie zmienia się w sposób istotny.

Obrazek użytkownika Anonim
Robert Sobieraj

Czy można prosić o komentarz do perspektyw rynku wina w Europie i na świecie na ten rok? Jak zapowiadają się zbiory winogron, ceny i podaż win?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Konsumpcja wina w krajach wysokorozwiniętych wykazuje od kilku lat kilkuprocentowe wzrosty. Oczekujemy kontynuacji tego trendu w związku. Zawirowania ostatniego roku np. zahamowanie dynamiki w Chinach oraz kryzys gospodarczy traktujemy jako zjawiska przejściowe w ogólnym wzrostowym trendzie. Na prognozy zbiorów 2021 r. trzeba będzie poczekać do lata.

Obrazek użytkownika Anonim
Robert Sobieraj

Jakiego poziomu capexu możemy spodziewać w tym i przyszłym roku obrotowym?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Capex powinien wynosić średniorocznie około 16 mln zł w najbliższych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy spółka planuje rozwijać sprzedaż w segmencie alkoholi wysoko procentowych whisky/wódka?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wysokoprocentowe alkohole premium należały w ostatnich okresach do liderów wzrostów sprzedaży. Widzimy nadal duży potencjał rozwoju w tym segmencie.

Obrazek użytkownika Anonim
Kajetan

Czy można dowiedzieć się co dokładnie składa się na segment nieruchomości inwestycyjnych w Rumunii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W segmencie tym głównym składnikiem aktywów jest nieruchomość w Bukareszcie.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Oraz czy segment produktów bezalkoholowych będzie rozwijany?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Produkty wytwarzane z dealkoholizacji wina rozwijają się dynamicznie, a nasz projekt CIN&CIN Free zdobywa coraz więcej konsumentów i ma duży potencjał wzrostu sprzedaży w kolejnych okresach.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy spółka korzysta z hedgingu walutowego?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Spółka zabezpiecza kurs walutowy w oparciu o kontrakty forward (tenor 1-3 miesiące). Zabezpieczane jest z reguły nie więcej niż 50% rocznego wolumenu zakupów.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy spółka planuje ekspansję na rynku zachodnie ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Widzimy duży potencjał rozwoju na rynkach naszego regionu i tutaj będziemy koncentrować nasze inwestycje i działania.

Obrazek użytkownika Anonim
Jan

Na ile Państwo szacujecie fundusz Płac w 2021 ? W ostatnich trzech kwartałach wydatki na marketing były niższe o 8 mPLN yoy i "ratowały" poziom wyniku netto - jaki plan jest na najbliższe kwartały? Czy widzą Państwo potrzebę powrotu do wyższych wydatków marketingowych ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tempo wzrostu wynagrodzeń zmniejszy się w najbliższych kwartałach. Wydatki marketingowe będą uzależnione od skali projektów rozwojowych wymagających wsparcia.

Obrazek użytkownika Anonim
gutek

Czy w związku z pandemią spółka przeprowadziła jakieś redukcje zatrudnienia?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie było istotnych zmian w zatrudnieniu.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy rozważają Państwo możliwość wykorzystania obecnej sytuacji gospodarczej do przeprowadzenia akwizycji w atrakcyjnych cenach? Czy obecnie realizują Państwo jakieś działania w tym zakresie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie pracujemy obecnie nad akwizycjami. Nie rozpatrujemy również akwizycji przede wszystkim pod kątem “okazji cenowych”. Decydującym kryterium jest tu dopasowanie potencjalnego celu do strategii rozwoju na poszczególnych rynkach naszej działalności. Jeżeli pojawią się cele pasujące do naszej strategii, to na pewno je wnikliwie przeanalizujemy.

Obrazek użytkownika makulatura
makulatura

Czy są jakieś plany zwiększania działalności pozostałej w zakresie nieruchomości inwestycyjnych?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie mamy takich planów.

Obrazek użytkownika Anonim
Kajetan

Jakie są plany względem nieruchomości inwestycyjnych w Rumunii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nieruchomości te chcielibyśmy sprzedać, jednak z uwagi na sytuację na rynku nieruchomości w Rumunii i przewlekłe procedury administracyjne, nie jesteśmy w stanie wskazać prawdopodobieństwa i możliwej daty ich sprzedaży.

Obrazek użytkownika Magdalena Dysarz
Magdalena Dysarz

w jakim terminie planowana jest wypłata dywidendy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Podobnie jak w poprzednich latach jest to połowa listopada.

Obrazek użytkownika makulatura
makulatura

Który z krajów (rynków) gdzie działa Ambra wydaje się najbardziej perspektywiczny z Państwa obserwacji w 2021?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Perspektywy naszych rynków ogólnie są podobnie dobre.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy spółka planuje się dywersyfikować poza branże alkoholowa?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie mamy takich planów na chwilę obecną.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Doprecyzuję pytanie o marże i różnice między rynkami. Chodziło mi o to, że w Rumunii marża r/r (jako %) wzrosła a w kraju w Czechy/Słowacja spadła? Jaki tutaj był powód odmiennego trendu między rynkami?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W Rumunii spadł udział wydatków marketingowych, co wpłynęło na wyższy poziom marży. W Czechach nastąpiło osłabienie kursu CZK wobec EUR, co obniżyło znacząco marżę.

Obrazek użytkownika Damian Łukawski
Damian Łukawski

Czy grupa planuje w najbliższych latach wejście na kolejne rynki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Rynki, na których jesteśmy obecni mają duże potencjały rozwoju, dlatego nie planujemy wchodzenia na kolejne rynki.

Obrazek użytkownika Anonim
Maciej W

Czy wina owocowe mają szansę być w takim samym stopniu produktem "aspiracyjnym" jak wina gronowe? Czy taki proces budowy wizerunku w głowach konsumentów zaczął się / trwa? Wyniki Słowacji w tym zakresie są interesujące, podobno były też takie trendy w Skandynawii? Pytam pod kątem szans Polski jako takiej na rynku, w sensie całego pionowo zintegrowanego procesu tworzenia produktu, nie tylko w kontekście Ambry.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W jakościowych winach z owoców widzimy szansę nie tylko dla siebie, ale dla całego polskiego sektora sadownictwa i winiarstwa tworzącego kapitał startowy dla unikalnych i cenionych win. Winiarnia Zamojska sprzedawana w cenie 25 zł zdobywa coraz więcej konsumentów i rzeczywiście wina owocowe stają się tematem nie tylko w Skandynawii, ale też w innych krajach europejskich. Jest to szansa na polską markę, których w artykułach spożywczych na rynkach międzynarodowych dzisiaj brakuje.

Obrazek użytkownika Anonim
Jan

Spółka będzie najprawdopodobniej dysponowała gotówką netto w po zakończeniu najbliższego kwartału. Jaki jest plan na wykorzystanie gotówki poza dywidendą? Z Państwa wypowiedzi wynika iż zadnych przejęć ani większych otwarć sklepów nie nalezy się spodziewać.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Tak czy inaczej wydawać to postaramy się z głową :-)

Obrazek użytkownika Anonim
Marek Buczak

Gratuluję bardzo dobrych wyników. Widać, że strategia spółki działa nawet w czasach pandemii a ekspansja w regionie jest kontynuowana. Czy w związku z dobrym standingiem finansowym spółka rozważa wejście na inne rynki CEE&SEE (np. Węgry, Bułgaria, Chorwacja).

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie rozważamy wejścia na te rynki. Ekspansja będzie się odbywać na obecnych rynkach.

Obrazek użytkownika makulatura
makulatura

Z czego dokładniej wynika poprawa zysku w obszarze alkoholi mocnych? Czy Ambra planuje rozwijanie się lub zmiany w tym obszarze?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wszystkie główne projekty realizowane w segmencie alkoholi premium przynoszą dobre wyniki. Distillers Limited, Baczewski Whisky Pliska XO czy Zarea Brandy wnoszą coraz większy wkład do sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy aktualnie realizują Państwo jakieś inwestycje ekologiczne lub projekty R&D współfinansowane ze środków publicznych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie nie korzystamy z takiego finansowania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za wszystkie ciekawe pytania i do zobaczenia na kolejnym spotkaniu online w maju po wynikach za trzeci kwartał.

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.