Relacja czatu z zarządem Grupy Ambra: Nadal będziemy zwiększać wypłacaną dywidendę jednocześnie inwestując w przyszłość spółki
Obrazek użytkownika Czaty
12 maj 2021, 16:34

„Nadal będziemy zwiększać wypłacaną dywidendę jednocześnie inwestując w przyszłość spółki” - relacja czatu z zarządem Grupy Ambra

W środę, 12 maja 2021 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za III kwartał 2020/2021 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, kolejne inwestycje spółki, działalność na rynkach zagranicznych oraz politykę dywidendową.

W spotkaniu wzięło udział 500 osób, a zarząd odpowiedział na ponad 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Ambra - prezesem, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Porozmawiamy o wynikach finansowych za III kwartał 2020/2021 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 12 maja 2021 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym czacie i zapraszamy do zadawania pytań

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Co do win francuskich, z jakiego regionu tego kraju zamierzają Państwo rozwinąć ofertę win? Które części Francji są dla Państwa priorytetem?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Centrum Wina oferuje wina z całego świata w reprezentatywnej ofercie, właściwie ze wszystkich regionów francuskich. Obserwujemy trendy i dostosowujemy się do nich na bieżąco. Nie mamy własnych preferencji.

Obrazek użytkownika Anonim
Dywidendowy Kocur

Czy ostatnie przymrozki we Francji będą miały wpływ na wyniki Grupy Ambra?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Za nami ponad rok pandemi. Jakie podsumowanie ciśnie się Panu na usta z punktu widzenia:
1. Locdownu w rynku HORECA?
2. Spożycia alkoholu przez konsumenta indywidualnego?
Jakich trendów się Pan spodziewa w tych obszarach do końca tego roku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Lockdown w rynku HoReCa: przesunął konsumpcję do domu, a zakupy do sklepów. Oczekujemy w tym roku ożywienia rynku HoReCa.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam Sikorski

Witam. Czy można o Was powiedzieć że jesteście spółką wzrostowo-wartościową ile kwartałów wzrostu macie z rzędu już i ile jeszcze takich kwartałów/lat przewidujecie że jest przed Wami?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nasza sprzedaż rośnie w ujęciu rocznym od roku 2013/2014. Nasz biznes jest sezonowy, a IV kwartał jest kwartałem o zdecydowanie najmocniejszy. Wina i alkohole premium rosną od wielu lat, co stwarza bardzo dobre perspektywy rozwoju biznesu. Jesteśmy spółką wzrostową i generujemy bardzo dobre przepływy pieniężne.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy mimo covida są w planie na ten sezon jakieś większe akcje promocyjne? A może jakieś nowe marki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

COVID - jak widać po wynikach - nie ograniczył zakresu naszych projektów rozwojowych ani aktywności w rynku. Winiarnia Zamojska, CIN&CIN Free, whisky Baczewski czy Piccolo rozwijają się dynamicznie i wraz z innymi markami będą aktywnie wspierane w okresie letnim i w kolejnych miesiącach.

Obrazek użytkownika Anonim
Smok

Ile % rynku wina stanowi sprzedaż online w Polsce i ile % online stanowi u Państwa?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie prowadzimy sprzedaży online, nie posiadamy danych w tym obszarze.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Z uwagi na wysoki stan gotówki czy jest miejsce i możliwość na jeszcze większy poziom inwestycji w unowocześnianie zakładów produkcyjnych niż obecnie realizowany?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Analizujemy możliwości nieco wyższego poziomu inwestycji - jednak w skali, która nie zmniejszy zdolności dywidendowych spółki.

Obrazek użytkownika Anonim
Loki

Pytanie do Prezesa Ogóra - w najnowszym raporcie zysk brutto ze sprzedaży rósł przy znacząco niższych kosztach marketingu. Czy Zarząd będzie chciał utrzymywać tendencję zmniejszania budżetów marketingowych czy od nowego roku fiskalnego, Ambra wraca do aktywnego wspierania swoich topowych marek?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wspieramy nasze marki aktywnie koncentrując się w tym roku na punktach sprzedaży i marketingu handlowym. Wraz z zwiększaniem sprzedaży i wyników finansowych marek mogą zwiększać się również budżety marketingowe.

Obrazek użytkownika Anonim
Smok

W mediach można spotkać się z opinią, że w czasie pandemii więcej osób porzuciło alkohole typowo imprezowe (piwo, wódka) na rzecz bardziej "spokojnych" np. wina lub whisky. Zgadzacie się z tą opinią i jak ewentualne otwieranie się gospodarek wpłynie na popularność wina?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Potwierdzamy występowanie takiego trendu. Niezależnie od tego krótkoterminowego efektu konsumpcja wina na rynku polskim rośnie nieprzerwanie od 30 lat i ma nadal duży długoterminowy potencjał dalszego wzrostu.

Obrazek użytkownika Anonim
Smok

Ostatnio wszystko drożeje: miedź, kukurydza, nawet drewno. Jak wygląda kwestia z winem, czy z powodu otwarcia gospodarek hurtowe ceny wina będą iść do góry? Czy widać efekty oczekiwanej niższej podaży z Francji po niedawnych przymrozkach? Czy może przez pandemię jest dużo zapasów po słabym zeszłym roku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Gratulujemy ciekawego koszyka zakupowego - mamy nadzieję, że oprócz miedzi i drewna wpada do niego też czasami butelka wina :-) Szeroki i zróżnicowany asortyment powoduje, że nawet znaczące wahania w skali regionalnej pozostają praktycznie bez wpływu na wynik na całym portfolio.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jak duży, negatywny wpływ na przychody i zyskowność miało otocznie covidowe dla wyników 4q roku obrotowego poprzedniego, które będą stanowić bazę porównawczą dla następnego kwartału?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W IV kwartale ubiegłego roku obrotowego sprzedaż spadła o 6%, wpływ covid był naszym zdaniem większy niż te 6%, co stwarza dobre perspektywy wzrostu w IV kwartale b.r. obrotowego.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Czy ponownie można spodziewać się akwizycji nowych brandów?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

To zależy od tego, czy takie brandy będą oferowane do sprzedaży. W każdym przypadku analizujemy opłacalność zakupu, zgodność ze strategią grupy i na tej podstawie podejmujemy decyzje.

Obrazek użytkownika Anonim
JohnyNocrash

Dzień Dobry,
czy Ambra planuje ekspansję na nowe rynki lub nowe produkty?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W świecie zachowań konsumenckich nieustannie pojawiają się nowe potencjały i nowe segmenty rynkowe. Staramy się na to odpowiadać nowymi produktami w miarę możliwości walcząc o palmę pierwszeństwa. Potencjał rozwoju na czterech rynkach naszej obecnej działalności jest nadal bardzo duży.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jak przedstawiają się perspektywy dla cen surowców w perspektywie 6-12 miesięcy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie widzimy istotnych zagrożeń dla drastycznych zmian cen wina w przekroju całej Europy. Więcej będzie wiadomo w okresie zbiorów, czyli sierpień-wrzesień.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Patrząc na segment polski widać, że wynagrodzenia wciąż rosną i wyprzedzają dynamikę sprzedaży. Jak rozumiem biorąc pod uwagę otoczenie makro należy przyjąć, że taka tendencja tutaj będzie się utrzymywać i trzeba szukać innych efektywności aby pokryć ten czynnik?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wzrost wynagrodzeń jest z jednej strony związany z bardzo dobrymi wynikami sprzedaży, z drugiej z obniżkami wynagrodzeń w ub. r. na podstawie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej. W kolejnych latach będziemy obniżać dynamikę wynagrodzeń do poziomu nie wyższego niż wzrost sprzedaży

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Na najważniejszym polskim rynku sprzedaży rośnie +17%, pomimo śladowej (tak zakładam) sprzedaży do Horeca oraz pewno spadków w sklepach Centrum Wina (odwiedzalność w galeriach istotnie niższa więc niższy traffic). Jak więc zrobiliście tak wyśmienity wynik sprzedażowy – czy kanał sprzedazy do sklepów i hurtowni tak istotnie urósł?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Segment sprzedaży do HoReCa odpowiadał przed pandemią za ok. 7% naszych przychodów, obecnie spadł na poziom ok. 3%. Wpływ na wynik jest więc nieznaczący. Sklepy Centrum Wina osiągnęły wzrosty sprzedaży pomimo mniejszej odwiedzalności galerii głównie dzięki lojalnym klientom naszego programu Kocham Wino. Pozostały wzrost to zwiększona sprzedaż przez sklepy spożywczy w wyniku przesunięcia wydatków konsumenckich właśnie w stronę zakupów sklepowych. Na to wszystko nałożyć należy dobre wyniki naszych marek i projektów rozwojowych w otoczeniu rynkowym.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Czy tak dobre wyniki (gratulacje) przy jednoczesnym słabym dla Was makro (lockdown, kurs EUR/PLN, ceny surowców jak szkło czy wino bazowe) oznacza, że podnosiliście ceny Waszych produktów w 2021 roku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W związku z wspomnianymi obciążeniami wdrożyliśmy podwyżki naszych cen sprzedaży od początku roku kalendarzowego 2021. W związku z tym wpływ zmian cen na wynik 3 kwartałów jest jeszcze ograniczony.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Patrząc na segment rumuński to po przeciętnym (+6%) wzroście wsprzedaży w poprzednim kwartale teraz jest eksplozja (+60%). Oczywiście same wartości, ze względu na sezonowość, nie są porównywalne, ale co się wydarzyło, że wcześniej było tak sobie w okresie październik-listopad, a teraz tak dobrze w Rumunii? Przejęcie marki Sange de Taur nie powinno już tutaj chya odgrywać istotnej roli porównując te okresy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Sprzedaż w Rumunii ucierpiała mocno w marcu 2020 r., a marki Sange de Taur i Zarea rozwiją się dynamicznie. Zwiększamy również udziały w kategorii brandy. Wszystkie te czynniki odpowiadają za bardzo dobry wynik sprzedażowy w Rumunii.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

czy polityka dywidendowa spółki przez najbliższe lata nie ulegnie zmianie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie przewidujemy istotnych zmian. Nadal będziemy zwiększać wypłacaną dywidendę jednocześnie inwestując w przyszłość spółki.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Do produkcji wchodzi wino z 2020 r. Jak się kształtuje cenowo w porównaniu do tego z 2019 r?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Ceny surowców pozostały na podobnym poziomie jak w poprzednim roku.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Czy bierzecie pod uwagę odkupienie udziałów mniejszościowych w spółkach zależnych?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie mamy takich planów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, nawiązując do alkoholi premium. Jakie działania w tym segmencie Państwo przewidujecie?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Oczekujemy dalszego pozytywnego rozwoju marki Baczewski po udanym debiucie i udanym początku Baczewski Whisky. O kolejnych działaniach i projektach będziemy informować.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Czy po zastoju w zwiększaniu wartości dywidendy (0,7 zł w 2019 i 2020) możemy liczyć na powrót do rosnącego trendu w tym zakresie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jednym z powodów utrzymania dywidendy na stałym poziomie w 2020 r. była niepewność związana z pandemią. Wydaje się, że ten czynnik ryzyka nie odgrywa już istotnej roli, a wyniki się poprawiają, co stwarza korzystne warunki do powrotu do wzrostu dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Jak oceniacie rozwój przejętych ostatnio spółek?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Większość biznesu przejętych przez nas spółek w Czechach to sprzedaż detaliczna alkoholi premium w sklepach, których działalność została ograniczona w wyniku pandemii. Mimo tych trudności oceniamy, że spółki te mają potencjał wzrostu. Czechy to duży i atrakcyjny rynek wina i chcemy się tam nadal dynamicznie rozwijać.

Obrazek użytkownika Anonim
Sobiesław Noble

Czy dywidenda na poziomie 0,70 PLN do 2023 r. to z Państwa perspektywy konserwatywne założenie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie komentujemy kwot dywidendy. Propozycje w tym zakresie przedstawimy po zakończeniu roku obrotowego.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

O 1/3 r/r wzrosła sprzedaż alkoholi mocnych, pomimo braku kanału Horeca. Czy to oznacza, że projekt Distillers Limited rozwija się szybciej niż zakładaliście? I pytanie dodatkowe do sklepów CW/DL – ile otwarć było w 2021 roku i czy zamierzacie dokonywać nowych? Iedyś yła mowa o wejściue w mniejsze miejscowości.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Inaczej niż w rynku win w rynku alkoholi mocnych nie tylko nie jesteśmy mocnym graczem, ale startujemy z pozycji niszowej. Stąd nie dziwi duża dynamika wzrostowa na tak wielkim rynku. Zamierzamy koncentrować się na mniejszych premiowych segmentach i tu widzimy nasze miejsce i potencjał rozwoju. W 2021 roku planujemy przejściowe spowolnienie dynamiki otwarć.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Sprzedaż kategorii pozostałe zanotowała najwolniejszy (aczkolwiek i tak +18%) r/r. Czy to oznacza, że rynek cydru cały czas spada patrząc na niego wartościowo? Jakie obecnie udziały macie w tym rynku? Czy Cydr Lubelski jest eksportowany do Czech/Słowacji i Rumunii?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rynek cydru za ostatnie 12 miesięcy nadal notował spadki, na tym tle marzec był pierwszym od dawna miesiącem wzrostu kategorii. Sprzedaż Cydru Lubelskiego rosła dzięki zwiększaniu udziału w kategorii, który osiągnął ok. 80%. Na rynkach zagranicznych naszej Grupy działamy w oparciu o marki lokalne. Cydr Lubelski natomiast eksportujemy do kilku krajów.

Obrazek użytkownika Anonim
portalspozywczy.pl

JDzień dobry, jak po ponad roku od trwania pandemii oceniają Panowie jej wpływ na branżę winiarską? Czy pandemia oszczędziła winiarzy czy jednak zamrożenie sektora HoReCa mocno dało się we znaki Ambrze i branży? Czy teraz - po odmrożeniu HoReCa i rozpoczęciu szczepień - można uznać, że ten czynnik już jest za nami i nie będzie wpływał na rynek wina?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Pandemia spowodowała przesunięcie zakupów z HoReCa do sklepów. Łączna konsumpcja nie ucierpiała. Zakładamy stabilne wzrosty konsumpcji w kolejnych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

Czy zamierzacie Państwo poszerzać ofertę o "alkohole zero-procentowe"?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W tym momencie rozszerzamy ofertę CIN&CIN Free o dwa wina bezalkoholowe Cabernet Sauvignon i Sauvignon Blanc.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Widzimy dalszy potencjał w rozwoju tego segmentu win bezalkoholowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Jak sprzedaje się marka Baczewski – jest już wódka i whisky. Czy nie czas na inne alkohole mocne np. gin czy rum, ewentualnie koniak? Czy to y yło zgodne z Waszą strategią i pozycjonowaniem marki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Baczewski Gin mamy w ofercie, podobnie jak Baczewski Ovovit, czyli tradycyjny likier jajeczny. W sklepach CW i wybranych hipermarketach oferowane są również wódki gatunkowe, np. ceniona przez konsumentów klasyczna Piołunówka. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia.

Obrazek użytkownika Anonim
Smok

Czy myślą Państwo nad zmniejszeniem wpływu środowiskowego np. przy dystrybucji czy opakowaniach? Czy system kaucyjny to realna perspektywa czy mrzonka? Wydaje się, że dla członków programu Kocham Wino taki system mógłby odnieść sukces.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Przyjęliśmy Strategię Zrównoważonego Rozwoju i aktualnie pracujemy nad bilansem obciążeń i pracujemy nad działaniami zmierzającymi do zmniejszenia naszego wspływu na środowisko. W najbliższym raporcie rocznym zamieścimy sprawozdanie dotyczące wdrożenia działań. System kaucyjny wymaga dużych rozwiązań systemowych i jako pojedyncze przedsiębiorstwo musimy poczekać na stworzenie warunków ramowych. Natomiast prezentowany przez członków Kocham Wino opróżnionych butelek na dowód, że smakowało jest ciekawą inicjatywą.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

Czy macie Państwo w planach sprzedaż swoich produktów na rynku chińskim?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na razie nie mamy znaczących zapytań z tego rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Długoterminowy

Czy w związku z aktualnym kursem EUR istnieje możliwość osiągania mniejszej marży w najbliższym czasie czy ta zwyżka jest już zdyskontowana w cenach produktów?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W przypadku trwałego dalszego osłabienia złotego wobec EUR będziemy podejmować decyzje dostosowujące ceny do jego poziomu.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za liczny udział w naszym czacie i zapraszamy na kolejny spotkaniu po wynikach rocznych. Serdecznie pozdrawiamy!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.