Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

„Zamierzamy utrzymywać atrakcyjną stopę dywidendy, a dobra sytuacja finansowa i niskie zadłużenie stwarzają ku temu dobre warunki” - relacja czatu z Grupą AMBRA

Udostępnij

W środę, 9 listopada 2022 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I kwartał 2022/2023 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, rozwój produktów, politykę dywidendową oraz otoczenie rynkowe.

W spotkaniu wzięło udział 540 osób, a zarząd odpowiedział na blisko 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy AMBRA: prezesem, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania zostaną omówione wyniki finansowe spółki za I kwartał 2022/2023 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 9 listopada 2022 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dzień dobry! Witamy wszystkich uczestników dzisiejszego spotkania i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Szymon

Czy obecna inflacja jest większą szansą (możemy podnieść ceny i zwiększyć marżę) czy zagrożeniem (droższy surowiec) dla spółki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Inflacja jest zagrożeniem. Po pierwsze negatywnie wpływa na nastroje konsumenckie, a po drugie rosnące koszty zakupu obniżają rentowność. Walka z inflacją ostatecznie polegać będzie na zacieśnianiu zarówno polityki fiskalnej jak i monetarnej, co dodatkowo negatywnie wpłynie na konsumpcję.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Dzień dobry!
Co musi się stać, żeby wrócił Cydr Lubelski w litrowych butelkach? Martwi mnie, że Ambra dołączyła w ten sposób do trendu "downsizingu" - tabliczka czekolady ma teraz 80/90 gramów, kostka masła 180/200 gramów, "ćwiartka" wódki 200 ml itd.
Czy realny jest scenariusz, że kiedykolwiek butelka wina zostanie zmniejszona z 750 ml albo "pół litra" wódki przestanie mieć 500 ml? Wydaje mi się, że te objętości mamy zakodowane już niemal w genach.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Powodem zmniejszenia pojemności były w dużej mierze trudności technologiczne: wysoki odsetek odpadu technologicznego w produkcji opakowania oraz niska efektywność produkcji. Przy gwałtownie rosnących cenach opakowań i surowców uznaliśmy, że niższa cena bezwzględna za butelkę produktu będzie bardziej efektywna.

Obrazek użytkownika Anonim
CydrożłopLubiDywidendę

Generalnie, chciałbym zapytać o inflację.
1) W jakim stopniu inflacja wpływa na wyniki sprzedaży?
2) Czy klienci zaczęli sięgać po tańsze produkty albo zauważacie zmniejszony popyt na droższe alkohole Waszej produkcji? W ostatnich latach rynek sprzedaży alkoholu ewidentnie podążał w stronę segmentu "premium". Nawet dyskonty spożywcze uruchamiają sprzedaż bardziej wyszukanych alkoholi, na przykład piw rzemieślniczych. Czy Waszym zdaniem inflacja może ten trend odwrócić? Jak zamierzacie reagować?
3) Jak inflacja odbija się na Waszej marży?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dotychczas inflacja nie wpłynęła negatywnie na wyniki sprzedażowe. W dłuższej perspektywie należy jednak oczekiwać, że to będzie miało miejsce. Obserwujemy również zahamowanie premiumizacji w większości kategorii rynku alkoholi. Wzrost kosztów zakupu obniżył naszą marże, ponieważ tylko część zwiększonych kosztów została pokryta przez podwyżki cen.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Jakie nowości w markach własnych Ambry szykowane są na przyszły rok? Zawsze jest edycja specjalna Cydru Lubelskiego, przybywa też odmian win z Winiarni Zamojskiej. Czy może Pan już coś zdradzić na ten temat?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Z pewnością będziemy rozwijać ofertę "alkoholi bezalkoholowych". Po wprowadzeniu różowego wina musującego CIN&CIN Free rozszerzać będziemy również ofertę win szczepowych pod tą samą marką. Podobny proces odbywa się w ofercie Centrum Wina. W przyszłym roku obchodzić będziemy 30-lecie marki FRESCO i nie zabraknie specjalnej oferty produktowej.

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Dzień dobry. Czy w kolejnych kwartałach wysoka dynamika sprzedaży ma szanse być utrzymana?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Pomimo wysokiej inflacji, w ostatnim kwartale osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Jest jeszcze za wcześnie, by oceniać, czy kolejny kwartał będzie równie dobry pod tym względem. Nowe produkty radzą sobie bardzo dobrze, natomiast pogorszenie nastrojów konsumentów mogą obniżać dynamikę sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Na którymś z dawniejszych czatów pojawił się temat nowej formuły sklepów Centrum Wina. Jak aktualnie wygląda ta sprawa?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Właśnie otworzyliśmy nowy sklep w Zabrzu w nowej przyulicznej formule. Następne czekają w kolejce.

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Czy w bieżącym kwartale miały miejsce zdarzenia, które mogą istotnie wpłynąć na wyniki spółki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie było takich wydarzeń. Największy wpływ na wyniki mieć będą w przyszłości nastroje konsumenckie, którym zagraża wysoka inflacja.

Obrazek użytkownika Anonim
Magnat

Witam. Czy jako długoterminowy inwestor mogę spodziewać się kontynuowania polityki dywidendowej przez Ambra?
Pozdrawiam
MagnatWielki

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zamierzamy utrzymywać atrakcyjną stopę dywidendy, a dobra sytuacja finansowa i niskie zadłużenie stwarzają ku temu dobre warunki.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Czy Ambra planuje wyruszyć na podbój kolejnych krajów Europy Środkowej? Może tym razem kierunek północny, czyli Litwa, Łotwa i Estonia?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie nie planujemy wejścia na nowe rynki z własną działalnością.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Jak reagują klienci na podwyżki cen? Widzicie zmianę na bardziej ekonomiczne kategorie win? Albo zmianę w kierunku innych, tańszych alkoholi jak np. piwo?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie przyjmują ich z entuzjazmem. Proces premiumizacji, czyli przechodzenia do produktów droższych się zatrzymał. Oczekujemy okresu "rozsądnych" zakupów. Nasze marki mają szansę na tym skorzystać.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Witaszek

Dzień dobry. Kilka pytań z mojej strony:
1. Czy polityka dywidendowa w najbliższym czasie pozostanie bez zmian?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jest jeszcze za wcześnie na mówienie o konkretnych poziomach dywidendy. Chcemy jednak pozostać spółką dywidendową. Nasz model biznesowy nakierowany jest na generowanie stabilnego cash flow, który ma umożliwić akcjonariuszom regularne partycypowaniu w zyskach, również w okresach gorszej koniunktury.

Obrazek użytkownika Al2022
Al2022

Dzień dobry, czy planują Państwo podnieść ceny w I kwartale 2023? Jeśli tak, to czy obejmie ona wszystkie kategorie towarowe w takim samym stopniu? Jak wygląda wrażliwość cenowa w poszczególnych kategoriach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Decyzje dotyczące nowych cen sprzedaży podejmiemy w ciągu najbliższych tygodni. Ogólnie rzecz biorąc kategorie i segmenty, w których działamy cechują się niższą wrażliwością cenową niż produkty codziennego użytku/rynki masowe.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Czemu wzrost sprzedaży w Czechach i Słowacji był tak duży?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W Czechach i na Słowacji dynamicznie rosła sprzedaż win musujących MUCHA SEKT, które sukcesywnie zwiększają swoje udziały rynkowe. Bardzo dobrze rozwijała się również sprzedaż alkoholi i win premium przez przejęte w ostatnich latach spółki dystrybucyjne.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Jaki jest plan na utrzymywanie lub łagodzenie spadku marż w kolejnych okresach sprawozdawczych ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Będziemy nadal dopasowywać ceny sprzedaży do rosnących kosztów z uwzględnieniem potencjału popytu konsumentów na nasze produkty i marki.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Witaszek

3. Czy uważają Państwo że ostatni dynamiczny wzrost kosztów zostanie utrzymany w kolejnych kwartałach?
Pozdrawiam, Michał, akcjonariusz indywidualny.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Oczekujemy utrzymania w kolejnych kwartałach zbliżonej dynamiki kosztów. Inflacyjne otoczenie będzie nadal wywierało presję na rosnące koszty.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy hamowanie "premiumizacji" odciskać się będzie na marżowości?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zahamowanie premiumizacji ograniczać będzie możliwość wzrostu sprzedaży w tym segmencie, a w konsekwencji negatywnie wpływać na marże.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak spisuje się rynek polski na tle rynków zagranicznych, zwłaszcza czeskiego, czy rumuńskiego? Czy u nas jest gorzej, czy może lepiej?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Ogólna sytuacja ekonomiczna na rynkach naszej działalności stoi pod wpływem podobnych ogólnie znanych czynników.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz

Czy Państwa procesy technologiczne wymagają większej energii z gazu czy en. elektrycznej ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zdecydowanie większy udział w kosztach stanowi energia elektryczna.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak oceniacie Państwo przygotowanie spółki, biorąc pod uwagę wyzwania na najbliższe 2-3 kwartały?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Niskie zadłużenie, silne marki oraz zróżnicowane portfolio produktów w różnych segmentach cenowych tworzą solidne podstawy pozytywnych scenariuszy biznesowych w zmiennych warunkach kolejnych miesięcy i kwartałów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Na jakim etapie jesteśmy gospodarczo jeśli chodzi o "rosnące koszty"? Czy widać jakieś oznaki, że to może zelżeć?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W naszej branży nie widać oznak spowolnienia wzrostu kosztów. Niestabilne otoczenie, w tym wojna w Ukrainie, utrudnia prognozowanie zmniejszenia się presji kosztowej. Rosnące koszty gazu i energii stanowią istotny czynnik kosztotwórczy u naszych dostawców np. butelek czy opakowań.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Czy podtrzymujecie Państwo, że w 1Q 2023 ruszy generacja energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych zamontowanych w zakładzie w Biłgoraju?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, spodziewamy się, że do tego czasu uzyskamy zezwolenie na produkcję energii z fotowoltaiki.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Ceny alkoholi nie rosną tak szybko jak np ceny żywności. Po pierwsze - skąd ta różnica? Po drugie czy jest szansa na wyrównanie wzrostu cen w obu kategoriach np. przez szybszy wzrost cen alkoholi?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Cykle produkcyjne branży spożywczej powodują, że koszty wytworzenia, a po nich ceny wielu artykułów spożywczych reagują na wzrost kosztów i cen surowców bardziej bezpośrednio i dużo szybciej niż w produkcji napojów alkoholowych. Mix kosztów dla każdego segmentu wygląda inaczej. Trudno więc przyjmować jakiś wspólny wskaźnik wzrostu cen.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry.
Jak wpłynie na handel państwa produktami planowana podwyżka akcyzy na cały alkohol o 5% co roku aż do 2027?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Podwyżka akcyzy będzie kolejnym obciążeniem w tym niełatwym okresie i może dodatkowo negatywnie wpłynąć na zakupy konsumenckie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w związku z tym, że idzie czas "rozsądnych zakupów", zamierzacie Państwo położyć większy nacisk na dostępność Waszej oferty w dyskontach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Niektóre z naszych głównych marek są w sieciach dyskontowych dostępne w stałej ofercie lub w akcjach promocyjnych. Nie planujemy zasadniczego zwiększenia naszej dystrybucji w tym kanale sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz

Ile w % zaspokoi to Państwa potrzeby energetyczne ? - panele fotowoltaiczne ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Fotowoltaika pokryje około 30% naszych potrzeb w naszej winiarni w Biłgoraju.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie obecnie obserwujecie tempo rozwoju rynku wina spokojnego i jak na tym tle wypada Ambra?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wzrost sprzedaży win spokojnych o 16,4% przekracza wyraźnie dynamikę rynków, która się osłabia: rynek w Polsce notuje kilkuprocentowe wzrosty wartościowo, a ilościowo od kilku miesięcy nie rośnie.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Czy obecny okres wysokiej inflacji, rosnących kosztów i spowolnienia gospodarczego to potencjalnie najtrudniejszy okres w historii dzialania firmy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Obecny okres nie należy do najłatwiejszych. Jednak nie oceniamy go w kategoriach historycznie kryzysowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakim stopniu (najlepiej procenotowo) na wynik finansowy ma wpływ osłabiający się, a ostatnio nieco umacniający się złoty? Jak to można mniej więcej przeliczać?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Z uwagi na cykle zakupowe, częściowe zabezpieczanie kursu zakupu walut oraz uwzględnianie trendu zmiany kursów, takie krótkoterminowe wahania nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki. Osłabienie złotego wobec euro wyniosło około 3 procent rdr. i było jednym z czynników obniżenia marży o 2,5 punktu procentowego.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy serdecznie za wszystkie ciekawe pytania i zapraszamy na kolejne spotkanie po wynikach półrocznych w lutym przyszłego roku. Pozdrawiamy!

Udostępnij