Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

„Stawiamy na rozwój w modelu franczyzowym – jest to najbardziej kapitałowo efektywny model wzrostu” - relacja czatu z zarządem Grupy Eurocash

Udostępnij

W czwartek, 17 listopada 2022 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy Eurocash, Pawłem Surówką oraz członkiem zarządu i dyrektorem finansowym, Jackiem Owczarkiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych spółki. Inwestorzy zadawali również pytania o strategię na lata 2023-2025 oraz rozwój Frisco.

W spotkaniu wzięło udział 260 osób, a zarząd odpowiedział na wszystkie pytania. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Eurocash: prezesem, Pawłem Surówką oraz członkiem zarządu i dyrektorem finansowym, Jackiem Owczarkiem. Podczas spotkania porozmawiamy o wynikach finansowych za III kwartał 2022 roku oraz dalszych planach rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 17 listopada 2022 r. o godz. 13:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Dzień dobry!
Dziękujemy za zainteresowanie Grupą Eurocash.
Ja i Jacek Owczarek (CFO) jesteśmy z Państwem do godz. 14:00.
Zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzychu

Wysoka inflacja napędza sprzedaż Eurocash. Ale jeszcze bardziej korzysta na tym Biedronka oraz Dino – mają wyższe LFL. Jak utrzymująca się drożyzna wpłynie na Wasz biznes w dłuższym terminie?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Rzeczywiście, dyskonty rosną szybciej niż sklepy małoformatowe, które są naszymi głównymi klientami. Widać ostrożność konsumenta – mocniej zwraca uwagę na cenę, kupuje bardziej wybiórczo, produkty premium wypadają z koszyka zakupów. To nakłada pewną presję na marżę i skalę naszego wzrostu. Mocno pracujemy z naszymi dostawcami nad poprawą warunków handlowych dla nas i naszych klientów. Nie można każdej podwyżki przekładać na konsumenta. My to rozumiemy i inwestujemy część naszej marży w konsumenta. Oczekujemy podobnego podejścia od naszych partnerów.
Handel niezależny ma swoją wartość – ludzie cenią sobie, że sklep jest blisko, że jest wybór towarów, że jest świeżo, ale różnica cenowa nie może być zbyt duża. Wydaje się, że z tym przekazem docieramy do producentów – wielu z nich nas wspiera. Jednocześnie, mocno pracujemy nad efektywnością kosztową. W Grupie Eurocash mamy jeszcze kilka obszarów, gdzie widzę potencjał do poprawy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakim modelu zamierzacie Państwo "pozyskiwać" nowe sklepy do sieci współpracującej z Eurocash? Czy macie w planach jakieś duże przejęcia, wymagające dodatkowego kapitału?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Zgodnie z ogłoszoną strategią, stawiamy na rozwój w modelu franczyzowym – jest to najbardziej kapitałowo efektywny model wzrostu. W latach 2023-2025 planujemy przyłączanie około 500 sklepów rocznie do sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash.
Nie wykluczamy dalszych przejęć mniejszych sieci, ale będziemy patrzeć na takie okazje bardziej wybiórczo. W środowisku wysokich stóp procentowych i dużej niepewności gospodarczej my również ostrożniej podchodzimy do inwestycji. Chcemy przede wszystkim inwestować we franczyzobiorców – we wspieranie ich działalności.

Obrazek użytkownika Anonim
RA

Jakie są powody Państwa zdaniem, że wycena akcji jest tak nisko, a sieć dyskontów z dinozaurem w tym czasie jest przy historycznych maksimach? Jak zamierzacie Państwo to zmienić?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Myślę, że najlepszą odpowiedzią na tę sytuację jest realizacja strategii ogłoszonej pod koniec sierpnia. Przez wielu analityków została ona określona jako właściwa, aczkolwiek ambitna. Ja jestem przekonany, że zapisane w niej cele są w naszym zasięgu. A ich realizacja powinna się przełożyć na lepszą wycenę fundamentalną. Gdy rynek będzie widzieć, że dowozimy wyniki, przełoży się to również na wycenę akcji.

Obrazek użytkownika Anonim
RA

1. Jak oceniacie Państwo aktualny poziom zadłużenia spółki? Jeśli popatrzymy na wskaźniki jak DN/EBITDA, to jest on zdecydowanie za wysoki? Jak zamierzacie to poprawić?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Dużo pracy w tym zakresie już wykonaliśmy – w ostatnich kwartałach mocno zredukowaliśmy poziom zadłużenia. Na koniec trzeciego kwartału br. wskaźnik dług netto / EBITDA (przed MSSF 16) wyniósł 1,48x (przy poziomie kowenantu bankowego ustalonego na poziomie 3,5x), osiągając poziom założony w strategii na lata 2023-2025. Dla porównania, na koniec 2021 r. wynosił on 2,35x.
W środowisku wysokich stóp procentowych planujemy dalsze zmniejszanie zadłużenia, aby ograniczyć koszty finansowe.

Obrazek użytkownika Anonim
RA

2. Jakie są koszty obsługi zadłużenia i jego wrażliwość na zmianę stóp procentowych przez NBP?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Wrażliwość na zmianę stóp procentowych opisujemy w naszym raporcie rocznym – jest to około 27 mln zł na każdą zmianę o 100 punktów bazowych.
Łączne koszty finansowe za 9 miesięcy br. wyniosły około 207 mln zł. Nie wszystko to odsetki od długu – te wyniosły około 59 mln zł (z prowizjami). Pozostałe koszty finansowe to odsetki od faktoringu oraz odsetki leasingowe.

Obrazek użytkownika Anonim
Radek

Jak wygląda perspektywa wypłaty dywidendy i jej wysokości?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Jest zbyt wcześnie na taką decyzję. Skupiamy się na wypracowaniu jak najlepszych wyników w czwartym kwartale. Spodziewamy się, że wysokie stopy procentowe pozostaną z nami przez jakiś czas, dlatego obecnie naszym priorytetem jest dalsze obniżanie zadłużenia, aby ograniczyć koszty finansowe. Do tematu dywidendy wrócimy przed WZA.

Obrazek użytkownika Anonim
Radek

Jak odniosą się Panowie do opinii analityków, że hurtowy model Eurocash się skończył?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Nie zgadzamy się z taką opinią i cieszymy się, że większość analityków podziela nasze zdanie. Fundamentem funkcjonowania hurtowego biznesu Grupy Eurocash są sklepy lokalne. Utrzymują̨ one znaczący udział w handlu FMCG w Polsce – na poziomie blisko 40%, notując stały wzrost sprzedaży.
Co roku liczba małych sklepów spada, ale pozostałe sprzedają więcej i profesjonalizują się. Wg prognoz PMR, sprzedaż na 1 sklep małoformatowy (0-500mkw) w latach 2022-2025 wzrośnie o około 21%.
Sklepy lokalne stanowią największą sieć dystrybucji w Polsce. Są też bardzo ważnym kanałem sprzedaży produktów markowych. Produkty markowe stanowią aż 95% sprzedaży takich sklepów.
Głównym wyzwaniem sklepów lokalnych są różnice w cenach wobec dyskontów. Dlatego mocno pracujemy z naszymi dostawcami nad poprawą warunków handlowych dla nas i naszych klientów, aby tę różnicę zmniejszać.
Dostawcy widzą i doceniają wartość rynku niezależnego i widzimy gotowość z ich strony, żeby podtrzymywać rolę tego rynku w Polsce.
Gdyby sklepy lokalne porównać do franczyzowych modeli małych supermarketów w Europie Zachodniej, to widać, że format ten może jak najbardziej utrzymać wysokie udziały w rynku. Wszystko jest w naszych rękach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Widać, że dyskonty coraz mocniej wygrywają ze sklepami lokalnymi, nie tylko ceną, ale i coraz częściej jakością produktów. Czy macie Państwo na to jakiś pomysł, tak aby mniejsze sklepy poprawiły swoją konkurencyjność?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Sklepy lokalne mają wiele atutów: bliskość, szeroki wybór produktów markowych, mniejsze kolejki, osobiste relacje z konsumentami, zaufanie do jakości / świeżości towarów. To, czego potrzebują, to silnego partnera, który dostarczy im skalę (siłę zakupową), nowoczesne technologie, innowacyjne rozwiązania, dostęp do wszystkich kanałów w modelu online i offline. Takim partnerem jest właśnie Eurocash.
Dostrzegamy, że sklepy lokalne muszą uwypuklić swoje atuty wobec klientów i właśnie to jest jednym z filarów naszej strategii.
Integrujemy nasze jednostki hurtowe, aby być jeszcze bardziej efektywnym, a naszym klientom ułatwić zamawianie w najbardziej wygodny dla nich sposób: online, mobile czy w cash&carry. Mocniej stawiamy na rozwój franczyzy. Łączymy systemy POS naszych franczyzobiorców, które znacznie ułatwiają zarządzanie sklepem, polityką cenową, promocjami, a docelowo pozwolą wdrożyć wspólny program lojalnościowy. Na koniec trzeciego kwartału do rozwijanej przez nas Innowacyjnej Platformy Handlu podłączonych było już 4,7 tys. sklepów sieciowych. Do końca 2025 roku chcemy, aby to było 12 tysięcy.

Obrazek użytkownika Al2022
Al2022

Dzień dobry, czy mają Państwo kwotowe szacunki, jakie korzyści odniesie spółka w związku z utworzeniem Podatkowej Grupy Kapitałowej?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Zaletą funkcjonowania PGK jest możliwość wspólnego rozliczania CIT przez grupę kapitałową jako jeden podmiot. Spółki działające w ramach PGK nie muszą wtedy rozliczać się osobno. Poza łatwiejszymi rozliczeniami, korzyści z utworzenia PGK powstają wówczas, gdy część spółek ją tworzących jest dochodowa, a część generuje straty, gdyż na przykład znajduje się w fazie intensywnego wzrostu, jak choćby Duży Ben.
Spodziewamy się, że dzięki utworzeniu PGK efektywna stopa podatkowa obniży się. Jak duże będą to oszczędności, będzie zależeć od przyszłych wyników – umowa o utworzeniu PGK Eurocash będzie obowiązywać w latach 2023-2025, z możliwością przedłużenia.
Celem tego działania jest, by wypracowany wynik operacyjny w większej mierze przekładał się na wynik netto.

Obrazek użytkownika Anonim
Radek

Czy nie uważacie, że za dużo jest brandów/marek w grupie? Jest jeden Lidl, Biedronka czy Dino a EC ma tych marek z 10

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Sklepy lokalne są dużo bardziej zróżnicowane niż sieci dyskontowe, stąd proponujemy im różne modele współpracy.
Szanujemy wybory naszych klientów. Różnorodność tych formatów to nasza siła, bo każdy z nich jest dopasowany do lokalnego rynku i preferencji konsumentów.
Niemniej, we współpracy z naszymi franczyzobiorcami będziemy stale dążyć do optymalizowania formatów oraz ich lepszego dopasowanie do rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

1) czy macie Państwo zamiar wprowadzić frisco na giełdę?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Obecnie nie mamy takich planów. Będziemy się oczywiście przyglądać jak rozwijają się rynki kapitałowe i wyceny spółek wzrostowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

2) dlaczego nie zakończycie nieudanego projektu ABC na kołach, który generuje tylko straty i prawdopodobnie nadal będzie je generował?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

W nowej strategii projekt ABC na kołach określiliśmy jako niestrategiczny i zaprzestaliśmy jego dalszego rozwoju. Utrzymaliśmy rentowne trasy i nadal docieramy do miejsc i społeczności, które mają utrudniony dostęp do sklepów, tym samym wypełniamy ważną społecznie rolę.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

3) czy Państwowy Holding Spożywczy był zainteresowany podjęcie współpracy z Eurocashem? czy prowadzono z Wami rozmowy na temat zakupu części sklepów?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Nie było i nie ma takiego tematu.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

4) jakie są plany odnośnie zmniejszenia zadłużenia?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

W strategii na lata 2023-2025 docelowy wskaźnik długu netto wyznaczyliśmy na poziomie 1,5x EBITDA (przed MSSF 16). Ten poziom osiągnęliśmy już na koniec trzeciego kwartału (1,48x). Niemniej jednak, w środowisku wysokich stóp procentowych, zamierzamy dalej zmniejszać zadłużenie, aby ograniczyć koszty finansowe, co może wpływać na zysk netto.

Obrazek użytkownika Anonim
radek

Jak oceniacie Państwo poziom zadłużenia firmy w kontekście rosnących stóp procentowych. Jaki może to mieć wpływ na wypłatę dywidendy? Czy Eurocash zamierza pozostać spółką dywidendową/arystokratą dywidendowym?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Historycznie Grupa Eurocash płaciła regularnie dywidendę przez cały okres gdy byliśmy notowani na GPW (z wyjątkiem lat COVID-owych 2019-2021).
Jednym z celów naszej strategii jest powrót do regularnego wypłacania dywidendy, przy założeniu, że wskaźnik zadłużenia jest poniżej poziomu 1,5x (dług netto/EBITDA przed IFRS16).

Obrazek użytkownika Anonim
MiQ

Czy dynamika sprzedaży pozwoli na rozwój podobnie jak w przypadku lidera jakim jest Dino?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Eurocash w porównaniu do Dino czy Biedronki ma inny model biznesowy. Nie ma drugiego takiego na naszej giełdzie. Eurocash skupia się na sprzedaży hurtowej do sklepów franczyzowych i niezależnych. W obecnym otoczeniu sprzedaż rośnie całkiem nieźle – od początku roku urosła o 17% r/r. To powyżej średniej inflacji z okresu styczeń-wrzesień, zwłaszcza na naszym mix produktów. Zamierzamy dalej rosnąć organicznie w Hurcie i zwiększyć udziały rynkowe z 22 do 27% w ramach strategii do 2025. Aby to osiągnąć, pozyskamy więcej klientów niezależnych, ale też dołożymy po 500 sklepów franczyzowych rocznie.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

Dzień dobry,

 

Czy prognozują Państwo spadek poziomu marży brutto przez najbliższe kilka lat?

 

Pozdrawiam,

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Pracujemy na stosunkowo stałych marżach – szczególnie Hurt, jako że tu zostawiamy miejsce dla marży naszych klientów, czyli sklepów niezależnych i franczyzowych. Nie widzimy dużej presji na ten poziom marży w najbliższych okresach.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

jak oceniacie sprzedaż w salonikach Inmedio? czy planujecie kolejne przejęcia w tym sektorze? - a może wyjście z inwestycji? czy jest jeszcze zainteresowanie tym formatem (czy dostajecie oferty odkupienia) czy widać wzrost sprzedaży papierosów - zwiekszona sprzedaż przez Ukrainców ?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Notujemy duże wzrosty like for like, z uwagi na to, że po wygaszeniu pandemii wrócił ruch do miejsc gdzie saloniki Inmedio są ulokowane (centra handlowe, galerie). Wracamy do dynamiki sprzedaży obserwowanej przed wybuchem pandemii COVID-19.
Widzimy długoterminowy trend polegający na wzroście sprzedaży papierosów i mniejszym udziale sprzedaży prasy.

Obrazek użytkownika Anonim
Kuba

Czy mają państwo plany na rozwój technologiczny sklepów lokalnych(automatyczne kasy, dostępność 24/7, aplikacja dedykowana do zakupów, etc.)?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Jak najbardziej.
W ramach nowopowstałej jednostki „Sieci Partnerskie” podległej pod Pedro Martinho, Grupa planuje w większej mierze inwestować w rentowność i atrakcyjność sklepów franczyzowych z nami współpracujących.
Odnosi się to do formatów, optymalnego asortymentu, ale również wykorzystania technologii.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy priorytet spłaty zadłużenia oznacza symboliczną dywidendę?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Jak już powiedzieliśmy wcześniej, chcemy wrócić do tematu dywidendy przed walnym zgromadzeniem. Teraz jest zbyt wcześnie na takie deklaracje.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W strategii zapisaliście stworzenie zintegrowanego programu lojalnościowego dla wszystkich współpracujących marek. Kiedy on mógłby zacząć działać i w jakim stopniu może poprawić przychody?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

W ramach Grupy Eurocash mamy dobre doświadczenia z konsumenckimi programami lojalnościowymi takimi jak Delikarta. Ich wpływ na sprzedaż i przywiązanie konsumentów jest przez nas dobrze rozpoznany.
Planowane przez nas rozszerzenie takiego lub podobnego programu dla 10 mln konsumentów stanowić będzie bardzo mocne wsparcie dla wszystkich sklepów z nami współpracujących.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

czy jestescie zainteresowani w przejmowaniu innych sieci salonikowych?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Nie prowadzimy obecnie takich rozmów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki jest planowany capex Grupy na cały rok 2022 i 2023?

Obrazek użytkownika Jacek Owczarek
Jacek Owczarek

Zakładamy, że capex w tym roku będzie na zbliżonym poziomie do ubiegłorocznego, czyli w granicach 200-250 mln złotych. Nie planujemy go zwiększać w przyszłym roku.

Obrazek użytkownika Al2022
Al2022

Jak zaparujecie się Państwo na rozwój sprzedaży produktów spożywczych w Internecie?

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Wierzymy mocno w model Frisco. Celem jest osiągnięcie 1 mld zł przychodów w roku 2025.
Wg naszych analiz to obecnie jedyny na rynku model, który udowodnił swoją rentowność.

Obrazek użytkownika Paweł Surówka
Paweł Surówka

Bardzo dziękujemy za wszystkie pytania.
Zachęcamy do kontaktu z działem relacji inwestorskich poprzez investor.relations@eurocash.pl

Udostępnij