Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

„Myślę, że już w 2023 roku zobaczymy zielone liczby w naszej kontrybucji do EBITDA” - relacja czatu z zarządem Grupy Unimot

Udostępnij

W środę 24 maja 2023 r. odbył się czat inwestorski z zarządem Grupy Unimot. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I kwartał 2023 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o politykę dywidendową, rozwój sieci stacji AVIA oraz okazje rynkowe.

W spotkaniu wzięło udział 580 osób, a zarząd odpowiedział na blisko 50 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy UNIMOT, podczas którego zostaną omówione wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku. W spotkaniu wezmą udział: Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. handlowych oraz Filip Kuropatwa, Wiceprezes Zarządu ds. finansowych.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 24 maja 2023 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Anonim
Góral_z_Wisły

Witam serdecznie !
Mam pytanie co do paneli fotowoltaicznych, wiem że firma zrezygnowała z "Fotowoltaiki dla Kowalskiego"... Dlatego chciałem zapytać jak rozwija się dział Fotowoltaiki dla klientów biznesowych. Ile KWp planujecie sprzedać/zamontować w tym roku ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Grupa UNIMOT zajmuje się realizacją projektów o mocy powyżej 50 kWp. Od początku 2023 r. notujemy wzrost wolumenu zamontowanych instalacji PV (+34% w 1Q23 r/r) i oczekujemy, że trend ten zostanie utrzymany. Jednocześnie Grupa podejmuje działania mające na celu poszerzenie oferty o panele niepochodzące z kierunku azjatyckiego poprzez współpracę z amerykańskim producentem paneli firmą First Solar i zwiększeniem mocy linii produkcyjnej polskich modułów fotowoltaicznych znajdującej się w fabryce PZL do 45 MW rocznie. Grupa UNIMOT sprzedaje te panele pod marką AVIA Solar.

Obrazek użytkownika Anonim
Góral_z_Wisły

Drugie pytanie dotyczy sieci stacji AVIA. Czy cel 150 stacji do końca 2023 jest realny ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Tak, podtrzymujemy ten cel do realizacji do końca 2023 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy Unimot rozważa możliwość przejęcia od Anwimu stacji Moya jeżeli na ryneku pojawi się taka możliwość?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Na bieżąco analizujemy każdą pojawiającą się okazję rynkową.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Wyniki I kw. 2023 już znamy, mnie bardziej interesują następujące kwestie: 1/ czy kwiecień - maj jest na zbliżonych poziomach do I kw 2023 ? 2/ jak performuje biznes kupiony na początku kwietnia (asfalty i magazyny paliw)?, 3/ w co Spółka chce inwestować zyski, które jak pokazuje I kw. są wciąż na bardzo wysokich poziomach?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W 2 kwartale widzimy presję na marże paliwowe. Jesteśmy świadkami gwałtownego spowolnienia gospodarczego i spadku konsumpcji paliw zarówno w Polsce jak i Ukrainie. Czynniki te będą miały wpływ na działanie Grupy UNIMOT w kolejnych okresach, ale widzimy pozytywne tendencje w Ukrainie. Wypracowane zyski będziemy przeznaczać na inwestycje w terminale, bitumeny, logistykę kolejową oraz zgodnie z deklaracją na dywidendę.

Obrazek użytkownika Stanisław Fleszar
Stanisław Fleszar

Po jakich cenach nastapiło nabycie zapasów paliw i asfaltów od grupy Lotos.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Po cenach rynkowych. To była marginalna wartość transakcji. Techniczne zapasy.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz

Dzień dobry.
W ilu procentach wykorzystany jest "duński terminal", jakie są perspektywy na zwiększenie zysków z niego?
Jakie, procentowo, jest obecnie wykorzystanie zakupionych wagonów-cystern?
Czy główni udziałowcy planują sprzedaż swoich udziałów w najbliższym czasie?
Czy planujecie utrzymanie strategii dywidendowej?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Terminal duński wykorzystujemy łącznie z terminalem w Gdyni. Dzisiaj wykorzystujemy 100% uzyskiwanych z PERN pojemności przeładunkowych w Gdyni. Natomiast Gulfhavn jako terminal pośredni wykorzystujemy w zależności od różnic cenowych pomiędzy dużymi ładunkami a mniejszymi statkami mogącymi zawinąć do Gdyni.
2. Posiadane wagony wykorzystujemy w 100%. Czekamy na kolejne dostawy wagonów, które będą do lipca 2023 r.
3. Nie.
4.Tak, utrzymamy politykę dywidendową.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Ewentualne nabycie spółki działającej w branży surowców energetycznych - można ten fragment z prezentacji za I kw. rozwinąć ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Ewentualna transakcja dotyczy nabycia 80% spółki P2T sp. z o.o. Spółka prowadzi działalność logistyczno-handlową w branży surowców energetycznych, w tym zajmuje się obrotem surowcami energetycznymi (biomasa i węgiel), zakupem frachtu morskiego i lądowego, a także nadzorem nad dostawami na morskich i lądowych przejściach granicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Górol_z_Wisły

Mam jeszcze pytanie co do handlu węglem. Czy planujecie jakieś zniżki na węgiel dla członków Unimot Klub + ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Oferta sprzedaży węgla skierowana jest do odbiorców przemysłowych i nie przewidujemy sprzedaży do odbiorców indywidualnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak bardzo wyniki za ten rok mogą odbiegać od 2022 r?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nie publikujemy prognoz. Rynek jest bardzo dynamiczny. Liczymy, że w ciągu roku będą się pojawiać okazje i szanse rynkowe. Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie oszacować.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

Kiedy segment stacji AVIA będzie rentowny?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Segment jest już rentowny. 1 Kwartał był niereprezentatywny ze względu na zmianę stawek VAT, które wpłynęły na marże na rynku detalicznym, szczególnie w pierwszych dniach stycznia. Liczymy, że wraz ze wzrostem liczby stacji, rentowność będzie się poprawiać.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

Kiedy jest spodziewane zamknięcie transakcji nabycia P2 Trading?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Czekamy na zgodę UOKiK. Termin nie jest od nas zależny.

Obrazek użytkownika Anonim
Maks

Jak Panowie oceniają obecne perspektywy i dalszy performance na rynku ukraińskim?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Pomimo skomplikowanej sytuacji związanej z wojną widzimy dobre perspektywy dla tego rynku. Nasza dotychczasowa oferta paliwowa uległa poszerzeniu o asfalty. Rozbudowujemy zespół, który zajmuje się tym rynkiem.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy podtrzymujecie chęć wejścia na rynek LPG, dzięki przejęciu nowych aktywów?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Analizujemy pojawiające się okazje rynkowe.

Obrazek użytkownika Stanisław Fleszar
Stanisław Fleszar

Po jakich cenach Unimot nabył zapasy paliw i asfaltów Lotos i jak ta cena na się do aktualnych kursów.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Minimalne stany techniczne po cenach rynkowych. Paliwo przechowywane na dzień transakcji przejęcia terminali stanowiło i stanowi własność klientów spółki Lotos Terminale, a nie samej spółki. Prośba o potwierdzenie, że dobrze zrozumieliśmy pytanie.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

Czy w związku z przewidywanym pogorszeniem koniunktury może być zawieszona polityka dywidendowa?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nie.

Obrazek użytkownika Anonim
Artur

Jakie widzą Państwo zagrożenia związane z rozwojem sytuacji wojennej na Ukrainie? na ile może to wpłynąć na wynik Grupy?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Na bieżąco monitorujemy sytuację. Korzystamy z pomocy doradców. Nie widzimy na dzień dzisiejszy zagrożenia eskalacją, która mogłaby wpłynąć na naszą działalność na tym rynku. Oczywiście sytuacja jest dynamiczna i ją bacznie monitorujemy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kiedy realnie możecie mocniej zaistnieć na rynku paliwa lotniczego? Jakie tutaj wymagania musicie spełnić, jeśli chodzi o paliwo do samolotów cywilnych? Wydaje się, że rynek turystyczny, który przeżywa boom jest tutaj dużą szansą dla Was.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W 2024 r. To jest nasz plan.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Czy kolejne walne zgromadzenia również będą w Warszawie, czy jest szansa na spotkanie na południu Polski w również większym mieście? Może Walne rotacyjne?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W Statucie mamy zapisane, że walne zgromadzenia będą w Warszawie albo w siedzibie rejestrowej, czyli Zawadzkie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda na ten rok plan rozbudowy sieci Avia?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

150 stacji na koniec roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Pawel Groszek

Patrząc w przyszłość (2023) to ktore obszary beda najtrudniejsze do realizacji? Jakie dane z raportu mogą spadać?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Największa zmienność marży jest w segmentach obrotu paliwami i stacji paliw. Mamy rok wyborczy i podobnie jak na wielu rynkach europejskich pojawia się ryzyko zmniejszenia marż operatorów. Mamy nadzieję, iż obecne niskie ceny paliwa nie będą stymulatorem takich działań :)

Obrazek użytkownika Anonim
Maks

Jakie są państwa oczekiwania względem marży śródlądowej na ten rok, w kontekście wartości jakie udało się osiągać w zeszłym roku. Jakie czynniki mogą działać na plus, a jakie na minus?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Na minus popyt. Na plus wyzwania logistyczne.

Obrazek użytkownika Anonim
Maks

Czy widzą Państwo w tej chwili jakieś ryzyka wzrostu konkurencji na rynku importu paliw, zwłaszcza w obszarach w których funkcjonuje Unimot?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Tak. Należy zawsze liczyć się z pojawieniem nowej konkurencji. Polska jest atrakcyjnym rynkiem i musimy się liczyć z pojawieniem nowych graczy.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

We wstępie prezes wspomniał o możliwej okazji wynikającej z pewnym braków benzyny w Europie latem. Czy należy rozumieć, że spółka rozwinie import benzyn do Polski w tym roku? Z jakich kierunków? Czy też przez terminale w Danii/Gdyni?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Dostawy kolejowe z Zachodniej Europy oraz morskie. Bardzo pomocne będą nabyte terminale. Rozbudowujemy ich infrastrukturę o możliwość blendingu benzyn.

Obrazek użytkownika Anonim
Pawel Groszek

A może w ramach klubu, jakieś coroczne rabaty jak tankowanie taniej o 1zł?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W rocznicę klubu będziemy proponować atrakcyjne bonusy.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Wracając do handlu węglem, czy gdyby znalazł się partner przemysłowy, który chciałby sprzedawać do odbiorców indywidualnych, czy wchodziła by współpraca by zaproponować zniżki dla klientów Avia i Akcjonariuszy?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Jak najbardziej.

Obrazek użytkownika Anonim
A. F.

dzień dobry jak zarząd odnosi się do rekomendacji BOŚ z 11 maja "trzymaj" z ceną docelową 130 zł?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nigdy nie komentowaliśmy rekomendacji analityków.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

Czy zdaniem zarządu odejście PKN Orlen od importu ropy z Rosji i koniec dyferencjału Urals może sprawić, że produkcja oleju napędowego w rafineriach będzie droższa że luka importowa w oleju napędowym będzie się powiększać?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Luka nie będzie się powiększać. PKN Orlen raczej będzie wykorzystywał maksymalnie moce produkcyjne, ale może to wpływać na marżowość rafinerii, co jest korzystne dla nas jako importera.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak obecnie kształtuje się premia lądowa dla oleju napędowego i jakie są Państwa oczekiwania na okres wakacyjny?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Stabilna, na niskim poziomie. Spodziewamy się sezonowego wzrostu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie największe ryzyka widzi zarząd na ten rok, które mogłyby wpłnąć negatywnie na wyniki przyszłych kwartałów?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Światowa sytuacja polityczna i aktywność gospodarcza w Polsce.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak zapatrujecie się na segment PV w tym i w przyszłym roku? Wydaje się, że nastąpiło pewne prawno-rynkowe odblokowanie, czy to widać w Państwa biznesie?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Widzimy ożywienie na rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech Pabjaniak

Dzień dobry, chciałbym dowiedzieć się jak wygląda podejście Unimotu do Biogazu. Czy planujecie Państwo rozwój w tym segmencie, czy jednak zostawiacie ten tort dla innych graczy?
Pozdrawiam

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Biogazu tak, mamy decyzję środowiskową na budowę biogazowni o mocy do 3 MW. Prowadzimy dalsze uzgodnienia formalne. Cieszymy się z zapowiedzi zmian prawa wspierającego biogazownie.

Obrazek użytkownika Anonim
wacek

Proszę o wyjasnienie sytuacji związanej z zapasami obowiązkowymi paliw. Czy teraz nie musicie ich utrzymywać? O czym pisze analityk BOS piszac, ze od III kwartalu bedziecie musieli znowu je utrzymywac i ze to ma zwiekszyc zadluzenie?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Tak, analityk BOŚ ma rację. Odbudowa zapasu z przyczyn logistycznych już się zaczęła. Jest to związane z przeniesieniem działalności do spółki UNIMOT Paliwa.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzieszowicki

Dostępne raporty finansowe dostępne w KRS spółek P2P i Partners4sky za 2021 r wskazują, że są to star upy we wczesnej fazie rozwoju. Dlaczego zdecydowaliście się na inwestycję w te Spółki, jakie walory za tym przemawiały?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nie są to start-upy. Kierowaliśmy się danymi za 2022 r. oraz kompetencjami zespołów. Dostrzegamy w obydwu spółkach bardzo duży potencjał i podniesienie naszych kompetencji w obszarach ich działalności.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Od jakiego dnia Panowie Wiceprezesi będą mogli wykorzystać premię na zakup akcji Unimotu?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Od dzisiaj.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy dalej prowadzą Państwo pilotaż z systemem cenówek PESL? czy rozważacie współpracy z salue na tej jak i innych płaszczyznach?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nadal testujemy system. Nie ma decyzji.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzieszowicki

Wartość godziwa udziałów spółki Uni-Bitumen sp. z o.o. została określona w wycenie sporządzonej przez Ernst & Young spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Corporate Finance sp. k. z dnia 7 września 2022 r. na kwotę 457.221.260,00 zł - w jaki sposób przełoży się to na bilans Unimotu w II kw, biorąc pod uwagę, że łączna wartość transakcji wyniesie ok 450 mln zł.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Planujemy rozliczenie wartości godziwej transakcji dokonać do końca tego roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzieszowicki

Kiedy możemy spodziewać się strategii dotyczącej nabytych aktywów Lotosu. Po ich przejęciu Prezes Adam Sikorski deklarował, że powstanie w przeciągu miesiąca.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Pracujemy jeszcze nad dokumentem. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy rozważacie Państwo w najbliższym czasie budowę samodzielnie lub w kooperacji małego reaktora?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Jeśli najbliższy czas to 5 lat, to na pewno nie. Jest to nowa technologia, która wymaga certyfikacji właściwych organów. Uważamy, że temat małych reaktorów jest to temat po 2030 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy spółka z Szwajcarii zaczęła kontrybuować do biznesu, tj. czy są już jakieś umowy, realizacje poczynione z jej wykorzystaniem? Jak ogólnie szacujecie szanse na rozwój biznesu i jego wielkość tym kanałem?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Całość zakupów morskich odbywa się z pomocą biura w Genewie. Nie prowadzi ono samodzielnej działalności tradingowej, ale nie wykluczamy takiej aktywności.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek W.

Jakie plany ma Spolka wobec przejetego od Orlen terminalu w Gdansku? Wydaje sie ze 3 terminale na paliwa w trojmiescie to dużo...

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Plany dot. tego terminala są częścią strategii, nad którą właśnie pracujemy.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

Jakie będą szacunkowe koszty odbudowy zapasu paliw?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W tym roku ok. 150 mln zł wartości zapasu.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzieszowicki

Jeszcze wracając do zapasów obowiązkowych, to w raporcie wspominacie, że w związku z przeniesieniem działalności so spółki Unimot Paliwa będą musiały być utrzymywane od III kw 2024?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Z powodów logistycznych odbudowa już się zaczęła i będzie trwała do początku 3 kwartału 2024 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Z czego wynika różnica w zyskowności w tym kwartale i spadek marży w stosunku do Q12022?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Analiza marżowości w stosunku do przychodów jest zafałszowana przez zmienność cen produktów. Każdą linię biznesową należy rozpatrywać oddzielnie opierając się na wolumenach, a nie na przychodach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Mimo znacznego wzrostu przychodów w segmencie LGP EBITDA wzrosła stosunkowo niedużo. Z czego to wynikało, czy to efekt jakichś jednorazowych zdarzeń?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

W 2022 r. marża w LPG była nienaturalnie wysoka. Cieszy nas wzrost wolumenów w 2023 r. vs. 2022 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzieszowicki

Koszty wynagrodzeń w I kw 2022 wzrosły ok. 400% tj. ok. 20 mln zł w porównaniu do I kw 2022. Jest to gigantyczny wzrost. Jak to się ma do przyrostu zatrudnienia, gdyż w raporcie jest tylko sucha wzmianka, że wzrosło.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Poziom wynagrodzeń na pewno nie wzrósł o 400%. Proszę dać nam chwilę, aby szczegółowo odpowiedzieć na to pytanie. Zamieścimy odpowiedź na stronie internetowej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy planujecie Państwo rozwój sprzedaży na nowych kierunkach: Mołdawia, Rumunia, Bułgaria? Ropa rosyjska w odwrocie, więc chyba pojawiają się w tym względzie nowe szansa dla Unimotu?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Nieśmiało dokonujemy już próbnych transakcji na tych rynkach.

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Dziękujemy za udział w czacie i zapraszamy akcjonariuszy na Walne Zgromadzenie 5 czerwca.

Udostępnij