Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

„Końcówka roku historycznie jest zawsze dobra sprzedażowo i zakładamy, że tak też będzie w tym roku” - relacja czatu z dyrektorką finansową Benefit Systems

Udostępnij

We wtorek, 5 września 2023 r. odbył się czat inwestorski z dyrektorką finansową Benefit Systems, Małgorzatą Kloką. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I półrocze 2023 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku fitness, politykę dywidendową oraz rozwój w Turcji.

W spotkaniu wzięło udział ponad 300 osób, a dyrektorka finansowa odpowiedziała na 25 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zachęcamy do udziału w czacie z dyrektorką finansową Benefit Systems, Małgorzatą Kloką. Podczas spotkania zostaną omówione wyniki finansowe za I półrocze 2023 roku oraz dalsze plany rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 5 września 2023 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Dzień dobry, witam Państwa! Dziękujemy za zainteresowanie spółką i zapraszam do zadawania pytań!

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Dzień dobry, w prezentacji podsumowującej 6M 2023 zauważalny jest spadek liczby kart w sierpinu zarówno w kraju (-9 tyś vs czerwiec 2023) jak i zagranicą (-7 tyś vs czerwiec 2023). Czy mają Państwo przed sobą pierwszy kwartał od wielu lat kiedy to liczba aktywnych kart spadnie w relacji kwartał do kwartału? Czy jest to rezultat intensyfikacji działań konkurencji (np. Medicover, który zapowiedział brak możliwości wstępu z kartą MultiSport do swoich sieci siłowni w Krakowie od 1 listopada 2023) i czy mają Państwo jakiś plan mający na celu poprawę dynamiki liczby kart w kolejnych kwartałach?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Dzień dobry. Spadek liczby kart w sierpniu względem września to naturalna sezonowość naszego biznesu – związana z sezonem wakacyjnym, urlopami itp. W zeszłym roku spadku w miesiącach letnich nie zanotowaliśmy, ale było to pierwszy rok po covidowy, gdzie zwyczajowa sezonowość była zaburzona. Oczekujemy, że od września liczba kart zacznie rosnąć i podtrzymujemy nasz całoroczny plan na dodanie 280-300 tysięcy kart w grupie w całym roku 2023. 

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin96

Na koniec 2Q23 spółka posiadała znaczącą ilość gotówki. Na co spółka zamierza ją przeznaczyć?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

W tym miesiącu zapłacimy dywidendę – ponad 120mln zł. Mamy też trochę wydatków inwestycyjnych związanych z otwarciem klubów (capex w całym roku szacujemy na 110-130mln). Ponadto oportunistycznie patrzymy na rynek jeśli chodzi o transakcje M&A. 

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin96

Co stoi za tym, że uznali Państwo, że potencjał rynku w Polsce się zwiększył z 1,8-2,2 mln do 2,5-2,8 mln?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Jest wiele czynników, które sprawiły, że podnieśliśmy nasz szacunek. Po pandemii obserwujemy zwiększoną aktywność fizyczną oraz większą świadomość społeczną znaczenia sportu dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego. To duże drivery popytu na usługi fitness/sportowe – obserwujemy to już drugi rok z rzędu. Na rynek wchodzi też pokolenie Z, które ma wyższą skłonność do uprawiania sportu niż średnia społeczna. Ponadto, siła nabywcza kart sportowych jest coraz bardzo atrakcyjna, bo ARPU rośnie wolniej niż średnia wynagrodzeń. Mocny rynek pracy oraz jego odporność przez ostatnie trzy-cztery lata również skłania do większego optymizmu.

Obrazek użytkownika Anonim
Fitnesiara

Skąd takie dobre wyniki segmentu fitness? Czy są tam jakieś zdarzenia jednorazowe?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Świetne wyniki segmentu fitness to pochodna kilku czynników biznesowych, a nie wydarzeń o charakterze jednorazowym. Rosnące zyski to pochodna przeprowadzonej w 2020-22 optymalizacji kosztów, wzrostu skali naszej działalności, ale też mocnego przyrostu przychodów. To ostatnie to kwestia dobrych wolumenów (liczby karnetów B2C) oraz podwyżek cen karnetów, które  przeprowadziliśmy na początku roku. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaka jest sytuacja w Turcji? Ile jest aktualnie obiektów partnerskich? Czy przyspieszenie sprzedaży już się rozpoczęło?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Na obecnym etapie w Turcji skupiamy się na rozwoju sieci partnerskiej w Stambule, z naciskiem na najbardziej atrakcyjne obiekty. Obecnie w mieście mamy już ponad 420 placówek partnerskich. Obserwujemy zainteresowanie pracodawców produktem i będziemy kontynuować edukację klientów, a także partnerów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy widzicie przestrzeń do wzrostu cen Waszych usług w 2024 roku, czy raczej nie zakładacie takiego scenariusza?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Będziemy podchodzić taktycznie do tego tematu, wiele zależy od tego, jak będzie kształtować się m.in. wzrost kosztów po naszej stronie, koniunktura w gospodarce czy wskaźnik inflacji. Zakładamy, że ARPU będzie dalej rosło w przyszłym roku, choć nie w tempie obserwowanym w tym roku. Warto pamiętać, cena karty w Polsce w relacji do przeciętnego wynagrodzenia jest cały czas na historycznych minimach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, na ile Wasza działalność jest zależna od nastrojów konsumenckich i ogólnie koniunktury? W Polsce mamy co najmniej techniczną recesję, czy odczuwacie to?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Na dzisiaj nie widzimy negatywnych sygnałów, zarówno ze strony naszych klientów (przedsiębiorstw) oraz użytkowników. Od wielu lat trendy zdrowego i sportowego trybu życia zyskują na znaczeniu na naszych rynkach, a pandemia tylko to przyśpieszyła. Rynek pracy pomimo sygnałów recesji cały czas pozostaje silny, co także sprzyja naszej działalności.

Obrazek użytkownika Anonim
AA

Czy rozpoczęcie cyklu obniżek stóp procentowych, to dla Was korzystna informacja?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Jeśli chodzi o wpływ bezpośredni - z jednej strony obniży nam to koszty finansowania, z drugiej zmniejszy przychody z lokat, gdzie lokujemy nasze nadwyżki gotówkowe. Nie spodziewamy się istotnego wpływu na nasze wyniki z tego tytułu. Obniżki stóp mogą pozytywnie wpłynąć na ogólne otoczenie marko, z drugiej strony mogą wywołać wolniejszy spadek inflacji. Trudno dziś ocenić ten wpływ na nasz biznes. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak kształtuje się obecnie presja kosztowa, czy zmalała?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Presja kosztowa cały czas się utrzymuje, zwłaszcza w kontekście wysokiej liczby negocjacji z partnerami czy presji po stronie wynagrodzeń w związku z podwyżkami płacy minimalnej. Natomiast po stronie kosztów energii widzimy pozytywny dla nas spadek i stabilizację.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie jest Państwa spojrzenie na końcówkę 2023 roku? Czego się spodziewacie?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Końcówka roku historycznie jest zawsze dobra sprzedażowo i zakładamy, że tak też będzie w tym roku. W całym roku 2023 liczymy na dodanie 180-200 tysięcy kart w Polsce, 90-100 tysięcy zagranicą. Celujemy, że skonsolidowana marża EBIT w całym roku wyniesie 17-18% przy przychodach rosnących o min. 45%. Więcej opisaliśmy w naszej prezentacji po wynikach 2Q23.

Obrazek użytkownika Anonim
Mądrala

Czy w przyszłym roku jest szansa na dodanie ponad 200 tysięcy kart w całej Grupie?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Tak. Oczekujemy, że rynki zagraniczne powinny dodać podobną liczbę kart jak w tym roku: 90-100 tys, natomiast na rynku polskim spodziewamy się przyrostu kart na poziomie: 100-150 tys. 

Obrazek użytkownika Anonim
Mądrala

Jak zareagowali klienci na podwyżki cen kart? Bardzo zgrzytali zębami?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Jesteśmy zadowoleni, z tego jak przebiegł proces podnoszenia ARPU. W praktyce rozpoczęliśmy go w kwietniu i w znacznej mierze zamknęliśmy do końca drugiego kwartału. Po pandemii mamy ciągle relatywnie wysoką aktywność, rośnie świadomość potrzeby aktywności fizycznej i nasz flagowy produkt jest ceniony przez pracodawców i pracowników. 

Obrazek użytkownika Anonim
Mądrala

Czy zaprezentowany w prezentacji cel marży EBIT jest do utrzymania w kolejnych latach?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Trudno jednoznacznie wypowiadać się o kolejnych latach, zwłaszcza, że otoczenie makro jest zmienne, nie wiadomo jak będzie się zachowywać inflacja itp. Naszą ambicją jest co najmniej utrzymanie marż z 2023 w długim terminie. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, czy obecna wycena jest Pani zdaniem dobrym odzwierciedleniem sytuacji fundamentalnej spółki??

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Co do zasady nie komentujemy wyceny spółki – to pozostawiamy ocenie Państwa i pozostałych uczestników rynku kapitałowego. Widzimy natomiast w długim terminie spory potencjał do rozwoju naszego flagowego produktu zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych, dalszej poprawy wyników naszych sieci fitness oraz rozwoju i sprzedaży nowych produktów. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy dostrzegacie jakieś niepokojące tendencje, wpływające na biznes jeśli chodzi o aktualny kwartał, czy przyszły rok?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Nie, na ten moment nie obserwujemy takich tendencji. Sierpień był bardzo dobry jeśli chodzi o sprzedaż w klubach własnych w Polsce. Wrzesień w kartach również zapowiada się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. 

Obrazek użytkownika Anonim
Konrad

Jak na wyniki finansowe wpłynie zerwanie umowy z siecią siłowni Fitness Platinium ?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Na ten moment trudno szacować wpływ tego wydarzenia. Kluby Platinium są odwiedzane przez część użytkowników w Krakowie; należy pamiętać, że mamy w tym mieście też bardzo atrakcyjną ofertę klubów własnych i obiektów partnerskich. Więcej informacji będziemy mogli udzielić po wynikach za 4Q23. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy aktualna sytuacja to dobry moment na kolejne przejęcia, czy macie coś na oku w tej chwili?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Cały czas oportunistycznie przyglądamy się rynkowi, zarówno pod kątem naszego produktu MultiLife, jak i klubów fitness. Koniunktura w branży fitness jest dobra, co sprzyja myśleniu o przejęciach. Z drugiej strony polski rynek jest już po istotnej konsolidacji. 

Obrazek użytkownika Anonim
Fitnesiara

Jak radzą sobie nowo przejęte kluby od Calypso oraz Saturn Fitness?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Kluby radzą sobie bardzo dobrze – zgodnie z oczekiwaniami. Proces przejęcia i integracji klubów przeszedł sprawnie i bez znaczących problemów. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Sporo mówi się o tym, że w 2024 roku może nastąpić w Polsce znaczny wzrost bezrobocia. Jak Państwo to widzicie, czy oczekujecie spowolnienia oferowania Waszych usług w przyszłym roku z tego powodu?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Obserwujemy prognozy ekonomiczne dla naszej gospodarki oraz dla krajów regionu. Myślę, że trudno dziś jednoznacznie stwierdzić jak zachowa się rynek pracy w 2024. Jeśli nastąpiłby znaczący wzrost bezrobocia, to mogłoby to mieć wpływ na wolniejszy przyrost liczby kart. Należy jednak pamiętać, że jeszcze kilka lat temu bezrobocie było na poziomie dwucyfrowym i w takim środowisku program MultiSport rozwijał się bardzo dobrze.  

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz Bujak

Dzień dobry. W jakich krajach widzą Państwo największy potencjał dla rozwoju i ekspansji czołowego produktu? Kart multisport?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

W wartościach absolutnych – największy potencjał widzimy na rynku polskim, ponieważ jest to największy z naszych rynków. Potencjał ten – dla całego kraju – szacujemy na 2,5mn-2,8mn kart w długim terminie. Czechy, Bułgaria, Słowacja czy Chorwacja to istotnie mniejsze kraje pod względem liczby ludności – ale zbiorczo w przeciągu 5-7 lat widzimy tam przestrzeń na dojście do 1mn kart (a w bardzo długim horyzoncie czasowym – do 1,7mn-1,9mn kart). Osobną kwestią jest potencjał Turcji – może on być bardzo istotny w skali grupy, natomiast etap rozwoju na tym rynku jest zbyt wczesny, aby to komentować.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz Bujak

Czy grupa pod kątem akwizycji skupi się głównie na siłowniach i fitness clubach? Czy może pojawią się podmioty z innych branż? Czy chcą Państwo się skupić na przejęciach poza krajem czy w Polsce?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Skanujemy rynek pod katem dwóch typów podmiotów – siłowni/klubów fitness oraz podmiotów, które mogłyby wesprzeć nasz rozwój w zakresie programu MultiLife i obszaru corporate wellbeing. Aktualnie nieco większy nacisk kładziemy na pierwszą grupę. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są szanse na powtórzenie świetnych wyników, czy jest to możliwe w 2024 roku?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Jeśli chodzi o stronę przychodową – naszą ambicją na przyszły rok jest dalszy wzrost liczby kart (100-150 tysięcy w Polsce oraz 90-100 tysięcy na rynkach zagranicznych) oraz kontynuacja wzrostu ARPU. Uważamy, że to cele ambitne, ale realne. Jeśli chodzi o stronę kosztową – trudno dziś formułować oczekiwania, choć presja inflacyjna w całej gospodarce słabnie. Naszym celem w długim terminie jest przynajmniej powtórzenie rentowności z bieżącego roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy przewidujecie zmianę polityki dywidendowej w następnych latach?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Obecna polityka dywidendowa obowiązuję na lata 2023-2025, zakłada rekomendację wypłaty co najmniej 60% zysku grupy, a w okresie jej trwania nie przewidujemy jej zmiany. Szczegóły są dostępne tutaj: https://www.benefitsystems.pl/dla-inwestora/akcje/polityka-dywidendy/

Obrazek użytkownika Krzysztof Kozlowski
Krzysztof Kozlowski

Pani Małgorzato, rozwój kart przy dużym bezrobociu nie można porównywać do rozwoju przy rosnącym bezrobociu, imho

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Rzeczywiście nie są to sytuacje w pełni porównywalne, jako gospodarka – ale też my jako firma, nie mamy de facto doświadczenia z sytuacją rosnącego bezrobocia – z jednym wyjątkiem lat 2008-2012 (dobrych dla nas, choć przy znacząco mniejszej skali biznesu). Warto jednak pamiętać, że nawet przy słabszym rynku pracy pracodawcy potrzebują narzędzi do motywacji pracowników – a tu karty sportowe sprawdzają się bardzo dobrze. Co więcej, jeśli scenariusz wzrostu stopy bezrobocia się zmaterializuje, to ważne będzie czy dotknie bardziej dużych miast czy mniejszych, sektorów usługowych czy przemysłowych itp. Rosnące – w dużej skali - bezrobocie jest czynnikiem ryzyka, ale trudno kwantyfikować jego skalę. 

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kiedy nastąpi wypłata dywidendy - przelew na rachunek?

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Dzień wypłaty dywidendy przypada na 29 września b.r.

Obrazek użytkownika Małgorzata Kloka
Małgorzata Kloka

Dziękujemy wszystkim uczestnikom czatu, w razie dalszych pytań zapraszamy na
naszą stronę https://www.benefitsystems.pl/dla-inwestora/

Udostępnij