Akcje spółki Tesla są przewartościowane, a Amazon niedowartościowane - analitycy Morningstar oceniają gwiazdy hossy
Amazon będzie rósł szybciej niż się można tego spodziewać, a Tesla będzie miała mocniejszą konkurencję, niż sobie można wyobrazić – twierdzą analitycy Morningstar.
„Nasza prognoza dla tempa wzrostu przychodów i marż na najbliższe lata dla Amazona jest bardziej optymistyczna, niż ogólny konsensus rynkowy” – zdradza analityk Dan Romanoff z firmy Morningstar, na łamach podcastu Investing Insights.
Amazon będzie rósł szybciej, niż się tego spodziewa rynek
„Tak naprawdę e-commerce jest na początku swojego rozwoju, a pandemia go przyspiesza. Pojawia się wiele nowych kategorii produktów, dostępnych poprzez zakupy internetowe. Konsumenci przekonali się do kupowania artykułów spożywczych oraz lekarstw na drodze klikania myszką. Popyt w ramach e-commerce będzie rósł, bo obecnie ledwie 14% produktów konsumenckich jest sprzedawanych w tym kanale” – przekonuje Dan Romanoff, analityk Morningstar.
Romanoff wskazuje, że w tym e-commercowym torcie Amazon ma 32% udziału i zapewne będzie go powiększał. „Zwracam uwagę, że Amazon osiąga ciekawe efekty synergii z Amazon Prime. Klienci tej platformy streamingowej mają spore zniżki i bonusy i kupują sporo towarów przez sklep Amazon” – mówi analityk portalu Morningstar.
Romanoff podkreśla, że Amazon pokazuje dobry poziom marż. „Szczególnie atrakcyjne mogą stać się marże uzyskiwane na reklamach, bo ludzie poprzez Amazona wyszukują specyficzne towary” – wskazuje Romanoff. Dodaje, że rozwój Amazon Web Services powinien być dynamiczny, a tam marże też są wysokie, ponad 30-procentowe.
Analitycy Morningstar mają 10-letnie prognozy dla spółki Amazon. Analizę DCF przeprowadzają dla każdego segmentu biznesu spółki Jeffa Bezosa. Wedle ich modelu wynika, że Amazon będzie rósł w tempie około 11% średniorocznie przez najbliższą dekadę, przy czym tempo wzrostu przychodów spadnie z około 25% r/r do około 10% r/r. „Jednakże nasza prognoza dla tempa wzrostu przychodów i marż na najbliższe lata jest bardziej optymistyczna, niż ogólny konsensus rynkowy, dlatego uważamy, że Amazon jest niedowartościowany” – stwierdza Romanoff.
Spółka Amazon jest wyceniona obecnie na około 1,6 bln USD. Wskaźnik C/Z = 61,6. Wskaźnik C/WK = 15,6. W 2020 roku spółka miała 386 mld USD przychodu (+37% r/r), zarobiła 21 mld USD (+84% r/r), a w I kwartale br. miała 108,5 mld USD przychodu (-13,6% r/r) i 9,1 mld USD zysku (+12,2%).
Notowania Amazon (linia czarna) na tle Nasdaq Composite
Źródło: Barron’s
Zobacz także: Bill Ackman kupił duży pakiet akcji Domino’s Pizza, a jego SPAC chce objąć 10% w Universal Music
Tesla będzie miała coraz mocniejszą konkurencję
Spółka Elona Muska jest przewartościowana – twierdzi z kolei David Whiston, analityk Morningstar. „Podejście inwestorów do Tesli się nie zmienia od dawna. Nie jest ważne, ile ona produkuje aut obecnie. Ważne jest, jak jej biznes będzie wyglądał w 2030 roku. Oczekiwania są ogromne. Musk twierdzi, że w roku 2030 Tesla wyprodukuje i dostarczy ponad 20 mln aut. Wedle mojego wyliczenia, ona tyle wyprodukuje i dostarczy w latach 2022-2030. Gdyby założyć, że prognoza Muska jest prawdziwa, to oczywiście Tesla jest dziś niedowartościowana, bo to by oznaczało, że produkowałaby rocznie o 100% więcej aut, niż koncern Toyota, a godziwa wartość jej akcji wynosiłaby około 15 000 USD. Ja jednak uważam, że to osiągnięcie nie jest możliwe do realizacji” – twierdzi Whiston.
Analityk Mornigstar zwraca uwagę, że inne koncerny rozpoczęły pościg za Teslą. „Najnowsze elektryczne i hybrydowe mercedesy i bmw wyglądają świetnie, oferują wysoką jakość. Te nowe modele już się pojawiają na targach i wystawach, zaraz będą w sprzedaży. W 2025 roku ma się pojawić elektryczny lexus. To nie jest tak, że tylko Tesla będzie oferowała auta elektryczne klasy premium” – wskazuje Whiston. „Tymczasem Tesla chce podbijać rynek brzydkim Cybertruckiem, można mieć wątpliwości, czy ten projekt pasuje do marki i czy będzie się podobał, choć początkowe oceny są raczej pozytywne” – dodaje analityk.
Whiston mówi, że nawet przy założeniu, że Tesla będzie się dobrze rozwijała, może osiągnąć około 10% rynku samochodów autonomicznych, nieco więcej rynku aut elektrycznych. Jednakże to nie sprawi, że zrealizowany zostanie śmiały plan sprzedażowy Elona Muska.
Spółka Tesla ma obecnie wartość rynkową sięgającą 583 mld USD. Jeśli chodzi o wskaźniki finansowe, to C/Z = 605, a C/WK = 25,3. W 2020 roku firma Muska miała 31,5 mld USD przychodów (+28% r/r), zarobiła 690 mln USD (+180% r/r). W I kw. 2021 zanotowała 10,4 mld USD przychodów oraz 438 mln USD zysku (+62% r/r).
Notowania Tesli (linia czarna) na tle Nasdaq Composite w 2021 r.
Źródło: Barron’s