Przejdź do treści

udostępnij:

Kurs CD Projekt na nowych szczytach, czy Wiedźmin spełni oczekiwania inwestorów?

Udostępnij

Kurs CD Projekt na nowych szczytach, czy Wiedźmin spełni oczekiwania inwestorów?Trzy miesiące temu opublikowaliśmy artykuł, w którym zastanawialiśmy się jak premiera nowej gry Wiedźmin 3 wpłynie na kurs akcji CD Projekt. W tym momencie kapitalizacja CD Projekt jest większa niż Giełdy Papierów Wartościowych S.A. Od tamtego czasu kurs wrósł o prawie 50%, a w przedsprzedaży sprzedano aż milion sztuk gry. Czy obecny kurs nie jest już zawyżony? Ile CDR musiałby sprzedać kopii gry, aby spełnić oczekiwania inwestorów? Czym, oprócz Wiedźmina, spółka może jeszcze zaskoczyć w tym roku?

Silne fundamenty

Mimo wzrostu kursu, dane finansowe spółki pogorszyły się. Wraz ze wzrostem ceny akcji, rosła też wartość wskaźnika C/Z. Na podstawie danych z raportu rocznego wynosiła ona 471. Po publikacji raportu z pierwszego kwartału, w którym wykazano stratę, wskaźnik C/Z osiągnął ujemną wartość -1209 (dane z serwisu Sindicator.net). Takie zadziwiające na pierwszy rzut oka wartości są wynikiem małej straty w stosunku do całości aktywów. Jednoczesny gwałtowny wzrost kursu akcji, z kolei świadczy o tym, że inwestorzy już dyskontują powodzenie sprzedaży gry.

W związku z tym należy się zastanowić czy jest obecnie sens kupować akcje spółki lub czy może warto je sprzedać. By to stwierdzić, powinniśmy oszacować ile sztuk gry powinno się sprzedać, by kurs utrzymał się na tym samym poziomie, co obecnie. Jeśli sprzedaż będzie większa, to możemy spodziewać się dalszego wzrostu kursu.

Kilka składników potrzebnych do analizy

Najpierw powinniśmy oszacować jaki jest przyzwoity poziom wskaźnika C/Z. W poprzednim artykule oparliśmy się na jego historycznych wartościach dla spółki CD Projekt. Zwróciliśmy szczególną uwagę na okres po premierze poprzedniej wersji gry. Kurs wtedy gwałtownie spadł by po kilku miesiącach ustabilizować się przy wartościach C/Z w okolicach 20 – 25. Podobne wartości tego wskaźnika ma obecnie zagraniczna konkurencja CD Projekt – oczywiście ta, która w ogóle generuje jakiekolwiek zyski.

Potrzebujemy jeszcze przychodów z jednej sprzedanej kopii gry oraz przeliczenia tegoż przychodu na zysk netto. Pierwszą wartość oszacowaliśmy na podstawie sprzedaży Wiedźmina 2 oraz zapowiedzi zarządu, na kwotę od 45 zł do 65 zł za sztukę. Natomiast zysk ze złotówki przychodu oszacowaliśmy na 0,425 zł.

Na podstawie aktualnej ceny za jedną akcję wynoszącą 24,70 zł, liczby akcji i powyższych parametrów możemy oszacować spodziewaną wielkość sprzedaży kopii gry.

Tabela1. Dwa scenariusze. Założenia i wyliczenia spodziewanej ilości sprzedaży.
Tabela1. Dwa scenariusze. Założenia i wyliczenia spodziewanej ilości sprzedaży.

W ten sposób otrzymujemy w przypadku założeń optymistycznych, czyli przy zwiększonych przychodach z gry i większej oczekiwanej wartości wskaźnika C/Z, wystarczy by Wiedźmin 3 powinien sprzedać się w ilości „tylko” 3,2 miliona sztuk. Natomiast w wersji o ostrzejszych założeniach, sprzedaż powinna sięgnąć minimum 6 mln sztuk, by obecne poziomy cenowe były uzasadnione.

Czy sześć milionów Wiedźminów to dużo?

Od naszej ostatniej analizy kurs akcji wzrósł o 50%, więc i oczekiwania co do sprzedaży wzrosły z dwóch do trzech milionów w wersji z łagodniejszymi założeniami oraz z 4 do 6 milionów w drugiej wersji, w której spodziewamy się utrzymania kursu przy C/Z = 20. Jednocześnie firma poinformowała, że liczba preorderów (gier zamówionych w przedsprzedaży) zwiększyła się do miliona sztuk. Czyli częściowo wzrost ceny można uznać za zasadny, gdyż tak duża liczba zamówień przed rozpoczęciem głównej części kampanii promocyjnej pobudza wyobraźnię i daje nadzieję na przyszłość.

Natomiast, porównując taką wysokość sprzedaży do innych produktów obecnych na rynku, już tak różowo nie jest. Wiedźmin 2 sprzedał się w ilości 1,1 mln sztuk od premiery w maju do końca roku 2011. Więc kolejna odsłona musi stać się niewątpliwie światowym bestsellerem. Dla porównania GTA V sprzedane zostało w ilości 45 mln sztuk w 2013 roku, co było światowym rekordem od czasu Minecrafta. W tym samym roku drugą najlepiej sprzedającą się grą była gra z serii Call of Duty ze sprzedażą na poziomie 19 mln sztuk.

Tak więc sprzedaż pięciu milionów jest możliwa, ale może być trudna do osiągnięcia, gdyż gra nie jest typową, prostą „strzelanką” i nie każdego gracza mogą „bawić” tego typu rozrywki, wymagające większego zaangażowania i czasu na grę. Dodatkowo gracze zwracają uwagę, że Wiedźmin 3 jest pisany na najnowsze konsole, których sprzedano tylko kilkadziesiąt milionów na całym świecie. Wersja na PC jest także wyjątkowo wymagająca, co może odstraszyć potencjalnych kupców z dobrym, ale nie najnowszym sprzętem.

Wiedźmin to nie wszystko, co może uzasadnić wysoką wycenę

Należy jednak pamiętać, że CD Projekt to firma, która nie stawia wszystkiego na jedną kartę. Nie skupia się tylko na jednym produkcie. Oprócz wyjątkowo udanej serii o Wiedźminie, tworzy też zupełnie inną grę: Cyberpunk 2077. Nie znamy jej premiery, ale podobno trafi do sprzedaży za około rok. Niektórzy optymiści zakładają nawet, że jej premiera mogłaby być nawet na tegoroczną gwiazdkę.

Drugą nogą spółki, poza tworzeniem gier, jest ich dystrybucja i sprzedaż za pośrednictwem własnej platformy cyfrowej GOG.com. Przychody z tej gałęzi działalności stanowiły w 2013 roku 41% ze 142 mln wpływów, a pamiętajmy, że w tym roku nie było żadnej premiery ich własnej gry. Pozostałe wpływy wygenerował sklep cdp.pl z dystrybucji gier, książek i filmów.

Oczywiście stabilne przychody z wyżej wymienionych platform są już uwzględnione w obliczeniach. Ale nie uwzględniliśmy w nich dodatkowych przychodów, które mogą pojawić się w związku ze startem nowej wersji platformy do dystrybucji gier - GOG Galaxy. Jest to platforma umożliwiająca wprowadzanie nowych, dużych gier oraz zapewniająca własne, autorskie rozwiązania, obsługujące funkcje sieciowe gier oferowanych na platformie GOG.com. Można ją porównać do platformy Steam. Jednak takie porównanie jest tylko pozorne. CD Projekt nie ma zamiaru wchodzić w bezpośrednią konkurencję ze światowym liderem. Zamiast tego, chce wypełnić niezagospodarowaną niszę. GOG Galaxy ma mieć podstawowe funkcje podobne do Steam, ale ma oferować gry bez zabezpieczeń, nie trzeba go będzie obowiązkowo instalować, gry będą wciąż od niego niezależne, nie będzie wymuszał aktualizacji i – co najważniejsze – będzie umożliwiał granie z użytkownikami Steam-a i innych platform. Obecnie ta technologia jest w fazie beta, ale wraz z kupnem Wiedźmina 3 będzie można jej używać. Tak więc szykuje się mała rewolucja wśród platform cyfrowej dystrybucji gier.

Wysoki poziom ceny akcji - szansa czy zagrożenie?

CD Projekt stabilnie stoi na jednej nodze w branży dystrybucji cyfrowej. Teraz, po premierze Wiedźmina 3 znów stanie na drugiej nodze zwanej produkcją bestsellerowych gier.

Nasze szacunki oparliśmy na wielu przesłankach i jest w nich wciąż dużo niewiadomych. Udało się jednak oszacować wymaganą sprzedaż gry na poziomie od 3 do 6 mln sztuk, by kurs utrzymał się na dotychczasowym poziomie. Należy jednak pamiętać, że po premierze prawdopodobnie władzę nad notowaniami obejmą spekulanci i wszystko się może zdarzyć, jednak w dłuższym terminie przy tak wyliczonych poziomach sprzedaży kurs powinien się utrzymać. By jednak zarobić na akcjach spółki przy obecnej cenie, wynik sprzedaży musiałby nas bardzo zaskoczyć i zbliżyć się do światowych bestsellerów. Nadzieją na wzrost kursu są też projekty Cyberpunk 2077 oraz rozwój platformy dystrybucji gier GOG.

 

Udostępnij